Zobacz pe³n± wersjê : Zatarty kompresor klimatyzacji - Marea 1.9 JTD
katomasz
22-05-2017, 11:57
Ostatnio jad± chyba zatar³ mi siê kompresor klimatyzacji - w sumie nie zdejmowa³em paska i nie sprawdza³em jak siê obraca. Niemniej, czy po takim zatarciu mo¿na dalej je¼dziæ bez za³±czania klimy? Sprzêg³o bez napiêcia - kostkê wypi±³em na wszelki wypadek. Chodzi o to, aby nie zaci±³ mi siê pasek albo nie pêk³.
Poza tym znacie kogo¶ w okolicach £odzi, kto by³by w stanie to naprawiæ za rozs±dne pieni±dze?
Dzwoni³em do dwóch serwisów specjalizuj±cych siê w klimatyzacjach samochodowych i w najlepszym przypadku krzyknêli 2000 PLN.
roger110
22-05-2017, 14:51
Wejd¼ sobie na OLX`a kto¶ mia³ Bravo albo Mareê z tym silnikiem na czê¶ci u nas w £odzi , kup sprê¿arkê i po k³opocie , grosze zap³acisz . Albo na alledrogo poszukaj
Niemniej, czy po takim zatarciu mo¿na dalej je¼dziæ bez za³±czania klimy? Sprzêg³o bez napiêcia - kostkê wypi±³em na wszelki wypadek. Chodzi o to, aby nie zaci±³ mi siê pasek albo nie pêk³.
Mo¿na, pod warunkiem ¿e sprzêg³o elektromagnetyczne nie jest zablokowane (rdza potrafi zrobiæ taki numer). Z tym ¿e nie w nieskoñczono¶æ (miesi±c? dwa?), i dobrze by by³o sprawdziæ czy chodzi naprawdê lu¼no.
Dzwoni³em do dwóch serwisów specjalizuj±cych siê w klimatyzacjach samochodowych i w najlepszym przypadku krzyknêli 2000 PLN.
Nowa sprê¿arka "trochê kosztuje", nawet za regenerowane (z gwarancj± na ile¶tam) wo³aj± 750-900 PLN.
U¿ywana sprê¿arka kosztuje grosze, problem w tym ¿e mo¿e byæ w podobnym stanie jak twoja. A za robociznê skroj± tak czy siak, sama wymiana pompki to w sumie prosta operacja ale trzeba najpierw opró¿niæ instalacjê z czynnika potem wymieniæ co trzeba (ja bym wymieni³ przy okazji osuszacz je¶li nie by³ nigdy wcze¶niej wymieniany), sprawdziæ szczelno¶æ pró¿niowo i pod ci¶nieniem ... no jest trochê roboty.
katomasz
27-05-2017, 11:44
Chcia³bym uporz±dkowaæ.
Kupiê jaki¶ u¿ywany kompresor. Nówka osuszacz (kosztuje ok. 60-70 PLN). Jadê opró¿niæ uk³ad, wymieniam kompresor oraz osuszacz. Jakie¶ nowe uszczelki na po³±czenia wê¿y? Oringi lub uszczelki?
Nape³niam z kontrastem i to wszystko?
trzeba najpierw opró¿niæ instalacjê z czynnika potem wymieniæ co trzeba (ja bym wymieni³ przy okazji osuszacz je¶li nie by³ nigdy wcze¶niej wymieniany), sprawdziæ szczelno¶æ pró¿niowo i pod ci¶nieniem
Czy co¶ jeszcze trzeba bêdzie wymieniæ tego nie wiem, samochód ma parê lat wiêc np oringi mog± byæ w kiepskim stanie (albo wê¿e, zaworki itp). Nie wiem, nie widzia³em auta, nie chcê zgadywaæ. Ró¿nie bywa, im starsze auto (klima) tym wiêksze szanse ¿e co¶ siê ukrychnie przy monta¿u/demonta¿u.
katomasz
28-05-2017, 19:22
Jeszcze jedno pytanie. Jak siê dobraæ do osuszacza - gdzie jest i czy bêd± jakie¶ problemy przy wymianie.
marcin.b2508
28-05-2017, 21:11
Jak siê dobraæ do osuszacza - gdzie jest
Osuszacz powinien byæ przy ch³odnicach, w okolicy lewego reflektora.
A cena w warsztacie na poziomie 2000 PLN jest ca³kiem realna a nawet powiedzia³bym promocyjna.
Kupuj±c nowy b±d¼ regenerowany kompresor, aby mieæ na niego gwarancjê trzeba spe³niæ klika zaleceñ producenta. A s± to: wymiana osuszacza, skraplacza (ch³odnica), zaworu rozprê¿nego, dobrze by³o by te¿ wymieniæ parownik, ale z regu³y siê go czy¶ci, do tego jeszcze p³ukanie pozosta³ych elementów uk³adu.
wiec kompresor 750 w górê + osuszacz od 50 w górê + chlodnica oko³o 300 + zawór 100-150 + p³yn do p³ukania uk³ 130-150 + robocizna + nabicie uk³ czynnikiem.
Montuj±c u¿ywkê za parê groszy mo¿na ryzykowaæ i nie czy¶ciæ uk³adu.
opisany przyk³ad tyczy siê oczywi¶cie wymiany kompresora po zatarciu.
marcin.b2508
28-05-2017, 22:15
https://warsztat.pl/dzial/102-klimatyzacja/artykuly/montaz-i-uruchomienie-sprezarki-klimatyzacji-porad,63117
artyku³ zwi±zany z tematem.
katomasz
29-05-2017, 20:16
W³a¶nie wyj±³em kompresor i st±d pytanie. Jak w tym, którego dopiero wyj±³em przy³o¿ê palec do ssania i pokrêcê to palec mi zasysa. Na wylocie i pokrêceniu tworzy siê ci¶nienie. W u¿ywce, któr± kupi³em po przy³o¿eniu palca nic siê nie dzieje. I pytanie. Wygl±da, ¿e mój kompresor jest sprawny. Czy tak? I jeszcze jedno, czy jak jest za ma³o czynnika mo¿e doj¶æ do przegrzania kompresora? Bo ogólnie by³ taki objaw, ¿e przy pracy klimy w pewnym momencie przesta³a ch³odziæ i zacz±³ siê wydobywaæ dym. Po wy³±czeniu klimy silnik pracowa³ normalnie.
Bo ogólnie by³ taki objaw, ¿e przy pracy klimy w pewnym momencie przesta³a ch³odziæ i zacz±³ siê wydobywaæ dym. Po wy³±czeniu klimy silnik pracowa³ normalnie.
Poczekaj bo siê zgubi³em. Dlaczego podejrzewasz ¿e kompresor siê zatar³?
Zatarty nie da siê obróciæ, nawet po ostygniêciu pierwszy obrót wymaga du¿ej si³y a potem te¿ jest wyczuwalny opór i "³apanie".
Bo ogólnie by³ taki objaw, ¿e przy pracy klimy w pewnym momencie przesta³a ch³odziæ i zacz±³ siê wydobywaæ dym.
Czy potrafisz powiedzieæ sk±d ten dym wychodzi³?
Przy okazji zainteresuj siê stanem paska.
Sprzêgie³ko elektromagnetyczne dzia³a? sprawdzenie jest proste, potrzebne jest tylko zasilanie i masa -> po pod³±czeniu napiêcia ma "za³apaæ", bez napiêcia ma siê obracaæ lu¼no.
czy jak jest za ma³o czynnika mo¿e doj¶æ do przegrzania kompresora?
Nie poniewa¿ czujnik ci¶nienia wy³±czy klimê zanim co¶ by siê mog³o staæ. Zreszt± bez czynnika te¿ pochodzi do¶æ d³ugo, w sprê¿arce zawsze jest sporo oleju.
Jak w tym, którego dopiero wyj±³em przy³o¿ê palec do ssania i pokrêcê to palec mi zasysa. Na wylocie i pokrêceniu tworzy siê ci¶nienie. W u¿ywce, któr± kupi³em po przy³o¿eniu palca nic siê nie dzieje. I pytanie. Wygl±da, ¿e mój kompresor jest sprawny.
Ten test nie jest pewny, w twoim zapewne jest olej a w tym kupionym niekoniecznie (to ma znaczenie). Mo¿e oba s± sprawne a mo¿e ¿aden, nie jestem w stanie odpowiedzieæ. Nawet maj±c oba na warsztacie nie by³bym w stanie jednoznacznie okre¶liæ czy sprê¿arka jest sprawna 100% (nie mam sprzêtu do testowania pod ci¶nieniem).
katomasz
30-05-2017, 08:59
Poczekaj bo siê zgubi³em. Dlaczego podejrzewasz ¿e kompresor siê zatar³?
Zatarty nie da siê obróciæ, nawet po ostygniêciu pierwszy obrót wymaga du¿ej si³y a potem te¿ jest wyczuwalny opór i "³apanie".
Podejrzenie o zatarciu to wynik rozmowy z jednym z mechaników (przez telefon).
Czy potrafisz powiedzieæ sk±d ten dym wychodzi³?
Przy okazji zainteresuj siê stanem paska.
Sprzêgie³ko elektromagnetyczne dzia³a? sprawdzenie jest proste, potrzebne jest tylko zasilanie i masa -> po pod³±czeniu napiêcia ma "za³apaæ", bez napiêcia ma siê obracaæ lu¼no.
Dym ogólnie by³ spod maski, natomiast kompresor by³ ca³y gor±cy. Po wczorajszym wyjêciu obraca siê bez ¿adnych oporów od samego pocz±tku. Sprzêgie³ko ³apie bez problemu.
Nie poniewa¿ czujnik ci¶nienia wy³±czy klimê zanim co¶ by siê mog³o staæ. Zreszt± bez czynnika te¿ pochodzi do¶æ d³ugo, w sprê¿arce zawsze jest sporo oleju.
A co je¿eli w³a¶nie czujnik ci¶nienia jest uszkodzony? Gdzie on siê znajduje - teraz, gdy na 100% uk³ad jest pusty, mogê sprawdziæ jego dzia³anie. Dzia³a on jako normalnie otwarty, czy normalnie zamkniêty w uk³adzie?
Ten test nie jest pewny, w twoim zapewne jest olej a w tym kupionym niekoniecznie (to ma znaczenie). Mo¿e oba s± sprawne a mo¿e ¿aden, nie jestem w stanie odpowiedzieæ. Nawet maj±c oba na warsztacie nie by³bym w stanie jednoznacznie okre¶liæ czy sprê¿arka jest sprawna 100% (nie mam sprzêtu do testowania pod ci¶nieniem).
No w³a¶nie - jak wiêc sprawdziæ, który wsadziæ? U¿ywka, któr± kupi³em jest na 14-dniowej gwarancji, wiêc jeszcze mogê go oddaæ. Dzisiaj co prawda bêdê mia³ olej, wiêc takie zalanie u¿ywki wchodzi w rachubê. Czy po zalaniu powinien sprê¿aæ przynajmniej tak, jak mój dotychczasowy?
Dym ogólnie by³ spod maski, natomiast kompresor by³ ca³y gor±cy. Po wczorajszym wyjêciu obraca siê bez ¿adnych oporów od samego pocz±tku. Sprzêgie³ko ³apie bez problemu.
No to powiem ¿e jak na kompresor z którego poszed³ dym zachowuje siê dziwnie, ale jest to mo¿liwe.
A co je¿eli w³a¶nie czujnik ci¶nienia jest uszkodzony? Gdzie on siê znajduje - teraz, gdy na 100% uk³ad jest pusty, mogê sprawdziæ jego dzia³anie. Dzia³a on jako normalnie otwarty, czy normalnie zamkniêty w uk³adzie?
http://fiatklubpolska.pl/bravo-brava-marea-438/czujnik-cisnienia-klimatyzacji-15228/
Typowy czujnik z zielon± wtyczk± ma 4 piny, wykrywa za wysokie i zbyt niskie ci¶nienie. Który pin od czego powinno byæ na schemacie.
Czy po zalaniu powinien sprê¿aæ przynajmniej tak, jak mój dotychczasowy?
Jakie¶ objawy dzia³ania (sprê¿ania) powinny byæ.
katomasz
31-05-2017, 19:06
I dzisiaj ju¿ po testach. U¿ywkê, któr± kupi³em bêdê oddawa³ poniewa¿ po zalaniu olejem dalej jest brak ssania i t³oczenia, a poza tym ma delikatne luzy na kole pasowym. Natomiast w mojej chyba wszystko siê wyja¶ni³o. Najprawdopodobniej pad³o ³o¿ysko ko³a pasowego - strasznie chrobocze i strzela podczas pracy. Ogl±da³em w innych kompresorach, ¿e mo¿na to ³o¿ysko wymieniæ. Podobno trzeba odkrêciæ sprzêgie³ko i zdj±æ ko³o. Wycisn±æ jedno ³o¿ysko i wcisn±æ nowe. Czy w tym kompresorze te¿ to tak wygl±da? Jaki jest rozmiar ³o¿yska i typ? Poza tym czujnik ci¶nienia raczej dzia³a, bo teraz przy pustej klimie nie mo¿na jej za³±czyæ.
Najprawdopodobniej pad³o ³o¿ysko ko³a pasowego - strasznie chrobocze i strzela podczas pracy.
Mo¿liwe, zdarza siê. Dok³adnie obejrzyj pasek, bo je¶li by³o tak jak my¶lê (³o¿ysko na chwilê siê zablokowa³o) to dym by³ w³a¶nie z paska.
£o¿ysko mo¿na wymieniæ, sam tego nie robi³em bo nie mam jak ale wiem ¿e da siê. Wymiaru niestety nie znam.
katomasz
31-05-2017, 22:02
OK. Znalaz³em, ¿e najprawdopodobniej jest to ³o¿ysko 35x55x20. Proszê tylko o potwierdzenie.
katomasz
05-06-2017, 15:09
Sprawa rozwi±zana. Okaza³o siê, ¿e winnym za ca³e zamieszanie i awariê by³o ³o¿ysko. Tak siê rozpad³o, ¿e w skutek tego zjara³a siê cewka i sprzêgie³ko, a ko³o zamachowe by³o poprzypalane. Wymiana tych trzech czê¶ci rozwi±za³a problem.
Powered by vBulletin™ Version 4.2.5 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.