PDA

Zobacz pełną wersję : Czyszczenie EGR i dolotu a spalanie



placuszek
12-07-2018, 14:29
Witam.
Powoli zbliża się czas wymiany rozrządu ( 1.9 JDT 150 km ) i zastanawiam się nad czyszczeniem EGR oraz kolektora dolotowego. Czytałem na forum że aby zdjąć kolektor i go wyczyścić trzeba ''zablokować'' rozrząd wiec samemu tego nie zrobię natomiast myślę, że z EGR poradził bym sobie bez większego problemu. Pomysł odnośnie czyszczenia wpadł mi do głowy w związku ze zbyt wysokim spalaniem miasto ok 9l/100km , trasa autostrada ok 140km/h na tempomacie ok 8l/100km ( jak mi się wydaje, ale być może przesadzam )... Myślę jeszcze nad dołożeniem częściowej zaślepki do EGR ponieważ jest wyczuwane szarpanie pomiedzy 1800 a 2000 obrotów i ponoć to pomaga. Zatem powiedzcie mi czy:
1) wyczyszczenie EGR oraz dolotu może obniżyć spalanie
2) ewentualnie czy można to zrobić bez blokowania rozrządu tak aby nic nie zepsuć
3) dołożenie zaślepki częściowej ma wpływ na spalanie

Croma FL 2009, kolektor dolotowy z tworzywa, przebieg ok 185 kk

bob96
12-07-2018, 18:17
dołożenie zaślepki częściowej ma wpływ na spalanie

W mojej Cromce jest założona zaślepka i spalanie na trasie przy średniej 140 km w automacie jest około 7 litrów, Cromka zbiera się od samego dołu. Moim zdaniem powinno poprawić prace silnika oraz zmniejszyć spalane.

cicuhel
12-07-2018, 18:29
Z moich obserwacji stwierdzam, że przy normalnej jeździe po mieście ciężko zejść poniżej 9l przynajmnien w automacie. No chyba, że z moją jest coś nie tak. Jeżeli chodzi o trasy to faktycznie trochę wysokie to spalanie. Dołożenie zaślepki powinno trochę pomóc, aczkolwiek moim zdanie jeżeli będziesz robił kompleksowe czyszczenie dolotu i EGR to chyba najlepiej wsadzić cała zaslepke i wylrogramowac ten badziew.

lisekg
12-07-2018, 20:20
Kolego ja tobie radzę zastanów się nad wywaleniem klap wirowych z kolektora zanim będzie za późno... twój przebieg wskazuje że już niebawem możesz się tego spodziewać... mi klapa urwała sie przy 165 tyś i fartem nie wpadła do cylindra..... a wtedy spalanie będzie mało istotnym problemem.. :!:

Fiacikowo
12-07-2018, 20:24
Jeśli chodzi o kolektor, to jest kupa roboty (jeśli chcesz go całkiem wyciągnąć) co wiąże się z odkręcaniem pompy cr a co za tym idzie zdjęciem paska rozrządu. Co do egr, to nie widzę problemu z czyszczeniem. A co do czyszczenia i spalania, ja po grubym czyszczeniu (wyciągnięcie kolektora i egr- kolektor z mazią ok 1cm a egr zabity na amen) nie odczułem żadnej różnicy w spalaniu.

lisekg
12-07-2018, 21:31
Jeśli chodzi o kolektor, to jest kupa roboty (jeśli chcesz go całkiem wyciągnąć) co wiąże się z odkręcaniem pompy cr a co za tym idzie zdjęciem paska rozrządu. Co do egr, to nie widzę problemu z czyszczeniem. A co do czyszczenia i spalania, ja po grubym czyszczeniu (wyciągnięcie kolektora i egr- kolektor z mazią ok 1cm a egr zabity na amen) nie odczułem żadnej różnicy w spalaniu.

Zdjęcie pompy nie wymaga zdjęcia paska rozrządu.. wystarczy koło pompy przykręcić do korpusu

Fiacikowo
13-07-2018, 05:58
Zgadza się, mój błąd. Koło przykręca się do podstawy pompy a pasek na „trytytki” do koła. Trochę problemu u mnie było z odkręcaniem podstawy pompy (bez tego nie dało się wyciągnąć kolektora).

placuszek
13-07-2018, 11:19
Zastanawiam się czy problem urywajacych się klap dotyczy kolektora z tworzywa w takim samym stopniu jak tego z aluminium? Ew jak sprawdzić mając ten z tworzywa czy jest ok? W sensie czy klapy są jeszcze ruchome?

Fiacikowo
13-07-2018, 12:39
Podobno bardziej urywają się w tym z tworzywa... Do weryfikacji tylko wyjecie kolektora.

placuszek
13-07-2018, 16:02
W takim razie pytanie, czy po całkowitym zaslepieniu EGR i wywaleniu klap wirowych nie wzrośnie spalanie? Po przejrzeniu forum Alfy i Fiata zadnia w tej kwestii są podzielone... Jak myślicie?

Szuszu
14-07-2018, 03:00
Ja mam z alu, klapy wywalone egr ok. Spalanie 6,8 na 1500 km

Wysłane z mojego LG-D855 przy użyciu Tapatalka

lisekg
14-07-2018, 07:29
W takim razie pytanie, czy po całkowitym zaslepieniu EGR i wywaleniu klap wirowych nie wzrośnie spalanie? Po przejrzeniu forum Alfy i Fiata zadnia w tej kwestii są podzielone... Jak myślicie?

Tak jak napisałes ... zdania sa podzielone :lol:

Ja jestem zdecydowanym przeciwnikiem wywalania/ zaślepiania całkowitego EGR-a. Wystarczy jedynie poprawnie go wyczyścić i przeszlifować rdzeń cewki i to zabieg na kilkadziesiąt tys km.. ( 40-50 ) i oczywiście obowiązkowo zaślepka częściowa z otworkami
Mam wywalone klapy i nie zauważyłem po wywaleniu wzrostu spalania ani innych złych objawów..

Moje realne spalanie za ostatnie 100 tyś km to 6,16 litra/100 a za ostatnie 2 tys km po wywaleniu klap nawet poniżej tej wartości... ale zobaczę zaraz w wakacje jak zrobię kilka tys km ...

tu można zobaczyć: https://www.motostat.pl/user_images/24378/icon1.png (https://www.motostat.pl/vehicle-stats/24378)

zino
14-07-2018, 08:06
placuszek - po zakupie cromy pierwsze co zrobiłem to usunąłem klapy - dla świętego spokoju. Miałem 190 tysięcy na liczniku. Oczywiście czekając na mechanika zrobiłem około tysiąc kilometrów. EGR był już zaślepiony blaszką z dziurkami :) Po usunięciu klap nie zauważyłem różnicy w przyspieszaniu ani w spalaniu. Średnie zużycie cały czas oscyluje w okolicach 6,8 - 6,9 litra. Oczywiście po mieście 8-9 a traska tak 5,9 - 6,5 (zależy od prędkości). Jedyna różnica jaką zauważyłem po wywaleniu klap to wrażenie (akustyczne) że silnik leciutko nierówno pracuje (falują obroty) kilka minut po uruchomieniu zanim się nagrzeje. Ale tak jak napisałem - jest to wrażenie bardziej na słuch - bo obrotomierz stoi w miejscu i nie skacze.

placuszek
14-07-2018, 09:53
Ok, czyli ważna informacja dla mnie - wywalenie klap nie wiąże się z koniecznością wywalenia EGRa. Tego wyczyszcze i częściowo zaslepie samemu bo z tym sobie poradzę. Pozostaje kwestia znalezienia mechanika który to zrobi i nie spier.... sprawy :). Co do falowania do zauważyłem że też tak mam po odpaleniu zanim silnik się nagrzeje, tylko słychac jak by falowal ale obrotomierz stoi

(Automat) Autor dopisał treść. Post został scalony.

Z drugiej strony pytanie - czy macie namiar na kogoś w Wielkopolsce kto dobrze wywali klapy wirowe? :)

Cinek1
14-07-2018, 14:06
placuszek, jeśli nie masz dwu lewych rąk, to wymienisz sam kolektor.
Tutaj pokazywałem fotki jak w naszje cromie wyglądał po 150 tys km, bo był juz wymieniany przez poprzedniego własciciela przy 120 tys km, auto ma obecenie 272 tys km.
http://fiatklubpolska.pl/moje-auto-462/croma-zony-i-moja-insignia-40546/#post335281

zino
16-07-2018, 12:54
Z drugiej strony pytanie - czy macie namiar na kogoś w Wielkopolsce kto dobrze wywali klapy wirowe? :)
Poznań - TUNEFORCE https://tuneforce.pl/ . Ja tam robiłem. W mojej opinii porządna firma.

placuszek
16-07-2018, 18:29
Właśnie już się z nimi kontaktowałem i jestem w trakcie umawiania terminu... Zastanawiam się jeszcze tylko czy wywalac całkowicie EGR czy tylko częściowo zaslepic

NovoSeven
17-07-2018, 06:10
Witam jak to jest, czy czesciowe zaślepienie EGR dwoma blaszkami z z otworkami dostępnymi na allegro spowoduje wyświetlenie błędu. Czy wraz z zastosowaniem zaślepek konieczne jest wyprogramowanie zaworu? proszę o odpowiedź

desmo999
17-07-2018, 06:21
Blaszki z otworami nie spowoduja błędy

zino
17-07-2018, 10:07
Właśnie już się z nimi kontaktowałem i jestem w trakcie umawiania terminu... Zastanawiam się jeszcze tylko czy wywalac całkowicie EGR czy tylko częściowo zaslepic

Zapytaj ich na miejscu. Ja pytałem i powiedzieli, że jeżeli działa bez problemu i EGR i DPF to narazie nie ruszać. A jak zacznie świrować - to wtedy wywalimy. I tak zrobiłem. Narazie nie narzekam że ich posłuchałem. Autko śmiga, DPF działa, EGR też. Pozdro.

placuszek
17-07-2018, 10:22
DPF działa bez problemu, EGR żadnego błędu również nie wywala ale mimo go chcę go wyczyścić ( pewnie w najbliższy weekend ) i częściowo zaślepić aby wyeliminować delikatne szarpanie w przedziale 1800-2000 obrotów. BTW czy taka częściowa zaślepka będzie ok ? - https://allegro.pl/zaslepki-egr-fiat-croma-stilo-lancia-thesis-1-9jtd-i6800269744.html

lisekg
17-07-2018, 10:39
DPF działa bez problemu, EGR żadnego błędu również nie wywala ale mimo go chcę go wyczyścić ( pewnie w najbliższy weekend ) i częściowo zaślepić aby wyeliminować delikatne szarpanie w przedziale 1800-2000 obrotów. BTW czy taka częściowa zaślepka będzie ok ? - https://allegro.pl/zaslepki-egr-fiat-croma-stilo-lancia-thesis-1-9jtd-i6800269744.html

Do silników 16 zaworowych ( 150 KM ) te prostopadłe z czteroma otworami
Do silników 8 zaworowych ( 120 KM ) ta owalna z 3 otworami

Strasznie drogie... niema tańszych ;-)

radomir
17-07-2018, 11:09
Są tańsze ;-)
https://allegro.pl/uzytkownik/Kreft_01?string=fiat&order=m&bmatch=ss-base-relevance-floki-5-nga-hcp-wp-aut-1-4-0329

placuszek
18-07-2018, 14:37
Przyszły właśnie zaślepki do EGR
32893
więc teraz czas na pytanie: do silnika 1.9 150 km montować obie jak na schemacie poniżej czy tylko tę z 4 otworami? :)
32894

Maxi
19-07-2018, 08:50
Obydwie będą na pewno ograniczać przepływ spalin lepiej niż jedna.

lisekg
19-07-2018, 08:59
Przy zamontowanych dwóch w tym silniku zobaczysz błąd na desce...

Maxi
19-07-2018, 09:00
Mam dwie, nie mam błędu na desce.

placuszek
19-07-2018, 10:54
Dlatego pytam jak zrobić dobrze:) bo różnie ludzie mówią :)

lisekg
20-07-2018, 13:18
Mam dwie, nie mam błędu na desce.

To ciekawe.... :?: Masz 150 KM czy może wersję Duńską 136 KM?
Przy 3 dziurach wywala błąd z powodu zbyt małego przepływu spalin do silnika i bilans zasysanego powietrza się jemu nie zgadza..... chyba, że masz uwalony przepływościomierz, lub zmienione oprogramowanie.... sprawdzałeś wartości przepływki?

Maxi
20-07-2018, 16:50
Mam 150 km, wartości oczekiwanej ilości powietrza w stosunku do zmierzonej ilości powietrza (czy jak to się w mesie nazywa) się zgadzały. Nie sądzę żeby niemiec dłubał w sofcie, te dławiki sam założyłem.

placuszek
21-07-2018, 15:40
Tak czy inaczej, umówiłem się na usunięcie klap wirowych, termin za 3 tygodnie więc będę cierpliwie czekał... W między czasie EGR do zrobienia :)

placuszek
29-07-2018, 15:57
Szczerze mówiąc czyszczenie EGR zajęło mi całe 60 minut wraz z odkręceniem, wyczyszczeniem zaślepieniem ( częściowym ) i skręceniem. Miła przyjemna robota. Użyte narzędzia to klucz 10 oraz 13, poza tym nic więcej. Z ciekawostek - moja Croma posiadała już zaślepkę częściową EGR ( tą z 4 dziurami ). Sam zawór był w zaskakująco dobrym stanie, w miarę czysty część elektryczna - mam na myśli ten dydek od elektromagnesu - chodziła bez problemu i w pełnym zakresie ruchów. Zaślepkę wymieniłem na nową, dołożyłem również tą z 3 otworami na wlocie do EGR i co ciekawe komputer nie pokazał żadnego błędu. Odczucia ( subiektywne ) co do jazdy? - myślę że na dole jest delikatnie lepiej nie zauważyłem szarpania w okolicy 2 tyś obrotów, natomiast najbardziej zaskoczyło mnie to że powyżej 2 tyś obrotów auto dostało dużego wigoru i ciągnie do przodu jak szalone. Za półtora tygodnia żegnamy klapy wirowe, zobaczymy jak będzie wtedy. :)

bob96
29-07-2018, 16:12
Za półtora tygodnia żegnamy klapy wirowe, zobaczymy jak będzie wtedy.

Idziesz w dobrym kierunku, będziesz zadowolony :dlon: wiem po sobie :)

placuszek
29-07-2018, 16:18
Chyba, że ich już nie ma:), zaślepki na EGR też się nie spodziewałem, a była:). Powiedz mi jak ze spalaniem po amputacji klap?:)

bob96
29-07-2018, 16:44
Ja mam automat, obecnie średnie spalanie według komputera to 6,8 z tym że jeżdżę dość dynamicznie. Najważniejsze że Cromka zbiera się od samego dołu, a wyprzedzanie to sama przyjemność :)

placuszek
05-09-2018, 12:02
Auto na kastracje klap oddane, w przeprosinach za dlugi termin oczekiwania dostałem hamowanie auta gratis:) jutro będzie wiadomo ile kuni zdechł przez 9 lat :)

placuszek
06-09-2018, 11:27
Klapy usunięte. Info z rozmowy telefonicznej. Kolektor nie był super mocno zasyfiony, jedna klapa była urwana ale nie mogli jej namierzyć, stwierdzili że jest szansa, że gdzieś się tam przetopiła. Zrobili pomiar na hamowni i wyszło ze auto ma 161 koni i 340 momentu, czyli teoretycznie więcej niż fabryka dała. Jednocześnie dali info że turbo późno wstaje czego przyczyną jest jakaś nieszczelność w okolicy kolektora wydechowego a turbiny, kazali zrobić.

Co o tym myślicie?

Voyager1
06-09-2018, 12:17
Obawiam się, że ta klapa gdzieś tam siedzi :(

lisekg
06-09-2018, 14:48
Pewnie siedzi tak jak u mnie siedziała nad zaworem ( a na którym tłoku ? U mnie ostatni czyli ten najbliżej skrzyni/sprzęgła )
Nic się nie przetopi a bez endoskopu nikt jej nie znajdzie w głowicy nad zaworem... Jest nierdzewna więc jak wpadnie pod zawór lub do cylindra to tak ten tego ...... @#@!#%!@#%
Masz tykająca bombę ... :!:

placuszek
06-09-2018, 15:10
Pewnie siedzi tak jak u mnie siedziała nad zaworem
A w jaki sposób została wyciągnięta?

placuszek
06-09-2018, 15:26
Klapki to, klapki tamto. Siedzi, nie siedzi. Nie lepiej kupić benzynę i mieć spokój?

Jeśli chodzi o silniki benzynowe w Cromie to chyba nie...

Cinek1
06-09-2018, 16:53
@bohomex3
Ale ten 1,8 nie jedzie, i pali jak smok.Po za tym jak sie usunie klapy to ten diesel nie sprawia problemów.

zabezp
06-09-2018, 23:11
Klapki to, klapki tamto. Siedzi, nie siedzi. Nie lepiej kupić benzynę i mieć spokój?

A myślisz, że w silnikach benzynowych nie ma klapek ? Otóż też są (nie mówię tu o benzynie, która siedzi w cromie).

lisekg
07-09-2018, 08:12
No niestety nie jest to proste i mi zajęło dwa dni bez zdejmowania głowicy. Oczywiście niezbędny jest endoskop :!: ( opisywałem i załączałem zdjęcia https://fiatklubpolska.pl/domains/fiatklubpolska.pl/public_html/croma-446/jakiego-negatywnego-skutku-mozna-sie-spodziwac-39715/9 ) Klapka jest nierdzewna więc jeśli odpadnie to zazwyczaj zostanie otwór po jednym z nicie.. w ten otwór należy włożyć drucik który będzie wygięty w formie haczyka ( ale nie dokładnie haczyka -> zaostrzony drucik ... kilka mm prostego drucika następnie 1/2 kółka i dalej prosty drucik miedziany w osi ) i tak manipulować klapką aby ułożyła się poziomo i wyszła z za zaworu ;-) Pionowo nie wyjdzie - nie zmieści się. Czasami tak mi wpadała za zawór że gdyby nie świadomość, ze ona tam jest to bym jej nie znalazł... Same nity są stalowe/przyciąga je magnes ale sa na tyle małe że magnesik neodymowy nie daje rady.. poza tym zawór również jest stalowy i trudno to wyciągnąć.. Mam klapkę więc zrobię tobie zdjęcie jak to powinno wyglądać :lol:

Nic tak mnie nie ucieszyło jak wyciągnięcie tej klapki.... prawie jak wygrana w totku ;-)