PDA

Zobacz pełną wersję : Bravo 1.6 Mjet 120km, problemy z turbiną bądź jej osprzętem



Papciak
26-04-2016, 10:59
Fiat Bravo II, 2008r, 1.6 Multijet, 120KM, 16V

CHECK ENGINE - ODŁĄCZENIE TURBINY - SPADEK MOCY

Witajcie,
Chciałem się Was zapytać o możliwą przyczynę występowania i ewentualnie usunięcia usterki, która wyskakuje w moim Bravo raz na jakiś czas. Nie występuje ona regularnie, często przez 3-4 miesiace nie dzieje się nic, po czym potrafi ona pojawić się 2-3 razy w przeciągu dnia, a następnie znów ustępuje i nie daje o sobie znać przez kolejne tygodnie.

Do rzeczy: Podczas jazdy (nie ważne czy spokojnej czy dynamicznej) silnik pracuje prawidłowo. Zdarza się jednak tak, że jadę w trasie np 130km/h i potrzebuję dodatkowo "depnąć w pedał". Auto wtedy przyśpiesza dość dynamicznie przez około 2-3 sekundy, po czym wyskakuje bład Check-Engine oraz komunikat "Skontrolować silnik". Auto zaczyna zwalniać do osiągnięcia poziomu 2000 obrotów na minutę, turbina zostaje odcięta i auto jest bez mocy. Muszę wtedy zjeżdżać na pobocze, wyłaczyć auto i po jego ponownym odpaleniu moc wraca, turbo działa, właściwości jezdne wracają do normy. Przez około 3-4 cykle uruchomienia auta wyskakuje jeszcze komunikat Check-Engine po czym i on znika i nie ma śladu po jakimkolwiek błędzie.

Podobna sytuacja czasem się zdarza gdy jadę jednostajnie np 120km/h i muszę na chwilę odpuścić gaz (żeby np auto przede mną zdążyło się schować na drugi pas) i jak dodaję gazu ponownie bład potrafi wyskoczyć.

Zaznaczam, iż błąd nie wyskakuje regularnie. Potrafię przez miesiąc sztucznie wywoływać wyżej opisane sytuacje i jak na złość błąd się nie pojawia.

Pojechałem na diagnostykę komputerową, ale żadna wartość nie zapisuje się w komputerze. Wyjątkiem jest sytuacja kiedy błąd się pojawi i podłączam się z komputerem natychmiast, bez wyłączania auta. Wtedy komputer wskazuje na błąd czujnika pozycji turbosprężarki. Również były robione testy i pomiary turbo podczas jazdy i wyszło, że czasem turbina pracuje skokowo, czyli, że potrafi się przyciąć - wybaczcie, nie umiem powiedzieć dokładniej o co chodzi. Sprawdzana była również praca wtrysków, ale pracują one idealnie, więc wtryski są wykluczone.

Czy ktoś z Was miał może podobną sytuację? I czy udało się Wam ją jakoś rozwiązać? W serwisie powiedzieli mi, że najprawdopodobniej pomoże czyszczenie turbiny i ustawienie jej geometrii od nowa. Że prawdopodobnie czujnik (ten który wskazuje błąd) dostaje od turbiny złe parametry, które rozpoznaje jako błąd i wyrzuca check-engine. Brzmi to w sumie prawdopodobnie, ale może zanim oddam go na czyszczenie turbiny zapytam o Wasze doświadczenia.

Z góry dziękuję!

PuntoEvo_PL
26-04-2016, 15:22
Witaj,
Ja mam punto evo ale z tym samym silnikiem. Mialem podobny jak nie taki sam problem. U mnie to przeladowanie w czujniku cisnienia doladowania w kolektorze odcinalo turbo i objawy identyko jak u Ciebie. Jak masz dpf to przejedz sie na 4 biegu przy 3k rpm przez jakies 15 min. Przeczyscisz troche auto z sadzy. Zloguj auto: cisnienie doladowania mierzone i oczekiwane, do tego polozenie turbo w mm i cos bdmy wiedziec. U mnie powodem bylo zamulanie auta.


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

Papciak
10-05-2016, 15:36
Witam,
byłem u gościa w serwisie Fiata i zdiagnozował że jest to "czujnik pozycji geometrii turbiny", powiedział że należy turbo oddać do regeneracji bo inaczej się tego nie da zrobić.
Po pierwsze to nie mogę nigdzie w necie znaleźć takiego czujnika zatem pytanie jaka jest jego inna nazwa czy może jest to czujnik na gruszce ? na początek należy poddać turbinę czyszczeniu oraz spróbować ją "rozruszać"?
Po drugie jeżeli to nie pomoże to regeneracja czy da się zrobić w inny sposób?

PuntoEvo_PL
10-05-2016, 16:47
Sluchaj podjedz do innego mechanika niech sprawdzi czujnik cisnienia doladowania jest w kolektorze dolotowym za silnikiem. Czesto on jest powodem takiego stanu rzeczy. Moze byc tez zawalony kolektor dolotowy i przez to cisnienie jest wieksze. Wrzuc logi cisnieniem doladowania mierzone i docelowe.

A ta gruszka jest pod turbina, jak sie przyjrzysz to widac ja pod oslona termiczna.


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

Papciak
10-05-2016, 19:02
Witam,

jutro zajrzę do kolektora czy jest bardzo zawalony, niestety ze względu na to że jest to w sumie nowy nabytek to nie wiem kiedy były ostatnio czyszczony kolektor.
Gdzie mogę znaleźć ten czujnik ? jest gdzies na widoku czy trzeba będzie grzebać?

PuntoEvo_PL
11-05-2016, 13:59
Niestety jest showany. Nie widzoczny, za silnikiem na dwa imbusy.
Sprobuj z takim lusterkiem dentystycznym. 😉


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk