Rynek crossoverów i SUV-ów bez wątpienia zyskuje na sile. Liczba sprzedanych aut tego typu dynamicznie rośnie z roku na rok, a to sprawiło, że Włosi również zapragnęli uszczknąć z tego tortu coś dla siebie. Tak narodziło się 500X. Jak model poradził sobie na rynku? Odniósł sukces, a u jego podstaw leży włoska nietuzinkowość. Auto z podwyższonym prześwitem jest stylistycznym krewnym legendarnej „pięćsetki”.
Włosi doskonale wiedzą o tym, że ogromną siłą współczesnych modeli samochodów jest personalizacja. Dzięki niej klienci wybierający samochody produkowane masowo mogą się poczuć oryginalni w miejskim tłumie. Idąc śladami chociażby mniejszej siostry – „pięćsetki” – model 500X także daje kupującym możliwość zbudowania własnego wizerunku. W przypadku crossovera istnieje aż 150 tysięcy opcji personalizujących. Skąd taka duża liczba? Auto występuje w dwóch odmianach stylistycznych, do tego: 12 kolorów nadwozia, 7 wzorów tapicerek (zależnie od wersji wyposażenia) i aż 6 różnych silników do wyboru. Dodatkowo można wyposażyć 500X w elementy z listy opcji i akcesoriów, zawierającej ponad 180 pozycji.
Znaczenie samochodów ze zwiększonym prześwitem jest dzisiaj ogromne. W końcu to obecnie najpopularniejszy segment w Europie. Włosi podczas tworzenia własnego crossovera postanowili wypracować też unikalną receptę na auto tego typu. W karoserii 500X połączyli nowoczesny wygląd małej terenówki z elementami stylistyki retro, znanymi z Fiata 500. Takie zestawienie sprawia, że model nie wydaje się toporny, a przekonuje do siebie urodą i klasycznym urokiem.
Samochód musi dopasowywać się nie tylko do potrzeb kierowcy, lecz także do warunków drogowych. Właśnie dlatego w kabinie Fiata 500X pojawiło się specjalne pokrętło, sterujące systemem Drive Mood Selector. Włosi przewidzieli trzy tryby pracy: Normal, Sport i All-Weather. W każdym z nich auto w różny sposób reaguje na wciśnięcie pedału gazu lub hamulca oraz usztywnia bądź zmiękcza pracę układu kierowniczego.
Mocniejsze wersje silnikowe Fiata 500X są konfigurowane z napędem na cztery koła. Rozwiązanie to polega na dołączaniu tylnej osi w razie wystąpienia uślizgu jednego z kół oraz pozwala na zwiększenie możliwości crossovera poza utwardzonymi szlakami. Fiat 500X jest dostosowany do poruszania się poza asfaltem na jeszcze jeden sposób. Otóż za sprawą specjalnie zaprojektowanych zderzaków wersje Cross i Cross Plus mają kąt natarcia o wartości 21,3 stopnia i zejścia wynoszący 30,1 stopnia. Dodatkowo podwozie wyposażono w osłony chroniące m.in. newralgiczne punkty silnika.
Wszechstronność crossovera to nie tylko możliwość jazdy po bezdrożach i funkcjonalność podczas rodzinnych wypadów. To także zapewnienie kierowcy możliwości wyboru napędu. W przypadku Fiata 500X są aż trzy opcje. Bazę stanowi napęd przednich kół. Rozwiązanie 4×2 można dodatkowo doposażyć w system Traction+, który dla poprawienia przyczepności przyhamowuje jedno z przednich kół. Na szczycie hierarchii znajduje się napęd na cztery koła. Oczywiście, system nie działa przez cały czas – tylna oś napędowa dołącza się tylko wtedy, gdy jest to konieczne.
Fiat 500X jest produkowany w Melfi. Po inwestycji wartej ponad miliard dolarów zakład stał się jedną z najbardziej zaawansowanych fabryk motoryzacyjnych w Europie. W ramach modernizacji Włosi skrócili cykl produkcyjny i uprościli czynności montażowe. Jakość wytwarzanych w Melfi pojazdów oraz wydajność fabryki zostały docenione przez międzynarodowe jury, które przyznało montowni certyfikat Silver Level WCM. To pierwszy zakład we Włoszech mogący pochwalić się tym wyróżnieniem.
W październiku 2015 roku poziom bezpieczeństwa zapewniany przez Fiata 500X został doceniony przez amerykańską organizację IIHS. Auto zdobyło najwyższe wyróżnienie Top Safety Pick+ i tym samym weszło do niezwykle elitarnego grona. Włoska konstrukcja spotkała się z uznaniem, bowiem jest niemal naszpikowana zabezpieczeniami. W sumie na pokładzie crossovera znalazło się ponad 70 systemów bezpieczeństwa biernego i czynnego. Na Amerykanach szczególne wrażenie zrobił Forward Collision Warning-Plus. Rozwiązanie ostrzega przed najechaniem na przeszkodę i wspomaga kierowcę podczas hamowania.
Jakiś czas temu Włosi wpuścili do zakładu w Melfi produkującego Fiata 500X ekipę Google Maps. Ta wykonała serię prawie 4000 zdjęć, które później posłużyły do stworzenia modelu wirtualnych odwiedzin. Dzisiaj za pośrednictwem Google Maps Business View internauci mogą zobaczyć, jak we włoskim zakładzie montuje się crossovery. Internetowa wycieczka pozwala zajrzeć do tłoczni elementów nadwozia i malarni oraz prześledzić linię montażową.
Nie wiemy, czy liczba 500 sztuk jest zbiegiem okoliczności, czy celowym działaniem Włochów, jednak tyle właśnie egzemplarzy 500X każdego dnia opuszcza linię fabryki w Melfi. Na budowę każdego pojazdu składają się naprawdę imponujące statystyki. W zakładzie pracuje 8 tysięcy osób, do produkcji wykorzystuje się: 5 pras, 2 wycinarki, 914 robotów pracujących przy pełnym lakierowaniu karoserii i 278 automatycznych stacji montażowych. Do zbudowania różnych wersji Fiata 500X potrzeba w sumie ponad 5000 części.
Fiat 500X jako jedyne auto w swojej klasie ma automatyczną skrzynię biegów z 9 przełożeniami. Po co aż tyle? Odpowiedź jest oczywista. Zmaksymalizowana liczba przełożeń sprawia, że samochód może jechać szybciej, ale na niższych obrotach, a to musi mieć swoje odzwierciedlenie w wynikach spalania. Dziewięciobiegowy automat występuje w parze z dwoma silnikami – benzynowym 1.4 MultiAir o mocy 170 koni mechanicznych i 2-litrowym dieslem MultiJet, dysponującym stadem 140 koni mechanicznych.
W ofercie jest też dostępny automat wyposażony w dwa sprzęgła. Przekładnia DDCT współpracuje ze 140-konnym benzyniakiem 1.4 MultiAir i niezwykle szybko zmienia biegi.
Pęknięta sprężyna w kole zmiennych faz.
Autor wątku: rc36Witam. W trakcie wymiany napędu rozrządu zauważyłem, że wariator gdy go poruszyć ręką lata luźno w całym swoim zakresie pracy, pomyślałem że ten typ...
Autor ostatniego posta: GrandePunto8V Dzisiaj, 00:01