- 5-milionowy egzemplarz silnika 1.3 MultiJet wyprodukowany w zakładzie Fiat Powertrain Technologies Poland w Bielsku-Białej.
- Jubileuszowa jednostka napędowa o mocy 85 KM zamontowana będzie w Fiacie 500L.
- Produkowany od 2003 roku silnik wysokoprężny SDE (Small Diesel Engine), obecnie jest oferowany w trzech wariantach - z turbosprężarką o stałej geometrii i dwóch wariantach z turbosprężarką o zmiennej geometrii: o mocy od 75 KM do 95 KM. Okres między wymianami oleju wynosi 35 tysięcy kilometrów, a przeglądy wykonywane są co 250 tysięcy kilometrów.
- Zdobywca prestiżowej nagrody „International Engine of the Year 2005" w kategorii silników o pojemności skokowej 1.0 - 1.4 litrów. Certyfikat w 2012 roku i złoty medal według światowej klasyfikacji organizacji produkcji WCM; polski zakład produkuje również innowacyjny silnik 0.9 TwinAir, nagrodzony tytułem „International Engine of The Year 2011".
Zakład Fiat Powertrain Technologies Poland w Bielsku-Białej osiągnął znaczący cel: z polskiej linii produkcyjnej zjechał pięciomilionowy egzemplarz silnika 1.3 MultiJet. Rekord ten świadczy o ogromnym sukcesie tego wysokoprężnego silnika - cztery cylindry w rzędzie, 16 zaworów i łączna pojemność skokowa 1248 cm3 - w produkowanej od 2003 roku jednostce po raz pierwszy na świecie została zastosowana technologia MultiJet, będąca ewolucją systemu Common Rail, opracowanego przez koncern Fiata w 1997 roku.
Ciągłe udoskonalenia technologiczne sprawiły, że silnik 1,3 MultiJet, aktualnie produkowany w najnowszej wersji tej technologii, znanej na świecie pod nazwą MultiJet II, dostępny jest w wersjach o różnej mocy: od wersji z turbosprężarką o stałej geometrii (75 KM) po wersję z turbosprężarką o zmiennej geometrii (od 85 do 95 KM). Wszystkie silniki 1.3 MultiJet zapewniają doskonałe osiągi przy obniżonym zużyciu paliwa, a dzięki nowoczesnej technologii gwarantują wydłużenie okresu serwisowego: wymiana oleju co 35 000 km, a przeglądy co 250 000 km.
Zdobywca prestiżowych nagród, w tym między innymi „International Engine of the Year" (w kategorii samochodów o pojemności skokowej 1.0 -1.4 litrów) w 2005 roku - 1.3 MultiJet montowany jest w wielu samochodach z gamy Fiat Group Automobiles: we Fiatach: Panda, Punto, Qubo, Doblò, Strada, Fiorino, 500 i 500L, Lancii Ypsilon, Alfie Romeo MiTo, jak i w samochodach konkurencyjnych marek.
Pięciomilionowy egzemplarz silnika 1.3 MultiJet o mocy 85 KM zostanie zamontowany w Fiacie 500L, który łączy kultowy styl 500-ki z funkcjonalnością samochodu wielozadaniowego. Z tego wyjątkowego połączenia zrodziło się pojęcie „City Lounge", nowej koncepcji samochodu kompaktowego.
Osiągnięcie tego znaczącego celu świadczy również o wysokiej jakości produkcji zakładu Fiat Powertrain Technologies Poland w Bielsku-Białej, który - jak cała Grupa Fiata, przyjął zasady WCM (Word Class Manufacturing), międzynarodowej metodologii organizacji procesu produkcyjnego, zgodnego z najwyższymi standardami na światowym poziomie.
Odznaczona w 2012 roku złotym medalem WCM polska fabryka jest jednym z najnowocześniejszych zakładów w branży motoryzacyjnej, w którym produkowana jest również jednostka 0.9 TwinAir, rewolucyjny, dwucylindrowy silnik benzynowy, który zdobył prestiżową nagrodę „International Engine of The Year 2011" przyznawaną przez jury złożone z 76 dziennikarzy pochodzących z 36 krajów. Ponadto, silnik TwinAir został wyróżniony w innych trzech kategoriach: jednostek o pojemności poniżej 1.000 cm3, najbardziej ekologicznych silników „Green Engine of the Year" oraz za debiut roku „Best New Engine of the Year".
Te prestiżowe wyróżnienia przyznane silnikom produkowanym przez Fiat Powertrain Technologies Poland w Bielsku-Białej premiują innowacyjne rozwiązania stosowane przez inżynierów w zakresie redukcji szkodliwego wpływu na środowisko, zarówno swoich produktów, jak i procesów produkcyjnych. Dowodzą też dużego zaangażowania pracowników zakładu na wszystkich szczeblach.
Źródło: FiatPress