PDA

Zobacz pełną wersję : Napełnienie klimatyzacji propanem-izobutanem



morcmarc
09-03-2019, 20:45
Popełniłem jakiś czas temu januszowy zabieg.
Napełniłem klime propanem-izobutanem.
Całość sprawuje się znakomicie.
Pokupowałem sobie trochę gratów aby nie robić tego na czuja.
Wpierw wsio posprawdzałem.
Okazało się że sprężarka cieknie (Delphi V5 - zmora tych sprężarek)
Wcześniej próbę robiłem i w zależności od ustawienia sprężarki - układ różnie się zachowywał.
Wymieniłem sprężarkę na zregenerowaną.
Zrobiłem próbę azotową wpierw na 9 bar potem na 15 bar. w sumie na każdym etapie po ok 2godz.
Wsio wyszło perfekt. Układ mam szczelny.
Pogadałem trochę ze specem od klim stacjonarnych i zdradził mi kilka patentów, nie chciał abym go reklamował.
Opowiadał o "nabijaczach klim" w warsztatach.
Zdradził mi najważniejszy patent.
Wobec tego zrobiłem tak:
Nagrzałem garaż i wytwarzałem próżnie pompą przez ponad 2 godziny.
Ten element jest najważniejszy i należy go okresowo robić. Niestety nabijacze tego nie robią bo nie chcą bo to czas a nie mają czasu i też te pompy w tanich automatach nie będą w stanie wytwarzać tak długiej próżni.
Długotrwała próżnia powoduje wygotowywanie się pozostałości wody w układzie.
Można poczytać o tym w necie.
Po wytworzeniu próżni przystąpiłem do nabijania propanu-butanu.
Stosowałem izobutan R600a (czynnik chłodniczy o deklarowanej czystości 99%) i propan R290 (również czynnik chłodniczy) Nie polecam gazu z zapalniczek ani tym bardziej LPG.
Stosunek wagowy 50/50. Wytwarza się tzw CARE30 środek stosowany w USA i Australii. Mieszanka 50/50 propanu z izobutanem.
Croma ma 730g r134a a mieszanki wystarczy 30% wobec tego wystarczy 220g.
Wpierw wtłaczałem w FAZIE CIEKŁEJ 110-115g R600a a następnie tyle samo w fazie ciekłej R290.
Po napełnieniu odpalenie i sukces.
W temp ok 20 stopni w garażu na nawiewie na 3 i funkcji LO z kratek 2,6 St C.
Ciśnienie na niskim między 1,8 - 2,1 bara. Niżej niż na R134. Mieszanka CARE30 jest wydajniejsza od r134a i pracuje na niższych ciśnieniach.

35089
Próba azotowa na 9bar a potem 15bar.

35090
Wytwarzanie próżni

35091
Czynniki chłodnicze z zaworami

35092
Napełnianie w fazie ciekłej - denkiem do góry.
Odmierzanie wagą kuchenną z dokładnością do 1gr.


Oleju nie dolewałem ponieważ miałem założyłem sprężarkę zalaną odpowiednią ilością oleju a i nie wymieniałem żadnej innej części wobec tego nie musiałem uzupełniać.
Za duża ilość oleju doprowadzi do unieruchomienia sprężarki.

placuszek
09-03-2019, 23:04
Ilę Cię wyszła ta operacja łącznie z zakupem całego sprzętu?:)

morcmarc
09-03-2019, 23:16
Pompa próżniowa Value 120l/m jednostopniowa - 390 PLN
Zestaw manometrów - 169 PLN
Butla Azot 8L - 200 PLN
Manometr azot 15bar - 100 PLN
Zawór do czynników x 2 - 40 PLN za sztukę

Butla R290 - 44 PLN (starcza na 2-3 razy)
Butla R600a - 22 PLN (starcza na 2-3 razy)

Jeśli potrzeba to:
Strzykawka do podawania oleju 80 PLN
Olej PAG (wbrew opiniom również nadaje się do mieszanek typu CARE30, MINUS30, pod warunkiem iż układ zostanie opróżniony i napełniony tylko mieszanką chłodniczą)

Waga - ceny nie pamiętam - mam ją już jakiś czas (pewnie coś koło 30-50 PLN)

lisekg
11-03-2019, 14:22
A mi pewnie latem znowu trzeba będzie dodać z 400...500 gram... i znowu 3 stówki poleca jak nic... :mad:

morcmarc
11-03-2019, 14:52
We wrześniu napełniałem klimę i zapłaciłem 270 zeta za cały układ.
W grudniu już było pusto.
Gość mnie straszył że jeszcze pójdzie do góry.
Dużo jest teraz ukraińskiego R134a, o jakości nie będę się rozwodził.
U mnie winna była cieknąca sprężarka. Co dziwne. Raz nabiłem azotem. Wsio było ok. Nie dawało mi jednak spokoju.
Następnego dnia znowu próbę zrobiłem i wtedy zaczęło schodzić.
Wymieniłem sprężarkę i wsio jest OK.
W moim przypadku graty sporo kosztowały ale to inwestycja na przyszłość.
Za ok 1000 PLN jest zestaw do sprawdzenia szczelności i do napełnienia klimy.
Do obsługi mam 3 auta. Przez te nienormalne ceny zdecydowałem się na ten manewr.
W przypadku R134a chodzą takie pogłoski iż ma być ewidencjonowany tzn że Pan nabijacz będzie musiał wykazywać komu uzupełnia. Jeśli po roku przyjedziesz z tak dużym ubytkiem to w świetle prawa powinien cię odprawić z kwitkiem, celem naprawy. Za ponowne napełnienie bez naprawy kara 10 tyś PLN. Tak podobno ma być tzn już podobno tak jest ale na razie nikt tego nie respektuje. UNIA i ekokonsekwencje - R134a ma wysokie GWP.
Propan-izobutan można spokojnie i legalnie wypuszczać w atmosferę bo ma niskie GWP. Nie warto odzyskiwać mieszanki i nie powinno się tego robić.
Następnie wytworzyć próżnię. Własnie owa długotrwała próżnia jest najważniejsza. Żaden nabijacz tego nie robi bo nie ma na to czasu.
Na forum vectry c (bliźniacze silniki i sprężarki) też poruszali ten temat i ludzie po fachowym serwisie klimy z długotrwałą próżnią pisali iż klima znacznie lepiej funkcjonuje poprzez wygotowanie pozostałości wody z układu.

Czynniki:
Dwie butle kosztują w sumie ok 66 pln i w teorii wystarczą na 3 razy - w praktyce na 2 razy.
Jako czynnik chłodniczy jest to wysokiej czystości czynnik stosowany w chłodnictwie, gdzie zawory są znacznie mniejsze i wymagają gazów o wysokiej czystości.
A co ma Pan nabijacz w butli R134a odzyskany x razy?
Pytałem się dwóch nabijaczy czy dadzą mi na papierze że to jest czysty R134a? Żaden tego nie chciał zrobić.

lisekg
12-03-2019, 08:37
Niestety mam prawdopodobnie to co ty. bo rok temu zauważyłem zielone ślady na dole sprężarki więc obstawiam na nią..
Sprężarki są nowe na rynku ale chińskie i według opinii fachowców wytrzymują od kilku dni !!! do półtora roku :mad: jedyne rozwiązanie do regeneracja... Koszt w zależności od stanu tak jak napisałeś 1 tys zł..
Zobaczę jak się to będzie rozwijało ale na razie rok wytrzymowało... ;-)

Ja wymieniałem 2 razy skraplacz u siebie w ciągu tych 170 tys km i prawie 12 lat ... Czynnik jest drogi w UE bo Francuzom zależy na tym aby promować swój czynnik 1234... mówi sie że ceny maja się wyrównać tych czynników... :mad:

Nikomu nie zależy w UE na pompowaniu Propan/Butan bo na tym niema $$$$$ dlatego jest on stosowany np: w Australii...

morcmarc
12-03-2019, 09:14
Zapłaciłem 399 pln za sprężarkę na alledrogo - regenerowaną - wymieniane łożyska - uszczelnienia - testowaną na 35 barów. Tak zapewnia sprzedawca - Stara do zwrotu.
https://allegro.pl/oferta/fiat-croma-1-9-jtd-cdti-sprezarka-klimatyzacji-7417358445
Moja była zielona jakby ją ktoś pomalował.
Myślałem na początku że nieszczelność była na złączu tandemie - bo widać było strużkę. Wymieniłem uszczelki ale nic to nie dało.
Potem jak oglądałem dokładnie sprężarkę to aż wydawało mi się niemożliwe że jest tak ładnie "pomalowana" od wycieku z tandemu.
U mnie uwalona była aż podłużnica od strony sprężarki na zielono po odkręceniu sprężarki cała strona od strony silnika.
Po wymianie i napełnieniu azotem, wyszło że jest OK, jest szczelnie.
U siebie mam wymienione chłodnice (zestaw Valeo) skraplacz klimy, intercooler i chłodnicę silnika w jednym roku Pan Niemiec wymienił.

gucik131
06-03-2021, 20:35
a gaz podawales w niskie czy wysokie cisnienie

morcmarc
07-03-2021, 01:29
Witam.
Gaz podaje się od strony wysokiego ciśnienia. Upuszcza jeśli za dużo (niskim ciśnieniem).

gucik131
07-03-2021, 22:50
i zaworem do dolu?? czy trzeba podgrzewac jakoś butle itp

morcmarc
08-03-2021, 01:02
Nie trzeba podgrzewać butli oczywiście jeśli są w temperaturze powyżej 15st C. Pierwszy raz napełniałem klimę w lutym chyba. W garażu miałem napalone - ok 20st C. Napełnia się zawsze zaworem do DOŁU. Zawór do dołu a denko do góry wówczas wtłacza się gaz w fazie CIEKŁEJ. Na fotkach pokazałem co i jak.
Drugi raz napełniałem końcem lata (wtedy było ok 30st) bo klima już powoli nie domagała przy dużych upałach. (po 18 miesiącach od pierwszego napełnienia).
Za pierwszym razem napełniłem zachowawczo 30% wagi R134a - drugim razem nabiłem już zalecane 40% wagi R134a i klima śmiga aż miło.

gucik131
15-03-2021, 21:30
napisal bys mi jeszcze jaki to jest stosunek ile czego na kg r134 bo ja mam miec w ukladzie ogolnie 1.7 kg r134 ale to juz bym sobie obliczyl

gucik131
18-03-2021, 19:22
oraz czy to sie napelnia na zgaszonym czy zapalonym ??