PDA

Zobacz pełną wersję : Problem z uruchomieniem silnika



kardaszk
05-11-2023, 16:55
Dzisiaj w moim tipo 1.6 z automatem z 2017 roku podczas próby uruchomienia silnika, deska rozdzielcza zgasła i potem pojawił się błąd, że silnik nie może zostać uruchomiony, bo drążek skrzyni bieg nie jest ustawiony na P lub N. Podczas gdy drążek cały czas był ustawiony na P. Dodatkowo nie było słychać, żeby auto próbowało odpalić silnik. Pojawiały się również błędy, że należy skontrolować poduszki czy układ wspomagania kierownicy, miga również przebieg auta. Bieg na drążku ze skrzyni biegów w większości przypadków nie był podświetlony, a gdy był dwa razy zmieniałem na N i spowrotem na P, ale nic to nie dało. Żeby było ciekawej akurat dzisiaj minął termin kolejnego przeglądu serwisowego, ale ten błąd po kilku próbach uruchomienia silnika zgasł i raczej to zbieg okoliczności.
Podejrzewam, że to wina akumulatora, bo to jest jeszcze oryginalny akumulator, a od ponad roku jeździłem głównie na krótkich odcinkach. Jednak wcześniej nie miałem nigdy problemu z uruchomieniem silnika, a pojawiające się błędy nie wiem czy są typowe dla słabego akumulatora. Czy ktoś miał kiedyś podobne problemy i co było ich przyczyną?

Poniżej zamieszczam błędy jakie udało mi się zgrać z auta:
Car Scanner ELM OBD2
Version: 1.101.4/401014/GP
DTC report
Connection profile: Fiat OBD-II / EOBDDate: 05.11.2023 14:41:21
VIN: XXXXXXXXXXXXXXXXXXX
============================
OBD-II
Nie znaleziono DTC.
============================
Jednostka sterująca silnikaJednostka sterująca silnika
DTCs: 1
----------------------------
U0168(00) [0xC16800] Archiwum (nieaktywne)
Data bus, alarm system control module - no communication
Status: Potwierdzona
============================
Jednostka sterująca skrzyni biegów
Nie znaleziono DTC.
============================
Jednostka sterująca ABS
Nie znaleziono DTC.
============================
BCMBCM
DTCs: 12
----------------------------
U1802(08) [0xD80208] Archiwum (nieaktywne)
Status: Potwierdzona, Test nie został zakończony w bieżącym cyklu jazdy
----------------------------
B1008(15) [0x900815] Archiwum (nieaktywne)
Status: Potwierdzona, Test nie został zakończony w bieżącym cyklu jazdy
----------------------------
B1108(15) [0x910815] Archiwum (nieaktywne)
Status: Potwierdzona, Test nie został zakończony w bieżącym cyklu jazdy
----------------------------
B100C(15) [0x900C15] Archiwum (nieaktywne)
Status: Potwierdzona
----------------------------
B100B(15) [0x900B15] Archiwum (nieaktywne)
Status: Potwierdzona
----------------------------
B100A(15) [0x900A15] Archiwum (nieaktywne)
Status: Potwierdzona
----------------------------
B1009(15) [0x900915] Archiwum (nieaktywne)
Status: Potwierdzona
----------------------------
U0001(88) [0xC00188] Archiwum (nieaktywne)
Controller area network (CAN) data bus, high speed bus
Status: Potwierdzona
----------------------------
U1930(86) [0xD93086]
Status: Test się nie powiódł, Oczekująca, Potwierdzona, Test nie został zakończony w bieżącym cyklu jazdy
----------------------------
U0433(87) [0xC43387] Archiwum (nieaktywne)
Invalid data received from cruise control distance range sensor, front
Status: Potwierdzona
----------------------------
B10AA(4A) [0x90AA4A]
Status: Test się nie powiódł, Oczekująca, Potwierdzona, Test nie został zakończony w bieżącym cyklu jazdy
----------------------------
B1005(16) [0x900516]
Status: Test się nie powiódł, Test nie powiódł się w bieżącym cyklu jazdy, Oczekująca, Potwierdzona
============================
ORC/AirBagORC/AirBag
DTCs: 1
----------------------------
B0101(16) [0x810116]
Status: Oczekująca, Potwierdzona
============================
ESM (Electronic shifter module)ESM (Electronic shifter module)
DTCs: 5
----------------------------
P0562(00) [0x056200] Archiwum (nieaktywne)
System voltage - low
Status: Potwierdzona
----------------------------
U0100(00) [0xC10000] Archiwum (nieaktywne)
Data bus, engine control module (ECM) A - no communication
Status: Potwierdzona
----------------------------
U1701(00) [0xD70100] Archiwum (nieaktywne)
Status: Potwierdzona
----------------------------
U1930(00) [0xD93000] Archiwum (nieaktywne)
Status: Potwierdzona
----------------------------
U1932(00) [0xD93200] Archiwum (nieaktywne)
Status: Potwierdzona
============================
IC
Nie znaleziono DTC.
============================
EPS
Nie znaleziono DTC.

kardaszk
05-11-2023, 18:57
Poszperałem na forum i znalazłem wątek:
https://fiatklubpolska.pl/tipo-531/fiat-tipo-1-4-tjet-calkowicie-umarlo-52524/
W którym ktoś wcześniej miał podobne objawy, bo też miał błąd BCM U1930-86 i migający licznik. Akumulator pewnie też nie jest w najlepszym stanie szczególnie po licznych próbach odpalenia auta, ale trochę dziwne, że wczoraj auto odpalało bez zarzutu, a dzisiaj nawet rozrusznika nie było słychać. W błędach też pojawia się problem z komunikacją z ECM, a kombinacja błędów jest trochę bez sensu.
Inną kwestią jest, że 3-4 tygodnie temu kierowca wyjeżdzający z miejsca parkingowego wjechał w lewą część mojego przedniego zderzaka. Teraz czekam na naprawę z OC sprawcy (naprawa i lakierowanie zderzaka oraz wymiana kratki z logiem). Niby to była tylko niewielka stłuczka parkingowa, a zderzak wrócił do swojego kształtu i nie widać większych pęknięć, ale może to mogło wpłynąć jakoś na uszkodzenie/poluzowanie tego przekaźnika, bo akumulator jest dość blisko miejsca zderzenia.
Czy ktoś może polecić jakiś warsztat do serwisowania Tipo w Gdyni lub okolicy po gwarancji?

steyr
05-11-2023, 20:39
U mnie aku padł nagle, podjechalem pod sklep i już nie odjechałem.

kardaszk
05-11-2023, 20:47
I przy padniętym akumulatorze też mogą wyskakiwać dziwne błędy o złym położeniu drążka skrzyni biegów, że trzeba sprawdzić poduszkę czy układ wspomagania kierownicy?
Zastanawiam się czy jak samodzielnie spróbuje pozamieniać przekaźniki jak w wątku czy czegoś nie popsuje.
https://fiatklubpolska.pl/instalacja-elektryczna-i-elektronika-tipo-538/1-4-16v-nie-odpala-nie-kreci-47287/#post392935

Braval
05-11-2023, 21:08
Akumulator....zacznij o niego.:roll:

kardaszk
06-11-2023, 02:49
A więc napięcie mierzone miernikiem 12.4 V, w programie napięcie OBD 10.8-10.9, napięcie ECU V 11.94-12.00. Po przekręceniu kluczyka gaśnie deska, a nie słychać rozrusznika i pojawiają się dziwne błędy. Dodatkowo mam mocniejszy akumulator niż fabryczny, bo auto stało prawie 1,5 roku na placu i wstawili mi coś takiego w 2019:
43304
natomiast przy uziemieniu to miejsce mi się średnio podoba:
43305
Postaram się bardziej sprawdzić akumulator, ale może jednak problem jest związany z przekaźnikiem, tylko zupełnie nie widziałem pod maską skrzynki z nimi.

GrandePunto8V
06-11-2023, 05:59
Nie wiem ile lat musi jeszcze minąć i ile modeli Fiat wypuści, aż się ludzie dowiedzą/zrozumieją, że Fiaty (i nie tylko) tak mają, że robią głupoty jak jest słabe zasilanie?

Wszelkie problemy tego typu, że nie odpala i/lub nagle są dziwne błędy, czy deska przygasa, zaczynamy zawsze od akumulatora (w ciemno go wyjąć z auta i naładować) oraz głównej "masy" (plusowe linie dużo rzadziej) oraz skrzynki bezpieczników/przekaźników pod maską (bo ma to związek z wodą - Fiaty tak mają od około 30 lat, problemy od wilgoci w elektryce). Do tego zainteresować się alternatorem (czy go woda nie oblewa, czy łożyska nie szumią, czy ładuje).

Dopiero jak to zostanie ogarnięte, zgłaszamy się do poradni internetowej (forum).

ochkarol
06-11-2023, 07:45
Nie tylko Fiaty mają problemy z elektroniką jak prąd wariuje. A masy to posprawdzałbym wszelkie, nie tylko główną, przy aku.

kardaszk
12-11-2023, 14:55
GrandePunto8V miał rację. Okazało się, że po wyjęciu akumulatora pomimo dobrego napięcia spoczynkowego, nie chciał się ładować i po prostu był uszkodzony. Po jego wymianie nie zaobserwowałem żadnych błędów na desce rozdzielczej i samochód pracuje normalnie. Naiwnie myślałem, że w XXI wieku samochód w przypadku problemów z zasilaniem pokaże stosowny błąd, a nie będzie wyświetlał jakieś głupoty.

GrandePunto8V
12-11-2023, 18:23
To mam wiadomość - produkt masowy o nazwie "samochód" NIE jest szczytem techniki, to jest jak średnie RTV/AGD niestety (i ze strony producentów i użytkowników, którzy przyczyniają się do połowy usterek). Czyli cięcie kosztów (z zachowaniem pozorów "postępu"). A ogólnie w świecie Mechaniki (jako dziedziny nauki), motoryzacja leży najniżej w hierarchii (jest to wręcz żałosne, tylko tutaj nadal są problemy np. ze smarowaniem i filtracją, a wysłanie oleju do badania to wielka sensacja).
W elektronice też nie brylują (a diagnostyka nie istnieje, np. używanie przetworników ciśnień, czy oscyloskop).
Czyli projekty z branży moto NIE mogą być wzorcem postępowania, prawie nigdy się nie sugerujcie fabrycznymi rozwiązaniami z samochodów.

Chociaż kwestia głupot przy nieprawidłowym zasilaniu to w sumie norma (żadnego elektronika, nawet hobbysty, to nie powinno dziwić). Chyba dopiero w sprzęcie najwyższej klasy, w sensie medycyny, wojska, czy przyrządów pomiarowych do laboratoriów/wzorcowania, można się spodziewać specjalnych obwodów monitorujących zasilanie. W niższych branżach, cywilnych, nie liczyć na to. Zdrowe "sztywne" zasilanie + masa to świętość (muszą być sprawdzane na kilka sposobów w razie problemów).