Witamy na Fiat Klub Polska
  • Ekologiczny samochód, warto? Oceńcie sami.

    Chcesz mieć ekologiczny samochód? To nie kupuj elektrycznego! Według nowych badań napędzane energią elektryczną auta szkodzą środowisku bardziej niż tradycyjne.

    Do niedawna uchodziły za świetną inwestycję. Pojawiały się głosy, że mogą stać się mocną konkurencją dla aut hybrydowych. Koncerny samochodowe na fali rosnącej popularności ekologicznych idei produkowały je coraz chętniej. Kierowcy przekonani o tym, że przyczyniają się do ochrony środowiska, równie często rozważali ich kupno.

    Wygląda jednak na to, że erę elektrycznych samochodów, która nie zdążyła się jeszcze nawet na dobre zacząć, wkrótce czeka spektakularny koniec. Przyczyną kłopotów stały się wyniki pierwszej kompleksowej analizy łącznej emisji zanieczyszczeń samochodów elektrycznych w fazie produkcji, eksploatacji i utylizacji.Okazało się bowiem, że łączna emisyjność samochodów elektrycznych może być wyższa niż ich benzynowych kuzynów. A wszystko ze względu na ilość energii potrzebną do wyprodukowania akumulatorów.

    CZYTAJ TAKŻE:


    By zaoszczędzić na łącznej ilości wyemitowanego do atmosfery dwutlenku węgla, właściciel elektrycznego auta musiałby przejechać co najmniej 130 tys. km. Wiele samochodów elektrycznych nie osiągnie takiego przebiegu, ponieważ ich zasięg z reguły nie przekracza 150 km na jednym ładowaniu i nie nadają się do długich podróży. Nawet gdyby przejechały 150 tys. km, zaoszczędziłyby tylko około tony dwutlenku węgla.

    Badania, które zapoczątkowały kontrowersje wokół aut napędzanych energią elektryczną, zostały zlecone przez Low Carbon Vehicle Partnership (Partnerstwo ds. Pojazdów Niskowęglowych), instytucję współfinansowaną przez rząd i przemysł motoryzacyjny. Stwierdzono, że średniej wielkości auto elektryczne wyprodukowałoby około 23,1 ton dwutlenku węgla w całym okresie użytkowania, podczas gdy dla podobnego samochodu benzynowego byłyby to 24 tony. Emisje przy produkcji pojazdów elektrycznych są o co najmniej 50 proc. wyższe, ponieważ akumulatory robi się z takich materiałów jak lit, miedź i krzem, których przetwarzanie wymaga dużych ilości energii.

    Akumulatory prawdopodobnie po kilku latach będą się nadawały do wymiany. Kiedy dołożymy emisję z produkcji drugiego akumulatora, łącznie otrzymamy 12,6 ton dwutlenku węgla, w porównaniu do 5,6 ton dla samochodu benzynowego. Dwukrotnie większa jest również emisyjność utylizacji, tyle energii pochłania bowiem odzyskanie i recycling metali z akumulatora. W badaniu uwzględniono również emisję elektrowni produkujących prąd do ładowania akumulatorów.

    To najważniejsze elementy analizy, które wzbudziły niepokój tak ekologów, jak samych kierowców. Podważają one bowiem koncepcję walki ze zmianami klimatycznymi przez szybkie wprowadzenie do użytku aut elektrycznych. Już jakiś czas temu bowiem Komisja Zmian Klimatycznych, brytyjska instytucja nadzorująca, zaapelowała o zwiększenie liczby tych pojazdów w Zjednoczonym Królestwie z kilkuset obecnie do 1,7 mln w 2020 r.

    Dodatkowo ministerstwo transportu wyda w przyszłym roku 43 mln funtów na dotacje w wysokości 5 tys. funtów dla 8600 osób chętnych na zakup samochodu elektrycznego. Właśnie toczy się dyskusja nad rozszerzeniem tego projektu. Jaki będzie finał?_Okaże się w najbliższych miesiącach.

    Dyrektor Low Carbon Vehicle Partnership Greg Archer tuż po opublikowaniu wyników analizy wyjaśnił, że przemysł motoryzacyjny podaje łączną emisję, a nie tylko ilość dwutlenku węgla wydostającego się z rury wydechowej. Wszystko po to, by nie wprowadzać konsumentów w błąd. Dodał jednocześnie, że osobiście uważa, iż kierowcy, którym zależy na minimalizacji emisji, powinni kupić mały, oszczędny samochód na benzynę lub ropę. – Ludzie muszą dostosować technologię do swoich konkretnych potrzeb i idei, którymi kierują się w życiu – dodaje Archer.

    źródło: motofakty.pl
    wypowiedzi 3 wypowiedzi
    1. Avatar Jelcyn
      Jelcyn -
      Podobnie jest z hybrydami. Jednak jakby nie patrzeć, to najbardziej ,,ekologiczne'' pozostają małe wolnossące diesle, które można zasilać bio paliwem.
    1. Avatar ciril
      ciril -
      jak. np. poczciwy 1.5 od citroena?
      tylko czy ktoś dzisiaj produkuje takie?
    1. Avatar BART_osz
      BART_osz -
      Czyli uturbianie i downsizing ma jeszcze przyszlosc i troche czasu . Co prawda nic nie zastapi pieknego dzwieku v6 czy v8 ... ale ekonomia zabija .
Ta strona używa ciasteczek tzw. "cookies"
Dbając o Twoją prywatność, prosimy Cię o wyrażenie dobrowolnej zgody na przetwarzanie przez nas oraz naszych partnerów biznesowych Twoich danych osobowych. Jeśli nie chcesz wyrazić zgody na przetwarzanie lub chcesz ograniczyć jej zakres kliknij w "Pokaż szczegóły". Zakres wyrażonej zgody może wpływać na dostępność świadczonych przez nas usług. Dane przetwarzamy m.in. w celu wyboru podstawowych reklam, tworzenia profilu i wyboru spersonalizowanych treści oraz reklam, pomiaru ich wydajności, na podstawie zgody w celach marketingowych, w tym profilowania, w celach analitycznych oraz na podstawie naszego uzasadnionego interesu jako Administratora. Przysługuje Ci m.in. prawo do dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo wycofania zgody na przetwarzanie.

Za Twoją zgodą my i nasi partnerzy wykorzystujemy pliki cookie lub podobne technologie do przechowywania, dostępu i przetwarzania danych osobowych, takich jak Twoje wizyty na tej stronie, adresy IP i identyfikatory plików cookie. Niektórzy partnerzy nie proszą Cię o zgodę na przetwarzanie Twoich danych i opierają się na swoim uzasadnionym interesie biznesowym. W każdej chwili możesz wycofać swoją zgodę lub sprzeciwić się przetwarzaniu danych w oparciu o uzasadniony interes, klikając na "Dowiedz się więcej" lub w naszej Polityce Prywatności na tej stronie Zobacz politykę prywatności oraz w jaki sposób wykorzystujemy pliki Cookie.

Wraz z naszymi partnerami przetwarzamy Twoje następujące dane: Dokładne dane geolokalizacyjne i identyfikacja poprzez skanowanie urządzeń, przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, spersonalizowane reklamy i treści, pomiar reklam i treści, opinie odbiorców, rozwój produktu. O wykorzystanie tych danych zostaniesz dodatkowo poproszony przez firmę Google Inc. w momencie kiedy pierwsza reklama miałaby zostać wyświetlona. Więcej informacji na temat sposobu gromadzenia i przetwarzania danych przez Google Analytics znajdziesz na stronie "Jak Google używa danych z witryn i aplikacji, które korzystają z naszych usług" dostępnej pod adresem: https://policies.google.com/technologies/partner-sites.
        
https://www.iparts.pl