PDA

Zobacz pełną wersję : Szarpniecie przy wciskaniu sprzegła



marko1815
25-05-2023, 15:06
Mam ostatnio w moim Tipo dziwną przypadłość.
Przy wciskaniu sprzęgła, przy zmianie biegu z 1 na2 następuje czasami dziwne szarpniecie, raz mocniej raz lekko odczuwalnie.
Dzieje się tak najczęściej, gdy silnik jest rozgrzany, jadę na przykład przez dłuższy czas trasą szybkiego ruchu później zjeżdżam na drogę lokalną, staję w korku i często zmieniam biegi z 1 na 2. Byłem już u dwóch mechaników ale niczego nieprawidłowego nie stwierdzili. Ma ktoś pomysł, co moze byc przycvzyną?

herbi1128
26-05-2023, 17:01
Też mi się zdarzyło parę razy,wydaje mi się że za szybko puściłem sprzeglo

marko1815
29-05-2023, 10:26
Tak , tylko u mnie to wystepuje, gdy wciskam sprzęgło, gdy chcę wrzucic dwójkę i tylko wtedy.

steyr
29-05-2023, 11:12
Zasadnicze pytanie czy jest lpg i kiedy świece zmieniane?

marko1815
29-05-2023, 12:27
Nie ma LPG jest benzyna, świece ostatnio wymieniane 2 lata temu, teraz zamierzam wymienić w czerwcu.

Tomasz Iskiernik
12-06-2023, 10:59
U siebie zaobserwowałem podobny problem, lecz zawsze związane to było ze zgrzytnięciem w trakcie zmiany biegu z 1 na 2 i trakcie chęci szybkiego ruszenia np: ze skrzyżowania.

Tak jak napisał Herbi1128 tłumaczę to za późnym wciśnięciem sprzęgła lub inaczej za szybka chęcią zmiany biegu.

Póki co nie doszukuję się problemu ze sprzęgłem czy tez skrzynią biegów bo to się tylko dzieje gdy chcę szybko/bardzo szybko zmienić bieg, w przypadku normalnej/zwykłej zmiany biegu problem nie występuje.
Gdzieś w intrenecie wyczytałem, że tipo znane jest z nieprecyzyjnej skrzyni biegów i to wszystko tym tłumaczę, ale zaznaczam "póki co" bo może są to pierwsze oznaki, że coś jest nie tak.

Ale co chcę napisać, mój kolega w pracy miał podobny problem w ford focus wszystkich się pytał o to i z tego co się później dowiedziałem podobno wystarczyła wymiana "płynu hamulcowego" chociaż nie wiem dlaczego to miałoby pomóc :D

Qvadrat
12-06-2023, 16:25
Bo wspomaganie sprzęgła zasilane jest płynem hamulcowym z układu. Mi w mondeo tez robiło różnice po wymianie płynu.

steyr
12-06-2023, 18:38
Jak ktoś serwisuje u lokalnego mechanika auto, to w 90% nie wymienia płynu hamulcowego. Już pomijając tego że jak się już wymienia, to włącznie z układem sprzęgła. Za każdym razem jak wymieniam płyn hamulcowy w aucie w którym przez min 5 lat płyn nie był wymieniany, to zawsze po wymianie płynu ham. czuć zmianę w pracy sprzęgła.

Wysłane z mojego Redmi Note 9 Pro przy użyciu Tapatalka

Rob69
29-07-2023, 12:22
Witam! Marko1815 mam podobny problem w moim Tipo 1,4 95 km. Te dziwne szarpnięcia występują podczas wciskania (wysprzęglania) a nie puszczania sprzęgła. U mnie problem występuje podczas zmiany z 1 na 2 bieg i w mniejszym stopniu z 2 na 3. Na wyższych biegach problemu nie ma. Jest to takie dziwne szarpnięcie, jakby były luzy na poduszkach. Mam też wrażenie, jakby podczas wciskania sprzęgła na niższych biegach coś lekko hamowało samochód. Byłem w serwisie, u różnych mechaników. Nie widzą problemu. Po wizycie u jednego z mechaników dowiedziałem się, że silniki wolnossące muszą mieć swoje obroty przy zmianie biegów, szczególnie tych niższych. I faktycznie zauważyłem, że kiedy zmieniam biegi z 1 na 2 i z 2 na 3 przy obrotach rzędu 3500 problem z szarpaniem przy wciskaniu sprzęgła w ogóle nie występuje! Żadnych szarpnięć! Nie zawsze jednak można zmieniać te biegi przy takich obrotach, szczególnie podczas jazdy w korku, po mieście. Jednak jest to jakieś rozwiązanie problemu. Marko1815 napisz czy rozwiązałeś problem a jeśli nie, to spróbuj z obrotami i napisz, czy u Ciebie też pomogło.

marko1815
06-09-2023, 10:05
steyr
Jak ktoś serwisuje u lokalnego mechanika auto, to w 90% nie wymienia płynu hamulcowego. Już pomijając tego że jak się już wymienia, to włącznie z układem sprzęgła. Za każdym razem jak wymieniam płyn hamulcowy w aucie w którym przez min 5 lat płyn nie był wymieniany, to zawsze po wymianie płynu ham. czuć zmianę w pracy sprzęgła.
Ja akurat regularnie co dwa lata wymieniam płyn także u mnie ta przyczyna odpada.

Nadal borykam się z tym problemem, a objaw występuje raz częściej raz rzadziej. Rob69 dokładnie jak piszesz szarpniecie przy zmianie biegu wysteruje najczęściej w korkach (tu czasami skutkuje dodanie gazu odpuszczenie i po chwili dopiero wciśnięcie sprzęgła i zmianie biegu na 2 wtedy szarpniecie nie występuje lub jest bardzo delikatne. Swego czasu kolega zaproponował zastosowanie dodatku do benzyny i po jego zastosowaniu objawy pawie ustały lecz ostatnio problem znów powrócił także to nie będzie remedium na te przypadłość. Na razie obserwuje i kombinuję jak znajdę przyczynę i uporam się z tym na pewno dam znać.

GrandePunto8V
07-09-2023, 08:54
Ty osobiście ten płyn zmieniasz, czy dajesz do mechanika (przeciętniaka) raczej? Wtedy nie pisz nigdy "Ja"!
Podbijam podaną wcześniej liczbę, z 90 na 99% (tylu zawodowców NIE rusza sprzęgła przy wymianie płynu hamulcowego).

A problemy z szarpaniem muszą mieć związek ze:
- skrzynią (czasem problemy ma tylko jeden konkretny bieg, inne OK, albo dyfer się odzywa w jakimś zakresie pracy),
- sprzęgłem (np. docisk się kończy),
- wysprzęglikiem (pompka rzadziej), czy to centralny, czy klasyczny na zewnątrz + dźwignia,
- poduszkami/łapami (dowolna jedna może robić problem),
- silnik (paliwo, sterowanie - ECU świruje), to na koniec, chociaż jak jest turbo, to może ono źle działa(?).
Dalej osprzęt (może stawiać opór w określonych warunkach, np. klima/alternator), ale to wymyślanie na siłę.
Diagnostyka OBD2, wypada zrobić jazdę próbną i złapać parametry do pliku (później analiza np. do Excela wrzucić, wykresy zrobić).
Podnieść oba koła napędzane i ręcznie pokręcić na wszystkich biegach, może wyjdzie większy luz (i/lub większy hałas, stuknięcia) na "dwójce". Przy czym luzy nie muszą być w napędzie, a np. w zawieszeniu.
To są przykładowe propozycje, jakie "zawodowiec" powinien wykluczyć (lub zaproponować test jak np. jazda próbna + "logowanie" danych z OBD), a nie stwierdzać po oględzinach "na oko", że nie widzą problemu (w takim trybie operuje amator/hobbysta).


podobno wystarczyła wymiana "płynu hamulcowego" chociaż nie wiem dlaczego to miałoby pomóc
To niestety pokazuje statystyczny poziom "wiedzy" technicznej-ogólnej u posiadaczy samochodów. Czyli okolice zero.

marko1815
07-09-2023, 11:34
Ty osobiście ten płyn zmieniasz, czy dajesz do mechanika (przeciętniaka) raczej? Wtedy nie pisz nigdy "Ja"!
Podbijam podaną wcześniej liczbę, z 90 na 99% (tylu zawodowców NIE rusza sprzęgła przy wymianie płynu hamulcowego).

No wyobraź sobie, że sam sobie zmieniam płyn.
Małe sprostowanie faktycznie nie sam, a z ojcem lub bratem, bo tak łatwiej.

Co do pozostałych, skrzynie wykluczyli jak równiez poduszki, co do sprzegła sugerowano, że może to ono jest powodem ale bez przekonania. Problemem jest to że toszrpniecie wystepuje jak juz pisałem jak silnik jest rozgrzany, teba przejechać z 15 km-20 km potem stanąc w korku i 1 peg drugi bieg i tak dalej wtedy jest to wyraźnie odczuwalne. Dziś trasa do pracy jazda płynna zero szarpnięć. Wczoraj to samo , ale juz powrót w korkach i szarpnięcie było. Sam osobiście jestem skłonny szykać problemu w tym punkcie: silnik (paliwo, sterowanie - ECU świruje), to na koniec, chociaż jak jest turbo, to może ono źle działa(?).


To są przykładowe propozycje, jakie "zawodowiec" powinien wykluczyć (lub zaproponować test jak np. jazda próbna + "logowanie" danych z OBD), a nie stwierdzać po oględzinach "na oko", że nie widzą problemu (w takim trybie operuje amator/hobbysta).
Niestety u wiekszosci mechaników to jest własnie standard, jak nie da sie szybko i prosto zdiagnoizowac problemu , to nie ma problemu ,szkoda im czasu na bardziej dogłebna diagnoze szczegónie w ASO gdy zamochód juz nie jest na gwarancji.

Gruby199411
22-01-2024, 21:50
Witam. Czy ktoś rozwiązał problem z tym szarpaniem ? Mam to samo w swoim Seacie Leon 2 1.9 TDI 105km BXE . Podczas wciśnięcia sprzęgła z jedynki na dwójkę jest szarpnięcie i z dwójki na trójkę wyżej już nie . Wymieniłem :
Olej w skrzyni biegĂłw
Poduszki skrzyni biegĂłw
Wysprzeglik
Płyn hamulcowy
I problem dalej pozostaje ... Dodam że dwumas jest w porządku

koniorek
23-01-2024, 16:34
Włąśnie analizuję podobny problem u mechanika. Zobaczymy co powie

herbi1128
23-01-2024, 19:47
Od mojego postu gdzie pisałem w maju zrobiłem okolo25-30 tys km nic się nie dzieje dalej jezdze myślę że szkoda waszych pieniędzy na mechaników dopóki nic się nie rozleci, sam robię I naprawiam narazie nic nie ruszam

mario232
04-08-2024, 21:56
Miałem podobny problem po zakupie auta, przy wysprzęglaniu na niskich biegach auto mocno szarpało. Aby tego nie było musiałem wolno wciskać i puszczać pedał sprzęgła podwyższająć lekko obroty. U mnie okazało się , że miałem duży luz na łożysku mechanizmu różnicowego(góra-dół) i luzy na przegubie wewnętrznym od strony skrzyni. Zregenerowałem skrzynie, wymieniłem przegub wewnętrzny i jest ok. Niech mechanik sprawdzi u Ciebie luz na przegubie wewnętrznym od skrzyni, nie powinno go być.

marko1815
31-08-2024, 08:47
Problem z tym, że ja ten problem mam od 1,5 roku. Luz na przegubie był sprawdzany i wszystko w porządku.