PDA

Zobacz pełną wersję : Regulacja zaworów w silniku 1.6 16V



Lucas_83
07-05-2016, 17:36
Panowie zakładam ten jakże ważny temat, bo niestety nie znalazłem nic przydatnego w historii forum, a temat ten przyda się nam i naszym autkom :) Otóż jak wiadomo wersje benzynowe 1.6 16V wymagają regulacja zaworów. Ja swoje Sedici mam od niedawna, więc nie mam żadnego doświadczenia w tym temacie dlatego prosiłbm o odpowiedź innych bardziej doświadczonych kolegów z forum. Zgodnie z instrukcją obsługi co 30 000km należy sprawdzić i w razie konieczności wyregulować luz popychaczy, a w autach z LPG zaleca się skrócić ten dystans nawet do 20 000km. Czy ktoś może mi coś więcej napisać o kosztach tego typu regulacji i polecić jakiś dobry zakład w woj. Śląskim, który się tym profesjonalnie zajmuje?

miszko
07-05-2016, 19:45
Koszt to około 200-300zł. Potrzebne są specjalne płytki do mierzenia luzu w celu wymierzenia ile potrzeba wyregulować. Trzeba zwalić pokrywę zaworów, a że w tych silnikach nad tym siedzi kolektor dolotowy to jest trochę pracy. Co do zakładu - trzeba poczekać z wypowiedzią kogoś innego, ja nie mam tutaj wiedzy.

Lucas_83
17-05-2016, 14:49
Mam nadzieję, że ktoś da namiar na jakiś dobry sprawdzony warsztat. Zakres prac, o którym napisałeś powyżej jest mi znany, ale znalezienie dobrego warsztatu, który się na tym zna i zrobi to jak należy wbrew pozorom wcale nie jest takie proste

spock22
08-07-2017, 12:46
Hej
podepnę się pod wątek.
Szukam danych dotyczących regulacji luzu zaworowego.
Znalazłem tylko rosyjskojęzyczny pdf. Ciężko się go czyta.
Zwłaszcza interesuje mnie jak ustawić wałek rozrządu do sprawdzenia luzów dolotowych i wylotowych.
Haynesa zdaje się wciaż brak.
Dzięki za wszelkie informacje

uvs
12-07-2017, 15:55
Podobnie jak kolega spock22 poszukuję informacji dotyczących regulacji zaworów w silniku 1.6 16V.
Podczas pracy słychać klekotanie i cykanie zaworów.
Z góry dzięki.

Bartek_K
24-07-2017, 12:48
Generalnie nie robiłem tego, ale będę, bo się zbliżam do książkowych 120 tysięcy. Na internecie lata serwisówka sx4 (ma około 1500 stron), i tam jest wszystko napisane co i jak się robi, aczkolwiek tam każą korzystać z przyrządu wkręcanego zamiast jednego z mocowań wałka rozrządu. Na internetach i youtubach korzystają ze śrubokrętów/dźwigni i magnesu. Gdzieś na forum suzuki ktoś wymieniał w silniku M20A, czyli dwulitrowa "kopia" M16A jaki mamy, są zdjęcia i opis jedno co mi zapadło w pamięci to broń boże nie kręcić wałem korbowym gdy mamy wyciągniętą płytkę bo uszkodzimy szklankę, do której wchodzi płytka.

Bartek_K
09-11-2017, 09:43
Jestem w trakcie procedury regulacji tego luzu i niestety muszę™ odłożyć finisz na przyszły tydzień„ przez pł‚ytki.

Generalnie rozebranie wszystkiego jest bardzo proste- plastikowa obudowa filtra - 3 śrubki, wąż dolotowy sio, odpinamy tylną… część‡ od filtra i nie ma plastiku. Później jest kolejna pokrywa co zakrywa ś›wiece i kable - 4 śrubki i sio nie ma plastiku. 2 minuty i kabli nie ma. Pokrywa 6 czy 8 śrubek, wyciągamy bagnet, odpinamy odmę™ i jej nie ma. Widzimy to co mamy widzieć‡. Należy też ściągnąć‡ prawe koło żeby widzie㇠otwór do kręcenia kołem pasowym na wale korbowym (klucz 17)

Teraz można sobie pomierzy㇠luzy, co jakiś› czas kręcąc wał‚em korbowym w kierunku zegara.

Wyciąganie płytek jest proste - jeden śrubokręt płaski normalny-dosy㇠mocny, drugi malutki albo jakiś szpikulec do podważenia płytki i magnes. Większy śrubokręt kładziemy miedzy krzywką a mocowanie wałka i tworząc dźwignię podważamy, jak się™ szklanka wsunie to mniejszym w otworek w szklance po czym magnesem wyciągamy płytkę™.

Generalnie teraz bę™dzie "ku przestrodze"
Otóż wcześniej się™ naczytałem - wymieniać płytki czy szlifowa㇠na "magnesówce". Wielu uważa drugą opcję™ za totalne druciarstwo, aczkolwiek moim zdaniem (mgr inż. po Polibudzie; MiBM ) zdarcie z płytki 0,05 mm nic nie powinno jej zrobić‡. Szlifierka magnesowa zapewni prostopadłość‡. I taki miałem kurde plan.
Tylko że wyciągam pierwszą… płytkę™ akurat z 4 cylindra patrze i nie wierzę™. Żywcem opierdolona szlifierką od dupy strony grubość‡ płytki 2,45-2,20 mm czyli krzywa w .... . Mówię™ sobie wyprowadzę mendę dremelkiem, i się udało dojść na całości do 2,2 ale co z tego jak płytka jest bananem?
Auto pochodzi od 70 letniego dziadka z TURYNU ! Wszystkie papierki, nalepki z serwisu a tu taki numer.
Także kto ma od niedawna sedici niech sobie zobaczy na czym jeździ, bo wszystkie płytki mają… wyrobione ślady od krzywek wałków, a niektóre krzywki mają lekko pokruszone czubki na bokach. Silnik był bardzo cichy, wszystkie luzy ssą…ce książkowo 0,2 - 0,22, a wydechowe w okolicach 0,2, rekord 0,03 (powinno by㇠0,3) - od niedawna check -engine - wypadanie zapłonu.

Muszę wydechowe mierzyć jeszcze raz korzystają…c z płytek od ssących, które są… jakby wyciągnięte z pudeł‚ka, bł‚yszczą… i mają wymiar idealny.

Dalsza część historii jest taka - pomierzyłem luzy na ssących, policzyłem co i jak i zamawiam. Całą Polskę obdzwoniłem jedyne opcje to ASO Fiata lub Suzuki - oryginały na zamówienie- "panie gdzie od ręki" Kurde nie wiem jak oni robią na warsztacie, ale ok. Może jadą tarczówką jak w Italii. Druga opcja Intercars, mają płytki nawet tanie, zamówiłem 16 sztuk o średnicy 28 mm, a przyszły 27,5 w dodatku matowe chropowate a nie lustrzane. Mówię mam dosyć, płytki odsyłam, jadę do budowlanego po nowe kamienie na szlifierkę stołową i będę rzeźbił. Procedura jest taka (dla koślawych płytek) - Mikrometr w imadło, płytka w mikrometr tam gdzie mikrometr nie wchodzi malujemy flamastrem. Tą pomalowaną powierzchnię szlifujemy na stołowej szlifierce. Tutaj przydaje się blaszka z meeega mocnym magnesem, bo trzymanie płytki zaworowej w palcach jest niewykonalne. I tak sobie trochę paznokcie przyszlifujecie i tak. Płytki są bardzo twarde i trochę czasu trzeba je szlifować z czuciem. Poszlifowane, ok. Wycieramy płytkę (bardzo dokładnie i ręce także !!!) i jak była mocno krzywa to znów na mikrometr i szlifierka. Jak była wporzo to wkładamy ją do szklanki, kręcimy wałem i mierzymy luz. Jak luz za mały to wyciągamy i powtarzamy procedurę. Jak OK to lecimy z następną. Można także pokombinować aby pozamieniać płytki miejscami, bez szlifowania 1 czy 2 sztuk.

Poskładane wszystko, wymieniłem także świece z jakiś zwykłych boscha na "super pro LPG power" boscha, przejechane 4000 km.
Podsumowanie: Silnik cichutki i nie drży na niskich obrotach. Nie wyskoczyły błędy o wypadaniu zapłonu.

P.S. Panie moderatorze, można usunąć post wyżej z krzaczkami ;)

mis665
18-02-2018, 21:27
Jestem w trakcie procedury regulacji tego luzu i niestety muszę™ odłożyć finisz na przyszły tydzień„ przez pł‚ytki.

Generalnie rozebranie wszystkiego jest bardzo proste- plastikowa obudowa filtra - 3 śrubki, wąż dolotowy sio, odpinamy tylną… część‡ od filtra i nie ma plastiku. Później jest kolejna pokrywa co zakrywa ś›wiece i kable - 4 śrubki i sio nie ma plastiku. 2 minuty i kabli nie ma. Pokrywa 6 czy 8 śrubek, wyciągamy bagnet, odpinamy odmę™ i jej nie ma. Widzimy to co mamy widzieć‡. Należy też ściągnąć‡ prawe koło żeby widzie㇠otwór do kręcenia kołem pasowym na wale korbowym (klucz 17)

Teraz można sobie pomierzy㇠luzy, co jakiś› czas kręcąc wał‚em korbowym w kierunku zegara.

Wyciąganie płytek jest proste - jeden śrubokręt płaski normalny-dosy㇠mocny, drugi malutki albo jakiś szpikulec do podważenia płytki i magnes. Większy śrubokręt kładziemy miedzy krzywką a mocowanie wałka i tworząc dźwignię podważamy, jak się™ szklanka wsunie to mniejszym w otworek w szklance po czym magnesem wyciągamy płytkę™.

Generalnie teraz bę™dzie "ku przestrodze"
Otóż wcześniej się™ naczytałem - wymieniać płytki czy szlifowa㇠na "magnesówce". Wielu uważa drugą opcję™ za totalne druciarstwo, aczkolwiek moim zdaniem (mgr inż. po Polibudzie; MiBM ) zdarcie z płytki 0,05 mm nic nie powinno jej zrobić‡. Szlifierka magnesowa zapewni prostopadłość‡. I taki miałem kurde plan.
Tylko że wyciągam pierwszą… płytkę™ akurat z 4 cylindra patrze i nie wierzę™. Żywcem opierdolona szlifierką od dupy strony grubość‡ płytki 2,45-2,20 mm czyli krzywa w .... . Mówię™ sobie wyprowadzę mendę dremelkiem, i się udało dojść na całości do 2,2 ale co z tego jak płytka jest bananem?
Auto pochodzi od 70 letniego dziadka z TURYNU ! Wszystkie papierki, nalepki z serwisu a tu taki numer.
Także kto ma od niedawna sedici niech sobie zobaczy na czym jeździ, bo wszystkie płytki mają… wyrobione ślady od krzywek wałków, a niektóre krzywki mają lekko pokruszone czubki na bokach. Silnik był bardzo cichy, wszystkie luzy ssą…ce książkowo 0,2 - 0,22, a wydechowe w okolicach 0,2, rekord 0,03 (powinno by㇠0,3) - od niedawna check -engine - wypadanie zapłonu.

Muszę wydechowe mierzyć jeszcze raz korzystają…c z płytek od ssących, które są… jakby wyciągnięte z pudeł‚ka, bł‚yszczą… i mają wymiar idealny.

Dalsza część historii jest taka - pomierzyłem luzy na ssących, policzyłem co i jak i zamawiam. Całą Polskę obdzwoniłem jedyne opcje to ASO Fiata lub Suzuki - oryginały na zamówienie- "panie gdzie od ręki" Kurde nie wiem jak oni robią na warsztacie, ale ok. Może jadą tarczówką jak w Italii. Druga opcja Intercars, mają płytki nawet tanie, zamówiłem 16 sztuk o średnicy 28 mm, a przyszły 27,5 w dodatku matowe chropowate a nie lustrzane. Mówię mam dosyć, płytki odsyłam, jadę do budowlanego po nowe kamienie na szlifierkę stołową i będę rzeźbił. Procedura jest taka (dla koślawych płytek) - Mikrometr w imadło, płytka w mikrometr tam gdzie mikrometr nie wchodzi malujemy flamastrem. Tą pomalowaną powierzchnię szlifujemy na stołowej szlifierce. Tutaj przydaje się blaszka z meeega mocnym magnesem, bo trzymanie płytki zaworowej w palcach jest niewykonalne. I tak sobie trochę paznokcie przyszlifujecie i tak. Płytki są bardzo twarde i trochę czasu trzeba je szlifować z czuciem. Poszlifowane, ok. Wycieramy płytkę (bardzo dokładnie i ręce także !!!) i jak była mocno krzywa to znów na mikrometr i szlifierka. Jak była wporzo to wkładamy ją do szklanki, kręcimy wałem i mierzymy luz. Jak luz za mały to wyciągamy i powtarzamy procedurę. Jak OK to lecimy z następną. Można także pokombinować aby pozamieniać płytki miejscami, bez szlifowania 1 czy 2 sztuk.

Poskładane wszystko, wymieniłem także świece z jakiś zwykłych boscha na "super pro LPG power" boscha, przejechane 4000 km.
Podsumowanie: Silnik cichutki i nie drży na niskich obrotach. Nie wyskoczyły błędy o wypadaniu zapłonu.

P.S. Panie moderatorze, można usunąć post wyżej z krzaczkami ;)

.... ja swoje zawory szlifowałem na szlifierce magnesowej w warsztacie koszt niewielki