PDA

Zobacz pełną wersję : Naprawa skrzyni M32 krok po kroku



markshall
25-08-2018, 13:32
Po trzech latach jeżdżenia moim bravolotem przyszedł czas na zajęcie się efektem wspaniałej współpracy fiata z oplem (za dobre silniki diesla dostali gówniane skrzynie biegów).
Wbrew obiegowej opinii, ja żadnego szumienia łożysk nie słyszałem, jedyne objawy to ruszający się lewarek na 1 i 5 biegu.

https://photos.app.goo.gl/vLQPUXbxL2J5LvPa6
Tutaj widać jak cofa się wybierak na biegu 1 po puszczeniu sprzęgła wskutek luzu na wałku w skrzyni.

Prace najlepiej zacząć od zorganizowania sobie cienkościennej nasadki 36 aby odkręcić nakrętkę półosi, niestety nigdzie takiej nie znalazłem więc w ruch poszła szlifierka
33341

Następnie wyciągamy półosie, ja to zawsze robię odkręcając tylko dwie śruby amortyzatora - tak jest najprościej. Prawa półoś ma podporę która trochę komplikuje sprawę, dlatego można wyjąć skrzynię demontując tylko lewą ale nie polecam tej opcji gdyż utrudnia to później montaż skrzyni.
Kolejne kroki to demontaż akumulatora, metalowej rury od intercoolera i podwieszenie silnika.
33334

Skrzynia jest skręcona z silnikiem na 6 śrub z odkręceniem których nie było większych problemów, za to z górną poduszką nie było już tak łatwo: jest przykręcona do skrzyni na śruby z łbami typu torx (e18), niestety do jednej śruby nasadka nie podejdzie, więc sugeruje zorganizować sobie taki klucz:
33335

Można też odkręcić poduszkę od nadwozia, ale trochę trzeba się nakręcić.
33337

Wyjętą skrzynię zawozimy do naprawy, ja pojechałem do Sosnowca do skrzynie.com.pl
Podstawowa naprawa, czyli wymiana 8 łożysk i uszczelnień kosztuje 1800zł. Ja nie miałem tyle szczęścia, zbyt długie jeżdżenie z rozpadającymi się łożyskami (opiłki) uszkodziło kilka kół zębatych i mechanizm różnicowy, więc kupiłem inną, zregenerowaną skrzynię a starą zostawiłem w rozliczeniu.

Przy okazji warto sprawdzić stan dwumasu i sprzęgła co by dwa razy skrzyni nie wyciągać.
33338

A tak wygląda "nowa" skrzynia
33339

Montaż:
Jakoś trzeba to wtargać na górę, ja użyłem desek, stopniowo do góry i jakoś weszło, ale robota dla dwóch osób, chyba że ktoś ma podnośnik do skrzyń
33340

Potem wystarczy wszystko poskręcać, wlać olej (2,4l FUCHS TITAN SINTOFLUID 75W80) i odpowietrzyć sprzęgło: tutaj są dwie szkoły, jedna każe użyć sprężarki a druga standardowa, odkręcić odpowietrznik i pompować pedałem sprzęgła. Ja użyłem tej drugiej i wszystko działa.

Wnioski? Przy jakichkolwiek objawach uszkodzenia tej wspaniałej skrzyni lepiej nie zwlekać, bo będzie tylko drożej.
Robota dość ciężka i czasochłonna, w Sosnowcu mają zaprzyjaźniony warsztat który ponoć zrobi to za 500zł. Czy warto? Jak ktoś ma czas, ochotę i dużo samozaparcia to tak :smile:

bnbn1
25-08-2018, 22:12
Brawo ty za poradnik.... jak to dobrze ze ja juz mam skrzynie fiata C635 :-)

a i dzieki za namiary na miejsce gdzie robisz skrzynie.... bo przy wymienie sprzegła dam moja C514 do uszczelneinia bo sie dzaidyga poci na korpusie.... ze nie cieknie to tylko kontroluje poziom oleju, niemniej wole jak wszystko jest suche.

Alton88
26-08-2018, 01:29
A gdzie tutaj jest pokazana naprawa skrzyni ,,krok po kroku,,?

Adam1982
26-08-2018, 02:11
Dokładnie , to tylko demontaż skrzyni. Tytuł wprowadza w błąd.

markshall
26-08-2018, 12:21
Naprawa takiej skrzyni biegów (jak i pewnie innych) raczej wykracza poza tematykę tego forum, więc nie oczekiwałbym takich informacji a ogólnego opisu jak poradzić sobie z felerną skrzynią.
Ale jak bardzo chcecie poradnik remontu samej skrzyni to proszę:

https://www.youtube.com/watch?v=YRY-Tce9y4U

https://www.youtube.com/watch?v=9_G1WU1p2dA

https://www.youtube.com/watch?v=ha3f0-N5bsc

https://www.youtube.com/watch?v=6KVq6kHC96o

https://www.youtube.com/watch?v=dwF82ItJgXo

https://www.youtube.com/watch?v=L5m__oZp6uU

Alton88
26-08-2018, 12:45
Dalej nie skumałeś, temat powinien brzmieć ,,wymiana skrzyni biegów,, a nie ,,naprawa skrzyni biegów,,

markshall
26-08-2018, 13:28
Dalej nie skumałeś, temat powinien brzmieć ,,wymiana skrzyni biegów,, a nie ,,naprawa skrzyni biegów,,
Ja myślę, że to Ty nie kumasz moich intencji. Temat jest trochę szerszy niż sam demontaż/montaż stąd taka nazwa. Ale nie musisz kumać, wolny kraj.
Mam nadzieję, że temat pomoże innym użytkownikom borykającymi się z tą "wspaniałą" skrzynią i chcieliby ją naprawić.

asarx
26-08-2018, 13:41
Mam nadzieję, że temat pomoże innym użytkownikom borykającymi się z tą "wspaniałą" skrzynią i chcieliby ją naprawić.

Mnie już pomógł , dzięki markshall .

markshall
26-08-2018, 14:44
Na prośbę jednego forumowicza wrzucam jak wygląda moje podwieszenie silnika - już trzy skrzynie w trzech różnych fiatach wytrzymało :smile:
33347

bnbn1
26-08-2018, 21:18
dzięki za zdjęcie podwieszenia, nie bałes się ze moze to się rozjechac, ja dotychczas podpierałem silnik od spodu (producent to przewiduje) a co do malkontentów...wiesz jak to z polakami zawsze cos nie pasuje, naprawa samej skrzyni w warunkach garażowych srednio mozliwa głownie z braku specjalistycznych narzedzi zarowno do naprawy jak i pomiarowych (np prawidlowe wyosiowanie), a zakup dla jednej skrzyni neiopłacalny.

Alton88
26-08-2018, 21:33
Zgłoszone do moderatorów, opis nie zgodny z treścią tematu.

markshall
26-08-2018, 21:46
dzięki za zdjęcie podwieszenia, nie bałes się ze moze to się rozjechac, ja dotychczas podpierałem silnik od spodu (producent to przewiduje)
Trochę się bałem, dlatego po wyjęciu skrzyni silnik również podparłem od spodu. Ale podczas pracy to przeszkadza, więc pozostaje od góry.


a co do malkontentów...wiesz jak to z polakami zawsze cos nie pasuje, naprawa samej skrzyni w warunkach garażowych srednio mozliwa głownie z braku specjalistycznych narzedzi zarowno do naprawy jak i pomiarowych (np prawidlowe wyosiowanie), a zakup dla jednej skrzyni neiopłacalny.
Otóż to, temat ujmuje całościowy problem a nie tylko wymianę skrzyni (a dla malkontentów załączyłem filmy gdzie wszystko jest pokazane krok po kroku), pomoże też w wyszukiwaniu, stąd taki tytuł.

karwoj25
26-08-2018, 21:59
Zgłoszone do moderatorów, opis nie zgodny z treścią tematu.

http://www.youtube.com/watch?v=UnY_M-Zzrxo

Ręce opadają na widok takich postów. Gość sam wyszukuje informacje, wyjmuje i wkłada skrzynię, po czym zbiera wszystko czego się dowiedział i opisuje w swoim wolnym czasie, żeby innym było łatwiej. No ale nie, źle nazwał temat. Szkoda strzępić ryja...

Przy okazji, niezgodny pisze się razem, zastanowię się czy nie zgłosić tego do moderatorów...

Alton88
26-08-2018, 22:03
W takim razie zakładam temat ,,naprawa silnika krok po kroku,, po czym w opisie pokazuje demontaż i montaż silnika a nie faktyczną naprawę krok po kroku.

karwoj25
26-08-2018, 22:16
Uczepiłeś się jak rzep.. wiadomo :)
Widzisz, rzecz jest w tym, że tytuł tematu to nie tylko info dla osób przeglądających forum, ale także dla tych, którzy będą tego tematu szukać z zewnątrz. Osoby szukające informacji o tej tragicznej skrzyni nigdy nie trafią do tego tematu wpisując "wymiana skrzyni biegów" - pod tym względem tytuł naprawa M32 jest znacznie bardziej trafiony.

markshall
26-08-2018, 22:26
Zaczynam żałować, że założyłem ten temat. Chciałem pomóc innym, opisać swoje doświadczenia i nawiązać jakąś dyskusję ale przez takich ludzi jak Alton88 widzę, że to nie ma sensu. Nie potrafi nic merytorycznego napisać, to czepia się mało istotnych rzeczy a potem pewnie dziwi się, że na forum jest śmietnik.


pod tym względem tytuł naprawa M32 jest znacznie bardziej trafiony.
Dokładnie o to mi chodziło dając taki tytuł. Poza tym w większości przypadków wkładamy z powrotem tę samą skrzynię, więc na pewno nie jest to wymiana.

ceva
26-08-2018, 22:30
Kot nigdy nie będzie psem, mimo że tak go będziesz nazywać bo tak będzie trafniej...

Alton88
26-08-2018, 22:33
Sam napawałem skrzynie w Stilo i przez takie durne oznaczenia tematów zanim dokopałem się do faktycznej naprawy skrzyni musiałem przekopać się przez kilkanaście źle oznaczonych tematów zanim dotarłem do konkretnego źródła jak naprawić ,,krok po kroku,,
Jeśli chodzi o samą naprawę m32 w google jest mnóstwo polecanych firm, wszystko opisane gdzie wysłać co i jak, dlatego markshall nic nowego nie wniosłeś do tematu jeśli chodzi o naprawę ,,krok po kroku,,

markshall
26-08-2018, 22:45
Sam napawałem skrzynie w Stilo i przez takie durne oznaczenia tematów zanim dokopałem się do faktycznej naprawy skrzyni musiałem przekopać się przez kilkanaście źle oznaczonych tematów zanim dotarłem do konkretnego źródła jak naprawić ,,krok po kroku,,
Człowieku, przecież wrzuciłem Ci nawet filmy instruktażowe jak przebiega naprawa, więc o co Ci chodzi?
Jeśli oczekiwałeś opisu jak zrobić to samodzielnie w garażu, to nie masz pojęcia o czym piszesz, no chyba, że preferujesz naprawy "pod sprzedaż".

Alton88
26-08-2018, 22:55
Nie mamy o czy dyskutować, naprawiłem skrzynie właśnie w garażu, 2 łożyska wymienione i hula do dziś.

markshall
26-08-2018, 23:01
Tylko Ty naprawiałeś zupełnie inna skrzynię, samodzielne próby naprawy M32 zwykle szybko się kończą, ale Ty o tym nie wiesz a się czepiasz.

rajtkezjusz
26-08-2018, 23:46
Kiedyś szukałem info o M20/32 - gdyby mnie trafiło i dostałem od serwisu skrzyń info ,że problemem jest odp dobór naciągu łożysk ,że warsztaty niespecjalizujące się w tych cudach Opla ustawiają to na doświadczenie ,ale niekoniecznie na konkretną wartość . Inaczej niby nastawia się gdy wymieniasz wszystkie łożyska ,a inaczej gdy ileś tam sztuk . Niby skrzynie z fabryki Fiata dłużej trzymały ,bo Fiat robił inną wartość tego naciągu ,a Opel inną . Ile w tym prawdy ? Przytaczam co sobie przypomniałem z czasów posiadania auta z tykającą bombą. Co ciekawe ,ale zalałem Fuchsem i ..gorzej mi chodziła skrzynia ,potem dla oszczędności dodałem dodatek do skrzyń firmy LM i jeszcze gorzej ,więc zlałem to wszystko i zostało zalane oplowskim olejem nowszej formulacji (odpowiedniej dla tego typu skrzyni ) i skrzynka ładnie pracowała do momentu sprzedaży auta. Oczywiście zalane w ilości większej niż wpisane w serwisówce opla 1.8 litra .(M20 ma mniej oleju niż M32 z tego co wiem )

kargulzgr
30-08-2018, 00:16
Witam. Ja wymienialem ostatnio łożyska w skrzyni m32 ale po krótkim czasie biegi ciężko wchodzą. Co może być przyczyną? Wiem ze wlali olej 75w90 gl5 a powinien być 75w85 gl4 z tego co podają.

karwoj25
30-08-2018, 09:26
Zapewne wspomniany wcześniej naciąg łożysk.

moris10
30-08-2018, 09:52
Olej gl5 zniszczy Ci mosiężne synchronizatory, więc uciekaj z nim czym prędzej.

Wysłane z mojego SM-G925F przy użyciu Tapatalka

markshall
30-08-2018, 10:11
Witam. Ja wymienialem ostatnio łożyska w skrzyni m32 ale po krótkim czasie biegi ciężko wchodzą
A masz jakąś gwarancję na skrzynię? Jeśli chodzi o olej, polecają różne jako najlepsze (marki) aczkolwiek lepiej trzymać się specyfikacji. Może po prostu coś skopali?

kargulzgr
30-08-2018, 12:26
Mam gwarancję ale muszę czekać do 24.09 także jest trochę czasu jeszcze.