PDA

Zobacz pełną wersję : Koniec włoskiej legendy - Fiat Punto odjechał bez fanfar



ciril
09-08-2018, 20:57
Jeszcze nie tak dawno był to jeden z najlepiej sprzedających się modeli samochodów w Europie. Sława jednak przemija i pomimo wielu spekulacji producent zdecydował się na definitywne zakończenie jego produkcji.
33216
Punto było jednym z najbardziej popularnych modeli Fiata, nierzadko trafiając na czołówki rankingu aut najpopularniejszych w Europie i w Polsce
Do dziś w Punto pozostało wiele technologii, które trafily do tego auta ponad dekadę temu
Fiat skupi się na linii modelowej "500" i rezygnuje z aut, które nie przynoszą spodziewanych zysków

W ciągu 25 lat wyprodukowano łącznie prawie 9 mln egzemplarzy Fiata Punto. Największym powodzeniem cieszyła się pierwsza generacja, produkowana w latach 1993-1999, która powstawała w trzech włoskich fabrykach oraz w Tychach. Wyprodukowano 3,429 mln egzemplarzy.

Następca leciwego Fiata Uno po raz pierwszy został zaprezentowany w 1993 roku i był to efekt projektu Tipo 176. Autorem designu pięcio- i trzydrzwiowego hatchbacka był Giorgetto Giugiaro, a udany kabriolet zaprojektował Pininfarina. Pierwszym wielkim sukcesem Fiata Punto był tytuł europejskiego Auta roku 1995.

Druga generacja (Tipo 188) zadebiutowała w połowie 1999 roku. Zmiany designu przygotowali już specjaliści Fiata. Kanciaste kształty już nie wszystkim przypadły do gustu. Do oferty dołączył van, w którym zakryte zostały tylne okna oraz wymontowano tylną kanapę. Zrezygnowano natomiast z produkcji kabrioletu.

W 2003 roku design Fiata Punto doczekał się kolejnej rewolucji, czym była zmiana przedniej części nadwozia, w której pojawiła się tradycyjna atrapa wlotu powietrza chłodnicy.

Druga generacja przetrwała aż do 2010 roku i w ostatnim okresie była produkowana w serbskim Kragujevacu pod nazwą Fiat Punto Classic i Zastava 10.

Wraz z premierą trzeciej generacji producent zdecydował się na nową nazwę Punto Evo (Tipo 199), by po dwóch latach powrócić do nazwy Punto. Jednak popularność tego auta wciąż drastycznie spadała. Z rynku wypierała go znacznie nowocześniejsza konkurencja. Zapewne jednym z poważniejszych argumentów stał się także test zderzeniowy EuroNCAP z 2017 r., w którym Fiat Punto nie uzyskał nawet jednej gwiazdki. Tak niska ocena spowodowana była brakiem systemów bezpieczeństwa, które obecnie są standardem.

W ostatnich latach pojawiło się wiele spekulacji o kontynuowaniu tradycji Fiata Punto i zastąpieniu go nowoczesnym modelem. Ostatecznie rozwiał je nieodżałowany szef FCA Sergio Marchionne, który wyraźnie określił dalszy kierunek rozwoju marki Fiat w Europie na bazie znacznie nowocześniejszej rodziny Fiata 500 i Pandę.

Czy będziemy żałować odejścia Punto? Zapewne wymowna będzie tutaj wypowiedź jednej z przypadkowo zapytanych właścicielek tego modelu:

- Kupiłam auto z drugiej ręki 7 lat temu. "Niech pani bierze - powiedzieli w salonie na 1 sierpnia w Warszawie - To po starszym panu, pierwszym właścicielu, który co kilka lat wymienia Punto na kolejne Punto". Zapewniono mnie, że będę zadowolona i jestem. Samochód jest wygodny, nieawaryjny, a (rzadkie) naprawy nie kosztują oczu z głowy. Większość osób, które pierwszy raz wsiadają do mojego wozu, wyrażają zdziwienie, że w środku jest tyle miejsca (zwłaszcza z przodu). To naprawdę dobrze zaprojektowane wnętrze auta. Z biegiem czasu najsłabsze okazały się plastiki we wnętrzu, zwłaszcza te, które są przy półeczce z tyłu, nad bagażnikiem. Z żalem dowiaduję się, że Punto zakończyło żywot. Pewne zastąpi je kolejny wytwór artystów projektantów, wymyślny, drogi, a w środku ciasny no i wypchany po uszy drogą elektroniką, tak jakby auta służyły do wielu przedziwnych celów, a nie po prostu do jeżdżenia - mówi pani Beata, użytkowniczka Fiata Punto od 2011 roku.

Źródło: Koniec włoskiej legendy - Fiat Punto odjechał bez fanfar (http://m.auto-swiat.pl/zdjecia,r3k3vx)

krowka1978
09-08-2018, 21:35
Wraz z premierą trzeciej generacji producent zdecydował się na nową nazwę Punto Evo (Tipo 199), by po dwóch latach powrócić do nazwy Punto.
Kolega słabo się postarał i przekleił bzdury z artykułu, wstyd (swoją drogą w artykule oficjalne zdjęcia Grande Punto...). Trzecia generacja to grande Punto produkowane od 2005 roku, oczywiście typ 199 :!: Pozostałe technologicznie to samo, różnica we wnętrzu i okrojona gama silnikowa i wyposażeniowa - im nowsze tym gorzej z wyposażeniem. Dużo by opisywać.

Niebieska
09-08-2018, 21:38
Bardzo szkoda :( To taki dobry samochód!

rajtkezjusz
09-08-2018, 23:34
Ostatni z modeli chyba nie miał tej listy srebrnej na nosie? Ta listwa nigdy mi się nie podobała ,jak dla mnie nie pasowała. Szkoda,że Dacia robi auta starsze konstrukcyjnie za średnią cenę ,daje nawet turbobenzynę całkiem fajną ,a Fiat pozbył się klasyki. Mógłby klepać te autka z silnikiem 95 KM za cenę Dacii i ciekawe co by lepiej szło ?

krowka1978
10-08-2018, 00:36
Jak dla mnie lifftingami zepsuli na zewnątrz to auto. Najfajniej wygląda Grande Punto.

(Automat) Autor dopisał treść. Post został scalony.


Mógłby klepać te autka z silnikiem 95 KM
Leiej z T-Jet 120KM, albo MultiAir 110KM - były 105 i później 110KM bez turbo w Punto Evo.

rajtkezjusz
10-08-2018, 01:44
No pewnie,że te lepiej ,ale nawet to minimum 95 KM ,a silnik dobrze działał na LPG więc rynek by mieli . No cóż,ma być wszelaka 500ka ,więc na Punto miejsca brak. Udany model to był