PDA

Zobacz pełną wersję : Check Engine P2195 na LPG Tipo 1.4 95KM



KrzysztofK84
02-12-2019, 22:38
Mam w moim Tipo instalacje Tartarini zamontowaną w ASO w Zawierciu.
Borykam się od dłuższego czasu z błędem P2195(i tylko taki jest zgłaszany przez sterownik silnika żaden inny błąd mu nie towarzyszy). Wg. różnych "dekoderów kodów" jest to problem z sygnałem z pierwsze sondy lambda: "sygnał zawieszony lub nieprawidłowy". Na PB błąd nie występuje - po przełączeniu się na benzynę i przejechaniu ok 200km Check sam znika.
Byłem w sumie już 5 razy na wizycie serwisowej podczas których:
- dwa razy regulowaną mapę gazu (po ok 300km błąd wracał)
- wymieniono pierwszą sondę lambda (błąd wraca) - zamiast Bosha zamontowano NGK
- zamieniono sondy miejscami(w tym modelu obie są identyczne),
- wymieniono sterownik gazu na nowy i wtryskiwacze(ten sam błąd wrócił po ok. 500km),
Dwie pierwsze wizyty w ASO, pozostałe 3 w Auto Gaz Śląsk(stwierdziłem że sobie lepiej poradzą jako autoryzowany przedstawiciel Tartarini).

Czy ktoś się spotkał z podobnym problemem, czy jest coś co można sprawdzić we własnym zakresie, coś zasugerować fachowcom z AGŚ ?

steyr
02-12-2019, 22:59
Miałem ten sam błąd w 1.4tjet, też stawiałem na instalację lpg. U mnie błąd pojawiał się po paruset km, nie raz po 2-3kkm na lpg. Po paru kkm błąd P2195 przerodził się w P0036 [błąd grzałki sondy lambda za katalizatorem. P0036 jak zaczął się pojawiać to zaprzestał P2195, P0036 już po paru km wyrzucało. Zmieniłem sondę za katalizatorem i mam spokój od 7kkm. pozdrawiam

KrzysztofK84
03-12-2019, 08:29
Steyr a przy jakim przebiegu pojawiły się u Ciebie takie problemy? Ja mam aktualnie 55kkm a problemy zaczęły się przy ok. 50kkm.
Sondy zostały już zamienione miejscami - więc chyba to nie to.

steyr
03-12-2019, 09:49
Steyr a przy jakim przebiegu pojawiły się u Ciebie takie problemy? Ja mam aktualnie 55kkm a problemy zaczęły się przy ok. 50kkm.
Sondy zostały już zamienione miejscami - więc chyba to nie to.

P2195 zaczął się pojawiać przy przebiegu ~25kkm, błąd grzałki zaczął się pojawiać przy przebiegu 36kkm. Zmieniłem wtedy sondę na używkę i obecnie 43kkm i nie pojawia się żaden błąd w sterowniku ECM.

ata
03-12-2019, 20:49
Na PB błąd nie występuje - po przełączeniu się na benzynę i przejechaniu ok 200km Check sam znika.

Kod OBD2 P2195 jest wynikiem wykrycia przez komputer sterujący silnikiem ( ECM ), że wskazania czujnika O2 ("sonda lambda") wahają się poza optymalnym zakresem. Ten określony zakres to minimum 10 cykli na sekundę, ze zmianami napięcia od minimum (0,1-0,2 V) do wartości powyżej 0,45 V (albo około 50%). Czujnik ten (sonda lambda przed katalizatorem) nazywany jest czujnikiem stosunku powietrze / paliwo (AFR), ponieważ monitoruje stosunek powietrza do paliwa w spalinach między silnikiem a katalizatorem. Ten kod wskazuje, że silnik może mieć ubogą mieszankę lub że występuje usterka czujnika (sondy lambda).

Normalnie (bez LPG) przyczyną jest przeważnie uszkodzenie kabli albo grzejnika sondy. Rzadziej pojawia się P2195 w wyniku uszkodzenia wtryskiwacza, sensora MAF ("przepływka") albo dziur w dolocie / wydechu - ale każdy z tych problemów może potencjalnie spowodować P2195, bo zmienia dawkę paliwa albo powietrza.
Ale ... na benzynie działa poprawnie.
Rozumiem że pierduły takie jak wężyki podciśnienia oraz kolektory wydechowy i dolotowy Panowie Mechanicy już raczyli sprawdzić, i nic ciekawego nie znaleźli.
Czyli na moje układ zasilania LPG działa źle, nie od razu tylko dopiero po czasie. Za mała dawka gazu, nie powiem czemu bo musiał bym wróżyć z fusów. Może reduktor (parownik) za słaby? ja wiem że "to tylko 95 kucy", ale widziałem już takie cuda wiele razy. Może wkrętki pod wtrysk gazu zrobione "prawie dobrze"?
Jest naprawdę wiele możliwości, ale dobry gazownik powinien to ogarnąć.
Ja sie nie znam, nie jestem gazownikiem, jak mi sterownik silnika melduje "CheckEngine" to zaczynam od sprawdzenia "dlaczego", i który sygnał z czujnika wygląda nietypowo albo całkiem do dupy. Komputer (ECU) sam z siebie nie włączył tej lampki, coś musiało być na rzeczy. A to że na PB jest dobrze wskazuje że większość układów działa poprawnie - oczywiście to też trzeba to sprawdzić, bo cuda się zdarzają.

KrzysztofK84
04-12-2019, 09:55
Rozumiem że pierduły takie jak wężyki podciśnienia oraz kolektory wydechowy i dolotowy Panowie Mechanicy już raczyli sprawdzić, i nic ciekawego nie znaleźli.

Trudno powiedzieć. Instalacja jest do sierpnia 2020 na gwarancji - przebieg na gazie to aktualnie 32kkm. I puki co na serwis jeżdżę do Autogaz Śąsk. Generalnie wizyta trwa ok 1h i kończy się przejazdem w czasie którego jest korygowana mapa. Spróbuję im coś zasugerować przy następnej wizycie...



Czyli na moje układ zasilania LPG działa źle, nie od razu tylko dopiero po czasie. Za mała dawka gazu, nie powiem czemu bo musiał bym wróżyć z fusów. Może reduktor (parownik) za słaby? ja wiem że "to tylko 95 kucy", ale widziałem już takie cuda wiele razy. Może wkrętki pod wtrysk gazu zrobione "prawie dobrze"?
Jest naprawdę wiele możliwośćci, ale dobry gazownik powinien to ogarnąć.
Przy ostatniej wizycie został wymieniony komputer i wtryskiwacze - niestety to nie to. Jutro do nich jadę, zobaczymy co wymyślą.

Przypomniała mi się jedna rzecz: w trakcie postoju korekty szybkie(krótkoterminowe) przyjmują wartości bliskie zero(w zakresie +/-4). Ale sporadycznie wyskakiwały na wartości dwucyfrowe nawet rzędu 90. To były wartości odczytane z softu Tartarini. Niestety nie mam wiedzy żeby je interpretować. Pan gazownik też nie potrafił nic sensownego w tej kwestii stwierdzić.

Raptownik
06-02-2020, 12:20
Witam! Mam pytanie czy sonda za katalizatorem jest taka sam jak przed katalizatorem czyli taka https://allegro.pl/oferta/sonda-lambda-1-4-fiat-500-abarth-doblo-tipo-ii-8481453436 Z góry dziękuję za odpowiedź.

steyr
06-02-2020, 13:48
Witam! Mam pytanie czy sonda za katalizatorem jest taka sam jak przed katalizatorem czyli taka https://allegro.pl/oferta/sonda-lambda-1-4-fiat-500-abarth-doblo-tipo-ii-8481453436 Z góry dziękuję za odpowiedź.

W 1.4tjet obie sondy mają te same numery, więc są takie same.

Raptownik
06-02-2020, 14:01
Wielkie Dzięki!

KrzysztofK84
29-04-2020, 08:50
Udało mi się usunąć problem. Pojechałem do porządnego gazownika i okazało się że w zakresie obrotów 2.8 do 3.2 mapa była źle dobrana, co powodowało że sonda labda generowała napięcie na poziomie znacznie przekraczającym 1V. Co było interpretowane przez sterownik komputera jako błąd P2195(wartość poza zakresem). Od czasu regulacji mam przejechane 7kkm bez błędu :)

brylancik13
29-04-2020, 20:13
Kto to taki ? Bo mało kto ma kabel do sterownika Tartarini :(

Fafikdog
22-02-2023, 10:54
Temat umarł?
Bo też mam ten sam problem...
2 razy wgrywana nowa mapa przez serwis Fiata, który jest również autoryzowanym serwisem Tartarini (oni zakładali tę instalację).
Zaczęło się przy ~95kkm.
Pierwszy raz objaw po 420 km. na gazie (od tankowania), błąd skasowany, wgrana na nowo mapa, 2gi raz po 140 km na gazie, wgrana na nowo mapa, po 190 km. ponownie, błąd skasowany i jeżdżę na benzynie i (zawsze) na bez objawów.

Armo
04-03-2024, 21:31
Pozwolę sobie dołączyć do tematu. Dziś na trasie wyskoczył Check.
Po sprawdzeniu pokazało P2195.
Podłączyłem się do złącza ODB i pokazało mi coś takiego:
43602
43603

Skasowałem błędy i ruszyłem w trasę.
1. Praca na wolnych obrotach.
2. Prędkość 100 km/h.
43604
43605

Na moje oko wszystko wygląda dobrze.
Dwa tygodnie temu zamontowano mi LPG STAG.
Check pokazał się podczas pracy na LPG.
Tipo 1.4 95km 2019 HB.

GrandePunto8V
05-03-2024, 02:07
Do Fiatów trzeba używać programów dedykowanych do tej grupy: FES, MES, AlfaOBD.
Albo prawdziwe komputery diagnostyczne dla warsztatów.
Inaczej dostajesz śmieci, a nie parametry.

A "na oko", to wykres jest źle (pierwszy, bieg jałowy, napięcie na drugiej sondzie powyżej 1 wolta to herezja).

PS
Jedź na pomiar spalin do SKP (same spaliny, nie Przegląd), czy dowolnego warsztatu, który analizator posiada i umie używać (plus oscyloskop - bo dane po ODB2 nie są tak szybkie jak proces spalania, prawdziwej diagnostyki nie można robić tylko na tej podstawie).

Rafaeldz
05-03-2024, 21:01
Witam, borykam się z tym samym problemem czyli "Check Engine P2195" Instalacja Tartarini na sterowniku EVO 1, błąd po skasowaniu cyklicznie wracał co 250-300km przejechane na LPG. Testowo zrobiłem ponad 400km na samej benzynie i błąd się nie pojawił, odczyty sondy lambda 1/2 w programie alfaobd były w normie. Wniosek był jeden że to wina inst. LPG, a raczej jej regulacja. Postanowiłem kupić kabel do sterownika i sam wyregulować LPG, i faktycznie mam paliwowa w sterowniku LPG była lekko uboga. Poprawiłem mapę na 2-3 pkt na + w miejscach gdzie wskazania były na "ubogo", zrobiłem dopiero 200 kilometrów i jak do tej pory cisza, korekty krótko terminowe też się poprawiły. 43607 4360843609