PDA

Zobacz pełną wersję : Powolne nagrzewanie silnika - owiewka/osłona na grill



maciekpt
03-12-2014, 11:43
W związku z tym, że nasze auta, a przynajmniej te z silnikiem 1.9 JTD, dość wolno się nagrzewają zacząłem się zastanawiać nad pomysłem owiewki na grill. Widziałem coś takiego w Octaviach:
http://www.heko.pl/images/galeria/oslonyzimowe3/SKODA%20OCTAVIA%20II.JPG
http://skodaczesci24.pl/sklep/czesci_skodaczesci24/hekooctavia2_1.jpg

Co myślicie?
Ma to jakiś sens? Przyspieszyłoby nagrzewanie silnika? I czy nie miałoby negatywnych skutków?

petarda
03-12-2014, 12:34
Osłonę na gril zakładam w październiku, mam do pracy 7,5 km i zazwyczaj pod wiatr więc silnik niedogrzany.
Nie kupowałem gotowca tylko zrobiłem z falistego tworzywa pasek który wkładam pod grill po odkręceniu trzech śrub.
Do wcześniejszych samochodów też zakładałem bo są dogrzane w czasie mrozu.

pu3
03-12-2014, 15:03
Witam, takze zamontuje oslonke

mrozek
03-12-2014, 15:08
Patent z Wartburga i Warszawy :-)

petarda, do jakiej temperatury ogrzewa Ci się silnik z osłonką po 7.5 km? Tzn. która kreska na wskaźniku?

pzdr

maciekpt
03-12-2014, 15:19
No tak, patent ze starszych aut :)

Z drugiej strony, jeśli termostat jest sprawny to obieg płynu przez chłodnicę jest zamknięty do czasu nagrzania, nie? W takim wypadku zasłonięcie grilla (chłodnicy) będzie miało tylko taki skutek, że mniej zimnego powietrza będzie wpadało do komory silnika. Czy to duży zysk? Nie wiem.

mrozek
03-12-2014, 16:02
No tak, patent ze starszych aut :)

Z drugiej strony, jeśli termostat jest sprawny to obieg powietrza przez chłodnicę jest zamknięty do czasu nagrzania, nie? W takim wypadku zasłonięcie grilla (chłodnicy) będzie miało tylko taki skutek, że mniej zimnego powietrza będzie wpadało do komory silnika. Czy to duży zysk? Nie wiem.

No właśnie dlatego zapytałem do której kreski dochodzi wskaźnik temperatury.

pzdr

maka131
03-12-2014, 16:27
już od dawna na wielu portalach motoryzacyjnych pożna przeczytać artykuły na ten temat. wnioski wszędzie sa podobne, każdy ma wolną wolę i zrobi jak uważa, byle z głową. przy sprawnym termostacie, odczucia subiektywne, podobno trochę czybciej zaczyna dmuchać ciepłym powietrzem.
ja nie zasłaniam. nawet jak stoi czałą noc pod chmurką to i tak po przejechaniu ok.2-3km dmucha ciepłym powietrzem i robi się ciplutko w środku.


Zasłanianie chłodnicy zimą - czy to ma sens? • Naszym zdaniem • AutoCentrum.pl (http://www.autocentrum.pl/naszym-zdaniem/zaslanianie-chlodnicy-zima-czy-to-ma-sens/)

Zasłaniać chłodnicę? (http://www.motofakty.pl/artykul/zaslaniac-chlodnice.html)

asykom15
03-12-2014, 18:52
jak mi zaczyna dmuchac trakim ciepłym (lekko) powietrzem po przejechaniu 2 km to wszystko ok mam ???)

mrozek
03-12-2014, 19:45
jak mi zaczyna dmuchac trakim ciepłym (lekko) powietrzem po przejechaniu 2 km to wszystko ok mam ???)

Kazdy typ auta jest inny.

adamo
03-12-2014, 20:06
No tak, patent ze starszych aut :)

Z drugiej strony, jeśli termostat jest sprawny to obieg płynu przez chłodnicę jest zamknięty do czasu nagrzania, nie? W takim wypadku zasłonięcie grilla (chłodnicy) będzie miało tylko taki skutek, że mniej zimnego powietrza będzie wpadało do komory silnika. Czy to duży zysk? Nie wiem.

Z mojego doświadczenia wynika , że po zakupie auta zepsuty termostat, następnie wymiana i 1,5 roku jest ok, dogrzewał się do 90 stopni jeżdżąc do pracy 10 km. Obecnie po wymianie intercullera (dziurawy) na wiosnę stwierdziłem, że nagrzewa się nieco wolniej, po prostu interculler jest czysty. Poprzedni był do połowy niewidoczny(utleniony i zapchany owadami) a więc częściowe przysłonięcie chłodnicy powinno mieć sens.Ograniczony napływ zimnego powietrza mimo wszystko powoduje szybsze ogrzanie silnika oraz wnętrza pojazdu ,myślałem też o włożeniu coś między interculer a chłodnicę.

petarda
03-12-2014, 23:24
Po zasłonięciu grilla osiąga normalną temperaturę pracy czyli wskazówka pionowo. Całość jest złożona zależna od kilku czynników. Mam zaślepiony EGR więc silnik nagrzewa się wolniej na jałowym, wpływ ma oczywiście temperatura na zewnątrz, ile czasu stoję pod domem z włączonym silnikiem kiedy np omiatam śnieg, czas jazdy, kierunek wiatru i prędkość wentylatora nadmuchu do kabiny. Mam dwie trasy, wolniejszą i szybszą ok 7 minut. Przy temperaturze -5 bez śniegu, pod wiatr tą szybszą po ok 5,5-6 km jest nagrzany do normalnej temperatury, jeśli jest śnieg lub jadę wolniej nagrzewa się szybciej. Jakby nie kalkulować, po osłonięciu nagrzewa się szybciej, nie przegrzewa się bo nigdy temperatura nie przekroczyła normalnej.
Kiedy jadę latem przy +20 czy +25 tez się nie przegrzewa, wentylator nie załącza a przecież to 30 stopni różnicy, to co więcej rozdzielać włos na czworo.
Za dużo czytacie artykułów płodzonych przez różnych teoretyków.
O szkodliwym przegrzewaniu silnika po zaślepieniu EGR też kiedyś czytałem, zaślepiłem i jest dokładnie odwrotnie niż było opisane.

mrozek
03-12-2014, 23:35
Co to znaczy "normalnej temperatury"?
Jaka pozycja na wskazniku?

Pzdr

petarda
04-12-2014, 23:07
Wskazówka dokładnie pionowo na wskaźniku, jak już silnik rozgrzeje się to jest pionowo i nic dalej, silnik nie przegrzewa się jak to pewnie niektórzy sądzą :rolleyes:
Dodam jeszcze, jakby to miało dla kogoś znaczenie że olej mam pełen syntetyk Motul i dodatek dwusiarczku molibdenu.

pu3
05-12-2014, 20:24
Panowie jak najlepiej dostac sie pomidzy chlodnice a zderzak z osłonką (mam stara karimate do wykorzystania) bedzie dobra?

pu3
06-12-2014, 17:34
oslonka zamontowana, najwygodniej mozna ja zamontowac zdejmujac dolna kratke zderzaka - kilka zdjec

17836

17837

17838

zakrylem cala powierzchnie chlodnicy po testach dam znac jak zmienilo sie nagrzewanie silnika

maciekpt
06-12-2014, 17:54
Ale tylko dół zasłoniłeś, tak? Czekam na rezultaty :-)

petarda
06-12-2014, 23:00
Nie, zasłoniłem górę, dół zasłaniam jak są większe mrozy ale tylko pasek przesłaniający dolną część chłodnicy. Zawsze pozostawiam tyle miejsca aby chłodnica miała możliwość poprawnie działać po otwarciu termostatu. Jak nie zapomnę zabrać aparatu to wstawię foto włożonej osłony.

mrozek
16-12-2014, 14:20
No OK... nie ma to jednak jak sprawny termostat.

W ostatnich dniach zauważyłem, że podczas dojazdów do pracy (8km/podmiejsko) przy lekko ujemnych temperaturach (-1/-2) wskazówka wskazywała ok.3 mm poniżej środka. W trasie przy dużych prędkościach (autostrada) podczas jazdy ze stałą prędkością wskazówka zjeżdżała 2 mm poniżej środka. Podczas dodawania gazu wracała na środek. Ogrzewanie kabiny OK.

Wymieniłem termostat i płyn. Teraz jest nieco cieplej ale nagrzewa się bardzo szybko. W trasie utrzymuje "środek" nawet przy bardzo dużych prędkościach.
Zobaczymy czy zmiana będzie mocno widoczna w podobnych warunkach, gdy wskazówka opadała.

pzdr

mirek8423
25-10-2015, 18:40
Panowie pozwolę sobie odświeżyć. Powiem szczerze, że byłem przeciwny takiemu zastawianiu chłodnicy ale teraz przy temp. koło 0 coraz częściej myślę żeby spróbować ją zastawić. Do pracy mam 10 km czyli wyjazd z garażu, jazda po osiedlu i 7 km przez las i jak jestem już na parkingu to wskazówka jest na ostatniej kresce przed połową więc może takie zastawienie by pomogło, jak myślicie? Może szybciej się dogrzeje.

bob96
25-10-2015, 19:03
N a krótkie odcinki zapewne szybciej auto się nagrzeje, gorzej jak trzeba będzie pojechać gdzieś dalej w trasę. Spróbować zawsze można :)

maciekpt
25-10-2015, 19:53
Ale zasłanianie chłodnicy niewiele da. Tylko tyle, że ogólnie trochę mniej chłodnego powietrza będzie się dostawać do komory silnika. Dopóki silnik nie złapie odpowiedniej temperatury (zwykle trochę mniej niż 90 stopni) to w termostacie jest otwarty TYLKO tzw. mały obieg o chłodnica jest wtedy zupełnie pomijana (oczywiście o ile termostat jest sprawny). Gdy auto się nagrzeje to dopiero wtedy termostat otwiera duży obieg i puszcza płyn chłodzący przez chłodnicę.

miras
25-10-2015, 20:25
Panowie pozwolę sobie odświeżyć. Powiem szczerze, że byłem przeciwny takiemu zastawianiu chłodnicy ale teraz przy temp. koło 0 coraz częściej myślę żeby spróbować ją zastawić. Do pracy mam 10 km czyli wyjazd z garażu, jazda po osiedlu i 7 km przez las i jak jestem już na parkingu to wskazówka jest na ostatniej kresce przed połową więc może takie zastawienie by pomogło, jak myślicie? Może szybciej się dogrzeje.
To chyba masz coś z termostatem, u mnie po około 4-5 km delikatnej jazdy mam równą połowę wskaźnika. Po 1,5-2 km zaczyna lecieć ciepłe powietrze.

mirek8423
25-10-2015, 23:20
To chyba masz coś z termostatem, u mnie po około 4-5 km delikatnej jazdy mam równą połowę wskaźnika. Po 1,5-2 km zaczyna lecieć ciepłe powietrze. miras no nie wiem czy tak jest, po 4 czy 5 km raczej na pewno nie będzie w pionie przy temp zewnętrznej ok.0, cos ściemniasz.Chyba, że stoi auto w super ciepłym garażu ale też wątpie. maciekpt chyba masz rację.

maciekpt
26-10-2015, 07:55
U mnie właśnie jakoś po blisko 5 km się nagrzewa. A ruszam z garażu gdzie temperatura raczej nie spada poniżej 10 stopni

miras
27-10-2015, 10:01
miras no nie wiem czy tak jest, po 4 czy 5 km raczej na pewno nie będzie w pionie przy temp zewnętrznej ok.0, cos ściemniasz.Chyba, że stoi auto w super ciepłym garażu ale też wątpie. maciekpt chyba masz rację.
No to skłoniłeś mnie do testów empirycznych :smile: Auto stoi na otwartej hali garażowej (jak w marketach). Do tej pory było w miarę ciepło, koło 10 stopni, to wczoraj auto nagrzało się do pionu po 4,5 km. Dziś wreszcie pojawił się mrozek, na dworze 2 stopnie, auto potrzebowało 6,5 km do pionowej wskazówki (2 światła po drodze, ruch typowo miejski, jazda z dzieckiem do przedszkola). Może to kwestia używanego oleju (u mnie Amsoil). Ale generalnie mój nagrzewa się szybko.

mrozek
27-10-2015, 15:20
No to skłoniłeś mnie do testów empirycznych :smile: Auto stoi na otwartej hali garażowej (jak w marketach). Do tej pory było w miarę ciepło, koło 10 stopni, to wczoraj auto nagrzało się do pionu po 4,5 km. Dziś wreszcie pojawił się mrozek, na dworze 2 stopnie, auto potrzebowało 6,5 km do pionowej wskazówki (2 światła po drodze, ruch typowo miejski, jazda z dzieckiem do przedszkola). Może to kwestia używanego oleju (u mnie Amsoil). Ale generalnie mój nagrzewa się szybko.

Zwróciłem uwagę, u mnie ok. 5-6 km przy 2 st. dziś rano, przymrozek przy gruncie.

pzdr

kedlaw82
27-10-2015, 22:13
Zwróciłem uwagę, u mnie ok. 5-6 km przy 2 st. dziś rano, przymrozek przy gruncie.

pzdr

U mnie dziś przy 2st rano, 6km do pionu, trasa cały czas 50km/h.

mirek8423
28-10-2015, 13:01
No to miras zwracam honor i przepraszam z określenie, że "ściemniasz". W takim razie muszę się przyjrzeć termostatowi. Dopiero w sobotę będę sprawdzał macał węże po odpaleniu autka w garażu bo w tygodniu niestety nie dam rady, może coś wymacam. Ale koledzy dajcie jakiegoś linka z termostatem żeby był tani i bardzo bardzo dobry.:wink: Jest w ogóle coś takiego:?: Czy taki będzie ? http://allegro.pl/termostat-alfa-romeo-159-croma-vectra-1-9cdti-behr-i5736680698.html

miras
28-10-2015, 14:01
nie ma sprawy, do tego jest forum, aby wymieniać nasze doświadczenia, to wszystkim pomaga. Najlepszego

zaviaseq
28-10-2015, 18:50
Nie sprawdzałem dokładnie, ale u mnie też w "normalnym" tempie nagrzewa się silnik.
Termostaty tej firmy co wymieniłeś są dobre. Na forum AH polecane do Twin Sparków.
Nie polecam vernetów. Serio, kupiłem ich już kilka i ŻADEN nie działał płynnie i temperatura falowała (85-90 non stop)

mirek8423
31-10-2015, 15:37
Cze. A więc tak, po odpaleniu auta za jakieś 7 minut ten wąż co pokazuje palcem zrobił się ciepły ale tylko na długości 10 cm od termostatu a dalej był zimny czy to oznaczało by, że termostat przepuszcza troszkę płynu? A wskazówka temp płynu po tych ok 7 minutach jest taka jak na zdjęciu. Wymienić go? Jak byście doradzili Mirkowi. Pomożecie?;-) 2154821549

pezet3
31-10-2015, 17:28
Po 7 minutach po odpaleniu, bez jazdy miałeś wskazówkę jak na zdjęciu? Ja wczoraj też z ciekawości zerknąłem jak szybko się podnosi wskazówka i dopiero po przejechaniu 7 km osiągneła pion ( temperatura na zewnatrz około 12 stopni ). Także jak u Ciebie tak szybko wstaję wskazówka to wg mnie super.
U mnie jak wskazówka osiągnie pion to się juz nie ruszy w dół, nawet jak włącze grzanie w aucie na 30 stopni i kilka biegów dmuchawy.

mirek8423
31-10-2015, 20:45
Po 7 minutach po odpaleniu, bez jazdy miałeś wskazówkę jak na zdjęciu? Tak po ok 7 minutach i bez jazdy bo w garażu to sprawdzałem (klimę ustawiłem na 16 st. bez włączonej dmuchawy) no i było 9 stopni w garażu, tylko mnie martwi ten wąż który robi się ciepły może się tam płyn przeciska przez termostat a podczas jazdy przepycha go więcej. Nie wiem. Jutro zobaczę podczas jazdy czy u mnie się wskazówka rusza podczas ogrzewania kabiny na różnych temperaturach.

pezet3
31-10-2015, 21:20
Jechałem teraz na krotkim dystansie, wskazowka podniesiona na 1/4,wąż od termostatu do chłodnicy był już ciepły. Nie wiem jaka jest temperatura płynu przy tej pozycji wskazówki, ale termostat otwiera sie około 88 stopni. Myślę więc że u mnie przepuszcza termostat, ale problemów z ogrzaniem kabiny a pożniej z brakiem trzymania pionu przez wskazówke nie mam.

maciekpt
31-10-2015, 21:55
Mirek jeśli wąż zrobił się ciepły ale tylko na krótkim odcinku od termostatu to raczej termostat nie puszcza - po prostu płyn się nagrzał od samej obudowy termostatu. Zresztą przecież termostat to nie jest konstrukcja w 100% szczelna

mirek8423
02-11-2015, 01:04
No i dzisiaj zaobserwowałem dwie rzeczy jak to jest u mnie , po nagrzaniu silnika w czasie jazdy wskazówka stoi w pionie i tu jest ok ale podczas jazdy z góry na długości ok 1,5 km na luzie ( tak nie jeżdżę a tylko dzisiaj) wskazówka spadła o jedną kreskę potem wróciła w pion a druga obserwacja to jadąc wolno po drogach osiedlowych i mając ustawione na panelu klimy 20*C i po przestawieniu na 32*C + mocny nawiew to wskazówka też uciekła o jedną kreskę ale po jakiejś chwili wróciła do pionu. Dla świętego spokoju chyba zakupie nowy termostat i tyle.

maciekpt
02-11-2015, 06:37
Jak dla mnie to jest raczej normalne zachowanie