markshall
21-05-2017, 17:02
Niestety po 8 latach (sic!) użytkowania oryginalna chłodnica denso powiedziała papa. Postanowiłem ją wymienić samodzielnie, więc zamieszczam krótki opis dla potomnych ;-)
Cała operacja zajęła jakieś 8h, w porównaniu do Uno 1.4 w którym też to kiedyś przerabiałem wyszło jakieś 8 razy dłużej ;/ Oczywiście da się to zrobić szybciej, jednak wymaga wprawy i doświadczenia.
Wg elearn cała procedura wymaga demontażu wielu elementów, jak się okazuje słusznie :mad:
Zaczynamy od kompletnej osłony pod silnikiem (3 części), demontażu nadkoli, jest to niezbędne aby dostać się to wkrętów trzymających zderzak skierowanych łbem w stronę kierownicy. Potem zatrzaski, śruby i zderzaka już nie ma.
28083
Następnie lampy, plastikowa belka pomiędzy nimi i zamek (aby wyciągnąć linkę przełożoną przez tą belkę). Ściągamy belkę wzmacniającą, klakson, plastik kierujący powietrze na nasze chłodnice i wreszcie mamy ładny dostęp do dalszej pracy.
28084
W międzyczasie warto spuścić płyn i odpiąć węże. Z tym miałem najwięcej roboty, gdyż jak się okazuje sprytne szybkozłączki siedzą tak mocno, że o ich wyjęciu w aucie można było pomarzyć. Dlatego odpiąłem od nich węże i kontynuowałem pracę. Dodatkowo wyjąłem filtr i łapacz powietrza aby ograniczyć ilość węży pod maską.
Następnie zdejmujmy intercooler, warto zaopatrzyć się w nowe opaski (50mm). Skraplacz klimy również odkręcamy i mocujemy trytkami do belki. Ostatnim etapem jest odkręcenie wentylatora od chłodnicy i demontaż belki pod nią. Tu przyda się druga osoba aby nam to wszystko nie wyleciało. Niestety nie da rady wyciągnąć chłodnicy górą (próbowałem), stąd jedyna droga to dół.
28085
Mając chłodnicę w ręku straciłem najwięcej czasu próbują wyciągnąć te szybkozłączki/kolanka. Za nic w świecie nie chciało to wyjść, skończyło się na odpiłowaniu króćców i wydłubaniu ich :roll:
28086
Potem montaż w odwrotnej kolejności, poszło już z górki aczkolwiek to jednak było sporo roboty. Odpowietrzanie jest bardzo proste, lejemy płyn aż się przeleje przez odpowietrznik w chłodnicy, potem uzupełnić do max, odpalić i czekać aż się zagrzeje/wentylator włączy trzykrotnie i potem uzupełnić ew. płyn.
Mam tylko nadzieję, że te szybkozłączki będą szczelne bo z tego co widzę nie idzie tego kupić, są razem z wężami ;/
Na koniec dodam, że za 300zł kupiłem chłodnicę denso poza ASO która idealnie pasowała i miała nawet takie same oznaczenia jak stara. Oryginał?
Cała operacja zajęła jakieś 8h, w porównaniu do Uno 1.4 w którym też to kiedyś przerabiałem wyszło jakieś 8 razy dłużej ;/ Oczywiście da się to zrobić szybciej, jednak wymaga wprawy i doświadczenia.
Wg elearn cała procedura wymaga demontażu wielu elementów, jak się okazuje słusznie :mad:
Zaczynamy od kompletnej osłony pod silnikiem (3 części), demontażu nadkoli, jest to niezbędne aby dostać się to wkrętów trzymających zderzak skierowanych łbem w stronę kierownicy. Potem zatrzaski, śruby i zderzaka już nie ma.
28083
Następnie lampy, plastikowa belka pomiędzy nimi i zamek (aby wyciągnąć linkę przełożoną przez tą belkę). Ściągamy belkę wzmacniającą, klakson, plastik kierujący powietrze na nasze chłodnice i wreszcie mamy ładny dostęp do dalszej pracy.
28084
W międzyczasie warto spuścić płyn i odpiąć węże. Z tym miałem najwięcej roboty, gdyż jak się okazuje sprytne szybkozłączki siedzą tak mocno, że o ich wyjęciu w aucie można było pomarzyć. Dlatego odpiąłem od nich węże i kontynuowałem pracę. Dodatkowo wyjąłem filtr i łapacz powietrza aby ograniczyć ilość węży pod maską.
Następnie zdejmujmy intercooler, warto zaopatrzyć się w nowe opaski (50mm). Skraplacz klimy również odkręcamy i mocujemy trytkami do belki. Ostatnim etapem jest odkręcenie wentylatora od chłodnicy i demontaż belki pod nią. Tu przyda się druga osoba aby nam to wszystko nie wyleciało. Niestety nie da rady wyciągnąć chłodnicy górą (próbowałem), stąd jedyna droga to dół.
28085
Mając chłodnicę w ręku straciłem najwięcej czasu próbują wyciągnąć te szybkozłączki/kolanka. Za nic w świecie nie chciało to wyjść, skończyło się na odpiłowaniu króćców i wydłubaniu ich :roll:
28086
Potem montaż w odwrotnej kolejności, poszło już z górki aczkolwiek to jednak było sporo roboty. Odpowietrzanie jest bardzo proste, lejemy płyn aż się przeleje przez odpowietrznik w chłodnicy, potem uzupełnić do max, odpalić i czekać aż się zagrzeje/wentylator włączy trzykrotnie i potem uzupełnić ew. płyn.
Mam tylko nadzieję, że te szybkozłączki będą szczelne bo z tego co widzę nie idzie tego kupić, są razem z wężami ;/
Na koniec dodam, że za 300zł kupiłem chłodnicę denso poza ASO która idealnie pasowała i miała nawet takie same oznaczenia jak stara. Oryginał?