PDA

Zobacz pełną wersję : 1,4 95hp termostat 88* a temp robocza silnika



Gomez405
08-03-2024, 09:32
Witam szanowne grono. Po 5 latach eksploatacji dopadł mnie urwany króciec termostatu ten plastikowy. Wczoraj wymieniłem na MAGNETI MARELLI TERMOSTAT 352317100460 i zaciekawiła mnie jedna sprawa. Przy nowym termostacie temp robocza z odczytów w apce torq to 87-91 podczas spokojnej jazdy natomiast na starym 78-83.
Teraz pytanie bo na forum jest kilka tematów i są różne opinie - jaka jest temp robocza silnika w 95hp okolice 83 czy 91 *C +/-2*C.

cytuje jedną z odpowiedzi

Przejechałem dzisiaj 15km (miasto ale poza szczytem, bez korków, temp -2C), mierząc temperaturę "wody" (silnik 1.4, 95KM, AlfaOBD). I tak: druga belka zaświeca się około 50C, po przekroczeniu 70C jest już środek skali. Temperatura doszła do 85C i potem sobie oscylowała +/-2C (wskaźnik oczywiście niezmiennie w połowie skali). Szacowana temp. oleju rośnie wolniej niż wody i finalnie osiągnęła 89C.

GrandePunto8V
09-03-2024, 19:32
A nie masz prawdziwych problemów? :cool: Nudzi ci się w weekend?
Te kilka stopni plus/minus nie mają znaczenia praktycznego. A nominalnie termostat ma zakres (np. 88 +/- 2 stopnie).
Zawsze będą różnice między silnikami (konkretne egzemplarze ze swoją historią i przygodami) oraz między termostatami (nowy/stary, oryginał/zamiennik).
Sterownik silnika ogarnie te różnice (po to głównie jest ECU).

A jak już cytujesz jakąś wypowiedź o termostacie/temperaturach, to tam się wypadało dopisać, a nie zakładać nowy temat (bo to zaśmieca forum).

PS
Ciekawostka. Temperatury rzędu 80-90 stopni wcale nie są jakieś magiczne ani "optymalne", tylko wynikają z upośledzonego (ograniczonego rozmiarowo) układu chłodzenia. Tu nie było wyjścia i trzeba było ustalić temperaturę zawsze powyżej otoczenia (aby móc cokolwiek do niego oddać), cała tajemnica "optymalności". Tak, na to się nakłada kwestia parowania paliwa (wyższa temperatura pomaga), ale to jest drugorzędny temat.
Historycznie jest jeszcze kwestia wody (dosłownie) i otwartych układów (czy z niewielkim nadciśnieniem): od około 90 stopni pompy przestają pompować, nagle. To też dobry powód aby się trzymać sporo poniżej 100. Taka "tradycja", dobry zwyczaj.

Podobnie w elektronice niektóre układy się stabilizuje na 80 C (np. precyzyjne generatory częstotliwości w sprzęcie pomiarowym, radiowym itp.).

mirej
06-06-2024, 23:08
Gomez405 Moje odczyty w czasie jazdy przy 20st. C to wachanie 83 do 87stC. Przy temp powietrza 30st włączonej Klimie 150km/h pod górę (gaz do dechy (81% obciążenie silnika) doszło do 98st C. ECU włącza wentylator: 1-95st,C ; 2- bieg nie mam pewności 100 lub 105st.C. Pozdrawiam