PDA

Zobacz pełną wersję : Brak mocy 1.4 T-jet 150 KM



darooo
04-10-2020, 17:31
Jeszcze raz witam wszystkich , jestem nowym forumowiczem , od niedawna jestem posiadaczem Bravo .
, otóż mam podobny problem brak mocy silnik 1.4 T-jet 150 KM , muli jak trabant , podłączyłem do Multiscana i mam kilka skrenów , czy możecie pomóc , co może być nie tak .
Dodam jeszcze ,że widziane parametry po zwiększeniu obrotów na postoju do 3-4 tys nie zmieniają sie za bardzo , cisnienie doładowania cały czas w okolicach 900, zwieksza sie minimalnie oczekiwane cisnienie doładowania miedzy 300- 400 do 450 , sterownie siłownika turbo cały czas stoi na 5 % a zawór podciśnienia turbo zostaje cały czas wyłączony iiiii auto nie jedzie , tak go kupilem .https://www.youtube.com/watch?v=iXeARhMI0Q4

groszek_76
04-10-2020, 19:21
Cześć , prawdopodobnie masz uszkodzony czujnik cisnienia doładowania tzw map sensor BOSCH 0261230042 który jest po lewej stronie przy scianie grodziowej. Ogólnie są 2 czujniki , jeden o którym piszę i w 99% jest uszkodzony bo odpowiada za przepływ powietrza do turbo a 2 na metalowej rurze przy akumulatorze. Niestety to wydatek około 200 zł ewentualnie uzywka za 50-100.

darooo
04-10-2020, 21:13
Bardzo dziękuję za podpowiedzi , jutro podjadę po ten elektrozawór sterujący co jest przy chłodnicy , nie wiem czy mam racje , bo nie jestem mechanikiem , ale z ogólnej znajomości tematu mysle ,że to jest u mnie tak ,że turbo dmucha cała siłą , jest przeładowanie , elektrozawór nie steruje "sztangą" , nie "hamuje " turbiny przez otwarcie zaworu upustowego dla spalin , przez co otwiera sie a własciwie cały czas jest otwarty zawór przed przepustnicą upuszczający ciśnienie dochodzące do silnika , w efekcie niewiele co z tego doładowania dochodzi do silnika .... nie wiem czy mam racje, jak mówię mam auto od niedawna i tak go kupiłem , zacząłem szukac przyczyn , czemu autem ktore ma 150 KM jest na turbinie jedzie sie jak trabantem , generalnie dziekuje wszystkim którzy zechcą zabrac głos ...co może jeszcze być .

groszek_76
05-10-2020, 13:05
Ten elektrozawór również wymieniałem u siebie , dostępne są na allegro zamienniki FEBI. Podobnie jak ty nie miałem mocy a też mam 150 konną lancie (ten sam silnik) dopiero po wymianie MAP SENORA dostał kopa. Może jest ktoś w pobliżu kto ma taki sam samochód i mógłbyś na chwile podmienić czujnik. To jest 5 minut na wykręcenie i sprawdzenie.

darooo
05-10-2020, 16:39
niestety nie mam nikogo znajomego z takim samochodem , trochę nie przekonuje mnie opcja z mapsensorem , troche szkoda ,że bardziej doświadczeni forumowicze nie chca sie wypowiedzieć , ale damy rade, dzieki i pozdrawiam ......dam znac jak uporam sie z tematem.

darooo
08-10-2020, 16:50
No niestety trafiam na "fachowców" , którzy po wstępnej rozmowie okazują swoją niewiedzę , wiedzą mniej niż ja a chca zarobić kasę , niestety nie bardzo moge teraz pozwolić sobie na pomoc dobrego serwisu czy ASO , dlatego zwracam sie do forumowiczów , czy ktoś może powiedzieć mi , czy to co pokazuje film , to jest normalne? dlaczego cisnienie ładowania zmierzone osiąga taką wyskokom wartość juz na biegu jałowym , dlaczego jest taka duża różnica w cisnieniu zmierzonym a oczekiwanym , dlaczego sztanga nie pracuje i wciąż wysterowanie siłownika turbo wynosi 5%, czy zawór turbo pozostajacy cały czas zamknięty , to prawidłowe ? te parametry nie zmieniają sie w zakresie od wolnych obrotów do 3 -4 tys obrotów .
wydaje mi sie ,że wraz ze wzrostem obrotów , sztanga powinna pracowac i regulować ilość spalin trafiających na łopatki turbiny a co za tym idzie cisnienie doładowania , zawór który cały czas jest zamknięty, powinien sie włączyć .... to są moje domysły , nie wiem od czego zacząć , proszę was o pomoc ..... puki co sprawdziłem wężyki , ich kolejnosc podłączenia , mocowanie i szczelność , siłownik "gruchy" sterowany ciśnieniem ze strzykawki , działa swobodnie , nie jest zapieczony czy coś w tym rodzaju . Dzieki?

ampro
08-10-2020, 21:35
dlaczego cisnienie ładowania zmierzone osiąga taką wyskokom wartość juz na biegu jałowym
Pomiar oscyluje wokół 1 Bara więc raczej niema żadnego doładowania , pomiar pokazuje ciśnienie atmosferyczne występujące przed przepustnicą .
Sprawdzić to można dokonując tego samego pomiaru na wyłączonym silniku (na wyłączonym powinno być nawet troszkę wyższe )


dlaczego jest taka duża różnica w cisnieniu zmierzonym a oczekiwanym
Oczekiwane ciśnienie doładowania odnosi się prawdopodobnie do podciśnienia , lub ciśnienia występującego za przepustnicą .
Na biegu jałowym to jest właśnie ten rząd wielkości .

darooo
08-10-2020, 23:03
Bardzo dziękuję za pomoc , zrobię log z wykresem podczas przyspieszania i udostępnię , może to naprowadzi kolegów , co dalej . Dzieki . Dziwi mnie ,że check sie nie zapala , nie ma żadnych błędów w pamięci .

krowka1978
09-10-2020, 00:57
Oczekiwane ciśnienie doładowania odnosi się prawdopodobnie do podciśnienia , lub ciśnienia występującego za przepustnicą .
Na biegu jałowym to jest właśnie ten rząd wielkości .
W silniku z turbo nie ma podciśnienia, nie bez powodu obecna jest pompa podciśnienia, której w wolnossącym nie ma:!:
Przy okazji, w dokumentacji do MultiAir, zapewne do T-Jet również, jest błąd dotyczący czujnika ciśnienia w map. Podają wartość diagnostyki dla wolnossaka, przez co w ASO były przypadki źle diagnozowanych wadliwych fabrycznie turbin - problem z zaworem wastegate. W dziale 500X ktoś opisał przypadek wymiany map i nic to nie dało. Wartość była ta sama, a w innym sprawnym aucie też tak samo było ;-) Sprawdzali wartość podciśnienia, jak w dokumentacji dali.
Temat z wastegate też mnie dotknął, osobiście robiłem diagnostykę MES-em i z wynikami zasuwałem do ASO, żeby czasu na przepychanki nie marnować.

Do sprawdzenia wartości ciśnienia w kolektorze, ich zbieżność z ciśnieniem oczekiwanym, oraz ciśnienia z turbo, również porównanie zbieżności z oczekiwanym. Mają nachodzić na siebie podczas testu drogowego. Przy nagłych przyspieszeniach może być tylko krótka zwłoka, co będzie widoczne jako lekkie przesunięcie wykresu wartości oczekiwanej i rzeczywistej. Na postoju mało co wyjdzie, prawdziwy test musi być pod obciążeniem.
Polecam również przejrzeć szczelność dolotu.

ampro
09-10-2020, 06:53
W silniku z turbo nie ma podciśnienia, nie bez powodu obecna jest pompa podciśnienia
W dieselu i owszem ale to benzyna , wystarczy sprawdzić ciśnienie w dolocie .
Silnik posiada normalną przepustnicę a nie klapę gaszącą .

krowka1978
09-10-2020, 09:47
W dieselu i owszem ale to benzyna , wystarczy sprawdzić ciśnienie w dolocie .
Silnik posiada normalną przepustnicę a nie klapę gaszącą .

No i co z tego, że benzyna? Wystarczy sprawdzić powiadasz? A o czym pisałem powyżej? Kitu o podciśnieniu w turbo benzynie mi nie wciśniesz. Jeżeli wystąpi podciśnienie, to przy urwanym przewodzie za turbo, tudzież destrukcją wirnika. Jaką wartość podał autor posta? 900 na jałowym? No to podaj wartość dla wolnego ssaka, pisałem nie bez powodu o błędzie w dokumentacji, ale nie czytasz. Właśnie przez owe 900 ASO nie potrafiło diagnozować turbo i wymieniało map, bo "zła wartość", a tu pokazuje dobrą, przynajmniej na jałowym.
No to nowość mamy, turbo diesel pracuje na ciśnieniu, a turbo benzyna na podciśnieniu, bo klapy gaszące... Co więcej klapy gaszące są, do momentu wpadnięcia w dolot, co się zdarza..., albo ich usunięcia. Nawet nie wiesz po co one są.

darooo
09-10-2020, 16:39
Dzieki za pomoc , dziś za godzinkę , półtorej jade zrobic test drogowy z podłączonym Mes-em , które wskazniki najlepiej nanieść na wykres by było ? , potem pokaże je waszej ocenie , dzieki

krowka1978
09-10-2020, 17:25
Ciśnienia (w tym oczekiwane) doładowania, w dolocie, obroty, prędkość.

darooo
09-10-2020, 20:14
Byłem spróbować zrobić jazde z Mes-em , ale pewnie nie zabardzo mi to wyszło , mam tylko pliki excel nie wiem jak zapisać to w pliku jpg , nie wiem jak tutaj załączyć te pliki , spróbuje podac linki https://drive.google.com/file/d/1SxOp7hKKDxg9iG4JcglB_rEYPp8xRSWI/view?usp=sharing
https://drive.google.com/file/d/1xLan65dqkIVRu14Q0hZLe3XGcdgJTvck/view?usp=sharing
https://drive.google.com/file/d/13SXM95YRU8sb02MIRZuoKMSDwlmr_Mwk/view?usp=sharing

(Automat) Autor dopisał treść. Post został scalony.

mam jeszcze takie skreny , ale to nie wygląda tak fajnie jak u kolegów , nie wiem co robie zle.39053

(Automat) Autor dopisał treść. Post został scalony.

drugi pomiar 39054

(Automat) Autor dopisał treść. Post został scalony.

39055 i trzeci pomiar

krowka1978
09-10-2020, 22:12
Czy ten MES to nie jest pirat? W belce widać FREE, a nie da się w demo zrobić diagnostyki. Dane, jakie pokazuje, wyglądają jak dla wolnossaka, ewidentnie na podciśnieniu jedzie. Wygląda to tak, jakby turbo pompowało, ale do dolotu już nie doleciało, inaczej, dolot bierze bokiem.
Przykład danych z mojego MultiAir Turbo (wykresy niestety zgubiłem), ale zachował mi się wpis:

Obroty silnika: 2292 obr/min
Pozycja pedału przyspieszenia: 36,47 %
Kąt przepustnicy: 82,06 °
Prędkość pojazdu: 82,81 km/h
Włączony bieg: 5
Licznik przebiegu: 42410,8 km
Kąt wyprzedzenia zapłonu: 7,500 °
Temperatura silnika: 78 °C
Napięcie akumulatora: 12,4 V
Ciśnienie w dolocie: 1191 mbar
Czujnik pedału sprzęgła: Zwolniony
Czujnik sprzęgła 2: Zwolniony
Pedał hamulca: Zwolniony
Czujnik pedału hamulca (2): Zwolniony
Przepływ powietrza: 119,63 Kg/h
Temperatura powietrza: 33 °C
Ciśnienie doładowania: 1186 mbar
Zawór podciśnienia turbo: Nieaktywny
Ciśnienie atmosferyczne: 1006 mbar
Temp. oleju w silniku: 78 °C
Stan tymczasowej dezaktywacji STOP&START: Wyłączony
Stan naładowania akumulatora IBS: 83 %
Wyłącznik podciśnieniowy wspomagania hamulców: Zamknięty
Tryb sterowania elektrozaworów UniAir: Hybrid
Kod uniwersalny: Nieodebrany
Rozruch silnika: Dozwolony
Pozycja pedału sprzęgła: 3,311 %
Zmierzony poziom paliwa: 42,75 %
Zwróć uwagę na wartości ciśnienia w dolocie i doładowania, są praktycznie równe :!: W Twoich wykresówkach, ładnie widać na ostatnim, tylko ciśnienie doładowania pokazuje w miarę ok wedle pozostałych. Szkoda, że nie umieściłeś wartości oczekiwanej dla ciśnienia w dolocie (nazywają to w MES "obliczonym").
Na jałowym może pracować na delikatnym podciśnieniu, czyli wartość około 900mBar dla turbo, dla wolnossaka około 200-300mBar.

darooo
09-10-2020, 22:28
Nie wrzuciłem , bo nie miałem tej opcji , lub nie widziałem . No i jakie ciśnienie tak jeździ .

krowka1978
09-10-2020, 22:35
Nie wrzuciłem , bo nie miałem tej opcji , lub nie widziałem . No i jakie ciśnienie tak jeździ .

Posprawdzaj szczelność przewodów i intercoolera, kolektora dolotowego. Jeżeli będą całe, to mi wygląda na to, że uszkodzony jest mapsensor, podaje złą wartość ciśnienia, a dla tej wartości wylicza wartość oczekiwaną ciśnienia turbo. Skoro rzeczywistą podaje powiedzmy 500mBar, to innej doładowania nie wyliczy, żeby było ok, to nie ma bata - doładowanie oczekiwane i rzeczywiste też musi być 500mBar, co jest niemożliwe przy turbinie, a na Twoich wykresówkach turbo pompuje jak trzeba.

darooo
09-10-2020, 22:58
będę miał w weekend , trochę czasu , to sie jeszcze raz podłączę , Mes wersja wolna z ograniczeniem pracy 20min potem reset i od nowa , czy jakoś tak , mojego znajomego fachury "kasowacza błędów" niestety nie umie nic konkretnego powiedzieć co leży w moim aucie ...szkoda bo kichowato się jeździ , taka taczka a żłopie , żłopie i nie jedzie ..... będę sprawdzał szczelności i jak nic , to zmiennie map sensor .

krowka1978
09-10-2020, 23:06
Mes wersja wolna z ograniczeniem pracy 20min potem reset i od nowa
O, to coś zmienili, nie wiedziałem o tym.

(Automat) Autor dopisał treść. Post został scalony.


będę sprawdzał szczelności i jak nic , to zmiennie map sensor .
Moim zdaniem już prosta droga do naprawy i cieszenia się autem ;-) Niestety "fachury" nie potrafią robić przy Fiatach, chyba za mało do nich trafia ;-) Widzę statystykę u sąsiada elektromechanika. FIAT u niego to święto, ale każdy naprawiony odjeżdża :cool:

steyr
09-10-2020, 23:42
Na jałowym może pracować na delikatnym podciśnieniu, czyli wartość około 900mBar dla turbo, dla wolnossaka około 200-300mBar.

Czy silnik N/A czy turbo podcisnienie na wolnych obrotach jest takie samo, czyli ok 300mBar jeśli jest wszystko sprawne. Pomijam kwestie jak są zmienne fazy rozrządu lub inne nowinki.


Wysłane z mojego FIG-LX1 przy użyciu Tapatalka

krowka1978
10-10-2020, 00:29
Czy silnik N/A czy turbo podcisnienie na wolnych obrotach jest takie samo, czyli ok 300mBar jeśli jest wszystko sprawne. Pomijam kwestie jak są zmienne fazy rozrządu lub inne nowinki.


Wysłane z mojego FIG-LX1 przy użyciu Tapatalka

Właśnie dlatego komuś ASO wymieniło sprawny map sensor, zamiast diagnozować turbinę, bo w MultiAir było 900mBar, a miało być 300, a potem okazało się na sprawnym egzemplarzu, że tak ma być :roll:
Zaraz zrobię świeży zrzut z mojego, jest na 100% sprawny.

(Automat) Autor dopisał treść. Post został scalony.

Świeża wykresówka, skoki obrotów spowodowane ręcznym wyłączeniem i właczeniem sprężarki klimy. Może trochę za dużą wartośc podałem na jałowym, bo z pamięci leciałem, ale daleko jej do 300mBar :)

39057

Nie sugerujcie się "trybem symulacji", bo musiałem jednak z autem się rozłączyć, a potem wczytać plik logu.
Jak widać, ciśnienia oczekiwane i rzeczywiste doładowania są równo jak od linijki, do tego wysoko.

Ewentualnie T-Jet może mieć mniej (ale raczej nie 150KM ;-)), więc niech też ktoś wstawi wykresik ze sprawnego.

ampro
10-10-2020, 00:31
kitu o podciśnieniu w turbo benzynie mi nie wciśniesz

na jałowym może pracować na delikatnym podciśnieniu, czyli wartość około 900mbar dla turbo[attach]

krowka1978
10-10-2020, 00:41
39058

Dowód na jałowym ze swojego dałem przed chwilą, przy okazji poprawiając swój błąd. Co do podciśnienia, to złą wartość zapamiętałem z badania, które przed rokiem robiłem, stąd mały ambaras wprowadziłem. Jako, że nie jechałem teraz autem, tylko kilka metrów wytoczyłem z garażu, to nie poszedł wykres z wartością nadciśnienia w dolocie.

ampro
10-10-2020, 00:46
Tak czy owak dobrej nocy życzę .

krowka1978
10-10-2020, 01:05
Po analizie mojego wykresu z T-Jet, innych postach, jednak też przychylam się w pierwszej kolejności do czujnika ciśnienia doładowania. Za bardzo MA się podparłem, który w kwestii doładowania może inaczej się zachowywać niż starszy brat T-Jet.
Jak już było wspomniane wcześniej sprawdź wartości ciśnienia na wyłączonym silniku, porównaj z ciśnieniem atmosferycznym i wstaw wartości na forum.
Sam się sobie dziwię, patrząc co napisałem o oczekiwanej wartości ciśnienia doładowania. Poprawiając się - wartość jest wzorcowa i rzeczywiste ciśnienie doładowania musi się z nią pokrywać, nawet jak ma być na podciśnieniu, skoro T-Jet tak ma.

steyr
10-10-2020, 08:55
Panowie Multiair ma sterowanie zaworami ssącymi hydraulicznie, w tym silniku nie ma przepustnicy stąd wartość podcisnienia powietrza na wolnych obrotach bez odciążenia jest mniejsza. 1.4tjet i 1.4 N/A to stare knstrukcje oparte na dlawieniowej regulacji mocy. U mnie w Tipo 1.4tjet Map na wolnych obrotach dochodzi do 250mbar, podobnie w Bravo 1.4tjet które ma bliska osoba w rodzinie. Sprawdziłbym jeszcze odmę, ale jeśli rzeczywiście masz nieszczelnosc w dolocie to po prostu będzie to słychać jak pracuje silnik na wolnych obrotach.



Wysłane z mojego FIG-LX1 przy użyciu Tapatalka

krowka1978
10-10-2020, 09:14
Panowie Multiair ma sterowanie zaworami ssącymi hydraulicznie, w tym silniku nie ma przepustnicy stąd wartość podcisnienia powietrza na wolnych obrotach bez odciążenia jest mniejsza.
Przeczytałeś i zobaczyłeś bełkot marketingowy o MA, też go widziałem, nie informowali o przepustnicy. Widziałeś kiedyś cały dolot w MA? Odpowiem, nie widziałeś:!:
MultiAir ma przepustnicę:!: Widać jak dane przeczytałeś, które w formie tekstowej dałem, otwarcie przepustnicy 82%, przepustnica jest na rurze przed dolotem.
Trochę błędnych informacji popełniłem, ale co do MultiAir kitu mi nie wciśniesz, bo go mam i wiem jak pracuje, jak jest zbudowany. T-Jet nie miałem, więc opierałem się na doświadczeniach z moim MA i farmazony napisałem w kontekście T-Jet.
Jej działanie jest specyficznie ustawione. Gdy naciśnie się gaz minimum w 50%, wówczas otwiera się na 100%, a sterowanie przechodzi w pełni na zaworowe.
MultiAir ma również pompę podciśnienia, która jest napędzana wałkiem rozrządu.

Ps. Jest również wątek na którymś z for o błędzie przepustnicy w MA, chyba @IPV4 napisał, fora albo FKP, albo FFP.

darooo
10-10-2020, 09:26
Dzis wieczorkiem powtórze pomiary uzupelniając o brakujący pomiar ciśnienia w dolocie, zobaczymy tez jakie są wskazania po załączeniu prądu na zgaszonym silniku i wrzuce tutaj .

ampro
10-10-2020, 09:31
Ja zauważyłem , że na żadnym z wykresów wartość ciśnienia doładowania nie jest mniejsza od od wartości oczekiwanej obliczonej przez ECU . To wygląda na mało obciążony silnik , delikatną jazdę . Trzeba zrobić próbę z pedałem gazu w podłodze najlepiej pod górę. Wtedy się okaże czego oczekuje ECU a co oferuje mu turbina.

asarx
10-10-2020, 10:29
Taki log zrób to będzie coś widać 3 lub 4 bieg i do oporu .


39061

krowka1978
10-10-2020, 10:35
Teraz pytanie. Dlaczego w T-Jet oczekiwane ciśnienie doładowania jest tak niskie na jałowym, a rzeczywiste w tym czasie wysokie? W MA się pokrywa, jak dla mnie w T-Jet też powinno, bo taka rozbieżność wprowadza w błąd, że turbo przeładowuje na jałowym, albo że czujniki źle działają. Błąd w sofcie? Na moim wykresie ładnie to widać, w 4 miejscach rzeczywista na linii robi 4 skoki, a tak pokrywa się 1-1 z oczekiwaną.

ampro
10-10-2020, 13:53
Teraz pytanie. Dlaczego w T-Jet oczekiwane ciśnienie doładowania jest tak niskie na jałowym, a rzeczywiste w tym czasie wysokie?
Oczekiwane ciśnienie doładowania odnosi się do ciśnienia z przepustnicą ( w dolocie )i jest ono w przedziale 350 -2000 mbar . Natomiast ciśnienie doładowania pokazuje jakie ciśnienie wytworzyła turbina przed przepustnica 1000 - 2000 mbar . W T-Jet w odrurznieniu o turbo disela możemy mieć i mamy dwa różne ciśnienia np. kiedy przy dużym obciążeniu i zapotrzebowaniu na powietrze turbina wytworzy 2000mbar a my zdejmujemy nogę z gazu zamykając przepustnicę . To już mamy rozbieżność 0.3 bara oczekiwane do 2 bar wytworzonych. Jednak niema żadnego przeładowania bo przepustnica rozdziela te ciśnienia i ciśnienie w dolocie mamy zbieżne z oczekiwanym .

No to nowość mamy, turbo diesel pracuje na ciśnieniu, a turbo benzyna na podciśnieniu, bo klapy gaszące... Co więcej klapy gaszące są, do momentu wpadnięcia w dolot, co się zdarza..., albo ich usunięcia. Nawet nie wiesz po co one są.

rajtkezjusz
10-10-2020, 14:07
Zawsze myślałem ,że klapy wirowe urywają się i wpadają do "silnika" i usuwa się je prewencyjnie (mają wpływ na moc ? ), ale w tjet raczej tego problemu nie ma zdaje się ?

krowka1978
10-10-2020, 14:09
Oczekiwane ciśnienie doładowania odnosi się do ciśnienia z przepustnicą ( w dolocie )
Dla mnie oczekiwane ciśnienie doładowania, to doładowanie, jakie ma za zadanie wytworzyć turbina, i ono ma być zbieżne z wartością rzeczywistą. W MA jest też przepustnica, co więcej wartość oczekiwana pokrywa się ze zmierzoną,co widać na wykresie z mojego. Dlaczego zatem w T-Jet nie pokazuje tego poprawnie na jałowym, a dopiero pod obciążeniem? Jeżeli rzeczywiste doładowanie jest powiedzmy 1000, to oczekiwane też takie ma być, a nie 300, albo doładowania też ma być 300. Zatem Twoje tłumaczenie do mnie nie dociera, szczególnie, że potem te wartości do siebie zbiegają. Co ma również obliczone ciśnienie doładowania do tego, co za przepustnicą się dzieje skoro dotyczy tego, co ma być przed?

ampro
10-10-2020, 14:23
W MA jest też przepustnica, co więcej wartość oczekiwana pokrywa się ze zmierzoną,co widać na wykresie z mojego.
Ponieważ drogi kolego masz przepustnicę otworzoną na maksa Kąt przepustnicy: 82,06 °

krowka1978
10-10-2020, 15:02
Ponieważ drogi kolego maż przepustnicę otworzoną na maksa Kąt przepustnicy: 82,06 °

Zanim jeszcze raz tą bzdurę popełnisz, to sprawdź wszystkie dane! Tam jałowych obrotów nie było! Co więcej na wykresie, który dałem, nie ma danych przepustnicy!
Jest błąd w sofcie, a dokładnie w MES, swoją drogą jeden z wielu. Po tych pomiarach i Twej znajomości tematu już dawno powinieneś to napisać i o co chodzi. Dam Ci szansę, ja wiem już o co chodzi, brak czegoś i zły opis. Brak czegoś w wątku już się pojawił, a ten brak ze złego opisu wprowadza nowy brak w MES. Wywnioskujesz to, gdy popatrzysz dokładnie na mój wykres. Jest jedna dana więcej, której w T-Jet MES nie pokazuje.

(Automat) Autor dopisał treść. Post został scalony.

Dobra, odpowiem, bo dociekliwy jestem, a temat bardzo mnie zainteresował. Problem jest z parametrem "Oczekiwana wartość doładowania". Otóż ten parametr nie pokazuje wyliczonej wartości doładowania, a "obliczoną wartość ciśnienia" w dolocie i tak powinien się nazywać! Brakuje informacji o oczekiwanej wartości ciśnienia doładowania, co utrudnia diagnostykę samej turbiny, czyli np. zaworu wastegate, a ten parametr na 100% potwierdził wadę fabryczną mojej turbiny. Obliczona pod obciążeniem była dużo wyższa niż rzeczywista, dokładnie o 2/3, a powodem było uchylone waste, a konkretnie przesunięte na gnieździe,w sposób losowy.

Co więcej na 3 wykresie autora posta ta wartość pokrywa się z wartością ciśnienia w dolocie, co oznacza, że jest właśnie oczekiwaną wartością ciśnienia w dolocie, a nie oczekiwaną wartością ciśnienia doładowania, a od rzeczywistego daleko ucieka. Doładowania jest wysoko, ale nie wiemy, jakie powinno być, bo MES nie pokazuje tego co trzeba.

ampro
10-10-2020, 15:17
Zanim jeszcze raz tą bzdurę popełnisz, to sprawdź wszystkie dane!

Na podstawie twojego logu ukazałem Ci zbieżność ciśnień powiązaną z ustawieniem Kąt przepustnicy: 82,06 ° . Ciśnienie w dolocie: 1191 mbar i Ciśnienie doładowania: 1186 mbar i to wszystko na temat . Gdybyś przymknął przepustnicę wystąpiła by rozbieżność . Jeżeli to tak trudno zrozumieć to szkoda reszty soboty marnować bo jeszcze głowa rozboli . A co ciekawe ciśnienie w dolocie masz wyższe od doładowania więc któryś czujnik trochę przekłamuje .

krowka1978
10-10-2020, 15:39
Na podstawie twojego logu ukazałem Ci zbieżność ciśnień powiązaną z ustawieniem Kąt przepustnicy: 82,06 ° . Ciśnienie w dolocie: 1191 mbar i Ciśnienie doładowania: 1186 mbar i to wszystko na temat . Gdybyś przymknął przepustnicę wystąpiła by rozbieżność . Jeżeli to tak trudno zrozumieć to szkoda reszty soboty marnować bo jeszcze głowa rozboli . A co ciekawe ciśnienie w dolocie masz wyższe od doładowania więc któryś czujnik trochę przekłamuje .

Kiedy badałeś mojego, że to wiesz? Rozbieżności w wartościach były tylko na czas lagu, nawet pół minuty, albo trwałego do wyłączenia silnika, podczas testów, większe na uszkodzonym waste. Na wykresie jest praca na jałowym, w tym ze spadkiem obrotów o 100. Na wykresie oczekiwana i doładowania ma tą samą wysoką wartość. Wartość tekstowa nijak ma się do wykresu, bo była robiona rok temu pod obciążeniem!, a wykres robiłem wczoraj w nocy!

Mnie głowa nie rozboli,bo tu mam rację. To Ty nie rozumiesz pojęcia oczekiwanej wartości doładowania, i z uporem maniaka bierzesz jako oczekiwane ciśnienie w dolocie. Dla mnie liczba 2, to 2, nie 5.

Co do tabelki, już nie bądź taki dokładny, że w rok temu o kilka mBar w dolocie wyżej pokazało, testy szły na ostro, to pochodzi z automatycznego łapania błędów, dokładnie P0236, a wartości pochodzą z momentu jego wystąpienia, czyli gdy siadło ciśnienie doładowania, bo waste puściło - "zapomniałem" o tym wspomnieć :smile: Dziwne, że nie przyczepiłeś się do tego, że na wykresie oczekiwana w dolocie jest wyższa od rzeczywistej, która to skacze jak zając w kukurydzy, mający stonkę w dupie.

Podsumowując.
Wartość oczekiwana ciśnienia doładowania, to obliczona wartość ciśnienia doładowania, czyli tego, co daje turbina.

Wartość oczekiwana/obliczona ciśnienia, to obliczona wartość dla ciśnienia w dolocie i nie jest tożsama z oczekiwaną wartością doładowania, bo to są 2 różne sprawy odnoszące się do różnych czujników umieszczonych w różnych miejscach! To, że parametry muszą się ze sobą odpowiednio zgrywać, to już inna historia, z czym ma do czynienia autor wątku.

W MultiAir MES pokazuje 4 wartości, dla T-Jet tylko 3, w tym jedna błędnie opisana.

darooo
10-10-2020, 16:19
Widze Panowie , ze prowadzicie twórczy spór, tylko pomóżcie przy okazji mojemu bravo .... zlapać troche mocy , jak mówiłem po pracy postaram sie zamieścic jeszcze raz co sie da ..... dzięki za pomoc

krowka1978
10-10-2020, 16:55
Zaloguj parametry auta przed odpaleniem, żeby sprawdzić, co pokażą czujniki, daj też wartość ciśnienia atmosferycznego, bo to będzie punktem odniesienia. Potem pod pełnym obciążeniem, oczywiście po nagrzaniu silnika, na 5 i 6 gaz w podłogę powiedzmy od 2000tyś. obrotów, wtedy turbo powinno pompować w dolot na maksa - na 3 i 4 też wyjdzie, tyle, że szybko obroty i prędkość złapie, jeżeli turbo dmuchnie, stąd lepiej na wyższych. Jeżeli masz we wskaźnikach wskaźnik turbo, to obserwuj go, powinien działać płynnie, z praktycznie bezzwłoczną reakcją, przy podanym sposobie jazdy musi skoczyć na maksa.

ampro
10-10-2020, 16:59
Podsumowując.
Wartość oczekiwana ciśnienia doładowania, to obliczona wartość ciśnienia doładowania, czyli tego, co daje turbina.
Brawo super zgadzam się z tym stwierdzeniem tylko , że tak jest w przypadku turbo disela gdzie występuje tylko jedno ciśnienie za turbiną .
Jeżeli w końcu przyjmiesz do wiadomości , że zakładka Oczekiwane ciśnienie doładowania dotyczy Ciśnienia w dolocie, to Cię olśni i wszystko się stanie jasne i przejrzyste i proste . Zakładka powinna brzmieć następująco Oczekiwane ciśnienie doładowania w dolocie lub po prostu Oczekiwane ciśnienie w dolocie . Stąd w parametrach wyświetlanych w tej zakładce mamy wartości 300 -2000mbr !!!

krowka1978
10-10-2020, 17:03
Brawo super zgadzam się z tym stwierdzeniem tylko , że tak jest w przypadku turbo disela gdzie występuje tylko jedno ciśnienie za turbiną .
Jeżeli w końcu przyjmiesz do wiadomości , że zakładka Oczekiwane ciśnienie doładowania dotyczy Ciśnienia w dolocie, to Cię olśni i wszystko się stanie jasne i przejrzyste i proste . Zakładka powinna brzmieć następująco Oczekiwane ciśnienie doładowania w dolocie lub po prostu Oczekiwane ciśnienie w dolocie . Stąd w parametrach wyświetlanych w tej zakładce mamy wartości 300 -2000mbr !!!

W cytat mój tekst jako innej osoby dałeś (autora postu), ale w końcu się zgadzamy, właśnie o tym pisałem, o nazewnictwie, że to jest właśnie błąd w apce :smile: Z wykresów można przypuszczać, że jest zła wartość ciśnienia doładowania, na innym wykresie, który został umieszczony, widać jak spada, a po powrocie na jałowy rośnie. W przypadku @darooo nie ma to miejsca, a przynajmniej na wykresach, które umieścił, być może dlatego, że za łagodnie jeździł. Powtórzę się, szkoda, że nie ma prawdziwego parametru wartości oczekiwanej doładowania, bo już by było coś wiadomo.

darooo
10-10-2020, 22:43
Troche pózno , ale dopiero wróciłem , zrobiłem kilka prób , zrobiłem też zdjecia przed odpaleniem silnika i po odpaleniu silnika jesli chodzi o czujniki ciśnienia....... proszę zobaczcie 39062
3906339064

(Automat) Autor dopisał treść. Post został scalony.

3906539066

(Automat) Autor dopisał treść. Post został scalony.

tutaj linki do logów
https://drive.google.com/file/d/1epM5r6zEf3ZxIyvrKvRkKliNeV5_uxpA/view?usp=sharing
https://drive.google.com/file/d/16j7HgLz6f8IwSR24yFKCLuvifYSJQrMi/view?usp=sharing

https://drive.google.com/file/d/1TmYoCCfPnwW1NN8C7HKSdENrzCUgb221/view?usp=sharing

krowka1978
11-10-2020, 08:54
Widzę, że masz sterownik Bosch. Dla Magnetti Marelli pokazuje 4 dane, ciekawe. Do ułatwienia diagnozy brakuje 1 parametru w Bosch.

Na 1 i 3 wykresie dane są do siebie zbieżne, widać, że turbo pchało w kolektor. Na 2 chyba za bardzo go nie obciążyłeś, czy było inaczej?

Wstaw jeszcze raz dane przy wyłączonym silniku, ale z wartością ciśnienia atmosferycznego. Wszystkie czujniki muszą być blisko tej wartości.

darooo
11-10-2020, 09:36
Dokładnie ,wpierdzielilo mi sie auto i nie moglem pocisnąc , ale czy mozna cos powiedziec o sprawnosci ukladu doładowania , na podstawie tych prób ?

krowka1978
11-10-2020, 10:12
Według mnie te wykresówki ładnie wyglądają, wartości w kolektorze są zgodne - szkoda, że ten Bosch nie pokazuje danych jak MM w kwestii oczekiwanego doładowania. Trudno mi więcej coś napisać bez czucia auta. Może być tak, że hamulce trzymają, czy sprzęgło się ślizga, ale w usterkę sprzęgła wątpię.

darooo
11-10-2020, 12:20
Moje odczucia określiłem,że idzie jak traktor , stąd padło podejrzenie ,ze turbo nie ładuje , i prośba do was o pomoc , za którą dziękuje , teraz sporo sie od was nauczyłem , wiem na które parametry zwracać uwagę i przyjmuje do swiadomosci ,ze ten silnik ,aby było fajnie musi byc trzymany na wyzszych obrotach. Miałem dotychczas doświadczenie z silnikami TSI z zawodnej serii E111 były nietrwale a poprawki weszły dopiero po gruntownej modernizacji E211, ale moment obrotowy był dostepny juz bardzo nisko , nie trzeba ich tak krecic jakT-jeta .... dlatego pewnie moje odczucia są takie. Ok dalej ogarniam swojego Bravo .... bede teraz szperał na forum w sprawie pierwszego biegu dmuchawy w kabinie . Dziekuje wszystkim za pomoc

ampro
11-10-2020, 14:07
Mam tylko jedno pytanie a mianowicie na jakim biegu robiłeś test obrazek próba 1 .

darooo
11-10-2020, 15:33
Pierwsza próba 4 bieg , najlepsze wykresy wychodziły na 4 biegu , na 3 wychodziło prawie zawsze ,ze cisnienie doladowania jest dużo za wysokie do oczekiwanego ,jest tam taki wykresik , chyba go pokazalem. Potem na spokojnie analizowalem dane w excelu i na czwartym biegu zdarzało sie tak ,ze cisnienie oczekiwane bylo wyzsze niż dawala turbina , mniej wiecej po 2 sekundach cisnienie dochodziło i przewyższało minimalnie ciśnienie oczekiwane , wybaczcie bo może cos pomieszałem,ale byłem szczęśliwy, że zaczęło , to wyglądac podobnie do wykresów jakie widziałem na forum. Generalnie próby były robione w kiepskich warunkach wczoraj , mało miejsca , ruchliwa droga a ja tu pałuje ... haha ,ale byłem zmeczony po pracy , nie chciało mi sie jechac do trasy , narazie wiem , ze turbina dmucha , ze nie ma mega dziury raczej w dolocie a w przyszly weekend mam dużo czasu i wybieram sie na trase , porobic pŕoby w różnych wariantach , i pokaże na forum , może coś podpowiecie .Dzieki waszej pomocy przynajmniej z grubsza ogarniam jak sie do tego zabrac .... dzieki

ampro
11-10-2020, 19:33
Problem z wykresami jest tego rodzaju , że poszczególne pomiary są dokonywane i wyświetlane co pól sekundy .
To skutkuje tym, że średnio nadają się aby użyć ich do określenia naprawdę ważnych parametrów dziejących się w krótkich przedziałach czasowych.
W Twoich wykresach na pierwszy rzut oka wszystko wygląda dobrze , ale czy na pewno ?
Na wykresie pierwszym wzrost ciśnienia wytworzonego przez turbinę z 1220 mbar do 2050 mbar trwa jakieś 2 sekundy .
W instrukcji od silnika T-Jet mamy wykres pracy turbiny gdzie na 3 biegu po wciśnięciu gazu w podłogę do wartości 4500 obr / min czas ten wynosi 0.83 sekundy . Czyli ponad sekundę mniej , to jest duża rozbieżność .
Może to oznaczać , że
- różnica wynika z jazdy na innym biegu
- wszystko jest ok , po prostu pomiar jest niedokładny (odświeżanie danych co pół sekundy )
- czas 0.83 sekundy to jakaś ściema
lub
- mamy nieszczelność za turbiną ( dłużej pompujemy bo część powietrza ucieka ) np. zawór Shut-off nie domaga .
- jest jakiś problem z turbiną lub z jej wysterowaniem
- może lekko przytkany wydech


39071

darooo
11-10-2020, 21:55
Czy masz jakiś pomysł ?, co mogę zrobić , mnie zastanawia dlaczego ciągle wysterowanie siłownika turbo , nie wiem co to znaczy , stoi na 5 % , na mój chłopski rozum może chodzić o"sztange" , i wysterowanie zaworu wastegate czy jak mu tam , czy to nie powinno pracować , sztanga nie jest zapieczona , podciśnieniem ze strzykawki swobodnie zmieniałem jej położenie .
Nie wiem , ciesze sie ,że w ogóle ta turbina mimo wszystko żyje , będę jeszcze robił testy w przyszły weekend na trasie .

Jak rozpędzam autko i na drodze jest cicho mam wrażenie ,że słyszę narastający szum , stawiam na łożyska z tyłu , choć zastanawiałem sie też , czy właśnie ciśnienie mi nie ucieka , bo czasem mam wrażenie ,że to z lewej czesci komory silnika słychać ,ale nie jest to taki syk jaki znam kiedy w TSI zepchało mi w nowym aucie (służbowe) :) przy 180 rurę ciśnieniową i był efekt syczenia spadek mocy .
Gdyby , ktoś miał jakis pomysł , co zrobić , będę wdzięczny

steyr
11-10-2020, 23:08
Sprawdzałeś podcisnienia od turbo czy są szczelne? Na wolnych obrotach turbo powinno nie dmuchac praktycznie. Odnośnie szumu, jeśli słyszysz go z lewej strony z przodu to być może słowo klucz to skrzynia M32.

Wysłane z mojego FIG-LX1 przy użyciu Tapatalka

darooo
11-10-2020, 23:49
Skrzynia ? myślę że nie , bo była robiona , są żółte plomby na śrubach , biegi wchodzą raczej dobrze , lewarek stoi w miejscu nie ma ruchów itd , skrzynia wydaje charakterystyczne wycie , to jest dziwny szum zwiększa sie jednostajnie wraz z prędkością .

Tak właśnie sprawdzałem te wężyki i kolejność podłączenia , zmieniłem opaski , dobrze przykręciłem , nie wiem co z tym elektrozaworem sterującym , nie siedzi na swoim miejscu , dynda sobie na tych wężykach , ale wydaje mi się to bez znaczenia , przyłapałem go opaską i tyle. Sztanga sterowana ze strzykawki pracuje , ale kiedy nie reaguje nawet na ostrą zmianę obrotów , wydawało mi się (nie znam sie ) tak na chłopski rozum ,że skoro ostro zmieniamy obroty , to i te podciśnienia też tam sie zmieniają , dlaczego sztanga nie drgnie ? , nie wiem tak tylko dociekałem sobie .... czy powinna pracować podczas zwiększania prędkości obrotowej , ostro .

groszek_76
13-10-2020, 20:19
Chłopie wymień w końcu ten MAP SENSOR i będziesz miał po problemie. Jak jest uszkodzony to komputer będzie ci podawał błędne wartości. Miałem ROVER 75 w dieslu i padł mi czujnik przepływu powietrza w czasie wyjazdu nad morze - zero mocy , max prędkość 80 km , turbo nie działało, po wymuszonym przestoju w warsztacie i wymianie na nowy samochód jak pocisk. W benzynie taki sam czujnik podaje wartości do kompa a jeżeli masz go uszkodzonego to co ci poda? halny z zakopanego? Przerabiałem w swojej LANCI to samo. Brak kasy -kup używkę a jak coś to podaj namiary to ci prześle swój uzywany - koszt niewielki za poczte.

darooo
13-10-2020, 20:31
Spoko , dzieki za pomoc. Czujnik na pewno wymienie .

darooo
14-10-2020, 13:41
Odnośnie Map sensora , jest u mnie taki jak na zdjęciu , czy to może być oryginalny do tego silnika , czy juz ktoś coś zdrutował i podłożył co miał ?39078

groszek_76
14-10-2020, 18:55
To jest oryginalny czujnik na metalowej rurze koło akumulatora a MAP SENSOR o którym ci pisze znajduje się po lewej stronie silnika za korkiem wlewu oleju

darooo
14-10-2020, 19:35
Ok,dzieki bardzo

Bravolotto
16-10-2020, 19:33
Podepne się pod temat ;) (tjet 150km)
U mnie troche podobna historia. Mianowicie tez mam problem z mocą i czujnikiem map sensor.
Autko ma problem z porannym odpalaniem, krecic trzeba kilka razy i odpali wkoncu (gdy jest zimno) na tą dolegliwość pomaga odpięcie map sensora (tego w kolektorze dolotowym) czyściłem go, pomogło na jedno odpalenie, zgasiłem samochód zaraz po tym pierwszym odpaleniu, ponownie włączyłem i znowu brak kopa.
Czy to jest ewidentnie walnięty czujnik map sensor? Czy może być coś innego?
Auto lepiej sie zbiera z odpiętym map sensorem niz z nim...
Z tego co oglądałem w ecu to parametry były git, ale robie takie cos pierwszy raz także cos mogę źle rozumieć ;)

krowka1978
17-10-2020, 03:21
Autko ma problem z porannym odpalaniem, krecic trzeba kilka razy i odpali wkoncu (
Jaką temperaturę powietrza pokazuje map po ostygnięciu silnika?

Bravolotto
17-10-2020, 09:29
Temperatura silnika po ponad 6h postoju (na bank byl juz zimny bo wracałem tylko z pracy jakies 3km)
Silnik : 9°
Temp powietrza: 11.3
Temperatura zewnętrzna ok 6° (czujnik z klimy i w lusterku)
Odpaliłem na chwile silnik nagrzal sie do 43,5 a temperatura powietrza wskazywała 12,8°

groszek_76
18-10-2020, 00:44
Niestety ten czujnik jest tak cięzki do diagnozy że może występować wiele innych błędnych odczytów iż nie jest jednoznaczne że to on odpowiada za złą pracę silnka. Sam stawiałem na turbo a tu błachostka- map sensor. W99% to on odpowiada za wariacje mocy silnika i samą prace silnika. Po analizie doświadczeń z innymi samochodami które posiadałem zawsze zaczynałem od tego czujnika i nie brnąłem w koszty.na chłopski rozum jeżeli turbo nie ciągnie to niema powietrza. Paliwo płynoie to gdzie jest :kasprowy:

boch
03-08-2024, 12:51
Właśnie trafiłem na ten temat i ożywioną dyskusję w temacie MAP/ciśnienia w dolocie tjeta. Sprawdziłem w swojej darmowej wersji MES (v. 5.2) jak to wygląda i moje obserwacje co do MES są takie:

1. Zielony parametr "Ciśnienie powietrza" (oczekiwane/obliczone) odpowiada żółtemu parametrowi "Ciśnienie doładowania".
2. Turkusowy parametr "Ciśnienie doładowania" (oczekiwane/obliczone) odpowiada czerwonemu parametrowi "Ciśnienie w dolocie".

Przynajmniej tak wynika z pokrywania się kresek na wykresach. Ktoś potwierdzi te spostrzeżenia, czy plotę androny? Poniżej zrzuty z jazdy i na biegu jałowym (linia niebieska to wartość obrotów)