Zobacz pełną wersję : Croma 2.4, check engine, zawór EGR
Witam Cromowców!
W serwisie Fiata sprawdzili, że mam uszkodzony zawór EGR. Paliła mi się kontrolka check engine, spadek mocy, słabe przyspieszenie. Uszkodzona jest elektronika w tym zaworze, wymiana 1000 zł. Nie podlega regeneracji, czyszczeniu.
Proszę o informację czy miał ktoś podobny przypadek. Czy można coś z tym zrobić taniej? Silnik 2.4, rocznik 2010.
Dziękuję i pozdrawiam,
Piotr
Zwróć się ludzi zajmujących się tuningiem auta - większość ma w ofercie wyrzucenie z oprogramowania EGR. Ekolodzy Cię zjedzą, ale po takim zabiegu zapomnisz o EGR, jego regularnym czyszczeniu czy okresowej wymianie. Po wyprogramowaniu auto jest trochę żwawsze na dole, sprawdzone z autopsji.
Dzięki za email. Czy taka zmiana, za wyjątkiem jakości spalin, nie ma wpływu na silnik? Spalanie teoretycznie powinno być niższe, prawda?
A co z badaniem spalin przy badaniu technicznym.
Piotr
Za 100 zł można kupić używany zawór ,albo samą cewkę . Wymieniałem w zeszłym tygodniu samą cewkę w Bravo II, przeczyściłem zawór i wszystko OK.
Na allegro nowe chodzą po 300-400 zł
harry_krk
20-05-2014, 15:32
Dokładnie można kupić czasem tanio nowy :) wymiana w 1,9 prosta nie wiem jak w 2,4. Usunąć programowo tez można i nie ma to wpływu na silnik.
ja osobiście kupiłem nowy egr za ok 400zł, efekt taki że musiałem dokupić jeszcze częściową zaślepkę bo szarpało, jeżeli zepsuje mi się jeszcze raz jadę na usunięcie.
Wymiana egr za 1000 zł? To jest chore... Nawet doliczając nowy egr. Możesz to zrobić sam, albo jakikolwiek mechanik za przysłowiową flaszkę. Kolego Piotrze, jeżeli potrzebujesz zawór egr i jesteś zdecydowany na jego wymianę - mama taki, zbyteczny ze swojego auta, też 2.4 JTDm. Był zamontowany dwa tygodnie. W komplecie z zaślepką ograniczającą przepływ spalin, opakowaniem i gwarancją do kwietnia 2016. Szczegóły na priv.
osobiście powiem, że wymiana takiego egra to 15 minut roboty, więc szkoda wydawać na flaszkę dla mechanika, lepiej wypić ją samemu po wymianie. Dodam również, że nie jestem fanem naprawiania auta samemu, ale to naprawdę bajka,
ja za pierwszą wymianę zapłaciłem 40 zł, jak zobaczyłem za co zapłaciłem to mi było przykro tym bardziej że za 3 dni miałem montować zaślepkę :)
Witam ponownie, dziękuję za pomoc.
Z braku czasu porzuciłem temat na kilka dni w czasie których przejechałem ok 2kkm (trasa). Kontrola Check engine samoistnie zgasła. Wygląda na to, że brud się przepalił. Czy zgaśnięcie kontrolki może oznaczać, że zawór EGR i elektronika działają poprawnie i wystarczy dokładne czyszczenie bez wymiany. Auto stało się bardziej dynamiczne ale daleko mu do przyspieszenia przed awarią, raczej nie wciska w fotel :)
Piotr
Trudno jednoznacznie stwierdzić. Z pewnością dalsza jazda to normalna, użytkowa degradacja zaworu EGR, który w przyszłości i tak odmówi posłuszeństwa. A przyczyn niewłaściwej pracy silnika, czy choćby utraty dynamiki może być wiele. Poczytaj o klapach wirowych w kolektorze ssącym i zobacz jak to wygląda u ciebie.
Wracając do tematu to wyczyściłem EGR ale kontrolka wciąż się świeci. Trochę syfu tam było. Przyspieszenie znacznie lepsze ale to wciąż nie to przed kilka miesiącami. w zasadzie nie mogę jechać szybciej niż 130km/h. Swoją drogą to raz w trasie sama mi zgasła ta kontrolka ale praca silnika nie poprawiła się.
Mam takie pytania
1) co jeszcze można sprawdzić/ wyczyścić/ wymienić/ wymontować?
2) jak nazywa się ta długa rura po stronie prostokątnego wejściu do zaworu EGR. Tamten otwór wydaje się być jeszcze bardziej zapchany.
Dziękuję i pozdrawiam,
Piotr
Ok, odpowiem sobie sam:) To coś przed EGR to kolektor dolotowy ssący. U mnie jest aluminiowy. Musi być nieźle zasyfiony. Czy w Cromie 2.4 20V można go wymontować bez demontażu całego silnika? Klapy wirowe wydają się działać poprawnie ale ruchy nie są jakieś super płynne. W jakim zakresie powinny się obracać?
Piotr
da się - u siebie wyciągałem i czyściłem na youtube jest parę filmów jak to przebiega, generalnie trzeba wyciągnąć pompę CR wcześniej przykręcając jej koło do obudowy 2 śrubami , zlać trochę płynu - ok 1 l , oczywiście zaopatrzyć się w nową uszczelkę pod kolektor dolotowy, nie wiem czy występują w sprzedaży uszczelki samego kolektora ( składa się z 2 połówek ) ja osobiście użyłem "płynnej" uszczelki do misek olejowych , co do zakresu pracy klap wirowych to jest to kąt 90* - opornie ci chodżą bo sam sterownik klap ma sprężynę
Dziękuję za informację. Czyściłeś kolektor w silniku 1.9 czy 2.4? Z tego co już się zdążyłem przekonać to w 2.4 wszystko jest większe, trudniejsze i droższe :) czy można to ewentualnie spryskać jakimś chemicznym środkiem?
Mam jeszcze pytanie odnośnie działania komputera. Czy w przypadku pojawienia się kontrolki Check Engine np wadliwy EGR, po wymianie i ustąpieniu błędu kontrolka sama znika czy też trzeba ją wykasować. Rozumiem, że jak jest jakiś błąd to komputer ustawia samochód w tryb awaryjny, prawda? Stąd może wynikać np ograniczenie prędkości do 130km/h.
Piotr
Zastanawiam się na tym, ale nie wiem czy to bardziej nie zaszkodzi niż pomoże Czyszczenie kolektora dolotowego Diesel (http://www.liqui-moly.pl/serwis/informacje-techniczne/118-czyszczenie-kolektora-dolotowego-diesel)
(Automat) Autor dopisał treść. Post został scalony.
Błąd EGR sam się wykasuje po kilku odpaleniach.
Poszukaj na forum, mam dzień e wrażenie ze ktoś już to testował.
Błąd zniknie z deski w pamięci będzie wisiał dalej, że występował
w awatarze mam typ silnika ;) co do kontrolki ostatnio musiałem kasować komputerem, kilkukrotne odpalanie nic nie dało (miałem błąd egr) u mnie w trybie awaryjnym nie dało się jechać więcej jak 50 -60
witam wszystkich,
A więc sprawa wygląda następująco. Gdy świeci się kontrolka to jest tryb awaryjny. Po zdjęciu Check engine wszystko wróciło do normy. Auto znowu ciągnęło ..... ale jakoś dziwnie. Rozpędzało się znacznie lepiej ale ok 1300-2000 obrotów jest jakiś minimalny spadek mocy. Na trasie pojawił się dodatkowo P0238. Zaraz go zdjąłem :)
wyczyściłem czujnik ciśnienia doładowania MAP (był mocno zasyfiony), wężyki od elektrozaworu sprawdziłem. Klapy wirowe poruszają się prawidłowo. Elektrozawór mam cały plastikowy bez metalowej opaski.
Teraz sytuacja wygląda tak, że po wciśnięciu gazu raz dostaje kopa a drugi raz rozpędza się powoli (lepiej na wyższych obrotach). Żadnej reguły. Z logów wynika, że ciśnienie doładowania obliczone jest znacznie mniejsze od osiąganego np 1700 do 1300mBar.
1).Czy należy wymienić ten elektrozawór turbo?
2) jakie parametry w multiecuscan należy sprawdzić, żeby znaleźć przyczynę mulenia.
3) skoro MAP był zasyfiony to cały kolektor wygląda podobnie. Czy warto go wykręcać i czyścić?
Pozdrawiam,
Piotr
No to ja stawiam na zacinającą się kierownicę turbiny. Sprawa mechaniczna. Małe ciśnienie doładowania - uboga mieszanka - więcej sadzy. Może też turbina puszcza trochę oleju...
Kolektor zawsze warto wyczyścić, ale to trochę zachodu ze zdjęciem. Większym problemem jest skąd się bierze syf.
Dzięki Grzest. Czy z MultiEcuScana wyjdzie coś? Tę kierownicę da się wyczyścić w moim plastikowym zaworze czy trzeba wymieniać całego?
O którą turbinę i olej Ci chodzi? Nie wiem czy to ma znaczenie ale trochę mi oleju z silnika wzięło przez 10kkm, wydaje się, że za dużo.
Piotr
Mam na myśli niestety turbosprężarkę... Zawór sterujący może być OK, ale jak mechanicznie się kierownica zacina to na nic dobre sterowanie....
Niestety nie obejdzie się bez wyjęcia turbiny w takim przypadku..
PS: zdejmij gumowy wąż dolotowy do kolektora i zobacz czy jest tylko tłusty, czy zarzygany olejem...
Dzięki. Branie oleju, raz zapalił mi się niski poziom oleju mimo pełnego stanu, kilka razy silnik wchodził na wysokie obroty i tam pozostawał 2-3 sekundy po zdjęciu gazu zdają się potwierdzać Twoją opinię.
A ja sądziłem że 200 zł na zaworek turbospreżarki rozwiąże problem :)
Piotr
mam olej na przepustnicy i w kolektorze. Stąd pewnie ubytki w silniku. Swoją drogą dziwiłem się skąd ta mokra maź przy wejściu do kolektora od strony EGR. To sadza, nagar wymieszane z olejem.
Cóż trzeba się wziąć za turbinę.
PS z drugiej strony może ten olej i breja smarowały klapy wirowe przeciwdziałając zatarciu :)
Piotr
Byłem w warsztacie. Chłopaki znaleźli nieszczelny przewód do gruszki sterującej turbiną (przewód inny niż do zaworu overboosta). Dopiero teraz czuję te 200KM!!! :) Wszystko wydaje się działać dobrze.
Żeby nie było zbyt pięknie to stwierdzili, że turbina pluje jednak do kolektora mgłą olejową, stąd pewnie branie oleju. Skoro wszystko działa na razie dobrze to czy ta mgła zapowiada problemy?
Piotr
Problemy
DPF, odma, klapy przez syf (mokry i zlepiający) w kolektorze. DPF można zniszczyć przez dużo większą temp spalania mieszanki z olejem (olej w końcu nie będzie się dopalał w komorze, tylko w DPF-ie co poskutkuje stopieniem ceramicznej struktury).
No i syf w intercoolerze-spadek sprawności chłodzenia powietrza doładowanego...
PS: ok 1600pln (ja tak zapłaciłem za całkowitą regenerację-tylko korpus został stary) i zapominasz na conajmniej 200kkm jak będziesz szanował turbinę...
Witam Cromowców!
W serwisie Fiata sprawdzili, że mam uszkodzony zawór EGR. Paliła mi się kontrolka check engine, spadek mocy, słabe przyspieszenie. Uszkodzona jest elektronika w tym zaworze, wymiana 1000 zł. Nie podlega regeneracji, czyszczeniu.
Proszę o informację czy miał ktoś podobny przypadek. Czy można coś z tym zrobić taniej? Silnik 2.4, rocznik 2010.
Dziękuję i pozdrawiam,
Piotr
Też odczuwałem brak mocy w aucie, zapalił check engine. W ASO stwierdzili to samo co u Ciebie. Wstawiłem auto do zaprzyjaźnionego warsztatu i okazało się, że to nie EGR, a przewody sterujące turbiną (nierówne przepływy). Koszt 120 zł i jeździ teraz aż miło.
robertdax
14-02-2015, 17:12
Podepne sie pod temat, w mojej Cromie tez zapalila sie kontrolka. Nie ma spadku mocy i silnik pracuje normalnie. Diagnosta powiedzial, ze zawor egr jest zablokowany w pozycji "zamkniety". Moje pytanie, czy naprawiac od razu czy mozna jezdzic? Silnik 2.4
Python28
14-02-2015, 17:38
Jak zablokowany jest w pozycji zamkniętej to dla kolektora ssącego lepiej. Pytanie czy na pewno bo komputerowi bym nie wierzył.
robertdax
14-02-2015, 19:21
Diagnosta powiedzial, ze gdyby byl zablokowany w pozycji otwarty to auto by nie jechalo. Czy przy czyszczeniu trzeba wymieniac uszczelki?
Python28
14-02-2015, 20:16
Do diagnosta Cię okłamał, gdyby zawór zatrzymał się w pozycji 10% otwarty to cały czas spaliny dostawały by się do kolektora ssącego a samochód był by troszkę słabszy raczej nie odczuł byś tego. Co do czyszczenia to przede wszystkim trzeba sprawdzić czy zawór jest sprawny, zawór zanieczyszczony pracuje ale się nie domyka a ty napisałeś że zawór stoi a to różnica.
robertdax
14-02-2015, 21:47
Masz racje, powiedzieli ze zablokowany. Wycenili wymiane na 300 eu z zaworem po regeneracji. W internecie moge kupic komplet za 140 eu nowy. Troche drogo sobie cenia wymiane. Tak to jest jak sie ktos przesiada z benzyny na dizla. Jak narazie nie ogarniam za bardzo tych wszystkich problemow z egr i dpf.
Miałem podobny problem. Wystarczy go wykręcić,rozebrać i wyczyścić płynem do sadzy (Elementu z elektroniką nie czyścimy płynem), najlepiej jeszcze zakupić 2 zaślepki i od 2 stron zaślepić (Częściowo). Swój zaworek czyściłem tym sposobem 2 razy,a po zaślepieniu śmigam już koło 2 lat bez ruszania go.
Dpf też się zapychał średnio co miesiąc,był też regenerowany,ale doszło do tego że już go nie ma i cromka jeździ bez problemowo.
Python28
14-02-2015, 23:32
Najprościej i najtaniej w dalszej eksploatacji to usunąć programowo egr i dpf jeśli posiadasz, oczywiście mechanicznie również. Przekłada się to na dłuższa żywotność reszty podzespołów :)
robertdax
03-05-2015, 17:39
Niestety to nie koniec problemow, po rozebraniu egr okazalo sie, ze najwiecej syfu zebralo sie przy elektrozaworze, po wyczyszczeniu i wykasowaniu bledu wszystko dzialalo 3 dni bez bledow. Po ponownym zapaleniu kontrolki rozebralem wszystko jeszcze raz. Zawor czysty, ale przyszlo mi do glowy ze moze to ten bolec sie zablokowal. Wcisnalem go na sile i niestety nie wrocil w pierwotne polozenie. Rozruszalem to to troche za pomoca jakiegos srodka smarujacego,, teraz wciska sie i powraca do gory wystajac okolo 5 mm. Podlaczylem wtyczke i uruchomilem test w multiecuscan bez odpalania samochodu. Niestety nic sie nie dzieje, nie wysowa sie ten bolec. Nic nie slychac pod maska. Prosze o odpowiedz, moze ktos juz to przerabial. Nie wiem czy mam wymienic caly zawor czy szukac tylko elektromagnesu.
Pewnie moderator wywali mnie z forum za podanie linka ale informacje podane na stronie może dużo wyjaśnią w temacie silników JTD.
CONMIR Alfa Romeo, Fiat, Lancia, Iveco, Opel, EGR, DPF, BOX, JTD,CDTI,TiD (http://www.conmir.pl/)
Python28
04-05-2015, 18:07
Jak cały EGR miałeś w ten sposób zalepiony to pomyśl jak wygląda kolektor ssący wewnątrz.
robertdax
04-05-2015, 21:26
Wlasnie sam zawor nie byl zasyfiony, ale jest jakis nieszczelnosc i syf przeszedl na strone elektromagnesu i zablokowal t'en bolec
robertdax
24-05-2015, 16:32
Witam ponownie, niestety ciag dalszy problemow. Wymienilem egr na nowy, dodatkowo zamontowalem zaslepke z 4 otworami. I niestety auto przerywa przy spokojnej jezdzie (ok 1500-1700 obrotow ) od 1900 idzie jak burza. Na zablokowanym zaworze nie bylo tego szarpania tylko palaca sie kontrolka. Pytanie, czy trzeba wykonac jakas adaptacje nowego zaworu? Jesli to bedzie ciagly problem to przy nastepnej wizycie w PL wyprogramuje to badziewie. Zapytalem ô cene w VTech wiec chip plus wyciecie egr plus dawki startowe wycenili mi na 1200 zl we Wroclawiu. Co sadzicie Panowie?
Python28
24-05-2015, 18:22
Sądzę że rozsądną ceną na dzień dzisiejszy bez hamowni to 600 zł za hamownie wołają około 100-200 zł więc cena jest jasna. Dodam że znam miejsce gdzie bez hamowni robią to za 400.
Samo wyłączenie EGR możesz zrobić sam, trzeba kupić za 70 zł kabel (np mpps v13), poszukać programu ECUSafe albo Volta i ot cała filozofia zgrywasz wsad (ok. 40 min.) wczytujesz w programie, zaznaczasz co chcesz wyłączyć (dpf czy egr czy obydwa), zapisujesz plik i wczytujesz do samochodu (ok. 1-2 min.). Wszystkie instrukcje znajdziesz na internecie.... Przypuszczam że 80-90% firm zajmujących się usuwaniem i wyłączaniem wspomnianych urządzeń posługuje się tymi programami.... Wiadomo zawsze może pójść coś nie tak, ale jak się robi wszystko tak jak pisze i pilnuje się napięcia na akumulatorze to w 99% wszystko jest ok. Ja już miałem wyłączony dpf i egr w mojej cromie, zrobił to na moją prośbę gość który sprowadził ten samochód, ale powyżej opisaną metodą wyłączyłem egr w cromie 1,9 mjtd 8V i wyłączyłem dpf i egr w lancii musie 1,3 mjtd. Mając kabel i zgrane fabryczne oprogramowanie zawsze możesz wrócić do stanu pierwotnego.
Python28
24-05-2015, 20:50
Najgorszy jest ten 1% bo jak uszkodzisz sterownik to zostaje tylko ASO jak nie masz zrobionej pełnej kopi swojego.
Powiem Ci tak, z czystej ciekawości próbowałem wgrać soft do mojej 1,9 16V z wersji 1,9 8V i wszedł bez problemu, ale nie działał, odpaliłem program i wgrałem to co miałem jak kupiłem auto i żadnych skutków ubocznych... próbowałem wgrać z opla 1,9 16V podobnie jak wcześniej wróciłem do stanu pierwotnego... jeśli podczas wgrywania padnie ci laptop albo rozładuje się akumulator to jasne nie dogra i jest lipa, ale to są sytuacje krytyczne... Tak tylko piszę o tym bo sam do niedawna byłem nieświadomy że tak jak można kupić elma tak samo można kupić kabel do programowania, wiadomo jak ktoś będzie chciał zapłacić niezłą sumkę bo się boi to niech płaci tego nie zmienię ale może są użytkownicy co są gotowi spróbować i czegoś więcej nauczyć o swoim samochodzie, tym bardziej że z tego co mi się wydaje to fiaty są jedynymi z nielicznych samochodów co są naprawdę proste w obsłudze.
robertdax
24-05-2015, 21:24
Niby tak, ale chcialbym polaczyc to z jakims fajnym modem (styl jazdy raczej agresywny ale z glowa). Troche mi brakuje mojej beemki 3l w benzynce. Niestety pojemnosc bagaznika i skladane fotele wziely gore nad bezawaryjnoscia i osiagami. Przez 4 lata jazdy poprzednim samochodem spedzilem mniej czasu w garazu niz przez 4 miesiace jazdy croma... Co z tego, ze jest duzy moment, wolalem zredukowac na 3 i w palnik.
Jak wyłączysz egr to auto będzie zrywniejsze, a dpf masz aktywny? wyłączenie dpf też poprawia osiągi tylko trzeba go fizycznie wyrzucić. Jeśli to wciąż mało to polecam taki zewnętrzny chip wpinany pomiędzy kompa a listwę common rail dodatkowo jest możliwość ręcznego ustawienia wzmocnienia mój tata sobie kupił i w jego cromie to poprawiło moc samochodu, u mnie też testowałem ale w połączeniu z modyfikacją oprogramowania to już było za dużo dla tego silnika i np. dostawał dziwnych wibracji, albo się wyłączał. Jak będziesz zainteresowany to jutro sprawdzę jaki dokładnie on ma.
robertdax
24-05-2015, 21:42
No wlasnie, albo szukam programu do wylaczenia egr, albo box. A ja chce zrobic dwa za jednym podejsciem. Filtr narazie zostaje. Przegladalem forum alfy i goscie twierdza, ze usuniecie egr nie ma wplywu na dpf. Jesli beda problemy to zawsze mozna wywalic.
Jeśli to wciąż mało to polecam taki zewnętrzny chip wpinany pomiędzy kompa a listwę common rail dodatkowo jest możliwość ręcznego ustawienia wzmocnienia mój tata sobie kupił i w jego cromie to poprawiło moc samochodu
Lepiej nie polecaj boxów, poczytaj sobie jak to działa i nie namawiaj innych...
O chociażby tutaj:
Tani tuning z internetu. Czyli - chipy z mocą... kłopotów - Auto Świat (http://www.auto-swiat.pl/eksploatacja/tani-tuning-z-internetu-czyli-chipy-z-moca-klopotow/6qc9r)
nie montuj żadnego box-a, na hamowni sprawdzą w jakim stanie są podzespoły, box-y to tylko do tdi minionej epoki , masz pod maską 200 kM i 400Nm takim box-em łatwo zarżniesz skrzynię - oszczędność będzie chwilowa i zaraz pojawią się posty typu:moja croma po podłączeniu box-a chleje ze zbiornika jak stary żul lub: dlaczego kopci albo skrzynia wyje i szarpie - to trzeba zrobić z głową i u osoby która naprawdę na tym się zna, nie ma uniwersalnych map zawsze wszystko jest strojone pod konkretną jednostkę , wiadomo że za wiedzą idą pieniądze
robertdax
24-05-2015, 22:48
Nie kupie zadnego boxa, zdecydowalem sie na vtech pomimo ceny. Rozmawialem z jednym mechanikiem, jego cena to 700zl ale bez hamowni tylko pomiar na drodze. Chce to zrobic dobrze i cieszyc sie z jazdy. Ale przede wszystkim zamknac raz na zawsze ten durny wynalazek egr
Powered by vBulletin™ Version 4.2.5 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.