PDA

Zobacz pełną wersję : Tipo 1.4 Tjet 2018 - wyłączenie IBS Start Stop



fish242@vp.pl
16-05-2021, 21:24
Tipo HB 1.4Tjet 120KM 2018r, świeżo po zakupie i póki co jedna funkcjonalność do zmiany ;)
Wiecie może czy ten układ do którego idą 2 kabelki przy klemie minusowej to część układu do pomiaru akumulatora (dla IBS, start stop) czy do czegoś jeszcze ?
Odłączenie tej kostki spowodowało zadowalający mnie efekt (napięcie w okolicach 14.2V bez wariacji), oczywiście wywala wtedy błąd start stop na desce, ale poza tym wnioskuję że odcina to IBS i ładuje aku podczas jazdy jak w "starszych" autach.
Pytanie czy ten moduł nie ma również innych faktycznie potrzebnych funkcji ?
No i czy w systemie zaprojektowanym pod działanie z IBS taka praca nie wpłynie negatywnie na alternator etc. ?
Bawił się ktoś w ten sposób ? Bo z tego co znalazłem w tym temacie jest tylko "nie da się", albo słabo szukałem.
Na zdjęciu klema z wypiętą kostką.

kartonik
16-05-2021, 21:39
U mnie wypięcie tej wtyczki spowodowało jeszcze podwyższenie wolnych obrotów i to był główny powód zrezygnowania z pomysłu wypięcia wtyczki na stałe.

JackTheNight
16-05-2021, 23:28
Inteligentne ładowanie IBM i SS można wyłączyć programowo, zapraszam do Łodzi to ci to wyłączę :)

adoks
17-05-2021, 15:00
U mnie wypięcie tej wtyczki spowodowało jeszcze podwyższenie wolnych obrotów i to był główny powód zrezygnowania z pomysłu wypięcia wtyczki na stałe.

Potwierdzam, miałem podobny efekt, ale nie dzieje się to zaraz po wypięciu wtyczki tylko na przełomie 2-3dni,
dlatego wtyczka wróciła na swoje miejsce :(

(Automat) Autor dopisał treść. Post został scalony.


Inteligentne ładowanie IBM i SS można wyłączyć programowo, zapraszam do Łodzi to ci to wyłączę :)

Pisząc IBM miałeś na myśli IAM (Intelligent Alternator Module) w AlfaOBD? czy wyłączałeś już wcześniej ten moduł?
jakieś uboczne objawy podobne do tych o których mowa powyżej?

Tak przy okazji podam że po "twardym" wyłączeniu S&S zniknęła mi informacja GSI między zegarami czyli wskaźnik zmiany
biegów, strzałki+cyfry. Po tej operacji próba włączenia samego GSI objawia się komunikatem, że nie można włączyć tej
opcji ponieważ jest już załączona.

fish242@vp.pl
18-05-2021, 18:13
Te podwyższone wolne obroty to macie na myśli 1000rpm czy więcej ? Wydaje mi się właśnie że trochę podskoczyły, ale 1000 zamiast 800-900 to dla mnie akceptowalne :D
Dołączam się do pytania odnośnie AlfaOBD (lub MES) i pytanie też czy STN2120 sobie z tym poradzi ?

adoks
19-05-2021, 14:42
Manewr z wtyczką robiłem rok temu i nie pamiętam dokładnie na ile wzrastały obroty,
ale było to ok.+200rpm, z tym że obroty lekko falowały, taka trochę nie równa praca
silnika i to było dla mnie dość irytujące, dlatego wtyczka wróciła na swoje miejsce, ale
przetestuj u siebie przez kilka dni i podziel się uwagami.

fish242@vp.pl
01-06-2021, 11:58
Dziękuję wszystkim za odzew. Na ten moment zostawiłem odłączoną wtyczkę. Wolne obroty lekko poniżej 1000rpm, ok. 100rpm więcej niż z wtyczką. Nie zauważyłem falowania ani innych negatywnych skutków. Na dniach będę ogarniał interfejs diagnostyczny, więc jakbym coś znalazł godnego podzielenia się w tym temacie dam znać. Co do ładowania aku z odłączoną wtyczką, napięcie utrzymuje się na stałym poziomie ~14.3V z włączonymi światłami itp. do jazdy. Przy grzaniu tylnej szyby i wycieraczkach spada bodajże do ok. 13,5V ale dokładnych pomiarów nie robiłem. Oczywiście to na postoju, podczas jazdy wraca do 14,3V. Bez interfejsu diagnostycznego to chyba najprostszy sposób aby zwiększyć żywotność aku.

adoks
01-06-2021, 23:12
Zaraz po zakupie Tipo, ładowanie aku. było na dość niskim poziomie 13,2-13,6V, nawet zgłosiłem i umówiłem
spotkanie w tej sprawie w ASO. W między czasie znalazłem info w necie i tu na forum na temat działania IAM
że takie ładowanie aku. to norma dlatego odmówiłem wizytę w ASO. Zamontowałem wskaźnik napięcia aby mieć
podgląd na stan napięcia. Po ok. roku kiedy aku. stracił już trochę na swojej sprawności, napięcie ładowania
podniosło się i utrzymuje do tej pory na poziomie 14,1-14,2V więc nie próbowałem i nie próbuje więcej obejścia
tego problemu.

fish242@vp.pl
01-06-2021, 23:31
No to u mnie w takim razie system traktował aku albo jako zużyty (nie wyłączał silnika przy włączonym S&S) albo całkiem naładowany albo działał niepoprawnie. Sprawdzę z ciekawości wskaźnik naładowania w MES itp. jak będę miał interfejs.
W moim przypadku napięcie skakało do 15.2V przy hamowaniu silnikiem. Podczas postoju bądź jednostajnej jazdy akumulator w ogóle nie był ładowany a wręcz jestem niemalże pewny że dodatkowo rozładowywany. Wnioskuję tak ponieważ napięcie po dniu postoju na wyłączonym silniku to 12.7V, a podczas jazdy było 12.2 - 12.4V. Więc całkiem prawdopodobne że ten układ nie działa u mnie poprawnie, stąd kombinowanie z wtyczką.

adoks
02-06-2021, 00:06
W moim przypadku napięcie skakało do 15.2V ....
Też miałem podobnie, mimo niskiego poziomu napięcia ładowania 13,2-13,6V momentami
skakało do 14,8-15V ale tylko chwilowo, teraz jest stabilnie jak już podałem wcześniej.
Co do ładowania aku. to robię to sukcesywnie od momentu zakupu raz na 1-1,5 miesiąca
bez względu na stan naładowania. Robię to w garażu bez wypinania uku. jedynie wypinam
wtyczkę od IAM.

maurycy
02-06-2021, 11:59
U mnie podobna sytuacja , ładuję raz na miesiąc prostowniczkiem z marketu bez odpinania klem i żadnych takich .....w dwóch pozostałych fiatach też nigdy nie ściągałem klem , ładując tym maleństwem ;-)

Yareek
04-08-2021, 17:24
JackTheNight - Czy mógłbyś podzielić się wiedzą jak przeprowadzić procedurę wyłączenia StartStop. Czy po wyłączeniu znika z zegarów kontrolka S&S off. Ponadto czy po wyłączeniu tej funkcji należy też odpiąć od akumulatora kabelek od tego "inteligentnego" systemu?

JackTheNight
04-08-2021, 19:27
Tak, znika ikona od SS. Inteligentne ładowanie nadal działa.
Będziesz kiedyś blisko Łodzi to zapraszam, wyłączę ci SS.

Yareek
04-08-2021, 23:01
Ok, a jest też opcja wyłączenia Inteligentnego ładowania? Czy są przy tym jakieś negatywne rzeczy - zmniejszenie funkcjonalności innych funkcji itp. Interesuje mnie to, gdyż ten system jest odpowiedzialny za to, że nie mogę włączyć trybu parkingowego w kamerce - wyrzuca mi zbyt niskie napięcie na aku.

JackTheNight
04-08-2021, 23:27
Mogę wyłączyć inteligentne ładowanie , a jakie będą tego konsekwencje to nie wiem, bo będziesz pierwszy, który chce aby wyłączyć inteligentne ładowanie..

Yareek
04-08-2021, 23:53
Dzięki za informację. Pozdrawiam i do zobaczenia kiedyś ;-)

fish242@vp.pl
05-08-2021, 12:48
Dzięki za zainteresowanie tematem. Od siebie napiszę że mam to tipo już prawie 3 miesiące i nie zauważyłem nic złego po odłączeniu wtyczki od tego "inteligentnego systemu" :) Polecam to odłączyć jeśli kogoś męczy świadomość jak słabo to działa i tym samym nie bawić się w częste doładowywanie aku. Wystarczy standardowo 1x przed zimą i latem lepszym prostownikiem z chociażby trybem recond przy normalnym używaniu samochodu.

Grociu85
09-09-2021, 06:10
Ja dodam od siebie, że po wyłączeniu SS w AlfaObd wszystko jest fajnie tylko ładowanie jest takie trochę słabe 13,6V do 13,9V niezależnie od obrotów silnika. Rzadko kiedy przekracza 14V. Teraz wypięcie wtyczki IBS nie robi kompletnie żadnej różnicy, nie wyskakuje też błąd. Chyba, że wyłączyć jeszcze jakąś funkcję w AlfaObd?

jacek2
10-09-2021, 20:03
U mnie takie ładowanie występuje bez S/S cały czas. Kupiłem takie gówno -miernik do zapalniczki, i on coś tam pokazuje. Nie mam pojęcia na ile jest dokładny, ale ładowanie faluje od 13,6 do 13,9 najczęściej. Żadko kiedy wchodzi na 14,0 - 14,1 V

JackTheNight
10-09-2021, 20:49
U mnie w 1.4 95hb w tipo bez SS(fabrycznie nie ma SS) ładowanie teraz też jest w granicach 13.9V, za to zimą około 14.1 - 14.4 V. Także
normalne że masz 13.9 :)

Grociu85
11-09-2021, 00:16
Dzisiaj trochę się pobawiłem w konfiguracji auta i tak:
Mogę mieć SS z inteligentnym ładowaniem ( IAM )czyli działa tak jak z salonu. Druga opcja to SS bez inteligentnego ładowania, ładuje od 13,7V do 14,0V.
Trzecia opcja to bez SS i bez inteligentnego ładowania, ładowanie tak jak w drugim przypadku.
W trzecim przypadku jak ustawie inteligentne to nic nie daje.
Nic też nie zmienia opcja rodzaju IBS w konfiguracji. ( IBS TYPE)
Nic też nie daje zmiana Stop&Start Level- chyba, że ja nie zauważyłem.
W sekcji Alternator Class mam ustawione Undefined, jak to zmieniłem to działy się dziwne rzeczy.
Tak samo z sekcją Battery Type mam Battery Not Changed, jak zmienie to tak jak wyżej...
Ciekawostka jak mam SS i IAM to podczas hamowania na biegu napięcie rośnie do 13,4V a później do 14,3V
Akumulator mam 63Ah EFB, alternator niestety niewiem czy 90 czy 120...

A inna ciekawostka to odpalanie kluczykiem na tak zwanego klika działa u mnie z wciśniętym sprzęgłem, bez sprzęgła kręci za krótko.

jacek2
11-09-2021, 09:24
U mnie w 1.4 95hb w tipo bez SS(fabrycznie nie ma SS) ładowanie teraz też jest w granicach 13.9V, za to zimą około 14.1 - 14.4 V. Także
normalne że masz 13.9
Dzięki Jack:smile:

boch
29-04-2023, 17:58
Dzisiaj trochę się pobawiłem w konfiguracji auta i tak:
Mogę mieć SS z inteligentnym ładowaniem ( IAM )czyli działa tak jak z salonu. Druga opcja to SS bez inteligentnego ładowania, ładuje od 13,7V do 14,0V.
Trzecia opcja to bez SS i bez inteligentnego ładowania, ładowanie tak jak w drugim przypadku.
W trzecim przypadku jak ustawie inteligentne to nic nie daje.
Nic też nie zmienia opcja rodzaju IBS w konfiguracji. ( IBS TYPE)
Nic też nie daje zmiana Stop&Start Level- chyba, że ja nie zauważyłem.
W sekcji Alternator Class mam ustawione Undefined, jak to zmieniłem to działy się dziwne rzeczy.
Tak samo z sekcją Battery Type mam Battery Not Changed, jak zmienie to tak jak wyżej...
Ciekawostka jak mam SS i IAM to podczas hamowania na biegu napięcie rośnie do 13,4V a później do 14,3V
Akumulator mam 63Ah EFB, alternator niestety niewiem czy 90 czy 120...

A inna ciekawostka to odpalanie kluczykiem na tak zwanego klika działa u mnie z wciśniętym sprzęgłem, bez sprzęgła kręci za krótko.

Kolego, jakim programem dostałeś się do opcji inteligentnego ładowania? MES? AlfaOBD?

Grociu85
07-08-2023, 00:53
Troche późno, ale nie miałem powiadomienia, Programem AlfaObd i interfejs od Viaken , zakładka body computer, i tam w konfiguracji zmiana konfiguracji auta a tam funkcja stop & start i alternator Iam. Alfa Obd na androida.

boch
07-08-2023, 10:11
Tak się zastanawiam czy wyłączenie inteligentnego ładowania korzystnie wpłynie na żywotność akumulatora...

Qvadrat
07-08-2023, 17:51
Zdecydowanie :-)

steyr
08-08-2023, 08:41
Wyłączyłem u siebie IAM, napięcie ładowania nie spada poniżej 14VDC. Od pół roku mam nowy aku, ostatnio sprawdzałem testerem i pokazał 100%.

maurycy
09-08-2023, 01:05
Ale wyłączyłeś w programie , czy wystarczy odpiąć wtyczkę ?

steyr
09-08-2023, 08:27
Ale wyłączyłeś w programie , czy wystarczy odpiąć wtyczkę ?

W programie.

boch
09-08-2023, 11:31
A ktoś z Was przy okazji wymiany akumulatora na inny niż fabryczny ustawiał odpowiednią wartość w opcjach AlfaOBD?

harry.wesoly
09-08-2023, 16:26
Ja mam chyba ustawione na ten 63Ah ale chyba to tak na wyrost było bo zdaje się nie ma to znaczenia.

Qvadrat
09-08-2023, 17:08
Tak, ja zmieniałem typ aku po zmianie 50 na 65

boch
11-08-2023, 19:28
Mojego aku nie widzę na liście zatem pytanie czym się kierować - pojemnością czy prądem rozruchowym? Posiadam akumulator Grom Heavy Duty 60Ah 600A.

Qvadrat
12-08-2023, 08:15
Mojego 65 tez nie bylo, a ze to efb czyli po fiatowemu hevy duty to wybrałem 63 czyli taki jak fabrycznie był w niektórych i tak już mam od niemal 3 lat.

boch
06-02-2024, 17:26
W programie.

AlfaOBD? Osiowanie Proxy po wyłaczeniu jest konieczne?

gros
12-05-2024, 10:25
Inteligentne ładowanie IBM i SS można wyłączyć programowo, zapraszam do Łodzi to ci to wyłączę :)

Z miłą chęcią podjadę tylko Łódź jest duża 😁

pepin0
29-12-2024, 20:12
Wyłączyłem u siebie start/stop oraz inteligentne ładowanie programem alfaobd i obecnie:
1. Zniknęły informacje zawarte w menu GSI dotyczące aktualnego biegu. W GSI type wybrana jest opcja Enhanced GSI a typ skrzyni ustawiony na MTX. Tych opcji nie zmieniałem, wcześniej wszystko działało.
2. Napięcie ładowania teraz to praktycznie cały czas 13,6 do 13,7V. Jednak przy hamowaniu dalej dochodzi do 15V.

Moje pytania:
Ad1 czy można naprawić wyświetlanie aktualnego biegu w GSI?

Ad2 czy można wyłączyć podnoszenie napięcia do 15V podczas hamowania? Oraz podnieść napięcie "normalne" do około 14,4v, zamiast obecnych 13,6 albo 13,7 ?

Osiowanie przechodzi bez błędów.

boch
29-12-2024, 23:11
Wygląda na to, że nie wyłączyłeś poprawnie IBS. Wykonałeś osiowanie PROXY po jego wyłączeniu?

adoks
29-12-2024, 23:42
Wyłączyłem u siebie start/stop oraz inteligentne ładowanie programem alfaobd i obecnie:
1. Zniknęły informacje zawarte w menu GSI dotyczące aktualnego biegu. W GSI type wybrana jest opcja Enhanced GSI a typ skrzyni ustawiony na MTX. Tych opcji nie zmieniałem, wcześniej wszystko działało.
2. Napięcie ładowania teraz to praktycznie cały czas 13,6 do 13,7V. Jednak przy hamowaniu dalej dochodzi do 15V.
Moje pytania:
Ad1 czy można naprawić wyświetlanie aktualnego biegu w GSI?
Ad2 czy można wyłączyć podnoszenie napięcia do 15V podczas hamowania? Oraz podnieść napięcie "normalne" do około 14,4v, zamiast obecnych 13,6 albo 13,7 ?
Osiowanie przechodzi bez błędów.

Przerabiałem ten sam problem 2-lata temu ale nie udało mi się przywrócić GSI, więc załączyłem ponownie Start&Stop
aby pojawiło się GSI, natomiast inteligentne ładowanie mam wyłączone a napięcie ładowania oscyluje na poziomie 13,8-14,2V
przy hamowaniu silnikiem ok.14,8-15,0V ale jest to chwilowe ładowanie więc nie ma powodów do obaw.

pepin0
30-12-2024, 22:21
Wygląda na to, że nie wyłączyłeś poprawnie IBS. Wykonałeś osiowanie PROXY po jego wyłączeniu?
Osiowanie zrobione. Przechodzi bez błędów.



Przerabiałem ten sam problem 2-lata temu ale nie udało mi się przywrócić GSI, więc załączyłem ponownie Start&Stop
aby pojawiło się GSI, natomiast inteligentne ładowanie mam wyłączone a napięcie ładowania oscyluje na poziomie 13,8-14,2V
przy hamowaniu silnikiem ok.14,8-15,0V ale jest to chwilowe ładowanie więc nie ma powodów do obaw.
Na razie zmieniłem GSI TYPE na GSI II. Menu GSI zniknęło całkowicie. Nie ma też informacji o aktualnym biegu ale jakoś mi to bardzo nie przeszkadza.

Podsumowując, po wyłączeniu start/stop znika informacja o aktualnym biegu w menu GSI.