Zobacz pełną wersję : Nierówna praca po założeniu filtra powietrza
Cześć, Doblo nie moje, właściciel chce je pilnie nsprawić. Było tak:
- silnik działał idealnie od lat,
- nagle losowo nie palą cylindry, odpowiedni błąd ecu,
- okazało się pękła masa cewki zapłonowej, po śrubce nie ma śladu,
- cewka wymieniona, masa przykręcona zwykłą śrubką, dystans gumowy między cewką a silnikiem żeby z góry był kontakt łba śruby z masą, bez sensu ale nie wiem jak to było wcześniej,
- silnik działa idealnie chyba że założy się filtr powietrza - wówczas robi się lekki "traktor" po prostu moment obrotowy nie całkiem równy, na pewno nie ma tak być.
- brak błędów ecu.
Pytania:
- czy bez specjalnej śruby da się tę masę jakoś przytwierdzić żeby wibracje silnika nie przenosiły się na cewkę? Mam przypuszczenie że dystans gumowy może powodować chwilowy brak masy,
- dlaczego filtr powietrza powoduje problemy jak wyżej? Filtr jest ok i nie powodował takich problemów przed odpadnięciem elektrody masy.
Pozdro,
Zbigniew
Tam jest taka patentowa cewka na cztery świece? mocowana trzema wkrętami?
Dwa zewnętrzne wkręty są z przekładkami, środkowy bez przekładki (bo to masa). Masa jest też we wiązce dochodzącej do zespołu cewek, ale tam są duże prądy w impulsie i lepiej żeby ta dodatkowa masa (na śrubie) dobrze stykała. To jest dodatkowe zabezpieczenie przed przeskokiem iskry do instalacji niskonapięciowej, i przed generowaniem zakłóceń przez układ zapłonowy.
czy bez specjalnej śruby da się tę masę jakoś przytwierdzić żeby wibracje silnika nie przenosiły się na cewkę?
A kto powiedział że wibracje nie mają się przenosić na cewkę? Przekładki na zewnętrznych śrubach są dla izolacji (ze względu bliskość układu wysokiego napięcia), a nie dla tłumienia drgań.
dlaczego filtr powietrza powoduje problemy jak wyżej? Filtr jest ok i nie powodował takich problemów przed odpadnięciem elektrody masy.
Problem nie jest z filtrem, problem jest z przepływką (MAF sensor) albo ze szczelnością układu dolotowego. Odepnij wtyczkę MAF (przepływki) i sprawdź jak działa silnik z założonym filtrem powietrza. To nie jest naprawa!
Jeśli będzie "lepiej" (w miarę równomierna praca silnika na biegu jałowym i do około 2000 obr/min) -> problem z czujnikiem przepływu
Jeśli nie będzie lepiej -> podłączyć pod kompa i zobaczyć co się dzieje z ciśnieniami i temperaturami.
Tam jest taka patentowa cewka na cztery świece? mocowana trzema wkrętami?
Tak, dokładnie w ten sposób.
Dwa zewnętrzne wkręty są z przekładkami, środkowy bez przekładki (bo to masa). Masa jest też we wiązce dochodzącej do zespołu cewek, ale tam są duże prądy w impulsie i lepiej żeby ta dodatkowa masa (na śrubie) dobrze stykała.
To jest dodatkowe zabezpieczenie przed przeskokiem iskry do instalacji niskonapięciowej, i przed generowaniem zakłóceń przez układ zapłonowy.
Czyli brak masy może nie był koniecznie przyczyną? Albo gorsza masa uwypukliła jakiś problem z silnikiem? W każdym razie wymiana CZ na nową zmieniła losowo nie działające cylindry na jakby cylindry działające czasem słabiej i już bez check engine, i co dziwniejsze brak filtra to nagle wszystko ok (oprócz oczywiście braku filtra).
A kto powiedział że wibracje nie mają się przenosić na cewkę? Przekładki na zewnętrznych śrubach są dla izolacji (ze względu bliskość układu wysokiego napięcia), a nie dla tłumienia drgań.
Aha.
Problem nie jest z filtrem, problem jest z przepływką (MAF sensor) albo ze szczelnością układu dolotowego. Odepnij wtyczkę MAF (przepływki) i sprawdź jak działa silnik z założonym filtrem powietrza. To nie jest naprawa!
Jeśli będzie "lepiej" (w miarę równomierna praca silnika na biegu jałowym i do około 2000 obr/min) -> problem z czujnikiem przepływu
Jeśli nie będzie lepiej -> podłączyć pod kompa i zobaczyć co się dzieje z ciśnieniami i temperaturami.
A gdzie jest MAF w Doblo? Czy to z boku kolektora to MAP? Swoją drogą znacie może jakiś sensowny program na Androida do OBD2, co wszystko co najistotniejsze od strony technicznej pokazuje w jednym miejscu? Aktualna mapa paliwowa (BLM-y), MAP, MAF, krokowiec, temperatury, lambdy?
Dziękuję za list, przekażę jego treść właścicielowi albo i sam sprawdzę auto jeśli je zobaczę przed mechanikiem.
A gdzie jest MAF w Doblo? Czy to z boku kolektora to MAP?
Tak, z boku kolektora jest zamontowany MAP. Ja nie pamiętam dokładnie od którego rocznika wszystkie silniki Doblo dostały nowe sterowniki używające MAF, w latach 2005-2009 był "mix" - jedne silniki miały MAP, inne MAF. Może być tak że silnik 1.4 (który jest "starym modelem") miał MAP a nie MAF. W takim przypadku trzeba patrzyć na ciśnienie w kolektorze, bo tylko to się zmienia po założeniu filtra powietrza (i tylko taką informację dostaje sterownik silnika).
znacie może jakiś sensowny program na Androida do OBD2
Torque, ale nie będzie miał wszystkiego w jednym miejscu.
Czyli brak masy może nie był koniecznie przyczyną? Albo gorsza masa uwypukliła jakiś problem z silnikiem?
Gdybym miał wróżyć, to bym obstawiał że brak masy na cewkach (tych uszkodzonych) spowodował przeskok iskry do instalacji (zapewne więcej niż raz), i w efekcie uszkodził się któryś czujnik albo wejście/wyjście komputera. Ale to tylko takie wróżenie, żeby coś wiedzieć trzeba zrobić kilka pomiarów i chwilę pomyśleć.
Swoją drogą znacie może jakiś sensowny program na Androida do OBD2,
Alfa OBD rozwija się podobnie jak MES. Klikasz fiat professional i wybierasz Doblo 119 :)
Powered by vBulletin™ Version 4.2.5 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.