PDA

Zobacz pełną wersję : Wymiana rozrządu w 1.4 16V 95KM - samodzielny większy przegląd przy 90kkm



tinio
14-06-2020, 13:23
Siemanko,

Wożę się już Tipo od ponad 3 lat. Jeśli chodzi o wymianę rozrządu to instrukcja mówi że wymienić co 60kkm w przypadku miejskiej jazdy a w przypadku dobrych warunków i autostradowej jazdy nie przekraczać przebiegu 120kkm.
Pytając w serwisie (jak jeszcze tam oleje wymieniałem bo był na gwarancji) powiedzieli mi że zalecają wymianę co 90kkm - nie ma sensu częściej - ale teraz już wiem że chyba chcieli mi silnik dodatkowo sprzedać :D

No i słuchając rad serwisu oraz jako że robię wszystko sam zakupiłem blokady do rozrządu ( TESAM S0001872 - 230 PLN) oraz zestaw rozrządu INA z pompą wody (230 PLN).

Na liczniku 92kkm więc oprócz wymiany rozrządu wymieniłem to co poniżej:
Płyn chłodniczy
Świece zapłonowe
Filtr powietrza
Filtr oleju
Olej silnikowy
Olej w skrzyni biegów
Pasek osprzętu
Rolkę napinacza paska osprzętu
Płyn hamulcowy
Filtr kabinowy

Jeśli chodzi o rozrząd to uważam że 90kkm to stanowczo za dużo na ten rozrząd.
Pompa wody już od dawna przeciekała - robiłem drobne dolewki ale myślałem że to wina nieszczelnego połączenia węży przy parowniku LPG.
Pasek już stawał się luźny - napinacz złożył się do zera i już nic nie napinał.


Oczywiście przy okazji takiego przeglądu usunąłem bolączki na które nie było czasu a przeszkadzały jak np. uszczelnienie przyłączy od parownika czy konserwacja podwozia w miejscach uszkodzeń czy otarć.

Wymiana oleju w skrzyni to na pewno dobra decyzja - olej już miał zmienioną barwę oraz posiada trochę złotego koloru z synchronizatorów.
Cena oleju mała, za dwa opakowania 1L (75W LIQUI MOLY TOP TEC MTF 5100 GL4 ) - 80 zł a ewentualna awaria skrzyni na pewno będzie kosztowna.
Wymiana bardzo prosta, na dole od tyłu (pod mechanizmem różnicowym) jest korek na imbus 8mm do spuszczania oleju a od strony chłodnicy na wysokości połowy skrzyni jest korek na imbus 12mm do nalewania.
Wchodzi 1,8L


Proszę was o informację co ile wymienialiście rozrząd oraz co wam powiedział mechanik o jego stanie przy danym przebiegu - ja od teraz wymieniam co 60kkm więc następna wymiana przy 150kkm.

Poniżej dwa zdjęcia z wymiany:

38425

Pod pompą wody widać wyciek płynu - różowa plama
Pompa uszczelniana na sylikon (ja używam Reinz'a), Turek troche za dużo go dał i strasznie ciężko było ją zdemontować :)

38426

A tutaj już widać założony i napięty rozrząd.

steyr
14-06-2020, 16:26
Ja mam blokady z Geko za ~100pln dają radę bez problemu.

Mam Punto 2 1.2 16v, konstrukcja bliźniacza do 1.4 16v pewnie oparta na tym samym rozrządzie. Tam zrobiłem na zestawie pasek Conti, rolki, napinacze i pompa [plastikowy wirnik] 104kkm/3lata i przy demontażu nie zauważyłem nic nie pokojącego żeby się coś działo. Pompa nie ciekła, rolki z napinaczem ok. Kolejny zestaw zamontowałem taki sam, póki co 63kkm i nic się nie dzieje. W Tipo 1.4tjet planuje zmienić w okolicy 100kkm przebiegu.

Zestaw INA montowałem to paru aut, takie klienci kupili i też ok zestaw.

Olej w skrzyni biegów też planuje zmienić. Jak skrzynia pracuje na tym oleju który wlałeś?

Co do lpg i cieknących przewodów chłodniczych. W reduktorze polecam zmienić kolanka na alu lub mosiężne jeśli występują, do tego przewód z Parker-a/ North Fighter/Maflow i dobre opaski samozaciskowe [wg DIN3021] odpowiednio dobrane i nic nie będzie ciekło nawet z czasem.

tinio
15-06-2020, 16:29
Skrzynia na nowym oleju jak dla mnie zdaje się że biegi troszkę szybciej i lżej wchodzą - poza tym bez zmian.
Na pewno nie dam sobie wmówić co mówi serwis że olej w manualu jest na całe życie auta - bo w tym przypadku może być że będzie ale tylko na całe życie skrzyni :)

Wymieniłem oringi w kolankach od reduktora, węże delikatnie skróciłem i dałem nowe opaski, jak na razie śmiga.

steyr
15-06-2020, 17:57
Też wychodzę z założenia że raz na 100kkm warto olej w skrzyni wymienić.

tko17
15-06-2020, 18:04
Tinio widze masz lpg w 1.4/95. Czy możesz napisać coś o niej. Jaka instalacja i przebieg. Jakieś problemy? Jak spalanie oleju.

JackTheNight
15-06-2020, 19:58
Pasek już stawał się luźny - napinacz złożył się do zera i już nic nie napinał.

Czyli co ? Pasek się rozciągnął ?



Ja mam blokady z Geko

A możesz podać jakiś link do tych blokad :)

steyr
15-06-2020, 23:49
A możesz podać jakiś link do tych blokad :)

https://allegro.pl/oferta/blokada-rozrzadu-fiat-lancia-1-2-1-4-16v-9370954645
https://allegro.pl/oferta/blokada-rozrzadu-fiat-lancia-1-2-1-4-16v-g02833-7498479645

Są nawet tańsze, ja płaciłem ~100zł i chyba mam ten komplet za 110zł z ww. aukcji.

JackTheNight
16-06-2020, 00:58
W tym zestawie Geko brakuje blokady wałka korbowego :
https://motofocus.pl/wp-content/uploads/2016/05/573c7464cdc742.jpg

ale jest dostepny oddzielnie : https://allegro.pl/oferta/blokada-rozrzadu-fiat-punto-panda-1-1-1-2-1-4-8v-8922744175

steyr
16-06-2020, 08:35
W tym zestawie Geko brakuje blokady wałka korbowego :
https://motofocus.pl/wp-content/uploads/2016/05/573c7464cdc742.jpg

ale jest dostepny oddzielnie : https://allegro.pl/oferta/blokada-rozrzadu-fiat-punto-panda-1-1-1-2-1-4-8v-8922744175

Teoretycznie na aukcji pisze że do silników 8v, trzeba zapytać autora posta czy stosował tą blokadę z zestawu Tesam. Robiłem rozrząd w 1.2 8v w Punto 2, 1,1 8v Seicento i bazowałem zawsze na znakach na kołach i obudowach. W 1.2 16v osobiście korzystałem z tych prowadników wkręcanych w miejsce świec, wkręcasz w 1 i 2 cylinder zamiast świecy i ustawiasz tłoki w jednej płaszczyźnie poziomej [denko tłoka] za pomocą tych prowadników. Następnie wkręca się blokady wałków do obudowy wałków. Zawsze można jeszcze wkręcić dodatkową blokadę wału którą wymieniłeś, jeśli pasuje. Jak ktoś robi pierwszy raz to jak ma spać spokojnie to można, aczkolwiek coś tam przerobiłem tych rozrządów i wystarczy sobie zdać sprawę co to jest skok/moduł koła zębatego;-) Podstawowa zasada to po złożeniu rozrządu przekręcamy wałem silnika za pomocą klucza kilka razy i sprawdzamy ponownie ustawienie rozrządu.

JackTheNight
16-06-2020, 09:17
W instrukcji serwisowej Fiata Tipo 1.4 16v 95KM napisali o tej blokadzie dolnego walka podając jego numer :
2000004500, a w opisie tej blokady co wyżej podałem link z allegro napisali ze ta blokada to właśnie ten numer OEM. Także powinna pasować do naszych aut.
A blokada górnego walka ma numer według
serwisowki : 1860985000

Demontaz:
38434

Montaz:
38435

steyr
16-06-2020, 10:16
Jak można uzyskać dostęp do takich instrukcji serwisowych?;-)

Widocznie jest tak jak piszesz, podejrzewam że tymi prowadnikami wkręcanymi w miejsce świec też się ogarnie bez problemu wymianę. No chyba że jest inne położenie serwisowe wału silnika przy wymianie rozrządu ale wtedy nie będzie można wkręcić blokad w wałki rozrządu. Jak wiadomo szkół wymiany takich rozrządów jest wiele, rozrząd jest prosty i ciężko go źle poskładać chyba że wykonuje to jakiś kompletny laik atechniczny.

marx30
16-06-2020, 17:34
Jak można uzyskać dostęp do takich instrukcji serwisowych?;-)

Widocznie jest tak jak piszesz, podejrzewam że tymi prowadnikami wkręcanymi w miejsce świec też się ogarnie bez problemu wymianę. No chyba że jest inne położenie serwisowe wału silnika przy wymianie rozrządu ale wtedy nie będzie można wkręcić blokad w wałki rozrządu. Jak wiadomo szkół wymiany takich rozrządów jest wiele, rozrząd jest prosty i ciężko go źle poskładać chyba że wykonuje to jakiś kompletny laik atechniczny.
Robiłem na blokady, trzpienie do swiec wkręcone a i tak bym się ciulnął o ząbek. Proponuję namalować znaki. Tam tzn. w alfie jeszcze był wariator

jaroslawrak
17-06-2020, 13:25
O tak i trzeba jeszcze zakosić żonie lakier do paznokci::smile:

https://www.youtube.com/watch?v=WcpV8guZWR0&t=1189s

steyr
17-06-2020, 14:47
O tak i trzeba jeszcze zakosić żonie lakier do paznokci::smile:

https://www.youtube.com/watch?v=WcpV8guZWR0&t=1189s

Tego jeszcze nie grali, rozumiem żeby robić znaki na kołach zębatych i silniku/głowicy ale żeby jeszcze pasek smarować:rolleyes: W dodatku gość ma klucz do naciągu napinacza z zestawu blokad, to raczej chyba nie umie obsługiwać tych blokad. Albo jest z tych co wyznają zasadę "ni ma jak własne znaki, dla pewności 100%"

marx30
17-06-2020, 17:55
To podstawa: znaki na kole zębatym rozrządu, wału i na pasku. Nic to nie kosztuje a pomyłka może być bolesna.

tinio
18-06-2020, 19:35
Siemanko,

tko17
BRC, 93200km, spala 0,5 na 15 000km, ogolnie polecam.

JackTheNight,
Dokladnie pasek się wyciągnął, po założeniu blokad wałków rozrządu blokada na wał korbowy miała duże przesunięcie (po wkręceniu tych trzech śrub w blokade wału korbowego tej górnej śrubie brakowało jakieś 8mm - trzeba było blokade przekręcić te 8mm żeby weszło na miejsce- w porównaniu do starego nowy był krótszy o jakies 4 mm.
Po ustawieniu na blokady nowy pasek był ładnie napięty od strony pompy wody więc na pewno wszystko było na miejscu.
Jedyne czego nie robiłem to nie luzowałem koła od wałka rozrządu bo pasek pasował idealnie.

marx30
Trzpieni do świeć nie używałem w ogole - manual nie przewidywał poza tym jest tam stałe koło a nie wariator.
Ale tak jak mówisz, jak dla mnie gdyby nie blokady to też bym się walnął o jeden ząbek ze względu na wyciągnięty pasek.

steyr
No olej w skrzyni wyglądał jak dla mnie dosyć słabo, w misce do zlewania oleju było widać taki złoty brokat z synchronizatorów, następnym razem zmieniam w skrzyni razem z rozrządem.

MarcinTipo
18-06-2020, 20:25
Witam.
Chciałem zapytać bo przy wcześniejszej wymianie rozrządu w fordzie escorcie 1,6 16v poluzowywałem te śruby na kołach zębatych walka rozrządu.
Interesuje mnie jak są sprzężone oba walki rozrządu po drugiej stronie głowicy w Fiacie Tipo 1,4 16v bo zamieniłem właśnie Forda na Fiata.
Myślę że z strony wału i pomp nie potrzeba tej śruby w ogóle odkręcać.
Czy po drugiej stronie głowicy na wałku rozrządu ssących i wydechowych zaworów jest pasek ?.
Jeśli tak to chyba tez do wymiany.
Proszę o wyrozumiałość ostatnie fiaty robiłem końcem lat 80 tych, następnie były ople i fordy.
Pozdrawiam.
Marcin.

tinio
18-06-2020, 20:42
MarcinTipo

Z tego co kojarzę to jest to spięte na kołach zębatych od strony skrzyni biegów.

MarcinTipo
18-06-2020, 20:54
Witam.
Dziękuję za info.
Pozdrawiam serdecznie.
Marcin.

JackTheNight
22-06-2020, 20:37
Jak można uzyskać dostęp do takich instrukcji serwisowych?
Wykupujesz dostęp na godzinę na stronie : https://www.technicalinformation.fiat.com




Czy po drugiej stronie głowicy na wałku rozrządu ssących i wydechowych zaworów jest pasek ?.
Jeśli tak to chyba tez do wymiany.
Koła zębate przekładni wałków rozrządu są po stronie skrzyni i nie ma ani paska ani łańcucha, są tylko koła zębate :)
38468

steyr
22-06-2020, 23:47
Koła od napędu rozrządu są raczej na wpustach, tak było w starych seriach Fire. W Fordach nie polecam luzować kół zębatych bez blokad, zwłaszcza w 1.6 16v np. w Focusie bo koła są osadzane na stożku a nie na klinie. Można się zdziwić;-) A napęd drugiego wałka w 1.4 16v w Fiacie jest od lat ten sam, czyli rozwiązanie jak w Ursusie sprawdzone i nie zawodne.

JackTheNight
23-06-2020, 00:20
Zdjęcie które wstawiłem wyżej pochodzi z serwisowki Fiata Tipo także tak to wygląda w silnikach 1.4 95KM.

jacek2
24-06-2020, 14:48
A czy bez blokad nie da się wymienić rozrządu? przy dokładnym oznaczeniu punktów na kołach- np markerem lub farbą?

marx30
24-06-2020, 15:02
A czy bez blokad nie da się wymienić rozrządu? przy dokładnym oznaczeniu punktów na kołach- np markerem lub farbą?
Myśle że tak

steyr
24-06-2020, 15:38
A czy bez blokad nie da się wymienić rozrządu? przy dokładnym oznaczeniu punktów na kołach- np markerem lub farbą?

Da się, robiłem parę rozrządów gdzie znaki farbkami były tak naniesione w takiej pozycji wału jak im się silnik zatrzymał przed demontażem napędu rozrządu. Włącznie z znakowaniem paska starego i przenoszeniem znaków farbkami na nowy pasek, chyba ktoś tu wrzucał na forum taki link do yt:smile: Też jak robiłem pierwszy raz rozrząd to myślałem ze wykonuje "operację na otwartym sercu", znaki i ustawienie rozrządu to sprawdzałem z pięć razy a przed pierwszym odpaleniem silnika po wymianie "robiłem znak krzyża" :cool:

jacek2
25-06-2020, 07:57
a przed pierwszym odpaleniem silnika po wymianie "robiłem znak krzyża"
To nie trzeba się było modlić,;-) tylko ręcznie obrócić silnikiem kilka razy aby sprawdzić czy niema kolizji tłoka z zaworami...
a potem czy znaki naniesione się pokrywają.:confused:

steyr
25-06-2020, 08:18
To nie trzeba się było modlić,;-) tylko ręcznie obrócić silnikiem kilka razy aby sprawdzić czy niema kolizji tłoka z zaworami...
a potem czy znaki naniesione się pokrywają.:confused:

Oczywiście, kwestia wprawy i doświadczenia jakie się uzyskuje z czasem. Z resztą tak jest w każdej dziedzinie.

marx30
25-06-2020, 12:42
Oczywiście, kwestia wprawy i doświadczenia jakie się uzyskuje z czasem. Z resztą tak jest w każdej dziedzinie.
Ręczne obrócenie też może skrzywić zawór. Wiem bo doświadczyłem, co prawda w motocyklu, który składałem na czuja ale zasada ta sama. A pomyłka tez była niewielka-kilka ogniw łańcucha

jacek2
25-06-2020, 13:14
-kilka ogniw łańcucha hehehe
no ładna mi niewielka pomyłka :lol:

giannini
25-06-2020, 16:45
Skrzywiony zawór można później wykorzystać jako gustowny wieszaczek. To zawór, który rozpiął się z zamka, wbił w tłok i kilkukrotnie przypi.....ił w głowicę, zanim silnik stanął. Wyjąłem go z chińskiego generatora.
Ja38478

jacek2
26-06-2020, 08:00
Ładna sztuka ten grzybek zaworowy, jak to natura potrafi rzeźbić w metalu kosztem biednego użytkownika:mad:

EGONZGIERZ
11-01-2021, 21:56
Wymianę rozrządu można zrobić bez blokad bez żadnego problemu. Odnośnie napięcia paska mimo iż napinacz jest automatyczny zalecana jest kontrola napięcia paska chyba co 30 tyś o czym większość osób nie pamięta.

(Automat) Autor dopisał treść. Post został scalony.


Siemanko,

tko17
BRC, 93200km, spala 0,5 na 15 000km, ogolnie polecam.

JackTheNight,
Dokladnie pasek się wyciągnął, po założeniu blokad wałków rozrządu blokada na wał korbowy miała duże przesunięcie (po wkręceniu tych trzech śrub w blokade wału korbowego tej górnej śrubie brakowało jakieś 8mm - trzeba było blokade przekręcić te 8mm żeby weszło na miejsce- w porównaniu do starego nowy był krótszy o jakies 4 mm.
Po ustawieniu na blokady nowy pasek był ładnie napięty od strony pompy wody więc na pewno wszystko było na miejscu.
Jedyne czego nie robiłem to nie luzowałem koła od wałka rozrządu bo pasek pasował idealnie.

marx30
Trzpieni do świeć nie używałem w ogole - manual nie przewidywał poza tym jest tam stałe koło a nie wariator.
Ale tak jak mówisz, jak dla mnie gdyby nie blokady to też bym się walnął o jeden ząbek ze względu na wyciągnięty pasek.

steyr
No olej w skrzyni wyglądał jak dla mnie dosyć słabo, w misce do zlewania oleju było widać taki złoty brokat z synchronizatorów, następnym razem zmieniam w skrzyni razem z rozrządem.

Pasek rozrządu nie może się tyle wyciągnąć. Robię rozrządu od 20 lat wiele starych pasków porównywałem z nowymi i one się nie wyciągają bo zmieniło by to ustawienie faz rozrządu. Musiałeś cofnąć silnikiem lub koło walka Ci uciekło. Przy robieniu znaków na starym pasku pamiętajmy że pasek musi być napięty od górnego koła wałka przez pompę do wału korbowego. Kręcimy silnikiem obracając go tylko w prawo. Prawa część paska musi być napięta a lewa napina napinacz.

JackTheNight
09-03-2021, 14:06
Tinio a pokaż jaki zestaw rozrządu z pompą INY kupiłeś ? Bo nie widziałem aby INA robiła pompę wody do 1.4 95koni.

onetek
09-03-2021, 17:10
Bardzo dobre pompy robi HEPU.

steyr
09-03-2021, 19:18
Bardzo dobre pompy robi HEPU.

Hepu ma często wirnik metalowy, w 1.2 16v co 100kkm zmieniałem rozrząd i pompa Rouville'a z plastikowy wirnikiem bez problemu dawała radę.

onetek
09-03-2021, 22:20
Tak wiem, że już większość producentów robi z plastiku i też wytrzymują. Sam też zaczynam się zastanawiać nad wymianą rozrządu i chyba zrobię to na Contitechu (całe zestawy też są dostępne w przyzwoitych cenach) - w poprzednim t-dieslu testowałem i było wszystko ok no i tam nie porównywalny moment był. Ciekawostką jest, że contitech daje 5 lat gwarancji na te zestawy (oczywiście nie można tego sobie pewnie samemu wymienić tylko pewnie warsztat, ale sam fakt daje do myślenia).

JackTheNight
09-03-2021, 23:44
contitech - znam dwa przypadki że paski pękły tego producenta szybko po montażu.
Ja omijam contitecha, wolę INA.

brylancik13
10-03-2021, 00:13
Mam aktualnie założony Continental, zmieniany przy remoncie. Jak na razie ok 18 tyś nalatane bez problemu

kjk
10-03-2021, 00:29
A co ile kkm robicie rozrząd (uprzedzając pytanie, tak, wiem co piszą w instrukcji) w 1.4 95KM?

onetek
10-03-2021, 07:58
Firma Rouville (tzw. pakowacz) często "pakuje" w te swoje pudełka części, które idą na fabryczny montaż, wiec można się zainteresować (sprawdzałem osobiście - vw-ina, toyota,mitsubishi-koyo i inne japan podzespoły). Poza tym jest jeszcze skf, który też pakuje porządne podzespoły, o czym przekonałem się ostatnio kupując łańcuch do daihatsu-też wszystko japan w komplecie było).
Przymierzam się do wymiany na 5 rok czyli koło 90tyś chyba wypadnie.

steyr
10-03-2021, 09:53
contitech - znam dwa przypadki że paski pękły tego producenta szybko po montażu.
Ja omijam contitecha, wolę INA.

Contitecha paski rozrządu montuje zawsze, chyba że klient przywiezie swój. Natomiast demontowałem paski Gates-a po 15-20kkm i potrafiły już puszczać szwy na łączeniu. Ja zamierzam u siebie w 1.4tjet zmieniać rozrząd po 100kkm przebiegu.

brylancik13
10-03-2021, 10:18
Mnie remont uprzedził ale i tak bym zmieniał przy 60k km bo eksploatacja głównie miasto (vel. instrukcja)

DamianoZaw
10-03-2021, 13:06
ja zbliżam się do 90k km i zastanawiam się nad wymianą (mechanik). W aso robocizna 450, a całość 1100..
Jakiej firmy polecacie polecacie rozrząd? Rozumiem że pompa "wody" też?

Przy okazji przypomniałem sobie że jest też pasek osprzętu, który wg instrukcji ma być wymieniany przy przebiegu/latach jak rozrząd.
Wystarczy sam pasek czy do tego jeszcze jakieś rolki/napinacze?

steyr
10-03-2021, 15:16
ja zbliżam się do 90k km i zastanawiam się nad wymianą (mechanik). W aso robocizna 450, a całość 1100..
Jakiej firmy polecacie polecacie rozrząd? Rozumiem że pompa "wody" też?

Przy okazji przypomniałem sobie że jest też pasek osprzętu, który wg instrukcji ma być wymieniany przy przebiegu/latach jak rozrząd.
Wystarczy sam pasek czy do tego jeszcze jakieś rolki/napinacze?

Rozrząd kompletny z pompą wody, jeśli chodzi o pasek osprzętu to warto zmienić przy okazji a rolki prowadzące/napinające wg uznania mechanika.

DamianoZaw
10-03-2021, 17:34
A jakie firmy brać pod uwagę?

steyr
10-03-2021, 18:58
A jakie firmy brać pod uwagę?

Zestawów rozrządów INA kilka zamontowałem, jak i z Rouville'a bez zastrzeżeń.

JackTheNight
10-03-2021, 19:15
No ja będę jakoś w czerwcu wymieniać rozrząd. Raczej będę brał rozrząd INA i pompę wody SKF, Hepu - jakaś firmowa.
Pasek akcesorii/wielorowkowy też INA i napinacz paska wielorowkowego również jakiś firmowy. Wymieniam wszystko, czyli pasek rozrządu, napinacz i pompę,
oraz pasek akcesorii i jego napinacz.
Uszczelniacz do pompy już kupiłem Victor Reinz - Reinzosil 300*C.
Zamówiłem już blokady : zestaw S-B12ET Satra.
I w jakoś w czerwcu będę wymieniać samodzielnie :)

steyr
10-03-2021, 22:40
No ja będę jakoś w czerwcu wymieniać rozrząd. Raczej będę brał rozrząd INA i pompę wody SKF, Hepu - jakaś firmowa.
Pasek akcesorii/wielorowkowy też INA i napinacz paska wielorowkowego również jakiś firmowy. Wymieniam wszystko, czyli pasek rozrządu, napinacz i pompę,
oraz pasek akcesorii i jego napinacz.
Uszczelniacz do pompy już kupiłem Victor Reinz - Reinzosil 300*C.
Zamówiłem już blokady : zestaw S-B12ET Satra.
I w jakoś w czerwcu będę wymieniać samodzielnie :)

Reinzosil ok stosuje do pomp, misek olejowych, pomp i itp, aczkolwiek szkoda że w tych silnikach nie zastosowali rozwiązania uszczelnienia pompy z 1.9jtd na oringu. Zawsze mnie frustruje to czyszczenie resztek silnikonu/masy uszczelniającej. Rozrząd można wymienić na kredki od biedy jak nie ma blokad, koła są ustalane na klinach.

EGONZGIERZ
16-03-2021, 09:33
Pracowałem 15 lat z częściami i nie znam żadnego markowego paska który by komuś pękł. Contitech jest jak najbardziej paskiem nr 1. A teraz z historii przypadków: Paski INA do Alfa Romeo T.S. miały inny profil zęba niź fabrycznie (ina półokrągłe, oe trapez) i słabo to pasowało bo nowy pasek miał luz w kole. Dayco w ostatnich latach szybko się ścierały od strony napisów wyglądało to słabo ale nikomu nie pękło.Ja zawsze zakładałem do Włochów Dayco ale w ostatnich latach wybieram Contitech. Ina przez paski z Alfy też straciła u mnie na renomie.
W dzisiejszych czasach lepiej zawsze wszytko sprawdzić zanim się zamontuje. Pompy dobre Hepu oraz Dolz. SKF miał wpadkę kilka lat temu i cała masa reklamacji

Pawel809
07-04-2021, 00:21
Panowie, czy pompa wody jest w 1.4 tjet jakoś wklejana czy na uszczelkę się montuje? Pytam, bo w Aso ostatnio usłyszałem że trzeba auto na noc zostawić celem "dobrego wklejenia pompy wody"..Z góry dziękuję za odpowiedź.

steyr
07-04-2021, 19:20
Panowie, czy pompa wody jest w 1.4 tjet jakoś wklejana czy na uszczelkę się montuje? Pytam, bo w Aso ostatnio usłyszałem że trzeba auto na noc zostawić celem "dobrego wklejenia pompy wody"..Z góry dziękuję za odpowiedź.

Jest tak jak w wszystkich Fire począwszy od 1.2 czyli wklejana na paście uszczelniającej. Osobiście wklejam, składam wszystko i po ok 3h od wklejenia zalewam płyn odpalam. Do tej pory nie miałem żadnej reklamacji. Oczywiście można i odczekać 2 dni, tylko żeby nie liczyli rhb wraz z tym przestojem;-)

DamianoZaw
03-05-2021, 15:24
Miałem wymianę rozrządu, paska osprzętu, olejów itp przy 90k km. Pasek osprzętu miał już lekkie pęknięcia. Pompa wody chodziła już nie tak lekko.

jacek2
04-05-2021, 08:38
Pompa wody chodziła już nie tak lekko.
wg mnie to dobrze. Każda pompa powinna chodzić z oporem. To świadczy o dobrym jeszcze jej uszczelnieniu i sprawnym łożysku - nie rozklekotane....

DamianoZaw
04-05-2021, 14:48
To słowa mechanika który to robił. Może porównał starą do nowej? Nie wiem bo nie wnikałem. Przekazuje tylko innym jak to było u mnie. Instrukcja mówi o wymianie - w zależności od warunków użytkowania - między 60 a 120k km. Po obejrzeniu na yt profesora Chrisa, który też chyba zalecał aby nie czekać do max ilości km, zdecydowałem się na wymianę 🙂

Robs
05-05-2021, 12:53
Lub co 5-6 lat przy małych przebiegach.

JackTheNight
26-06-2021, 01:11
Wczoraj wymieniałem rozrząd w swoim Tipo 1.4 95koni, 5 lat i 72 tyś nalotu.
Założyłem wszystko firmy INA.
Jakby ktoś szukał to zestaw INA , pasek , napinacz i pompa o numerze : 530 0228 30 pasuje idealnie, chociaż w wyszukiwarkach firmy INA Schaeffler wskazuje że tylko zestaw : 530 0228 10 pasuje do Tipo.
530 0228 10 - to jest pasek i napinacz
530 0228 30 - to jest pasek, napinacz i pompa
Także mówię oficjalnie że 530 0228 30 też pasuje do tipo.
Podobnie z zestawem pasek akcesorii/(klinowy) i napinacz tego paska o numerze : 529 0013 10 również pasuje do tipo silnika 1.4 95 koni.
Także jak ktoś chce wymienić rozrząd, pompę i pasek akcesorii oraz jego napinacz to zestaw : 530 0228 30 oraz 529 0013 10 spokojnie można kupić i wszystko pasuje.
Nie wiem czy do T-Jeta też, ale pewnie też.
Aha i rozrząd wymieniałem samodzielnie, także wiem co piszę , a nie tylko jakieś teorie.
Orginalne instrukcje wymiany rozrządu : http://esz1.home.widzew.net/rozrzad-tipo.1.4-95koni.zip

herbi1128
20-07-2021, 22:03
Właśnie jestem po wymianie. Mogę potwierdzić kolega jtn numery na ine wzorowe, kompletny rozrzad 221 zł pasuje wszystko pasek, rolka, pompa. Wymienialem bez żadnych blokad tylko śrubokrętem poznaczylem koła. Ina, pasek Italy, rolka china na pompie nie było nic. Mam nadzieję że dwa latka pojezdzi.

dpniemczyk
15-10-2021, 19:43
Cześć, przebrnąłem przez instrukcje wymiany rozrządu. I pytanie do osób, które już wymieniały rozrząd, czy luzowaliście koło zębate wałka rozrządu tak jak mówi instrukcja fiata (w zestawach blokad nie ma tego przyrządu do dokręcania tego koła napędzanego od wałka rozrządu) i czy ustawialiście napinacz w sposób jak mówi instrukcja czy od razu dokręcaliście nakrętkę momentem i robiliście kilka obrotów silnikiem, żeby sprawdzić jego ustawienie?

JackTheNight
15-10-2021, 21:02
Ja nie luzowałem koła zębatego wałka rozrządu, można założyć pasek bez luzowania, jest trudniej ale da się.
Napinacz napiąłem od razu tak aby był na znakach, lekko dokręciłem śrubę i zrobiłem kilka obrotów wałkiem,
potem dokręciłem wymaganym momentem śrubę napinacza.
Aaa i zobacz to bo w instrukcji jest jeden ważny błąd : https://fiatklubpolska.pl/silniki-benzynowe-tipo-534/uwaga-wymiana-rozrzadu-i-dokrecanie-srub-sztywnego-wspornika-uwaga-49015/

steyr
15-10-2021, 21:47
Cześć, przebrnąłem przez instrukcje wymiany rozrządu. I pytanie do osób, które już wymieniały rozrząd, czy luzowaliście koło zębate wałka rozrządu tak jak mówi instrukcja fiata (w zestawach blokad nie ma tego przyrządu do dokręcania tego koła napędzanego od wałka rozrządu) i czy ustawialiście napinacz w sposób jak mówi instrukcja czy od razu dokręcaliście nakrętkę momentem i robiliście kilka obrotów silnikiem, żeby sprawdzić jego ustawienie?

Nigdy nie luzowałem, a wymieniałem rozrząd w starym 1.2 16v 2 razy i ostatnio w 1.4tjet w Bravo 2. Zawsze ustawiam napinacz, robię parę obrotów i kontroluje ustawienie i ewentualnie koryguje.

Tomasz1976
03-03-2022, 18:49
Koledzy,mam problem ze swoim 1.4 95km.trafilem na kiepskiego mechanika.wymiana rozrzadu i miski olejowej.przy wymianie miski uszkodził trochę smok oleju i w miejscu łączenia uległ rozszczelnieniu ,tam jest taka uszczelka.ale to tak na marginesie.przyjechalem autem w pełni sprawnym,mechanik miał kłopoty z ustawieniem rozrzadu,twierdzi że jest teraz ustawiony super.silnik podobno pracuje idealnie lecz po zapaleniu zapala się check i wiele kontrolek np.abs,wspomaganie kontrola trakcji.kasowanie błędów nic nie pomaga.znowu pojawiają się wszystkie systemy na desce po zapaleniu silnika.czy mogl ulec uszkodzeniu czujnik położenia wału.moze go uszkodził stąd te błędy???

krowka1978
03-03-2022, 20:47
mechanik miał kłopoty z ustawieniem rozrzadu,twierdzi że jest teraz ustawiony super.
Co on tam ustawiał? Rzeźnik niech naprawia co spieprzył. Do tego niech kupi/wypożyczy blokady, żeby rozrząd był jak należy.
Potrzebne są kody błędów.

Tomasz1976
04-03-2022, 11:09
C122186
u193086
u193286

krowka1978
04-03-2022, 13:01
Coś jest nie tak z okablowaniem ECU/ABS/Body. Trzeba sprawdzić kable, wtyczki. Może rzeźnik odłączył wtyki z ECU i poprawnie nie podłączył, tudzież przez przypadek pociągnął za wiązki.

Tomasz1976
04-03-2022, 13:05
Coś jest nie tak z okablowaniem ECU/ABS/Body. Trzeba sprawdzić kable, wtyczki. Może rzeźnik odłączył wtyki z ECU i poprawnie nie podłączył, tudzież przez przypadek pociągnął za wiązki.
Dziękuję

jacek2
04-03-2022, 14:53
rzeźnik :smile::smile:;-)

krowka1978
04-03-2022, 15:39
:smile::smile:;-)
Jak inaczej nazwać delikatnie fachowca, który wymieniając pasek ględzi klientowi, że miał problemy z ustawieniem rozrządu, a przy okazji wymiany miski niszczy inne elementy? :roll:

Jacek K.
04-03-2022, 17:40
Partacz :)

hubek
13-05-2022, 11:45
ile ml płynu hamulcowego wchodzi w układ tipo?

tko17
13-05-2022, 12:29
Pól litra powinno starczyć. Po 100 ml na każde koło i 50 na sprzegło.

kjk
21-07-2022, 12:55
Tak informacyjnie, może komuś się przyda. Wymieniłem rozrząd (tzn. pan majster wymienił ;-)). 5.5 roku, 83 kkm (głównie trasa, niewiele po mieście). Zdaniem pana majstra, wszystko jeszcze się trzymało kupy, ale na pasku już widać było zmęczenie i jego zdaniem to był właściwy moment na wymianę.

Talarsw
24-08-2022, 00:11
Przy okazji wymiany rozrzadu, wyminialiscie tez uszczelniacze? W sumie u mnie nie ciekły... 50tys i 5 lat. Zmienie przy nastepnej wymianie ale z ciekawosci pytam.

jacek2
24-08-2022, 07:58
Osobiście bym nie ruszał uszczelniaczy, chyba że są "zapocone" to wtedy trzeba by było wymienić....

steyr
24-08-2022, 08:41
Przy okazji wymiany rozrzadu, wyminialiscie tez uszczelniacze? W sumie u mnie nie ciekły... 50tys i 5 lat. Zmienie przy nastepnej wymianie ale z ciekawosci pytam.

Nigdy nie zmieniam "dla zasady", chyba że ciekną. W Punto z 2003r 270kkm przebiegu mam org. uszczelniacze pod sprzęgłem i na wałku rozrządu i jest sucho.

Talarsw
25-08-2022, 00:19
Zobacze jak będą wygladaly przy nastepnej wymianie...wsadzilem pasek napinacz i pompe INA. Ori pasek i osprzęt nie wygladal źle. Pasek jak sie go zalamalo mial mikro szczeliny. Sądzę ze pojezdzil by jeszcze z rok/10 tys bez problemu... Wiadomo ze lepiej dmuchac ma zimne wiec wymienilem. Jazda 80% miasto

14Marko69
15-11-2022, 11:51
Panowie, gdzie można namierzyć instrukcję wymiany rozrządu do Tipo 1.4 95 koni. Kolega Jack podawał ale wyskakuje błąd. Naszukałem się i nic innego nie znalazłem. Chcę się doszkolić i samemu ruszyć z wymianą.

KOBRA
15-11-2022, 12:03
To samo jak poszukasz np. Bravo II 1,4 90KM

JackTheNight
15-11-2022, 12:55
Już działa, możesz pobierać :
http://esz1.home.widzew.net/rozrzad-tipo.1.4-95koni.zip

14Marko69
15-11-2022, 13:25
Wielkie dzięki za pomoc. Pobrałem. W końcu coś treściwego. Będę powoli coś działał.

JackTheNight
15-11-2022, 17:53
I uważaj na to, bo w instrukcji jest jeden poważny błąd :
https://fiatklubpolska.pl/silniki-benzynowe-tipo-534/uwaga-wymiana-rozrzadu-i-dokrecanie-srub-sztywnego-wspornika-uwaga-49015/

marx30
15-11-2022, 19:45
Ciekawi mnie konieczność luzowania tego dużego koła napędu rozrządu. Dlaczego trzeba. W alfie tego nie zrobiłem i było wszystko ok.

m4rsh4ll
03-12-2022, 09:04
Panowie potrzebuje dokladne dane jaki mam rozrząd w samochodzie, ale chodzi mi o oryginalne części do samochodu, te ktore mam w środku.
Tipo 2 sedan (356_) 1.4 16v (356SXA1B) 95 KM rocznik 2019

GrandePunto8V
26-01-2023, 02:18
Ciekawi mnie konieczność luzowania tego dużego koła napędu rozrządu. Dlaczego trzeba. W alfie tego nie zrobiłem i było wszystko ok.
Bo nie ma takiej konieczności. Parę razy na tym (i nie tylko) forum sprawa była wałkowana (np. w Grande Punto) na kilka sposobów.
To jakaś nadgorliwość, albo kopiuj-wklej z procedury pierwszego montażu silnika w fabryce (albo jeszcze z etapu prototypu, jak ledwo dodali zmienne fazy i coś im na początku uciekało). Nikt nie wie na 100% czemu to ma niby służyć (natomiast są raporty osób, co tego nie luzowały i kompletnie nic złego się nie działo).
Przy rutynowej wymianie paska w sprawnym silniku nie ma to praktycznego sensu, ani niczego nie "ułatwia" (jak ktoś tam twierdził wcześniej). Od ustawienia są blokady, a od napięcia napinacz - koniec tematu.

Podobnym wymysłem jakiegoś wykształciucha było prawidło do rzekomego ustawiania pozycji pokrywy zaworów (Grande)! Aby czujnik wałka precyzyjnie czytał (domysł). Umiejscowienie czujnika w "pływającej" pokrywie jest karygodnym błędem (dyskwalifikacja "projektanta"), skoro taki wrażliwy na pozycję montażu, to powinien być na sztywno w głowicy. Ale łatwiej zmienić projekt pokrywy niż głowicy (formy odlewnicze itp., itd.).
Tak więc nie ma co ślepo wierzyć w procedury z serwisówek, bo te koncerny samochodowe nie do końca ogarniają co robią, mylą rozmiary śrub i momenty i wiele innych wpadek.

Wszystko w temacie.
Silniki bazujące na starej rodzinie FIRE 8 i 16V, niewiele się zmieniły w kwestii serwisu, ale: rozrządy robimy tylko na znaki własne albo na blokady.
Pułapka na starych pseudo-mechaników polega na robieniu bezmyślnie "na znaki" fabryczne, które już od czasów Grande Punto NIE obowiązują.
Stąd głupoty jak gdzieś wyżej (5 strona tematu), że mechanik próbował coś tam samowolnie "ustawiać" (pewnie na zero stopni na skrzyni biegów itd.).

steyr
26-01-2023, 08:37
Ciekawi mnie konieczność luzowania tego dużego koła napędu rozrządu. Dlaczego trzeba. W alfie tego nie zrobiłem i było wszystko ok.

Zrobiłem tych rozrządów parę kompletów, od 1.2 16v Fire, 1.4 16v po 1.4tjet. Rozrząd ten sam. Nigdy nie luzowałem koła zębatego wałka wydechowego, nie miałem takiej potrzeby. Przy standardowej wymianie rozrządu, gdzie wcześniej był poprawnie złożony jest to zbędne. Chyba że chodzi o poprawki po kimś. Jak ktoś wie co to jest moduł zęba i zna podstawy działania takich prostych napędów to będzie znał odpowiedź.

wojtu09
03-03-2023, 14:52
Czy po wymianie rozrządu konieczne jest przeprowadzenie kalibracji za pomocą komputera?

steyr
04-03-2023, 21:53
Czy po wymianie rozrządu konieczne jest przeprowadzenie kalibracji za pomocą komputera?

Nie

krowka1978
04-03-2023, 22:56
Adaptacja koła fonicznego, bo jest zdejmowane.

steyr
04-03-2023, 23:42
Adaptacja koła fonicznego, bo jest zdejmowane.

Przerobiłem dziesiątki tych rozrządów [od 1.2 16v, po 1.4 16v i 1.4tjet], nic takiego nie wykonywałem. Koło pasowe na zębatce rozrządu pasuje tylko w jednym położeniu. Ale pewnie serwisówka każe coś takiego wykonać dla zasady.

GrandePunto8V
05-03-2023, 04:19
Tam nadal jest luz lekki, ale można to olać. "Błąd" pozycji może wynosić ułamki stopnia (do pół stopnia może) max. Przykład z 8V.

https://fiatpunto.com.pl/download/file.php?id=29473 https://fiatpunto.com.pl/download/file.php?id=29489

szary1977
05-03-2023, 09:47
Ciekawi mnie konieczność luzowania tego dużego koła napędu rozrządu. Dlaczego trzeba. W alfie tego nie zrobiłem i było wszystko ok.

Dlatego że jest to ułatwieniem gdyż jak masz delikatnie luźny pasek między wałem a wałkiem (po przeciwnej stronie napinacza) to nie luzując koła i naciągając napinacz nie zlikwidujesz tego luzu gdyż masz zablokowany wał i wałki rozrządu i po przekręceniu 2 x wałem może się okazać że blokady minimalne nie pasują względem zablokowanego wału bo podczas obracania wału właśnie wtedy zlikwidowałeś ten luz. Niektóre sterowniki silnika ( inne marki niż fiat) mają tak wysterowane oprogramowanie że jak przy wymianie rozrządu nie zluzuje się tych kół i jest ta mega niewielka różnica synchronizacji wałku i wałków rozrządu to po 1 czasu lubi walić błędem związanym z brakiem synchronizacji wałka rozrządu względem wału. Miałem już kilka klientów z takim problemem i wtedy znowu ponosisz koszta robocizny jak przy ponownym wymianie rozrządu.

steyr
05-03-2023, 21:50
Dlatego że jest to ułatwieniem gdyż jak masz delikatnie luźny pasek między wałem a wałkiem (po przeciwnej stronie napinacza) to nie luzując koła i naciągając napinacz nie zlikwidujesz tego luzu gdyż masz zablokowany wał i wałki rozrządu i po przekręceniu 2 x wałem może się okazać że blokady minimalne nie pasują względem zablokowanego wału bo podczas obracania wału właśnie wtedy zlikwidowałeś ten luz. Niektóre sterowniki silnika ( inne marki niż fiat) mają tak wysterowane oprogramowanie że jak przy wymianie rozrządu nie zluzuje się tych kół i jest ta mega niewielka różnica synchronizacji wałku i wałków rozrządu to po 1 czasu lubi walić błędem związanym z brakiem synchronizacji wałka rozrządu względem wału. Miałem już kilka klientów z takim problemem i wtedy znowu ponosisz koszta robocizny jak przy ponownym wymianie rozrządu.

Teraz weź pod uwagę jakość wykonania blokad i tolerancję pasowania blokad z otworami np. w wałkach rozrządu. Do tego w takim 1.4 16v przy dokrecaniu koła na wałku wydechowym konieczna jest blokada lub rzeźba w postaci blokady kąta obrotu koła przy dokręcaniu. Ale nie blokada na zasadzie założę pasek gumowy, 4 bieg noga na hamulec nożny i dokręcamy. Życie mnie trochę nauczyło pewnych zasad. Tak samo wymiana uszczelniaczy wałków i itp, jak nic nie cieknie to nie zmieniam dla zasady. W starym Punto 2 1.2 16v mam stary org 20 letni uszczelniacz na wałku rozrządu po przebiegu prawie 300tkm i nic nie cieknie. Obecnie jakość części zamiennych jest tak słaba, że nie wymieniam nic na zapas lub dla zasady [poza napędem rozrządu i itp]

szary1977
06-03-2023, 05:50
I dlatego blokady, części oraz narzędzia kupuję pożądanych firm, trochę kosztują ale są pewne. Bo np. blokady na słynnym portalu aukcyjnym do silnika fiata 1.4 8v nie posiadają blokady KZFR a dużo ludzi che to zrobić jak najtaniej i kupują to co najtańsze, zresztą z częściami robią tak samo kupują mega tanie zamienniki a później żałują bo jak trzeba jeszcze raz kupić tą samą część (chytry dwa razy traci)

krowka1978
06-03-2023, 15:51
Najlepszej jakości blokady tylko z ASO. Niestety zamienniki nie dorównują jakością i precyzją. Miałem okazję porównać oryginalny lizak do blokady wału (mam, pasuje do MA, T-Jet, 1.4 8V i kilka jeszcze się znajdzie) z niby polskim super produktem, który wymieniamy był jako super zestaw do 1.4 8V. Oryginał bez luzów, zamiennik niestety przeciwnie, można było zablokować w innym ustawieniu wału, grubo więcej niż 1st....

marx30
06-03-2023, 18:16
Poprawcie mnie jesli się mylę ale dokladnosc blokad jest bez znaczenia jesli naniesie sie wlasne znaki. Tu się można pomylić albo o ząbek dwa itp albo wcale. I nic nie mają do rzeczy kwestie w jakim polozeniu byly zablokowane walki. Ma to raczej charakter pomocniczy zeby nie robic tego w jakims niestabilnym polozeniu np. czubek krzywki walka rozrzadu na sztorc na szklance zaworu itp.

jacek2
07-03-2023, 07:58
marx 30 -głos rozsądku, popieram wypowiedź w 100%...:smile:

szary1977
07-03-2023, 09:24
Poprawcie mnie jesli się mylę ale dokladnosc blokad jest bez znaczenia jesli naniesie sie wlasne znaki. Tu się można pomylić albo o ząbek dwa itp albo wcale. I nic nie mają do rzeczy kwestie w jakim polozeniu byly zablokowane walki. Ma to raczej charakter pomocniczy zeby nie robic tego w jakims niestabilnym polozeniu np. czubek krzywki walka rozrzadu na sztorc na szklance zaworu itp.

Tak jak piszesz blokady są tylko pomocą tylko wiedz że jeżeli już ktoś był przed tobą w tym rozrządzie i też robił bez blokad no i jakoś się tak stało że po założeniu miał rużnicę 1 ząbka (ale autko normalnie chodziło) a ty zrobiłeś podobnie i też wyszła rużnica tylko 1 ząbka (i w sumie względem blokad masz już różnicę 2 zębów) to ty myśli że jest ok a później po złożeniu może się okazać że niekiedy auto się dławi i nie wiadomo czemu bo przecież rozrząd żłożyłeś "dobrze". Jak się nie mylę to był tu w zeszłym tygodniu na forum post odnośnie poskładania rozrządu na znaki a nie na blokady przez "mechanika" i auto raz miało moc a raz jej brakowało dopiero po interwencji klienta "mechanik" kupił blokady i poskładał jak należy i teraz autko jeżdzi tak jak powinno.

krowka1978
07-03-2023, 10:20
I nic nie mają do rzeczy kwestie w jakim polozeniu byly zablokowane walki.
Jest jeszcze wał korbowy, w sumie może być całkiem dobry rozjazd.

szary1977
07-03-2023, 11:00
Jest jeszcze wał korbowy, w sumie może być całkiem dobry rozjazd.
Dokładnie, niech przestawi rozrząd o jeden ząbek na wałku i niech poźniej zerknie o ile przesunoł mu się wał.

steyr
07-03-2023, 13:45
Dokładnie, niech przestawi rozrząd o jeden ząbek na wałku i niech poźniej zerknie o ile przesunoł mu się wał.

No jak o ile? O 1 ząbek czyli o 1 moduł zęba na pasku. Oczywiście zakładając że klin na wale pod zębatką jest ok i nie jest poluzowane koło na wałku rozrządu.

(Automat) Autor dopisał treść. Post został scalony.


Jest jeszcze wał korbowy, w sumie może być całkiem dobry rozjazd.

No ok, ale to nadal może się pomylić o liczbę zębów. Robiąc metodą "na mazaki" bez blokad też ogarniesz bez problemu taki rozrząd, jak nie trzeba luzować górnego koła które nie ma wpustu/klina i jest ustalane na stożku wałka rozrządu. Dolne koło ma wpust ustalany w rowku wału korbowego.

szary1977
07-03-2023, 14:32
Tak o jeden ząbek na wałkach, a jak obrucisz dwa razy wałem i ustawisz wałki tak jak masz zaznaczone mazakiem to o ile stopni zmieni się położenie wału. Np: ktoś przed tobą robił rozrząd na mazak i popełnił taki błąd i ty robiąc tak samo przypadkowo popełnisz ten sam błąd i już masz problemy z synchronizacją wał-wałki. A jak użyjesz blokad to zlikwidujesz popełniony błąd przez poprzednika.

marx30
07-03-2023, 16:56
No ale zakładając że rozrząd jest ustawiony OK ( w sumie fabrycznie to chyba go dobrze ustawili nie ;-). To jak odwzorowuję znaczki na nowym pasku, kołach rozrządu i wale to nie ma opcji żeby było źle. A tak wgl do 8v są blokady wałków? bo do 16v mam te badziewie wkrecane w głowice + dwa pręty wkręcane w świece. A w 8V co jest? Pytam bo 500-tę 1.2 będę na wiosnę robił.

krowka1978
07-03-2023, 18:09
A tak wgl do 8v są blokady wałków?
Są, blokada wału, wałka, koła zmiennych faz.

szary1977
07-03-2023, 18:45
Do każdego silnika masz blokadę wałka bądz wałków. A jak już mazakujesz to zaznaczasz koło wałka względem obudowy silnika bo jak zaznaczysz na pasku to wiedz że pasek się naciąga i teraz jak przenisisz zaznaczenie na nowy pasek i zaczniesz go zakładać to albo nie będzie pasować naciąg napinacza albo pasek będziesz musiał przestawić o jeden ząbek. Takie rzeczy to ja już przerabiałam 25 lat temu na autach w których elektronika się zaczynała i kończyła na elektrycznych szybach. I też myślałem że na zawsze będę robił rozrządy z markerem aż do pierwszej porażki gdzie silnik po wymianie rozrządu chodził jak chciał.

GrandePunto8V
11-03-2023, 12:45
A tak wgl do 8v są blokady wałków? bo do 16v mam te badziewie wkrecane w głowice + dwa pręty wkręcane w świece. A w 8V co jest? Pytam bo 500-tę 1.2 będę na wiosnę robił.
Od lat wiadomo co jest (link). (http://fiatpunto.com.pl/topic58162.html)
Rutynową wymianę paska w 8V można zrobić najtańszym zestawem (jego dokładność, luzy, nie ma znaczenia), 2 elementy.
https://fiatpunto.com.pl/download/file.php?id=28581&mode=view/17_Tani_niepelny_zestaw_(2_elementy).jpg

krowka1978
11-03-2023, 14:19
Od lat wiadomo co jest (link). (http://fiatpunto.com.pl/topic58162.html)
Rutynową wymianę paska w 8V można zrobić najtańszym zestawem (jego dokładność, luzy, nie ma znaczenia), 2 elementy.
https://fiatpunto.com.pl/download/file.php?id=28581&mode=view/17_Tani_niepelny_zestaw_(2_elementy).jpg

Brakuje blokady kzfr.

marx30
12-03-2023, 03:04
Od lat wiadomo co jest (link). (http://fiatpunto.com.pl/topic58162.html)
Rutynową wymianę paska w 8V można zrobić najtańszym zestawem (jego dokładność, luzy, nie ma znaczenia), 2 elementy.
https://fiatpunto.com.pl/download/file.php?id=28581&mode=view/17_Tani_niepelny_zestaw_(2_elementy).jpg
Takie to mam ;-). Kupione kiedyś, leży i najwyrazniej się przyda. Tylko gdzie to się przykręca?

szary1977
12-03-2023, 09:59
Ten lizak na wał korbowy a ten płaski element na wałek rozrządu.

GrandePunto8V
12-03-2023, 11:45
Brakuje blokady kzfr.
"Brakuje", bo do rutynowej wymiany jest niepotrzebna (wariator się nie rusza)! Nie wiem ile lat będzie trzeba to powtarzać na forach.
A jak ktoś chce, to sobie wytnie z kawałka blaszki (szlifierka, wiertarka, pilnik), 10 minut roboty i masz blaszkę z ząbkiem. Rysunki są.

szary1977
12-03-2023, 13:05
"Brakuje", bo do rutynowej wymiany jest niepotrzebna (wariator się nie rusza)! Nie wiem ile lat będzie trzeba to powtarzać na forach.
A jak ktoś chce, to sobie wytnie z kawałka blaszki (szlifierka, wiertarka, pilnik), 10 minut roboty i masz blaszkę z ząbkiem. Rysunki są.
Znajdź mi opis (nie z forum) gdzie jest opisane że przy wymianie paska rozrządu nie luzujesz KZFR. To tak jak bym napisał że do zwykłej wymiany paska rozrządu nie potrzebujesz żadnych blokad tylko i wyłącznie marker białego koloru żeby było dobrze widać znaki. Wiem że nie jesteś zwolennikiem luzowanie tego koła ale jak kogoś mam uczyć to do pożądku.

KOBRA
12-03-2023, 13:29
Czy trzeba trzy nie trzeba to wychodzi po złożeniu na odczytach danych na kompie . To znaczy jest opcja odczytu wyprzedzenia wariatora . Często jest to zbyt duże wyprzedzenie ,a żeby to wyregulować trzeba luzować wariator . Ale można też tak jeździć . Więc róbta co chceta.

szary1977
12-03-2023, 14:09
Święte słowa, to że sterownik nie wywala błędu to jest plus ale wystarczy ten sam silnik będzie już w innej budzie gdzie sterownik jest już inaczej zaprogramowany i wywali błąd a lepiej chyba zrobić raz i do porządku a nie jak będzie potrzeba to robić tą samą robotę dwa razy dłużej.

krowka1978
12-03-2023, 14:09
"Brakuje", bo do rutynowej wymiany jest niepotrzebna (wariator się nie rusza)! Nie wiem ile lat będzie trzeba to powtarzać na forach.
A jak ktoś chce, to sobie wytnie z kawałka blaszki (szlifierka, wiertarka, pilnik), 10 minut roboty i masz blaszkę z ząbkiem. Rysunki są.

Jestem zwolennikiem luzowania koła wałka rozrządu, luzowałem w MultiAir i 1.4 8V. Ręce od tego nie usychają, a przynajmniej wiem, że pasek z obu stron wałka równo napięty - jakby nie było robi się z koła kołyska. Do tego po prostu szybciej się nakłada pasek. Niech każdy robi jak uważa.

GrandePunto8V
12-03-2023, 14:30
Róbta co chceta, pod jednym warunkiem - bez sekciarstwa, komplikowania na siłę (aby były pozory fachowości - im trudniej, więcej kroków procedury, tym bardziej profesjonalnie, niektórym się tak wydaje), ślepej wiary w procedury z serwisówek (gdzie jest dawno udowodnione, że są kulturalnie mówiąc niedoskonałe).

Następnym razem zrobię z luzowaniem i zobaczymy ile ucieknie (ostatnio pół stopnia, gdzie błąd pochodzi również z luzu na kole fonicznym przed dokręceniem): https://fiatklubpolska.pl/silniki-benzynowe-tipo-534/wymiana-rozrzadu-w-1-4-16v-95km-samodzielny-wiekszy-przeglad-przy-90kkm-47015/6#post429978

szary1977
12-03-2023, 15:24
Może się kiedyś przekonasz że jednak dobrze jest to zrobić tak jak procedura mówi jak trafi ci się samochód 16v i będzie walił błędem braku synchronizacji wałków to niezdziw się że ktoś napisał tak ja ty to piszesz że kolejny "mechanik" którego pokonał prosty silnik.

menik
02-04-2023, 21:50
Przebrnąłem przez temat i chciałbym żeby ktoś napisał jak to w końcu jest z (chodzi o silnik 1.4 95km):
1. Rodzajem blokad - serwisówka podaje że potrzebujemy dwóch 1860985000 i 2000004500, z tym że z tego co widzę takie blokady nie występują w żadnym zestawie na Allegro - kupować je oddzielnie czy zostaje zestaw kupiony w Aso?
2., jak to jest z tym nakładaniem paska sytuacji gdy mamy zapięte blokady na obu wałkach, konieczny jest odkręcanie koła zębatego żeby poprawnie napiąć pasek czy nie?
3. Blokada wkręcana nad kolektorem wydechu – Jak wyczuć że wał jest we właściwym położeniu? Podczas wkręcania będziemy mogli wkręcić tą blokadę dalej?

Redzio
03-04-2023, 01:10
Przebrnąłem przez temat i chciałbym żeby ktoś napisał jak to w końcu jest z (chodzi o silnik 1.4 95km):
1. Rodzajem blokad - serwisówka podaje że potrzebujemy dwóch 1860985000 i 2000004500, z tym że z tego co widzę takie blokady nie występują w żadnym zestawie na Allegro - kupować je oddzielnie czy zostaje zestaw kupiony w Aso?
2., jak to jest z tym nakładaniem paska sytuacji gdy mamy zapięte blokady na obu wałkach, konieczny jest odkręcanie koła zębatego żeby poprawnie napiąć pasek czy nie?
3. Blokada wkręcana nad kolektorem wydechu – Jak wyczuć że wał jest we właściwym położeniu? Podczas wkręcania będziemy mogli wkręcić tą blokadę dalej?

Tutaj masz wszystko czego potrzebujesz :)

https://allegro.pl/oferta/blokada-rozrzadu-fiat-1-2-16v-1-4-16v-1-4-t-jet-13452865262

steyr
03-04-2023, 08:33
Przebrnąłem przez temat i chciałbym żeby ktoś napisał jak to w końcu jest z (chodzi o silnik 1.4 95km):
1. Rodzajem blokad - serwisówka podaje że potrzebujemy dwóch 1860985000 i 2000004500, z tym że z tego co widzę takie blokady nie występują w żadnym zestawie na Allegro - kupować je oddzielnie czy zostaje zestaw kupiony w Aso?
2., jak to jest z tym nakładaniem paska sytuacji gdy mamy zapięte blokady na obu wałkach, konieczny jest odkręcanie koła zębatego żeby poprawnie napiąć pasek czy nie?
3. Blokada wkręcana nad kolektorem wydechu – Jak wyczuć że wał jest we właściwym położeniu? Podczas wkręcania będziemy mogli wkręcić tą blokadę dalej?

Po pytaniu nr. 2 sądzę że chyba to bedziesz pierwszy raz robił. Jest takie coś w napędzie rozrządu jak napinacz.

Ad. 1 Masz zestaw poniżej, kolega podał link. Nic więcej nie potrzebujesz.
Ad. 3 Ustawiasz tłoki w tej samej płaszczyźnie, blokada w wałek rozrządu powinna się wkręcić. Wałek posiada wycięcie w miejscu gdzie wchodzi blokada. Wspomagaj się lusterkiem i latarką.

jacek2
03-04-2023, 14:48
Zabierasz się do tego jak szpak do jeża. Albo próbujesz swoich sił i robisz samemu, albo zleć to komuś kto się zna na rzeczy.... osobiście nie szydzę z ciebie, tylko tak doradzam, trochę kieszeń zaswędzi, ale będziesz miał gwarancję na robotę. od siebie raczej gwarancji nie uzyskasz....;-);-)

menik
11-04-2023, 15:33
Zabierasz się do tego jak szpak do jeża. Albo próbujesz swoich sił i robisz samemu, albo zleć to komuś kto się zna na rzeczy.... osobiście nie szydzę z ciebie, tylko tak doradzam, trochę kieszeń zaswędzi, ale będziesz miał gwarancję na robotę. od siebie raczej gwarancji nie uzyskasz....;-);-)

Teoretycznie tak, ale serwisuje auto samodzielnie, od lat zbieram się na odwagę żeby samemu podjąć się w końcu wymiany rozrządu, zawsze wygrywał strach że się nie uda itp. w tipo chce już sporóbować - tu nawet nie chodzi o kasę a wiedzę że potrafię to zrobić. Mam nasteptępne hipotetyczne pytanie, załóżmy że ustawialiśmy rozrząd na znaki, no i ok naciagneliśmy pasek mimo to po paru obrotach znaki się nie pokrywają - można wtedy np. zdjąć pasek i cofnąć do tyłu wałek rozrządu i założyć z powrotem czy w tym przypadku już zostaje ustawawianie za pomocą blokad?

tedybear
12-04-2023, 00:58
Ja tam jestem już po wymianie rozrządu i przeglądzie po 90K. Trochę zabolało ale mam wszystko zrobione i na papierze.
A właśnie - moje auto już ma 6lat w sumie skończyło je w lutym i ma przejechane 92K. Jak pisałem wyżej, wymieniony rozrząd i przegląd. Robione w ASO co by nie patrzeć (ale kwotowo luzik ;) )
Zawsze mi się kojarzyło, że wszelkiego rodzaju paski czy to napędu osprzętu czy paska zębatego rozrządu wymienia się właśnie z rozrządem. Auto eksploatowane przeważnie autostradowo w 80% a 20% to miasto.
Mechanik z ASO powiedział, że paski wszelkie dopiero przy 120K a w instrukcji jest zapis, że po 120k lub po 6 latach.

herbi1128
15-04-2023, 06:18
Napisz tak z ciekawości ile zapłaciłeś w ASO

herbi1128
28-05-2023, 12:37
Czyli co ? Pasek się rozciągnął ?




A możesz podać jakiś link do tych blokad :)

Artur1
29-06-2023, 15:08
Czy rozrząd w TIPO 1.4 95km jest taki sam jak w Tipo T-jet 120km? Pytam ponieważ nie wiem które blokady zakupić. Czy ktoś używał któreś z poniższych i jest w stanie potwierdzić czy pasują do T-jet.
Nr blokad:
Satra S-B12ET
Falcon F04044
TESAM S0001872
Beta 1461/C3B

phuautotech
06-07-2023, 22:45
Koledzy,mam problem ze swoim 1.4 95km.trafilem na kiepskiego mechanika.wymiana rozrzadu i miski olejowej.przy wymianie miski uszkodził trochę smok oleju i w miejscu łączenia uległ rozszczelnieniu ,tam jest taka uszczelka.ale to tak na marginesie.przyjechalem autem w pełni sprawnym,mechanik miał kłopoty z ustawieniem rozrzadu,twierdzi że jest teraz ustawiony super.silnik podobno pracuje idealnie lecz po zapaleniu zapala się check i wiele kontrolek np.abs,wspomaganie kontrola trakcji.kasowanie błędów nic nie pomaga.znowu pojawiają się wszystkie systemy na desce po zapaleniu silnika.czy mogl ulec uszkodzeniu czujnik położenia wału.moze go uszkodził stąd te błędy???

Witam, udało się ustalić co było przyczyną błędów?

marx30
21-07-2023, 23:09
Panowie wlasnie robie rozrzad w tjecie. Po raz kolejny gdyby nie znaczki na pasku przerysowane ze starego i policzone ząbki chyba z 10 razy to znow byloby o jeden ząbek blizej. No nie ma ch.ja. zalozony lizak na wal, wkrecona blokada w glowiece od strony ssacej (od strony wydechu sciagac trzeba turbo. Malo mnie chj nie strzelil przy naciaganiu tego.
Pilne pytanie: jaki jest moment dokrecenia napinacza- bo jutro to bede skladal?

JackTheNight
21-07-2023, 23:31
Proszę :
43125

marx30
22-07-2023, 00:06
Dzięki piekne Jack. W 500 dałem 25 tu chyba zrobie tak samo. Chinskim kluczem trzeba celowac w srodek ;-). Wgl w tjecie troche wiecej dlubania bo przeszkadza filtr, rury od turbo. A jak ktos ma lpg to cala ta listwa przeszkadza przy wkręceniu blokady. Ogolnie to w sumie troche zaluje ze sie za to wzialem - spokojnie jeszcze z rok moglby smigac. Stary pasek nie wykazuje sladow zuzycia. Nawet napisy pod swiatlo widac. Rolka tez spoko. Wgl nowy pasek (akurat continental ) jest zauwazalnie ciezszy od starego a nowa rolka tej samej firmy co stara (zapomnialem nazwy). Dziwne ze na pasku nie ma strzalek kierunku o ile pamietam w 500-tce i grande punto byly. Za to latwiej odkrecic lape silnika i napiac napinacz -wiecej miejsca i lepsza widocznosc znaków. I dlaczego w obudowie rozrzadu nie ma okienka rewizyjnego. Moznaby na bieząca kontrolować stan paska... Tak, wiem - nie oplaca się producentowi.

Qvadrat
22-07-2023, 09:00
Mam nowy rozrzad na życiu, pasek i napinacz oryginał. Kupione 2 m-ce temu w ricambi. Chętni pisać na pw :-)

SnakeSkin56
22-07-2023, 17:42
Pany ! może ktoś wie jaki fabrycznie był założony pasek rozrządu (firmy) i przy okazji pasek wielorowkowy napędzający klimę ,altek i itp ? Czeka mnie w niedługim czasie wymiana tych pasków ,więc chciałbym wiedzieć ,i jakiej firmy byście ewentualnie polecili .

marx30
22-07-2023, 18:44
Firmy fiat powertrain ;-). Made in Italy. Przynajmniej u mnie. nie wiem tylko po co wymieniac pasek osprzętu na zapas. Widać go na bieżąco więc łatwo wychwycić zużyciea w razie czego szkody zerowe albo znikome.
Btw: po wymianie moj tipek odpalony wygląda wszystko OK. Aczkolwiek naciągnięcie paska do pokrycia znaków napinacza i dokręcenie go wymaganym momentem nie było łatwe. W miarę jak się dociąga nakrętkę to sięzaczyna obracać i znaki rozjeżdżają. Czemu tam podkładki nie ma?

SnakeSkin56
22-07-2023, 18:56
nie wiem tylko po co wymieniac pasek osprzętu na zapas. Widać go na bieżąco więc łatwo wychwycić zużyciea w razie czego szkody zerowe albo znikome. Jak wiesz wszystko się starzeje i my na to nie mamy wpływu 5 rok eksploatacji warunki jazdy tylko miejskie ,krótkie przebiegi ,więc nie będę oszczedzał ,bo koszt niewielki , i w razie czego jak by pierdyknął podczas jazdy ,to niestety bez napędu altaka daleko nie pojedzie .;-) a z tym zużyciem paska jest różnie ,może nie być widać gołym okiem ,ale zmęczenie materiału w dłuższej eksploatacji może spowodować naglę zerwanie paska .

marx30
22-07-2023, 20:40
Ok, każdy sobie sam szacuje ryzyko. Jest to zgodne z zaleceniami ale niekoniecznie zawsze konieczne. U mnie po 60 tys. i 6 latach ten pasek jest bez zastrzeżeń. BTW napinacz jest firmy litens. A pasek rozrządu ma takie logo

Braval
22-07-2023, 23:15
Panowie lepiej zmieniajcie razem z rozrzadem,a stary do bagaznika,bo kiedys moze uratowac d...e ,przed lawetą,szczegolnie jak ktos duzo sie buja po swiecie i daleko od domu.Wierzcie mi,zawodowo sie tym zajmuje, przyklad po wymianie alternatora, zerwal sie pasek(niby wygladal ok.) ,Nieszczescia parami chodzą...:lol:\\:D/

marx30
23-07-2023, 00:44
No nienajgorszy pomysł. No ale to trochę powrót do czasów gdzie się ze sobą wiozło pół bagażnika części i narzędzi.
Ja mialem w poprzednim fiacie tzn alfie problem z alternatorem że pękła obudowa (efekt wody kapiącej z potrzybia) i w którymś momencie się zaklinował i pasek poszedł z dymem (dosłownie)
A odnośnie wymiany rozrządu: operacja zakończona jutro test drogowy. I skasowanie błędu bo próbowałem go odpalić na próbę bez koła pasowego które podaje sygnał położenia wału. I jak się tak zastanawiam to uwielbiam to auto-nawet pod tym względem proste żadnych 10 rolek, kółek, kilku pasków a zapier.. la a jak nie wiem i do tego tanio. Ale kolejne auto kupuję z łańcuchem. Przy moim obecnym i zapewne przyszłym trybie życia przebiegi będą niewielki i odpada mi wymiana taka jak ta tzn wynikająca ze "starości" paska a nie przejechanych km.
A i przy okazji znalazlem kolejną fuszerkę ASO -;naprawialem u nich szkodę i trzeba było wymienić nadkole. I ja patrzę a tam wsadzone nadkole z innej wersji - bez klapki rewizyjnej do wymiany żarówki w przeciwmgielnym. Patałachy

steyr
23-07-2023, 23:55
Montuje głównie zestawy Conti z pompą wody, lub Conti z pompą Hepu. Pasek osprzętu zawsze zmieniam z rozrządem, rolka napinacza osprzętu w zależności od stanu.

piteros333
04-08-2023, 00:51
Chciałem sie dowiedzieć po jakim czasie trzeba wymienic pasek rozrządu w t-jecie 120KM , wiem ,że po 120tys km teoretycznie , praktycznie po 100tys km przebeigu , a jak to sie ma do lat , bo robię 10 tys rocznie i nie wiem czy po 10 latach to nie za późno na wymiane rozrządu?

marx30
04-08-2023, 02:11
Przecież pisze w instrukcji max 5 lat a jak miasto i ciezkie warunki to 4. Troche to mozna naciagnac ale na pewno nie 10 lat.

piteros333
04-08-2023, 09:51
W Fiacie Panda wymiane przekroczyłem o trzy lata chodziło o sam czas , bo kilometrów miałem dużo mniej niż wskazywała wymiana i po wymianie pasek był w bardzo dobrym stanie , autem jeżdziłem głownie po mieście , dlatego pytam. Tipkiem jeżdżę 60% w mieście i tak się zastanawiam czy 7 lat bedzie ok, bo kilometrów na pewno tyle nie zrobie co podaje instrukcja. Czy to prawda ,ze pompa wody jest wklejana , bo facet w ASO mi mówił ,ze po wymianie paska i pompy dobrze ,zeby postal troche u nich (24h), aby zrobic test szczelnosci?

marx30
04-08-2023, 10:43
oficjalna odpowiedź znasz, reszta na wlasne ryzyko. ja wymienilem po 6 latach w tipo i po 7 w 500 i paski były ok. Ale nie wiem czy to reguła. pompa jest wklejana

steyr
04-08-2023, 12:14
W Fiacie Panda wymiane przekroczyłem o trzy lata chodziło o sam czas , bo kilometrów miałem dużo mniej niż wskazywała wymiana i po wymianie pasek był w bardzo dobrym stanie , autem jeżdziłem głownie po mieście , dlatego pytam. Tipkiem jeżdżę 60% w mieście i tak się zastanawiam czy 7 lat bedzie ok, bo kilometrów na pewno tyle nie zrobie co podaje instrukcja. Czy to prawda ,ze pompa wody jest wklejana , bo facet w ASO mi mówił ,ze po wymianie paska i pompy dobrze ,zeby postal troche u nich (24h), aby zrobic test szczelnosci?

Ja właśnie zmieniam rozrząd u żony w GP 1.4 77km z 2015r przebieg 54tkm. Po 8 latach pasek bez tragedii, ale za to pompa już puszcza płyn. Pierwszy raz się spotkałem żeby pompa puszczała płyn w Fiacie jeszcze przy tak nie duzym przebiegu, a przerobiłem tych aut trochę. U siebie w Tipo tjet zmieniałem po 5 latach i 115tkm i rozrząd bez zastrzeżeń i pompa. Nie ma reguły. Każdemu proponuje wymianie po max 6-7 latach jak ktoś dużo nie jeździ. I tak pompa jest wklejana, po 2-3h na spokojnie jak złoże auto to odpalam i odpowietrzam układ. Nigdy nie miałem problemów.

piteros333
04-08-2023, 12:22
A jakiej firmy polecacie komplet najlepiej ze wzmocnionym paskiem do jednostki T-Jet 120KM ? Słyszałem ,że continental jest spoko, czy to prawda?

steyr
04-08-2023, 13:39
A jakiej firmy polecacie komplet najlepiej ze wzmocnionym paskiem do jednostki T-Jet 120KM ? Słyszałem ,że continental jest spoko, czy to prawda?

W 90% montuje zestawy Contitecha całe, lub jak nie ma pompy w zestawie to pompy Hepu.

piteros333
04-08-2023, 14:19
W 90% montuje zestawy Contitecha całe, lub jak nie ma pompy w zestawie to pompy Hepu.

Dziękować. :lol: Te nasze silniki , to jakas lipa, ja mam bez gazu na szczęście 120KM https://www.youtube.com/watch?v=5WQxgi_wBMo

steyr
08-08-2023, 08:39
Dziękować. :lol: Te nasze silniki , to jakas lipa, ja mam bez gazu na szczęście 120KM https://www.youtube.com/watch?v=5WQxgi_wBMo

Lipa to jest losowo w wersjiach 1.4 95KM. 1.4tjet 120KM ma inną głowice, nie spotkałem sie z uszkodzeniem głowicy tjet po tak niskim przebiegu przy zasilaniu lpg. U mnie ponad 150tkm w tjet na lpg, od wyjazdu z salonu jest lpg. W dodatku od 60tkm mam 170KM i silnik się kręci bez zarzutu.

marx30
08-08-2023, 19:21
Lipa jest z regulacją lpg że do tego doszło.

herbi1128
08-08-2023, 20:49
Jak kolega powyżej tak mi się wydaje , 1.4 95hp lpg dokładane przy 30000km teraz 150tys, jeszcze nic nie robiłem

Longer123
18-08-2023, 23:13
Witam mam pytanie odnośnie wymiany rozrządu w 1.4 95km kiedy najlepiej zabrać się za wymianę przy przebiegu 50kkm i roczniku 2017, czy dojechać do zalecanych 60 albo wymienić wczesniej?

Kruk
19-08-2023, 01:15
Witam mam pytanie odnośnie wymiany rozrządu w 1.4 95km kiedy najlepiej zabrać się za wymianę przy przebiegu 50kkm i roczniku 2017, czy dojechać do zalecanych 60 albo wymienić wczesniej?
Po 5 latach dla spokojnej głowy. Żeby później płaczu nie było.

tomekbud
03-01-2024, 15:40
Może ktoś potwierdzić, że te zestawy INY:
Zestaw paska klinowego wielorowkowego 529 0013 10 oraz
Zestaw paska rozrządu + pompa wody INA 530 0228 30
pasują tez do T-jeta?

Jeśli chodzi o zestaw CONTITECHa to CT1049WP1? (Zestaw paska rozrządu + pompa wody)
Jaki zestaw paska klinowego wielorowkowego polecacie zamiast INY? (do T-Jeta)

Artur1
22-05-2024, 09:36
Witam, czy po wymianie rozrządu wraz z odkręcaniem koła wałka rozrządu, należy zrobić "kasowanie adaptacji koła fonicznego" w porogamie lub jakieś inne czynności?

krowka1978
22-05-2024, 12:04
Witam, czy po wymianie rozrządu wraz z odkręcaniem koła wałka rozrządu, należy zrobić "kasowanie adaptacji koła fonicznego" w porogamie lub jakieś inne czynności?

Przecież trzeba zdjąć koło foniczne, stąd ja uważam, że trzeba zrobić, i robiłem/będę robił. W teorii bez adaptacji też będzie działać, w każdym razie błędów nie uświadczyłem przed procedurą adaptacji, czy to w MultiAir, czy w 1.4 8V.

Artur1
22-05-2024, 12:08
Nie da się ustawić tego rozrządu poprawnie bez odkręcania Koła wałka rozrządu według mnie. Ja też nie widzę żadnych błędów ale zastanawiam się czy aby nie zrobić "kasowania adaptacji koła fonicznego", czy da się to zrobić programem ALFAOBD?
Odpiszę sobie częściowo sam w ALFAOBD są takie opcje:
1. Wymiana koła fonicznego
2. Wymiana czujników obrotów i /lub paska
3. Wyzerowanie parametrów samodopasowawczych.

Wiec 1 i 2 procedura jest podobna i nie wiem którą wybrać.

mrbass
03-06-2024, 11:37
Witajcie rozrzad w t jecie zrobiony link do zdjec https://www.facebook.com/share/p/gycRZQk4WtDxk8xn/

Artur1
06-06-2024, 08:20
Po podłączeniu do alfaobd i połączeniu z ceentralką silnika, nie było tam opcji wymiana koła fonicznego. Skasowałem tylko parametry silnika do fabrycznych. Prawdopodobnie w tych nowszych fiatach usunęli potrzebę kasowania koła. Czy mógłbym prosić o dołączenie tych zdjęć z wymiany rozrządu kolegę mrbass na forum, nie każdy ma fecebok. Widzę że też kolega kupił specjalny klucz OE do blokowania koła, też go kupiłem. Najbardziej przy wymianie rozrządu zdziwiło mnie to że nie można zdemontować obudowy filtra powietrza bez demontażu poduszki silnika. Oraz wklejanie pompy na ten silikon bo jednak papierowa uszczelka była by lepsza a tak to ciężko było podważyc pompę i poźniej przy montażu nie wiadomo ile tej masy dać, za mało to może cieknąć a za dużo to może do środka wejść. Ogólnie rozrząd po 6 latach był w dobrym stanie ale pasek rozrządu był wyciągnięty, ktoś tu pisał to już że też to zauwazyl i bylo by przesunięcie o pół zęba bez odkręcania koła walka i nie było by to dobrze ustawione. Miałem zakupione blokady BETA wszystko pasowało idealnie ale założyłem tylko blokadę wałka jedna bo żeby drugi założyć trzeba turbinę odkręcać. Oczywiście kluczyk do napinania napinacza pękł jeden pin także użyłem szczypiec do segerow wygiętych. Przy wymianie warto pamiętać żeby kupić wczesniej pasek dodatkowy alternatora,sprężarki klimatyzacji oraz filtr powietrza bo i tak trzeba obudowę demontować. Warto też kupić płyn paraflu up koncentrat 2l i wodę destylowaną, nie jest aż tak drogi a lepiej nie mieszać i kombinować. Oczywiście trzeba też mieć klucze dynamometryczne w zakresie od 10nm do 120 nm czyli pewnie dwa klucze. Można też wymienić sobie świece przy okazji bo i tak trzeba je zdemontować.

piotrasta
13-08-2024, 17:05
Zamierzam w weekend wymienić rozrząd w 1.4 95KM. Czy do tego zabiegu należy wyjąć silnik?

krowka1978
15-08-2024, 11:11
Zamierzam w weekend wymienić rozrząd w 1.4 95KM. Czy do tego zabiegu należy wyjąć silnik?

Tak, bo trzeba włożyć nowy silnik, który, co za tym idzie, ma nowy rozrząd :crazy: Czego tu nie rozumieć?

jacekviola
15-08-2024, 12:30
Zamierzam w weekend wymienić rozrząd w 1.4 95KM. Czy do tego zabiegu należy wyjąć silnik?

nie zapomnij o skrzyni :) :)

ale powaznie - nie, nie trzeba. To nie jakies 3.0TDI z audi z rozrzadem z tyłu zeby trzeba bylo wszysko zrzucac.

marx30
16-08-2024, 15:00
Śmieszny jest kontekst "zamierzam coś tam zrobić" (brzmi jakby miało być wykonane samodzielnie) po czym pada podstawowe pytanie wykluczające skille w tym temacie.

GrandePunto8V
16-08-2024, 18:01
To jakiś troll albo bot internetowy (albo człowiek o takim poziomie rozwoju intelektu).
W razie czego to Ty jesteś ten zły, bo nie pomogłeś (a "internet jest po to aby pomagać" bezwzględnie każdemu, nie ważne, że się tobą wysługuje, bo do Googla nawet nie zajrzał).

Co do tematu, to jak wam pasują blokady na te silniki? Bo w Grande to nie jest takie oczywiste. Tanie blokady mają błędy wykonania + po internecie krążą różne rysunki (w sumie różnią się do 5 stopni ustawienia wału korbowego - blokada "lizak").
Koła na wale korbowym, oryginalne, NIE mają równego rozstawu co 120 stopni (3 śrubki M8), dlatego czasem 2 śrubki wchodzą, a trzecia ciężko.
Fiat Punto :: Forum • Zobacz temat - Wymiana rozrządu od a do z w grande punto 1.4 8V (http://fiatpunto.com.pl/post862149.html#p862149)

brylancik13
29-08-2024, 13:17
Czy pasek osprzętu do 1.4 95 to ten numer części? 55232450

KOBRA
29-08-2024, 18:32
Tak, a prędzej dobierzesz 5PK1150

Qvadrat
29-08-2024, 21:44
5 to ilość rowków a 1150 to długość? Tak to się deszyfruje?

wuhabe
30-08-2024, 00:08
5 to ilość rowków a 1150 to długość? Tak to się deszyfruje?
A nie 5 żeber 4 rowki ?

Qvadrat
30-08-2024, 06:16
No właśnie się dopytuje aby to rozkminić :-)

KOBRA
30-08-2024, 09:55
5 to ilość rowków a 1150 to długość? Tak to się deszyfruje?

Dokładnie wszystkie paski wielorowkowe w ten sposób się oznacza

wuhabe
30-08-2024, 12:37
Dokładnie wszystkie paski wielorowkowe w ten sposób się oznacza
Odnoszę wrażenie, że mylisz rowki z żebrami :lol:

https://www.gates.com/content/dam/gates/home/knowledge-center/resource-library/tech-tips-bulletins/tt001-16.pdf

tom05
30-08-2024, 21:39
Wczoraj wymieniałem rozrząd w swoim Tipo 1.4 95koni, 5 lat i 72 tyś nalotu.
Założyłem wszystko firmy INA.
Jakby ktoś szukał to zestaw INA , pasek , napinacz i pompa o numerze : 530 0228 30 pasuje idealnie, chociaż w wyszukiwarkach firmy INA Schaeffler wskazuje że tylko zestaw : 530 0228 10 pasuje do Tipo.
530 0228 10 - to jest pasek i napinacz
530 0228 30 - to jest pasek, napinacz i pompa
Także mówię oficjalnie że 530 0228 30 też pasuje do tipo.
Podobnie z zestawem pasek akcesorii/(klinowy) i napinacz tego paska o numerze : 529 0013 10 również pasuje do tipo silnika 1.4 95 koni.
Także jak ktoś chce wymienić rozrząd, pompę i pasek akcesorii oraz jego napinacz to zestaw : 530 0228 30 oraz 529 0013 10 spokojnie można kupić i wszystko pasuje.
Nie wiem czy do T-Jeta też, ale pewnie też.
Aha i rozrząd wymieniałem samodzielnie, także wiem co piszę , a nie tylko jakieś teorie.
Orginalne instrukcje wymiany rozrządu : http://esz1.home.widzew.net/rozrzad-tipo.1.4-95koni.zip

Witaj JackTheNight - mam może trywialne pytanie ale czy rozrząd INA 530 0228 30 dobrze sprawuje się? właśni mi polecono ten model z pompą wody i też zaskoczony jestem bo nie ma wskazania na Tipo- stąd moje pytanie do Ciebie - jest ok do 1.4 95km sedan?
dziękuję za odpowiedź,
pozdrawiam Tom

piteros333
11-10-2024, 17:08
Witam, ponieważ nie znalazłem tematu do mojego modelu ,to się dopiszę tutaj. po 7 latach i przebiegu 69tyś km wymiana rozrządu na contitech i pompę Hepu. Stary pasek bez zarzutów, jest napisane na nim made in Italy i jakies cyferki ,ciekawy kto w 2017 roku robił dla nich te paski. Fiat tipo SW 120KM T-Jet

Felson
14-10-2024, 22:40
Jakie rozmiary kluczy torx są potrzebne do odkręcenia poduszki silnika? Czy są to E14 i E18? Mam E16 i sprawdziłem - nie pasuje.
Czy jeszcze potrzebne będą jakieś nietypowe klucze?

herbi1128
17-10-2024, 07:14
To pytanie to tak na poważnie?

(Automat) Autor dopisał treść. Post został scalony.

Chodzi o torxy

Felson
27-10-2024, 10:29
Dzięki dla JTN za serwisówki oraz dla innych za dodatkowe info. Rozrząd wymieniony bez ruszania koła pasowego wałków. Robiłem pierwszy raz w życiu.

Co do kluczy: torxy to rzeczywiście E14 oraz E18, imbus 8mm do korka w głowicy celem wkręcenia blokady wałka, poza tym klucz dynamometryczny 10-60 Nm i zestaw blokad (kupiłem Satra, wszystko pasowało). Całą resztę robi się 10 i 13, jak w maluchu :)

Zauważyłem, że pasek INA ma nieco inny kształt zębów niż oryginał.

janek133
29-03-2025, 15:22
Czy ktoś próbował wykonać procedurę w alfaobd, 1wymiana czujników obrotów lub paska.W moim tipo 1.4 tjet Lpg procedura nie przechodzi.Parametry poza normą

DamianoZaw
28-09-2025, 12:32
Druga wymiana rozrządu i paska osprzętu - teraz przy 172k km. Pasek rozrządu już był trochę popękany (widać to przy jego zginaniu), inne części ok. Poprzednia wymiana przy 90k km w kwietniu 2021 - czyli około 4,5 roku i 80k km temu (post #52 chyba). Od dwóch lat zmienił się też charakter użytkowania samochodu tzn. z codziennych tras 2x32 km, na głównie krótkie jazdy 1-2 km 3-4 x dziennie.

bykdpta
14-11-2025, 16:02
A tak z ciekawości zadam pytanie. 1.4 95KM rok 2019, przebieg 39 tys. Wymieniać rozrząd teraz czy czekać do lata? Co myślicie?

Qvadrat
14-11-2025, 19:52
6 lat mija w tym roku, ja bym zmienił teraz.