PDA

Zobacz pełną wersję : Pierwszy bieg wentylatora



toofoxy
16-04-2018, 18:12
Panie i Panowie
Czy ktoś z Was orientuje się dla jakiej temperatury cieczy chlodniczej zalacza sie pierwszy bieg wentylatora? Dzisiaj zrobilem mala konfrotnacje i wentylator zalaczyl sie dopiero przy 97 stopniach C. Wydaje mi sie ze to byl piererwszy bieg i ze 97 to troche za duzo jak na niego..

Sent from my SM-G7105 using Tapatalk

ata
16-04-2018, 19:09
Pierwszy bieg powinien się włączyć 5-10 °C powyżej temperatury otwarcia termostatu, to taka bardzo ogólna zasada pasująca do 90% silników. W starszych autach różnie bywało, bo sterowanie włączeniem wentylatora było zwykle mechaniczne (włącznik bimetaliczny), ale zasada ta sama (montowano np termostat 90 °C i włącznik 95°C, i było OK dopóki jakiś mechanik łap nie wsadził).

toofoxy
16-04-2018, 19:45
Pierwszy bieg powinien się włączyć 5-10 °C powyżej temperatury otwarcia termostatu, to taka bardzo ogólna zasada pasująca do 90% silników. W starszych autach różnie bywało, bo sterowanie włączeniem wentylatora było zwykle mechaniczne (włącznik bimetaliczny), ale zasada ta sama (montowano np termostat 90 °C i włącznik 95°C, i było OK dopóki jakiś mechanik łap nie wsadził).Wg tego co piszesz mieszcze sie w zakresie. Termostat montowany pare miesiecy temu, temp otwarcia 88stopni C. Ale wobec tego kiedy 2 bieg? Ktos sprawdzal wartosci temperatur w sprawnym ukladzie?
Zapomnialem o najwazniejszym 1.9 multijet 120km

Sent from my SM-G7105 using Tapatalk

ata
16-04-2018, 22:11
Ale wobec tego kiedy 2 bieg?
Drugi? 100-105°C czyli trochę poniżej temperatury wrzenia płynu chłodniczego (w układzie ciśnieniowym). Jeśli jest zamontowana klima to wchodzą jeszcze dodatkowe sterowania z centralki (załączenie klimy zawsze uruchamia jeden wentylator albo niskie obroty jeśli w aucie jest tylko jeden zamontowany) i czujnika ciśnienia.
Bywa też montowany w układzie włącznik będący niejako "obejściem" całego sterowania wentylatorami, takie zabezpieczenie - zwiera w temperaturze mniej więcej równej wrzeniu płynu i łączy bezpośrednio silnik(-i) wentylatora z akumulatorem.

gurmiki
17-04-2018, 10:10
Ja w tamtym roku miałem tak może dzięki temu coś pomogę. http://fiatklubpolska.pl/bravo-ii-467/wymiana-opornika-wentylatora-chlodnicy-bravo-ii-1-9jtd-12o-km-38091/

toofoxy
17-04-2018, 12:07
Ja w tamtym roku miałem tak może dzięki temu coś pomogę. http://fiatklubpolska.pl/bravo-ii-467/wymiana-opornika-wentylatora-chlodnicy-bravo-ii-1-9jtd-12o-km-38091/

Opornik wentylatora wymienilem w zeszlym roku. Test I i II biegu przez OBD-pozytywny. Mozliwe ze jest wszystko dobrze.. nadal milo byloby jakby ktos zrobil test..:)

Sent from my SM-G7105 using Tapatalk

gurmiki
17-04-2018, 15:04
Ja z tego co pamiętam to w tamtym roku wentylator włączał mi się na 2 biegu przy 98 stopniach a 1 po wymianie opornika przy 93. Ale mogę się mylić. Musiałbym poszukać logów z tamtego roku by być w 100% pewny.

ata
17-04-2018, 17:07
wentylator włączał mi się na 2 biegu przy 98 stopniach a 1 przy 93
Zakładając że termostat ma temperaturę otwarcia 88°C te progi załączenia I i II biegu wyglądają bardzo sensownie.
88° + 5 = 93 + 5 =98
Komputer i termistory są bardziej precyzyjne niż bimetal, można dawać mniejsze marginesy. Ale niech ktoś to sprawdzi na żywym samochodzie.