PDA

Zobacz pełną wersję : Pytanie o przeplywomierz 1.9JTD



Rop99
14-04-2014, 15:33
Witam. Mam pytanie o przeplywomierz do fiata bravo 1.9jtd, od pewnego czasu auto stalo sie mułowate(srednio reaguje czy wcisne caly czy troszke gazu) i słabe(ciazko sie wkrece powyzej 2,5k obrotów), posprawdzalem pare rzeczy i i wydaje mi sie ze winny wlasnie jest przeplywomierz poniewaz jak go odepne to jest uczucie jakby wsiadł do innego samochodu :lol: momentalnie wkreca sie na obroty i całkiem niezle przyśpieszenie, i takie własnie mam pytanie czy mam racje:?::?::?: bo szkoda jechac na kompa jak moge troche kasy zaoszczedzic na nowa przeplywke bo tania nie jest :tongue

egon
14-04-2014, 16:05
No z tego co wynika, to na 90% jest to przepływka ;)
Podaj mi nr twojej przepływki, bo mam jedną uzywaną na 100% sprawną, to jesli będzie to samo, to się mozemy dogadac ;)

robert199
14-04-2014, 22:00
przepływka sprawdza działąnie egr i zaleznie od ilosci spalin dawkuje paliwo.
Sprawdz jeszcze czy egr sprawny, ale bardziej prawdopodobna przepływka.
Możesz ją czyscic preparatem do czyszczenia hamulców

egon
14-04-2014, 22:46
przepływka sprawdza działąnie egr
Mozesz mi powiedziec w jaki sposób to robi :?:

robert199
15-04-2014, 09:32
wolny przepływ swieżego powietrza to na wolnych obr 350-400 mg
z aktywnym egr zmniejsza sie o połowe. wtedy czesc powietrza mieszana jest ze spalinami i z filtra czyli przepływomierza zaciągane jest mniej powietrza.
w cf2 nic sie nie stanie przy niesprawnym egr bedzie dawkował jak trzeba,
ale w cf3 jak według sterownika egr jest aktywny, a odczyt z przeplywki jest nadal 400mg to wtedy stwierdza, ze egr nie działa i jest marchewa.
Gdyby ten silnik nie miał egr to przepływomierz wogóle nie byłby potzrebny do prawidłwego dziłania.
W pierwszych commomrail renaulta wogóle go nie było.

egon
15-04-2014, 20:12
No nie do końca się się z tobą zgodzę, ponieważ EGR działa (puszcza spaliny) tylko podczas puszczenia gazu, ale podczas przyspieszania nie puszcza spalin wcale, więc w tym przypadku EGR nie ma nic do przepływki, oczywiście razem są ważną częścią układu dolotowego, ale na pewno przepływomierz nie sprawdza działania EGR ;) i co do marchewy, to nie w kazdym CF3 ona zaraz wyskakuje, zalezy od sterownika w EDC15 mozna spokojnie zaslepiac, wywalac i co tam sobie zyczysz z EGR i w zaden sposób nie wpłynie to na prace silnika, ale w EDC16 juz wywala błąd tak jak piszesz, ale powtarzam, nie ma to nic wspólnego z przepływką :D

marcin.b2508
15-04-2014, 20:23
ale wskazanie przepływomierza będzie inne na sprawnym egr i na zaślepionym. tak jak pisze robert 350-400 na zaślepionym i około 250 na sprawnym.

egon
15-04-2014, 20:34
Mozecie mi to wytłumaczyć jak to jest mozliwe :?: skoro na wolnych obrotach oraz przy zwiększaniu prędkości obrotowej silnika EGR jest zamknięty :?: nie czepiam sie, chce po prostu wiedzieć ;)

marcin.b2508
15-04-2014, 21:21
wytłumaczyć ci teraz nie wytłumaczę bo nigdy się za bardzo nie zagłębiałem w ten temat a głupot pisać nie chcę. musiał bym gdzieś poszperać z literaturze lub posiedzieć trochę z kompem przy aucie i obserwować wartości rzeczywiste. A z doświadczenia wiem że z wskazaniami tak się dzieje po odłączeniu egr. ostatni przypadek 406 2.0hdi 90 km, przepływka na jałowym około 380, patrze podciśnienie zdjęte z egr i zaślepione śrubą, podłączyłem podciśnienie do egr i przepływka zaczęła pokazywać wart zmierzoną taką jak wymaganą czyli około 250.

egon
15-04-2014, 21:30
No to mam zajęcie na najblizszy czas.... wyjasnic to i dowiedziec co i jak :D

Zielony
15-04-2014, 21:39
EGR pracuje w momentach kiedy silnik nie jest znacznie obciążony,więc śmiało może ładować spaliny w ssący nawet i przy pracy na wolnych obrotach.Do danych obrotów jest dana masa powietrza,a skoro EGR jest zaślepiony to masa powietrza się zwiększa i błąd gotowy.
A kontrolka nie jest zapalana na desce przy sterowniku EDC15,można go tylko odczytać po podłączeniu się pod ECU,a EDC16 nie było montowane w BBM więc kontrolka z winy EGR-u nie powinna się zapalić.
Od takie wypociny hehe

marcin.b2508
15-04-2014, 22:36
EGR pracuje w momentach kiedy silnik nie jest znacznie obciążony,więc śmiało może ładować spaliny w ssący nawet i przy pracy na wolnych obrotach.Do danych obrotów jest dana masa powietrza,a skoro EGR jest zaślepiony to masa powietrza się zwiększa i błąd gotowy
dokładnie, zgadzam sie w 200%

egon
15-04-2014, 22:49
No dobra, to ze w BBM nie były montowane EDC16 to wiem, ale w EDC15 mozna smiało zaslepiac EGR, do tego jak sie go wyłączy w kompie, to całkiem fajnie i nie powinno to spowodowac pogorszenia pracy silnika i o to mi chodzi.
No i o stwierdzenie, ze przepływka sprawdza dzialanie EGR.
ale ogólnie fajnie dowiedziec sie czegos nowego ;)

robert199
15-04-2014, 22:58
mój błąd z tym ze zapala sie marchewa, chodziło mi o to ze łape błąd egr, ale nie skutkuje to zapaleniem kontrolki w BBM. przepraszam jesli wprowadziłem kogos w błąd.
struktura softu w edc15 jesli chodzi o egr jest taka.
mapa egr zależna jest od obciążenia obliczonego silnika i wartości z przepływomierza.
powiedzmy, auto pracuje na jałowym i ma małe obciązenie masa powietrza to ponad 300mg (tak jest w orginalnej mapie) to wysterowuje zawór egr, i sprawdza czy jest poniżej 300mg
dodajemy gazu, zwiększa sie obciązenie i egr sie wyłącza.

jak wskazania przepływomierza wpływają na dawkę:
jesli przepływomierz zaniża wartosci, to egr sie nie załącza, ale dawka jest ograniczana, aby nie wywołać efektu tgzw. kangura, bo według sterownika wtedy leca spaliny w dolot.
pozatym sterownik ma obliczoną ilosc powietrza jaka powinna byc z czyjnika cisnienia i predkosci obrotowej.

przepływomierz ma znaczenie w górach kiedy cisnienie może znacznie sie zmieniac a przy tym masa zasysanego powietrza.

Wniosek z tego jest taki, ze we współczesnych dieslach przepływomierz pilnuje ekologii.

przykładowa mapa egr z jtd14144

Zielony
15-04-2014, 23:00
No i o stwierdzenie, ze przepływka sprawdza dzialanie EGR.;)

Gdzieś czytałem że między innymi na podstawie odczytu z przepływki ECU dobiera ilość paliwa do powietrza,więc nie jest ona tylko do EGR-u.Z tego co wiem to tak było w silnikach TD ale nie w JTD.

robert199
15-04-2014, 23:04
egon. moze inaczej, pomyśl w jaki inny sposób ecu moze sprawdzic ze egr działa, na zaworze egr niema, żadnego stycznika. (w renaultach jest elektryczny egr i tam jest, w edc16 chyba tez)

egon
15-04-2014, 23:10
Czyli wyszło na moje, chodziło mi o to, ze mozna powiedziec, ze to działanie EGR jest troche zalezne od przepływki, ale nie odwrotnie, przepływka bedzie dzialac dobrze bez wzgl. czy EGR dziala dobrze, ale juz EGR bez przepływki nie zadziala dobrze. Tak to rozumiem.
dzieki za te wypowiedzi, bo troche sie nowych rzeczy dowiedzialem :D

(Automat) Autor dopisał treść. Post został scalony.

W EDC15 tez jest, ale w CF3, ja takowy mam w Lybrze ;) MES pokazuje normalnie otwarcie zaworu w %

robert199
15-04-2014, 23:25
fajana dyskusja.
jesli dobzre rozumiem twój tok myslenia to tak. egr bez przeplywki nie działa.
ale powiedzmy egr puszcza troche spalin, bo jest podparty, przez to zasysa mniej powietrza.
przepływomierz pokazuje mniej niz jest to zalożone.
dla sterownika to informacja, ze przepływomierz nie działa dobrze i bardzo czesto wymienia sie przepływomierz, pozniej okazuje sie ze błąd powraca.
dlatego, jesli mam jtd z błedem pzrepływomierza to zawsze zaslepiam do testów, aby porównac sobie do wartosci wzorcowych.

Teraz myśle ze mnie rozumiesz o co mi chodzi

(Automat) Autor dopisał treść. Post został scalony.

podsumowując:
egr nie domkniety: zbyt mała masa powietrza, mnijsza moc i błąd pzrepływki.
egr cały czas zamkniety, błąd przepływomierza, lekkie zachwianie mocy przy 2700obr, normalna moc i spalanie

egon
15-04-2014, 23:27
No własnie nie jarze, jak przepływka "wie", ze EGR niedomaga, jak przeplywka jest zaraz za filtrem powietrza, czyli przed EGRem, czyli mierzy przepływ przed EGRem, wiec skąd "wie" ze EGR przepuszcza spaliny. Tego nie pojmuje. :D

markshall
15-04-2014, 23:38
No własnie nie jarze, jak przepływka "wie", ze EGR niedomaga, jak przeplywka jest zaraz za filtrem powietrza, czyli przed EGRem, czyli mierzy przepływ przed EGRem, wiec skąd "wie" ze EGR przepuszcza spaliny. Tego nie pojmuje.
Pozwolę się włączyć w dyskusję, bo ciekawie się zrobiło ;)
Ja rozumiem to tak, że ECU na podstawie obrotów i podciśnienia spodziewa się jakieś masy powietrza, jeśli wie, że EGR powinien być zamknięty a z przepływki wynika zbyt mała masa powietrza, może to wnioskować, że EGR przepuszcza spaliny. Czy o to chodzi?

egon
15-04-2014, 23:45
No własnie nie, bo ECU mysli ze EGR jest zamkniety, a nie jest i wtedy sa jaja.

markshall
15-04-2014, 23:59
No własnie nie, bo ECU mysli ze EGR jest zamkniety, a nie jest i wtedy sa jaja.
Właśnie o to mi chodziło - taka sytuacja implikuje albo niedomykający się EGR, albo uszkodzony przepływomierz - bo pokazuje za małą masę powietrza. Wiedząc jaka powinna być z zamkniętym EGR można łatwo sprawdzić kto jest winny. Wydaje się to mieć sens.

robert199
16-04-2014, 00:07
moze nie jest to takie łatwe, ale staram sie to wytłumaczyc.
postram sie obrazowo.
odkuracz będzie silnikiem spalinowym (bo wciaga powietrze)
umówny sie ze pzrepywka jest na końcówce doodkurzania.
a egr to taka klapka na rekojesci do pusczania lewego powietrza jak końcówka za mocno sie przyssie (taki kanał bocznikowy jak egr)
wiec jak otworzymy ta klapke na rekojesci lub zrobimy dziure w wezu to jaki bedzie przepływ na końcówce ssania?? przy założeniu ze odkurzacz pracuje cały czas na tych samych obr.
poprostu im wieksza dziura w węzu (otwarcie egr) tym niejsze ssanie na końcówce.

Teraz jakbysmy umiescili przeplywke na końcu węza i zrobili dziure w węzu to przepływ zmaleje.

Zielony
16-04-2014, 00:36
Nie ma co ale elegancko to wytłumaczyłeś :dlon: nawet w podstawówce by zrozumieli.

robert199
16-04-2014, 00:44
dzięki, dałem to przeczytac zonie i tez twierdzi ze zrozumiała, to chyba nie jest zle, jest pewna różnica, bo silnik doladowany pompuje, ale zasada zostaje ta sama

egon
16-04-2014, 16:03
No faktycznie teraz zrozumiałem o co kaman :D napisane profesjonalnie :P

cristian_88
15-03-2016, 09:42
witajcie zauwazylem ze po odpieciu przeplywomierza auto lepiej ciagnie. Powiedzcie mi czy mozna tak jezdzic czy jest to szkodliwe dla auta ?? brava 1,9 JTD

egon
15-03-2016, 11:57
cristian_88 mozna tak jezdzic, ale pojęcia nie mam jak długo ;)

cristian_88
16-03-2016, 09:03
a jakie mogą byc negatywne skutki tego?

Major1608
16-03-2016, 10:09
Moja przepływka na jalowym wskazuje wartość 12. Po dodaniu gazu, max 25. Najdziwniejsze jest to, że auto nie wywaliło żadnego błędu, a mocy mam zero, pedał w podłogę i tylko czarna chmura za mną. Jest sens coś czyścić, czy od razu wymiana?

Zastanawia mnie tylko to, czy sama zepsuta przepływka może powodować fakt, że olej dostaje się do dolotu...

mariusz026pt
17-03-2016, 11:04
przepływka pokazuje masę powietrza i jego temperaturę ,możesz ją wypłukać w benzynie ekstrakcyjnej może coś pomoże ,nie ma jednak wpływu na dostanie oleju w dolot ,może się dostać z odmy lub z uszkodzonej turbiny (uszczelniacze).Przy uwalonej przepływce kopm podaje więcej paliwa może dlatego ta czarna chmura .

Major1608
17-03-2016, 11:17
Diagnoza auta: pęknięta rura między turbo, a intercoolerem. Ciśnienie ją rozerwało, choć pęknięcie wcale nie jest jakieś duże. Robi się cieplej, czas zabrać się za autko... Słabo mi reaguje na gaz, jest ewidentne dziura po wciśnięciu pedału, silnik trochę nierówno pracuje, slychać jakieś gwizdy, nawet kiedy pracuje na jałowym. Najpierw logi do zrobienia, może coś wyjdzie, do sprawdzenie EGR, overboost, czujnik ciśnienia na kolektorze, osprzęt rozrządu. Będzie co robić, biedny portfel.

jokerdrek
17-03-2016, 13:39
Hmmmmm. Raczej nie, jedno niema nic wspolnego z drugim

Major1608
17-03-2016, 14:08
przepływka pokazuje masę powietrza i jego temperaturę ,możesz ją wypłukać w benzynie ekstrakcyjnej może coś pomoże ,nie ma jednak wpływu na dostanie oleju w dolot ,może się dostać z odmy lub z uszkodzonej turbiny (uszczelniacze).Przy uwalonej przepływce kopm podaje więcej paliwa może dlatego ta czarna chmura .

W to mogę uwierzyć, bo intercooler jest brudny od oleju, dolna osłona silnika też, więc obawiam się, że turbo może coś przepuszczać.

Major1608
18-03-2016, 08:26
Poprosiłem mechanika o łopatologiczne wyjaśnienie, więc spadek mocy wiadomo, nie było ciśnienia w układzie dolotowym, więc przepływka nie mogła wskazywać prawidłowych wartości, a czarny dym był efektem zbyt bogatej mieszanki. Spalałem niemal samą ropę, która nie mogła zostać przepalona w 100%, stąd czarny dym. Odetchnąłem, bo obawiałem się o turbo.