Zobacz pełną wersję : Tipo 1.4 t-jet Lpg - wysoka temperatura spalin
Szymon1988
14-03-2019, 16:30
Na stronie https://www.facebook.com/CINSOFT/?__tn__=kC-R&eid=ARC-GXFurPBArHSNIKcQ61-JGs3toQZ-ZxugWFgNi4-HjC90lp6ek6yZ_l3L3fRZWltM78znU0IO6DTR&hc_ref=ARS48DrGf1aVi2WELq0Cs5kVktoHTe3sQwq-5HqMgV9-Ic44RGPzhQFDz0mXpZE5IkA&fref=nf&__xts__[0]=68.ARD0inGSNBOUjUmwXlqCgXo58KSIyPPTVqnwE8W-x86ILwZunxKtidrFdats68Up_ZCwoZ-UHCRib3zD5rEsockQAIkz8i9Z7AOmeQzfrSuejUYMqJ4i-xYmHBFGjp8mQ9YjxY2EWaEz4Ag3OhdwkBvmcirBishfoWcwKDa cLAs2_GRF9JQzOynvPZ80gHlzUL9sH2b5HBgPrpePkaWV28BK3 OqeWE0UKic28hlWCMIf3TmyX3V013g7Mjm4Z0Htmdl2xppVJyY HWOWyxx-guFNNaHYJ11qHzGxzhd-0w6MxtpunWj1uamngzTZm-toJHm3V2B2VF1eBzeqP2uVvkU53Pw jest post o fiacie tipo i podwyższaniu mocy. Przeczytać możemy między innymi :
"Remap Fiata Tipo 1.4 Tjet 120ps wyposażonego w fabryczną instalację LPG. Modyfikacja sterownika MED17.3.0 wymaga jego otwarcia. Auto z normą euro6, fabryczne nastawy LPG są jeszcze bardziej "eko" niż te dla benzyny."
" (...)20KM 40Nm, w powietrze nie idzie, a przede wszystkim poprawione EGT które zabija turbine oraz silnik"
oraz info z pw od cinsoft :
"Euro 6 a silnik dalej na pośrednim wtrysku. LPG przy pomiarach na hamowni afr ok 13 co daje wysoką temp spalin,"
Piszę o tym bo zaczynam się martwić, czy faktycznie jest coś na rzeczy ? Czy ta temperatura która obecnie występuje fabrycznie w naszych tipkach rzeczywiście jest aż tak wysoka i jak wielki negatywny wpływ może mieć ona dla naszych silników? Może jest ktoś kto bardziej ogarnia temat i może wyjaśnić jak to właściwie u nas jest i co powinniśmy, co możemy z tym zrobić. Czy warto skusić się na zabieg remapy w cinsofcie i przy okazji obniżyć temperaturę . Nie powiem że i km i Nm by się więcej nie przydało, ale w chwili obecnej bardziej zależy mi na tym by nie miała ta temperatura negatywnego wpływu na silnik i aby w miarę szybko, o ile jest taka konieczność, temu zaradzić.
No niestety nasze tjet`y mają wysoką temperaturę spalin wydechowych EGT, nie jest tak uciążliwe jak nie upalasz auta codziennie, trasy spokojne, w mieście spokojne, a przede wszystkim chłodnie turbiny po dłuższej trasie oraz butowaniu. Są przypadki pękania kolektora wydechowego oraz samego korpusu turbo IHI ale nie jest to jakiś nagminny problem.
Zawsze można podjechać do Cinsoft koło Gliwic lub TSR Częstochowa to na południu, na północy Tune-Up, na chipa i podniesienie mocy i analogicznie zbicie temp spalania,
Gomez405
14-03-2019, 20:08
Jesli temp spalin w górę to i oleju też. Może warto pomyśleć o 5w50
nightingale79
14-03-2019, 20:24
Jak to czytam to coraz poważniej myślę o nowej mapie do swojego t-jeta. Tyle że do Gliwic to by mi sie jechać nie chciało.
Też się zastanawiam nad chipem tjet-a, a głównie dlatego ze i tak planuje zmienić przód instalacji lpg. Chce wyrzucić BRC i wrzucić coś naszego. Cinsoft hamował 1.4tjet z fabrycznym lpg, przy dokładanym lpg poza fabryką można to ustawić w sterowniku lpg żeby bardziej podlać paliwem w pewnych zakresie obrotów. Poza tym praktycznie w większej części mapy PB dawkowanie paliwa odbywa się w trybie OL sztywno z mapy a nie na podstawie odczytu z sondy lambda.
no nie wiem. jak podpinalem interfejs i torqua to nawet przy przy jednostajnym przyspieszaniu sonda chodziła ubogo-bogato. to samo w stanie ustalonym
Sonda jest wąskopasmowa, pokazuje że jest bogato i tyle. Porównaj Marx30 korekty STFT i LTFT podczas jazdy, przy w miarę stałych warunkach pracy STFT [korekta krótka] u mnie pracuje w zakresie -5 do +5%. Mocniejsze wciśnięcie pedału przyspieszenia u mnie powoduje że korekta STFT leci do 0 a napięcie na sondzie wzrasta do 1V sterowanie przechodzi w OL. Łagodnie przyspieszanie to tak jak piszesz sonda oscyluje 0,2-0,8V korekta STFT jest różna od 0. W starym 1.2 16v Fire zasilanie PB wchodziło w tryb OL powyżej 5krpm nie zależnie czy przyspieszanie było nagłe czy jednostajne. W 1.4tjet wchodzi w tryb OL nie zależnie od obrotów, stąd te silniki tak łatwo się nie stroi przy montażu lpg. Wracając do dużego EGT w fabrycznych sterownikach PB, stąd można stwierdzić że silniki są dobre pod lpg bo fabrycznie są przystosowane do pracy przy większej temperaturze spalin.
jak podobnie jest z wolnossakiem (OL) to nie dziwota że padają na lpg. w wiekszosci przypadkow pewnie nie wystrojone.
Szymon1988
20-03-2019, 21:44
Reasumując, panikować, myśleć o wizycie w cinsofcie czy niekoniecznie?
W bravo było to samo, posiadam egzemplarz z ostatniego wypustu. Fiat zmodernizował muszlę turbosprężarki (przy okazji fl, piszę o bravo), rzekomo jest grubsza w newralgicznym miejscu, ihi vl37 zastąpiono vl39, a także wprowadził kolektory z dylatacjami. Posiadam odczyt egt w aucie i temperatura najbardziej rośnie przy v max, albo przy deptaniu gazu na wysokim biegu i niskiej prędkości obrotowej. Z tym, że ja jestem po zabiegu w Cinsofcie. Chciałem mieć spokój i poszedłem dalej, ihi sprzedałem (było całe, bez spękań, vl39-nalot 55kkm), a na jego miejsce wlożyliśmy nowego garretta gt14. Podlanie paliwem u tunera zbije egt i doda nieco mocy. Jeśli jest plan kilka lat autem pojeździć, ja bym robił.
(Automat) Autor dopisał treść. Post został scalony.
Pozmianowe graty tak chętnie nie pękają. Ale nie wiem co tam Fiat wkłada do Tipo. Teraz patrzę raczej w stronę AR 😉
nie trzeba panikować, ale jak sam Marcin napisał na fb trzeba poprawić fabrykę: https://www.facebook.com/CINSOFT/posts/1888119587964640
kartonik
21-03-2019, 11:04
Ciekaw jestem czy po sofcie, przy jeździe bez deptania spalanie pozostanie bez zmian.
Pisałem do Cinsoft-a i z tego co pamiętam to mi napisali że przy normalnej jeździe spalanie powinno spaść, przy deptaniu wzrośnie. Może się ktoś wypowie kto jest po korekcie.
kartonik
21-03-2019, 14:12
Miałem w Cinsofcie robionego MJ 1.9 8V i spalanie przy normalnej jeździe raczej nie spadło.
nightingale79
21-03-2019, 14:22
Jak się dostaje parę koni więcej i momentu na plus to się z tego korzysta. Stąd i spalanie raczej nie spada.
Niech się ktoś po remapie wypowie jak to wygląda, spalanie, odczucia. może się przydać dla potencjalnie zainteresowanych.
Panowie, odkopuję stary temat ale właśnie musiałem zrobić mały remont w moim Tipo. Okazało się, że uszczelka kolektora wydechowego miała przedmuchy, a przy wymianie dodatkowo wyszło, że kolektor jest do planowania. Auto ma obecnie 68 kkm, przy przebiegu 30 kkm było dołożony gaz w Auto Gaz Śląsk. Czy to jest normalne, żeby przy takim przebiegu działy się takie rzeczy? Czy coś nie tak z założoną instalacją?
Żeby było ciekawiej to ASO uznało, że ta naprawa nie łapie się na przedłużoną gwarancję Power Train, bo mam dołożoną instalację LPG. A sama instalacja była kupowana i załatwiana przez dealera, od którego kupiłem TIPO (było u niego democarem). Oczywiście przy kupnie dealer zapewniał mnie, że nie utracę gwarancji jak założę LPG w serwisie autoryzowanym przez FIATA i dodatkowo jako atut tego auta podawał przedłużoną gwarancję. Także czuję się trochę oszukany i raczej nie zostawię tak tej sprawy.
A czy ktoś z Was miał podobne sytuacje, że z powodu montażu LPG gwarancja nie była uznana? No i co sugerujecie => zrobić chipa i jednocześnie strojenie w Auto Gaz Śląsk po chipie, żeby zapobiec problemom na przyszłość?
To co sie stalo kolektorowi ze jest do planowania? Wygial się? To by bylo moze i mozliwe. Wlasnie wrocilem z remapu i gosc mowil ze ten silnik jak jest teraz strojony to dramat jesli chodzi o afr. Dostali warunkowo euro 6temp ale wlasnie takim kosztem.
Podobno się właśnie wygiął, ale dopiero będę odbierał auto, więc nie znam szczegółów. Jeśli remap załatwiałby sprawę to bym się nie zastanawiał. Tylko mocno tracę zaufanie do fiata, bo tydzień temu wymieniałem łożysko w tylnym kole... trochę za dużo tych usterek jak dla mnie przy aucie z przebiegiem niecałe 70 kkm :/
brylancik13
30-04-2021, 15:52
Remap tak ale nie przy Tartarini. Niestety ale AGŚ tego nie ogarnie. Ja mam wolnossaka i nie jestem tu jedyny ktory miał problemy z gazem w AGŚ. Mam już naprawde ogromną ochotę zrobić im nawet reklame w TV...tylko prawnicy i inne koszty plus czas sprawiają ze sie odechciewa. A najgorsze ze nie ma alternatywy i trzeba tam na przegląd jezdzic :) ;)
Tjety w tipo już były ch.jowe jesli chodzi o AFR, a od 2018 jeszcze gorzej. Cos mowa o 11 była.
To że były u.jowe - odczytuje i rozumie :smile: a AFR ? i mowa o 11 :confused: ? jakieś szyfry :?: można jaśniej o co chodzi może też info dla potomnych :lol:
brylancik13
30-04-2021, 17:41
Stechiometryczny wagowy stosunek paliwa do powierza czyli AFR /air fuel ratio /wynosi 14,7.
Chodzi o idealne spalanie mieszanki, a przy AFR 11 widać jak sporo to odbiega od ideału...
Davvid, jeśli dealer nie dał Ci tego zapewnienia na piśmie lub w mailu to nawet nie zaczynaj batalii, napsujesz sobie nerwów a koniec końców i tak ujrzysz wypięty tył dealera.
A rozwiązaniem Waszej sytuacji z afr jest chip. Tylko nie u byle kogo, kto Wam wgra gotowca. Mam bravo i skłoniło mnie do tego egt oraz pękające przez nie turbosprężarki oraz kolektory. Do fachowca jechałem prawie 400km. Czy warto? Po dziś dzień (odpukać w niemalowane) spokój, piąty rok mija.
11 oznacza w ch.j ubogą mieszankę a ta jak wiadomo ma wyzszą temperaturę spalania i przez to egt też jest wysokie zwlaszcza w silnikach z mpi. Dawniej na gaznikach tez sie dalo tak poregulować że auto spalało mniej ale swiadomi mechanicy mieli takie przyslowie silnik albo spala paliwo albo zawory. I jak widac aktualne bo Cinsoft tez mowił ze problemy wolnossakow rowniez z tego wynikają.
11 oznacza w ch.j ubogą mieszankę a ta jak wiadomo ma wyzszą temperaturę spalania i przez to egt też jest wysokie zwlaszcza w silnikach z mpi. Dawniej na gaznikach tez sie dalo tak poregulować że auto spalało mniej ale swiadomi mechanicy mieli takie przyslowie silnik albo spala paliwo albo zawory. I jak widac aktualne bo Cinsoft tez mowił ze problemy wolnossakow rowniez z tego wynikają.
Chyba się Wam coś pomieszało AFR=11 to jest lambda poniżej 1 składu stechiometrycznego czyli mieszanka bogata. Mieszankę stechiometryczną lambda 1 czyli AFR 14,7 silnik utrzymuje w ściśle określonych ustalonych i ustabilizowanych warunkach pracy, czyli np. na wolnych obrotach i przy jeździe z stałą prędkością obrotową i obciążeniem. Przyspieszanie powoduje że AFR spada poniżej 14,7, wchodząc w zakres mieszanki bogatej, przeważnie AFR wtedy jest w okolicy 11-13.
(Automat) Autor dopisał treść. Post został scalony.
Stechiometryczny wagowy stosunek paliwa do powierza czyli AFR /air fuel ratio /wynosi 14,7.
Chodzi o idealne spalanie mieszanki, a przy AFR 11 widać jak sporo to odbiega od ideału...
Trzeba rozróżnić ustalone warunki pracy, i zmienne warunki pracy silnika gdzie AFR rzędu 11-13 to jest normalna sprawa. Polecam się zaznajomić z nw. wykresem, naświetli sprawę.
https://lpgmasters.pl/wp-content/uploads/2020/07/Sonda-AFR-charakterystyka.jpg
(Automat) Autor dopisał treść. Post został scalony.
Podobno się właśnie wygiął, ale dopiero będę odbierał auto, więc nie znam szczegółów. Jeśli remap załatwiałby sprawę to bym się nie zastanawiał. Tylko mocno tracę zaufanie do fiata, bo tydzień temu wymieniałem łożysko w tylnym kole... trochę za dużo tych usterek jak dla mnie przy aucie z przebiegiem niecałe 70 kkm :/
A jakie miałeś objawy tego przedmuchu? Co Cię skłoniło szukania problemu? U mnie 86kkm na lpg dokładanym, nie zauważylem problemów. Szukam sprawnej VL38 i też planuje remap, IC już jest.
A to moze popieprzylem: było ponad 13 a jest 11
A to moze popieprzylem: było ponad 13 a jest 11
To i tak znaczy że przelane, w Bravo 1.4tjet to była norma.
rajtkezjusz
02-05-2021, 08:07
Panowie, odkopuję stary temat ale właśnie musiałem zrobić mały remont w moim Tipo. Okazało się, że uszczelka kolektora wydechowego miała przedmuchy, a przy wymianie dodatkowo wyszło, że kolektor jest do planowania. Auto ma obecnie 68 kkm, przy przebiegu 30 kkm było dołożony gaz w Auto Gaz Śląsk. Czy to jest normalne, żeby przy takim przebiegu działy się takie rzeczy? Czy coś nie tak z założoną instalacją?
Żeby było ciekawiej to ASO uznało, że ta naprawa nie łapie się na przedłużoną gwarancję Power Train, bo mam dołożoną instalację LPG. A sama instalacja była kupowana i załatwiana przez dealera, od którego kupiłem TIPO (było u niego democarem). Oczywiście przy kupnie dealer zapewniał mnie, że nie utracę gwarancji jak założę LPG w serwisie autoryzowanym przez FIATA i dodatkowo jako atut tego auta podawał przedłużoną gwarancję. Także czuję się trochę oszukany i raczej nie zostawię tak tej sprawy.
A czy ktoś z Was miał podobne sytuacje, że z powodu montażu LPG gwarancja nie była uznana? No i co sugerujecie => zrobić chipa i jednocześnie strojenie w Auto Gaz Śląsk po chipie, żeby zapobiec problemom na przyszłość?
W swoim dałem wirusa ,ale gaziarz nakazał abym nie jeździł na LPG po tym ,tylko najpierw do niego na doregulowanie instalacji . Nie ma problemu na razie
Davvid, jeśli dealer nie dał Ci tego zapewnienia na piśmie lub w mailu to nawet nie zaczynaj batalii, napsujesz sobie nerwów a koniec końców i tak ujrzysz wypięty tył dealera.
A rozwiązaniem Waszej sytuacji z afr jest chip. Tylko nie u byle kogo, kto Wam wgra gotowca. Mam bravo i skłoniło mnie do tego egt oraz pękające przez nie turbosprężarki oraz kolektory. Do fachowca jechałem prawie 400km. Czy warto? Po dziś dzień (odpukać w niemalowane) spokój, piąty rok mija.
Zdecydowałem, że odpuszczę batalie tak jak sugerujesz, bo nawet w ASO mi dali ogólne warunki tej przedłużonej gwarancji (kupując auto ich nie dostałem) i tam jest zapisany punkt, że instalacja gazowa anuluje gwarancję na silnik. No ale człowiek całe życie się uczy i mimo, że już dawno wiem, że trzeba wszystko dokładnie czytać to jednak przy ekscytacji związanej z zakupem auta się o tym zapomina niestety.
(Automat) Autor dopisał treść. Post został scalony.
Chyba się Wam coś pomieszało AFR=11 to jest lambda poniżej 1 składu stechiometrycznego czyli mieszanka bogata. Mieszankę stechiometryczną lambda 1 czyli AFR 14,7 silnik utrzymuje w ściśle określonych ustalonych i ustabilizowanych warunkach pracy, czyli np. na wolnych obrotach i przy jeździe z stałą prędkością obrotową i obciążeniem. Przyspieszanie powoduje że AFR spada poniżej 14,7, wchodząc w zakres mieszanki bogatej, przeważnie AFR wtedy jest w okolicy 11-13.
(Automat) Autor dopisał treść. Post został scalony.
Trzeba rozróżnić ustalone warunki pracy, i zmienne warunki pracy silnika gdzie AFR rzędu 11-13 to jest normalna sprawa. Polecam się zaznajomić z nw. wykresem, naświetli sprawę.
https://lpgmasters.pl/wp-content/uploads/2020/07/Sonda-AFR-charakterystyka.jpg
(Automat) Autor dopisał treść. Post został scalony.
A jakie miałeś objawy tego przedmuchu? Co Cię skłoniło szukania problemu? U mnie 86kkm na lpg dokładanym, nie zauważylem problemów. Szukam sprawnej VL38 i też planuje remap, IC już jest.
Zauważyłem, że ruszając z jedynki początkowo na półsprzęgle było słychać takie jakby cykanie czy coś w tym stylu. Szczególnie jak podjeżdżałem pod McDrive, bo tam się faja dźwiękowa inaczej odbijała ;) a że robiłem tydzień temu łożysko w ASO to powiedziałem, żeby na to popatrzyli. Zastanawiam się czy to też nie mogło powodować opisywanego w innych tematach "kangurowania" przy przyspieszaniu, bo u mnie też to czasem występuje. Zobaczymy jak będzie teraz.
Trochę zmartwiliście mnie tym, że AGŚ nie ogarnie dobrze strojenia auta po chipie, bo już się decydowałem na umawianie terminu w Cinsoft. Możecie polecić jakiegoś gazownika na śląsku, który ogarnie strojenie po chipie?
brylancik13
02-05-2021, 11:37
Nikt na śląsku nie bawi się w Tartarini, tylko AGŚ. Chyba że sie coś zmieniło, to najbliżej słyszałem o osobie w Krakowie
DamianoZaw
02-05-2021, 15:29
W temacie o problemach z LPG i błędzie P2195, padła nazwa gazownika z Jastrzębia - Zdrój: https://www.eko-car.com
który tartarini regulował.
Na grupie FB tipo, czasem w tematach z LPG odzywa się gościu chyba ze Skawiny. Po tym co pisze można odnieść wrażenie że zajmuje się LPG tartarini.
W temacie o problemach z LPG i błędzie P2195, padła nazwa gazownika z Jastrzębia - Zdrój: https://www.eko-car.com
który tartarini regulował.
Na grupie FB tipo, czasem w tematach z LPG odzywa się gościu chyba ze Skawiny. Po tym co pisze można odnieść wrażenie że zajmuje się LPG tartarini.
Imię Jerzy? Czy konto ma na tak zwany przydomek, czyli jeśli mówimy o tym samym człowieku to "Struna" ?
DamianoZaw
02-05-2021, 17:44
Nie. Ten z FB ma na imię chyba Marcin lub Mariusz. A strunę kojarzę z LPG-forum. Nawet pisałem do niego, ale on tartarini się nie zajmuje - tak mi odpowiedział w tamtym roku.
Nie. Ten z FB ma na imię chyba Marcin lub Mariusz. A strunę kojarzę z LPG-forum. Nawet pisałem do niego, ale on tartarini się nie zajmuje - tak mi odpowiedział w tamtym roku.
Jeśli mowa o Marcinie G. to zwykły user Tipo z Skawiny, mógł się coś wypowiadać na temat Struny bo też jest z Skawiny. Notabene sam korzystam z usług Struny z racji zablokowanego mojego sterownika BRC32. JEśli chodzi o Tartarini u Struny chyba się coś zmieniło, Marcin G. mi wspominał że kontaktował się z Struną i wychodziło na to że już ogarnia temat.
DamianoZaw
03-05-2021, 15:27
Aha ok. Jeśli ktoś szuka w danej okolicy magika od tartarini to wydaje mi się że najlepiej napisać takie pytanie na forum LPG. Ktoś może się ujawni :)
brylancik13
05-05-2021, 21:38
Do kasacji
Niestety mam kolejne problemy po wymianie uszczelki kolektora :/ od kilku dni po odpaleniu auta falują obroty na biegu jałowym, a jak zaczynam jechać to Tipo czasem nawet się przydusi. Czy ASO mogło coś spieprzyć przy ponownym montażu kolektora? Czy też trzeba by skalibrować ponownie LPG? Możecie coś poradzić?
Póki co zamierzam pojeździć więcej na benzynie, żeby sprawdzić czy to coś z LPG.
brylancik13
11-05-2021, 17:03
Na pewno klibracja jest wymagana po ingerencji w silnik. Przynajmniej warto to najpierw sprawdzic
Na pewno klibracja jest wymagana po ingerencji w silnik. Przynajmniej warto to najpierw sprawdzic
No tylko zdziwiło mnie to, że to się działo zaraz po uruchomieniu jak silnik był jeszcze zimny, czyli chodził jeszcze na benzynie. No chyba że jest w stanie odpalić się od razu na LPG jak jest ciepło.
brylancik13
11-05-2021, 21:07
Jest w stanie uruchamiac na lpg ale nie sądzę ze o to chodzi. Jesli auto źle chodzi na PB to trzeba naprawic auto najpierw a pozniej zając sie LPG.
No tylko zdziwiło mnie to, że to się działo zaraz po uruchomieniu jak silnik był jeszcze zimny, czyli chodził jeszcze na benzynie. No chyba że jest w stanie odpalić się od razu na LPG jak jest ciepło.
Typo objawy nieprawidłowej regulacji instalacji lpg w 1.4tjet falowanie po odpaleniu na PB, zalewanie na zimnym silniku na PB i itp.
Dzięki za podpowiedzi. Tak jeszcze myślę, że jak już pojadę na tą kalibrację gazu to może poproszę, żeby mi ustawili bogatszą mieszankę albo jakiś dotrysk benzyny przy wysokich obrotach - pomogłoby to obniżyć EGT czy źle kombinuję? Nie chciałbym po prostu za rok znowu robić tej uszczelki.
Dzięki za podpowiedzi. Tak jeszcze myślę, że jak już pojadę na tą kalibrację gazu to może poproszę, żeby mi ustawili bogatszą mieszankę albo jakiś dotrysk benzyny przy wysokich obrotach - pomogłoby to obniżyć EGT czy źle kombinuję? Nie chciałbym po prostu za rok znowu robić tej uszczelki.
Przelewanie Ci nic nie da, tylko pogorszy sprawę i nadal bedzie rozjeżdżać mapy PB. Ma być tak ustawiona instalacja lpg, żeby odzwierciedlała zasilanie na PB sprawdzając korekty i AFR.
Przelewanie Ci nic nie da, tylko pogorszy sprawę i nadal bedzie rozjeżdżać mapy PB. Ma być tak ustawiona instalacja lpg, żeby odzwierciedlała zasilanie na PB sprawdzając korekty i AFR.
Już jestem umówiony na przyszły tydzień na kalibrację, więc miejmy nadzieję, że to pomoże.
A tak z ciekawości, czemu źle skalibrowana instalacja LPG ma jakikolwiek wpływ na mapy PB? Nie znam się w ogóle na tym, ale na moją logikę skoro są osobne mapy i sterowniki to zawsze myślałem, że to jest zupełnie od siebie niezależne.
Bo sterownik lpg bazuje na mapie PB.
Wysłane z mojego Redmi Note 9 Pro przy użyciu Tapatalka
Niestety mam kolejne problemy po wymianie uszczelki kolektora :/ od kilku dni po odpaleniu auta falują obroty na biegu jałowym, a jak zaczynam jechać to Tipo czasem nawet się przydusi. Czy ASO mogło coś spieprzyć przy ponownym montażu kolektora? Czy też trzeba by skalibrować ponownie LPG? Możecie coś poradzić?
Póki co zamierzam pojeździć więcej na benzynie, żeby sprawdzić czy to coś z LPG.
A nie dostaje gdzieś lewego powietrza?
Bo sterownik lpg bazuje na mapie PB.
Wysłane z mojego Redmi Note 9 Pro przy użyciu Tapatalka
No to jest dla mnie jasne, że lpg bazuje na mapie PB. Po prostu z Twojej wcześniejszej wypowiedzi, zrozumiałem że źle ustawione mapy LPG mają wpływ na mapy PB. I tego już nie rozumiem czemu miałoby tak być. No a mój problem pojawił się właśnie zaraz po odpaleniu na benzynie. No ale nic, instalacja i tak musi być ponownie skalibrowana, więc zobaczymy jak wtedy będzie.
(Automat) Autor dopisał treść. Post został scalony.
A nie dostaje gdzieś lewego powietrza?
Co do tego to nie wiem i nawet nie wiem jak to sprawdzić :/ Ogólnie mam wrażenie, że reakcja na naciskanie gazu jest jeszcze bardziej mulasta niż była zaraz po zakupie. No ale to może być też subiektywne odczucie i tęsknota za Multijetem 150 KM, którym wcześniej jeździłem :wink:
No to jest dla mnie jasne, że lpg bazuje na mapie PB. Po prostu z Twojej wcześniejszej wypowiedzi, zrozumiałem że źle ustawione mapy LPG mają wpływ na mapy PB. I tego już nie rozumiem czemu miałoby tak być.
Ze tak to obrazowo ujmę: sterownik jadąc na LPG oczywiście nie wie że jedzie na lpg i ma zaprogramowane okreslone czasy wtrysku benzyny i stosując je "oczekuje" okreslonego składu spalin. centralka lpg ze zle dobrana mapą nie pozwala na to. Dajmy na to w jakims stanie ustalonym mieszanka powinna byc stechiometryczna a jest za bogata. No wiec sterownik skraca czas wtrysku (benzyny bo cały czas mysli że auto jedzie na benzynie)sterownik lpg idzie za tym ale nie dość dokładnie i tak raz po raz aż dochodzi do momentu że dalsze skracanie jest dla niego "podejrzane" (wychodzi poza zakres) :-) i wywala błąd skladu mieszanki. W praktyce to nie takie proste bo przy pewnych warunkach ma miec bogato innym razem ubogo a w tipo strownik jest nieco pier..niety i często pracuje w open loop (czyli sygnał z sondy nie jest brany pod uwagę). Coś takiego mozna zmierzyć sonda szerokopasmowa mając pojęcie o tym jak to powinno wyglądać. Więc gaziarz powienien miec kompetencje tunera a tak przeważnie oczywiście nie jest.
Ze tak to obrazowo ujmę: sterownik jadąc na LPG oczywiście nie wie że jedzie na lpg i ma zaprogramowane okreslone czasy wtrysku benzyny i stosując je "oczekuje" okreslonego składu spalin. centralka lpg ze zle dobrana mapą nie pozwala na to. Dajmy na to w jakims stanie ustalonym mieszanka powinna byc stechiometryczna a jest za bogata. No wiec sterownik skraca czas wtrysku (benzyny bo cały czas mysli że auto jedzie na benzynie)sterownik lpg idzie za tym ale nie dość dokładnie i tak raz po raz aż dochodzi do momentu że dalsze skracanie jest dla niego "podejrzane" (wychodzi poza zakres) :-) i wywala błąd skladu mieszanki. W praktyce to nie takie proste bo przy pewnych warunkach ma miec bogato innym razem ubogo a w tipo strownik jest nieco pier..niety i często pracuje w open loop (czyli sygnał z sondy nie jest brany pod uwagę). Coś takiego mozna zmierzyć sonda szerokopasmowa mając pojęcie o tym jak to powinno wyglądać. Więc gaziarz powienien miec kompetencje tunera a tak przeważnie oczywiście nie jest.
Dzięki wielkie za wyjaśnienie :) teraz bardziej potrafię to sobie wyobrazić :) a to czy w takim wypadku zanim pojadę na kalibrację LPG nie powinien być zrobiony jakiś "reset" map PB? Żeby gaziarz kalibrował to do właściwych wartości a nie rozjechanych na PB.
Gomez405
13-05-2021, 22:27
Ze tak to obrazowo ujmę: sterownik jadąc na LPG oczywiście nie wie że jedzie na lpg i ma zaprogramowane okreslone czasy wtrysku benzyny i stosując je "oczekuje" okreslonego składu spalin. centralka lpg ze zle dobrana mapą nie pozwala na to. Dajmy na to w jakims stanie ustalonym mieszanka powinna byc stechiometryczna a jest za bogata. No wiec sterownik skraca czas wtrysku (benzyny bo cały czas mysli że auto jedzie na benzynie)sterownik lpg idzie za tym ale nie dość dokładnie i tak raz po raz aż dochodzi do momentu że dalsze skracanie jest dla niego "podejrzane" (wychodzi poza zakres) :-) i wywala błąd skladu mieszanki. W praktyce to nie takie proste bo przy pewnych warunkach ma miec bogato innym razem ubogo a w tipo strownik jest nieco pier..niety i często pracuje w open loop (czyli sygnał z sondy nie jest brany pod uwagę). Coś takiego mozna zmierzyć sonda szerokopasmowa mając pojęcie o tym jak to powinno wyglądać. Więc gaziarz powienien miec kompetencje tunera a tak przeważnie oczywiście nie jest.
Czy w głównej mierze map sensor to ustawia?
Dzięki wielkie za wyjaśnienie :) teraz bardziej potrafię to sobie wyobrazić :) a to czy w takim wypadku zanim pojadę na kalibrację LPG nie powinien być zrobiony jakiś "reset" map PB? Żeby gaziarz kalibrował to do właściwych wartości a nie rozjechanych na PB.
Nie umiem odpowiedzieć. Na pewno jest ciś takiego jak korekty krotko i dlugoterminowe, te ostatnie sie raczej zapisują(to taka adaptacja dla silnika ktory sie zuzywa itp). Kasowanie tych parametrow da sie zrobic np w alfaobd gdzies widzialem te opcję.
(Automat) Autor dopisał treść. Post został scalony.
Czy w głównej mierze map sensor to ustawia?
Map sensor to tylko jeden z czujników którego dczyt jest brany pod uwagę. Mamy jeszcze temperature przepływ polożenie wału knock sensor sonde lambda itp. ale najwazniejsza jest mapa. Jak w tipo faktycznie tak jest że spory zakres obrotów jest w open loop czyli ECu nie reguluje zwrotnie czasu wtrysku to regulowanie tego jedynie z laptopem podczas przejażdzki patrzac na mapy benzyny gazu to proszenie sie o klopoty. W pewnym zakresie mapa sie nie zmieni bo sterownik ma gdzies odczyt z sondy i caly czas wtrysk bedzie walił przez ustalony na sztywno czas. Jak dla gazu bedzie ten czas za krotki to sie robi za ubogo i konsekwencje są znane. A margines bledu niewielki bo ten silnik zeby mogli go sprzedawac (i zeby mało palił) jest juz wyzyłowany w sensie ubogiej mieszanki. Tzn w tym sensie że w mpi paliwo parujac pobiera cieplo raczej z kolektora nie cylindra. I to jest wlasnie chyba pułapka związana z LpG.
brylancik13
14-05-2021, 06:54
Dobrze napisane, szkoda ze ten fiatowski gazownik w katowicach tego nie wie chyba. Sprawdzają czy są jakieś odstępstwa od mapy Pb i uważają że jest gitara :(
Porządane jest skasowanie parametrów samoadaptacyjnych i zrobienie trochę km na PB przed ponowną regulacją instalacji lpg. 1.4tjet dość szybko wchodzi w OL, 1.4 95KM raczej tak szybko nie wchodzi w OL z racji braku turbo ale dokładnie nie wiem nie sprawdzałem. W starym bliźniaczym 1.2 16v silnik przechodził w OL dopiero po 5krpm przy mocnym bucie.
(Automat) Autor dopisał treść. Post został scalony.
Dobrze napisane, szkoda ze ten fiatowski gazownik w katowicach tego nie wie chyba. Sprawdzają czy są jakieś odstępstwa od mapy Pb i uważają że jest gitara :(
Podstawa to strojenie na korekty STFT i LTFT z podglądem na sondę lambda w trybie OL lub nie idąc na skróty z pomiarem AFR. Mapy są dla turystów jak to mówią na lpg forum.
brylancik13
14-05-2021, 09:07
No dokładnie sonda w wydech i ustawianie na podstawie AFR. W tym programie serwisowym tartarini z tego co widziałem jest pogląd na wartość Sondy Lambda i Korekty krótkoterminowej ale nie wiem jak bardzo zmieniana jest podczas przejazdzki mapa gazu czy tylko redukowane odstępstwa od mapy benzyny. Prawidłowe działanie instalacji gazowej najlepiej osiągnie się właśnie kalibrując mapę gazu na sztywno a nie używając tylko Autoadaptacji
Pojechałem jeszcze do ASO, żeby najpierw sprawdzili te mapy Pb przed strojeniem LPG. Okazało się, że sonda lambda uszkodzona i wywala błędy, mimo że nie było żadnej kontrolki check engine czy coś. Czy ona też mogła zostać uszkodzona przez źle skalibrowaną instalację LPG?
Po mału mam dość tego auta, więc jeśli ktoś jest chętny na odkup to zapraszam na PW ;)
Pojechałem jeszcze do ASO, żeby najpierw sprawdzili te mapy Pb przed strojeniem LPG. Okazało się, że sonda lambda uszkodzona i wywala błędy, mimo że nie było żadnej kontrolki check engine czy coś. Czy ona też mogła zostać uszkodzona przez źle skalibrowaną instalację LPG?
Po mału mam dość tego auta, więc jeśli ktoś jest chętny na odkup to zapraszam na PW ;)
teoretycznie sondę można "zatruć" np. dodatkami do paliwa być może niewłaściwą mieszanką również
brylancik13
20-05-2021, 11:53
Pojechałem jeszcze do ASO, żeby najpierw sprawdzili te mapy Pb przed strojeniem LPG. Okazało się, że sonda lambda uszkodzona i wywala błędy, mimo że nie było żadnej kontrolki check engine czy coś. Czy ona też mogła zostać uszkodzona przez źle skalibrowaną instalację LPG?
Po mału mam dość tego auta, więc jeśli ktoś jest chętny na odkup to zapraszam na PW ;)
Robili jakąs diagnostyke tej sondy czy były zapisane błedu w komputerze auta?
Były zapisane błędy i ponoć po skasowaniu na nowo wyskakują. Nigdy nie stosowałem żadnych dodatków, poza LPG ;P
Wracam do tematu niestety. Sonda w międzyczasie została wymieniona, później skasowanie parametrów samoadaptacyjnych i ponowna kalibracja gazu w Auto Gaz Śląsk. Pojeździłem tak z miesiąc, wszystko było ok aż podczas jednego powrotu z pracy w czasie jazdy zapaliła mi się kontrolka check engine i dodatkowo kontrolka Start-Stop, razem z komunikatem "System start-stop niedostępny". Nie pamiętam dokładnie ale najprawdopodobniej te kontrolki zapaliły się jak jeździłem na gazie. Później przez parę dni jeździłem tylko na benzynie, bo czekałem na termin w ASO. Jakoś dzień przed wizytą w ASO znowu zacząłem jeździć na LPG bo mi się benzyna kończyła i po kilkunastu km kontrolki same zniknęły. Normalnie magia...
W ASO wyszedł im błąd P2187-00 "Dodatkowa korekcja adaptacji sondy lambda (napięcie obwodu powyżej wartości progowej)". Twierdzą, że to jest związane z LPG i że pewnie będzie trzeba pojechać na ponowną kalibrację.
Co wy na to? Prawdę mówią czy się migają, żeby mi nie wymienić dopiero co założonej nowej sondy lambda?
harry.wesoly
02-07-2021, 08:22
Czyli masz to samo co u mnie
40588
Mam tjeta, świeżo założony stag qnext, wszystko chodzi super. Zrobiłem na gazie jak dotąd jakieś 6tys. Aktualnie będąc na wakacjach ten błąd wywaliło mi 2 razy z czego po raz pierwszy po zatankowaniu gazu na stacji esso we Włoszech. Dodam, że wywalił zaraz po odjechaniu ze stacji i że to nie było tankowanie do pustej butli tylko dotankowanie jakiś 45L do pozostających w zbiorniku z innej stacji w Niemczech gazu czyli około 20L myślę. Alfą skasowałem błąd i długo była cisza. Zapalił się ponownie po kilkuset kilometrach, tym razem nie tankowałem nic wiecej. Skasowałem alfą, kolejne jakieś 300km i nadal bez checka. Aktualnie skończę butlę do końca i wówczas zatankuje nadal włoski gaz i zobaczymy czy w drodze powrotnej cos wywali. Praktycznie już powonna się skończyć lada moment. Auto jechało tak samo na checku jak bez. Mając lpg chyba trzeba się zaopatrzyć w kabel soft żeby sobie na trasie w razie W samemu pomóc.
Nigdy nie miałem problemów z Checkami po tankowaniu lpg, w poprzednim aucie tankowałem LPG m. in. w Rumunii, Bulgarii, Słowacji. W Tipo 2 lata temu byłem w Albanii, tankowania LPG w Cro, Albanii, Serbii i itp i też bez zbędnych problemów.
Wysłane z mojego Redmi Note 9 Pro przy użyciu Tapatalka
Ja właśnie też nie miałem wcześniej problemów. Zaczęło się od wymiany uszczelki kolektora wydechowego i późniejszego problemu z sondą lambda, która została wymieniona. No i po tym jak kontrolka finalnie sama zgasła zanim dojechałem do ASO to do tej pory spokój. Niestety to mnie wcale nie pociesza, bo tak naprawdę nie wiem czy z autem wszystko ok czy nie.
Powered by vBulletin™ Version 4.2.5 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.