PDA

Zobacz pełną wersję : Uszkodzony mechanizm regulacji wysokości świateł



Bonkers
16-09-2019, 20:32
Cześć!
Jakiś 2 tygodnie temu zauważyłem, że bardzo nisko świeci mi lewe światło mijania i nie działa układ regulacji wysokości świateł. Dzisiaj po wizycie w ASO (auto nie jest już na gwarancji) powiedziano mi, że woda dostała się do reflektora i silniczek regulacji się zepsuł. Po uruchomieniu zapłonu słychać z lewej lampy ciągłe, charakterystyczne brzęczenie serwomechanizmu. Prawy (sprawny) reflektor działa prawidłowo i bezgłośnie. W ASO, jak to w ASO zaproponowano mi wymianę całego reflektora (~1500 zł). Po szybkiej lekturze internetów (np. tu (http://klubfiatstilo.pl/viewtopic.php?f=31&t=12593)) nabrałem pewności, że problemem może być rozłączony potencjometr serwomechanizmu - sprawa do naprawienia. Z racji tego, że coś tam ogarniam z elektroniki, to podejmę się naprawy potencjometru, ewentualnie wymienię z innego uszkodzonego reflektora. Jednakże nie mam teraz na to czasu ani możliwości warsztatowych. I w tym miejscu mam dwa pytania:
1. Czy istnieje łatwy sposób, aby rozłączyć układ poziomowania, aby silniczek się nie przepalił bezskutecznie próbując ustawić położenie do momentu naprawy?
2. Jak trudny/czasochłonny jest demontaż reflektora?

Pozdrawiam i dziękuję za wszelką pomoc Smile

marx30
16-09-2019, 23:58
JTN wklejał schematy swiateł. Znajdz kolor zyły od serwa i odetnij, potem zlutujesz. Innej opcji chyba nie ma bo wszystko jest w jednej wtyczce. Aby wyciagnać reflektor trzeba zdjąć zderzak. Wielkiej filozofii nie ma trzeba tylko nie pourywać ślizgaczy. Wrzuc w neta tipo biksenon jest jeden turecki film jak gosciu przerabia swiatla odblysnikowe na biksenony i je tam wyciaga.

Bonkers
17-09-2019, 18:04
Dzięki za odpowiedź. Po zbadaniu przewodów wewnątrz lamy doszedłem do wniosku, że od serwa są 3 cieńkie przewody:
- czerwony (zapewne +)
- szary (zapewne masa)
- niebieski (zapewne sygnałowy)
Pozostałe przewody idą do żarówek, dlatego je odrzucam. Teraz pytanie: czy ma znaczenie, który przewód przetnę? Dla jasności wklejam zdjęcie.
36719

JackTheNight
17-09-2019, 19:33
Kolory na schemacie obrazują przewody które dochodzą do wtyczki i tak, kable które odpowiadają za regulacje to:

Szary z niebieskim paskiem - zasilanie 12V
Biały z niebieskim paskiem - sterowanie/regulacja
czarny - masa

Przetnij szary z niebieskim paskiem.

Bonkers
17-09-2019, 22:07
Hm, mam wrażenie, że patrzę na zły schemat (mam ten (https://fiatklubpolska.pl/instalacja-elektryczna-i-elektronika-tipo-538/bezpieczniki-swiatel-schematy-swiatel-44954/2#post371760)) - tutaj nie ma takich kolorów? W każdym razie dzięki za objaśnienie, zrobię jak mówisz i dam znać :)

marx30
17-09-2019, 22:32
Bo są dwa różne dla FF z h15 i dla soczewek z ledami. Ten drugi jest wczesniej

Bonkers
17-09-2019, 22:55
Albo jestem ślepy, ale nie widzę na żadnym z tych schematów w podlinkowanym wątku takich oznaczeń o jakich pisze JTN. Ja mam wersję sedan bez soczewek i ledów.

JackTheNight
17-09-2019, 23:50
Ja nie wstawiałem schematów regulacji lamp, dlatego nie widzisz tych kolorów przewodów. :)
tutaj schemat dot. regulacji wysokości lamp :

HL - to kolor szary z niebieskim paskiem
BL - to kolor biały z niebieskim paskiem
M001 - Body Computer
E050 - to zegary, panel zestawu wskaźników

36725

marx30
18-09-2019, 21:36
sorry za zamieszanie.

arrhenius
30-10-2019, 13:21
Bonkers nie chcę cię martwić, ale będziesz musiał wymienić lampę.
Ja przerabiałem ten sam problem. U mnie lampa też miała delikatne pęknięcie przy górnym uchwycie przez które dostawała się woda.
Uszkodził się mechanizm siłownika (poziomowania świateł), ponieważ cały czas silniczek pracował.
Wracając do pierwszego zdania to żeby dostać się do silniczka trzeba wyjąć klosz.
Mam kuzyna który zajmuje się blacharką i już rozbierał wcześniej lampy.
Tyle co napocił się żeby rozebrać tą lampę to ja tylko wiem, ponieważ klej niestety pod wpływem ciepła nie robi się miękki. Jednym słowem MASAKRA.
Jemu się udało bez większych uszkodzeń klosza.
Wymieniłem siłownik i skleiliśmy lampę klejem do szyb.
Powiem szczerze, że mam duże zdolności manualne, ale ja bym tą lampę zniszczył. Kuzyn miał już doświadczenie z podobnymi lampami i wiedział, że trzeba "wygrzebać" klej aby rozkleić klosz.

Bonkers
04-11-2019, 23:09
Więc tak, lampa naprawiona. Oto raport z boju:
1. Wyjęcie lampy nie sprawiło większych komplikacji, nawet nie trzeba w całości zdejmować zderzaka, wystarczy odkręcić samą górę. Zabawa z zatrzaskami wymaga nieco cierpliwości :)
2. Sam reflektor jest jak się okazało fabrycznie nierozbieralny, sklejony tzw. "twardym" klejem.
3. Wobec punktu 2. porzuciłem moje ambitne plany samodzielnej naprawy. Udałem się do speca (woj. podkarpackie, kontakt na priv jak coś), który mi klosz otworzył i wymienił silniczek.
4. Lampa zamontowana, przewód sterujący zlutowany, wszystko działa poprawnie. Koszt całej operacji: 200zł + 2h własnej pracy.
5. Prawdopodobną przyczyną awarii była woda, która dostała się w dosyć dużej ilości do lampy przez pominięcie założenia zatyczki przy wymianie żarówki.
Pozdrawiam i dzięki za pomoc :)

sebek1200
02-05-2022, 10:13
Cześć, czy masz namiary na tego szpeca z podkarpacia? Niestety u mnie to samo z lampą :(

sebek1200
04-05-2022, 21:50
Czy dla tipo ze światłami do jazdy dziennej również szary z niebieskim paskiem trzeba przeciąć? Nie wywali później jakichś błędów?