mrozek
26-01-2014, 16:49
Rozważając jaką przyjąć teorię serwisowania automatycznej skrzyni, odwiedziłem mechanika zajmującego się tymi sprawami w Toruniu.
Starałem się poznać jego zdanie na ten temat.
Według jego opinii AISIN to bardzo awaryjna skrzynia, w której padają kosze sprzęgłowe i sterowniki. Żywotność skrzyni określił na 120-140 tys. km!
Według "starych mechaników a nie tych młodych co niby wszystko wiedzą" olej w tej skrzyni wymienia się co 30 tys. mil (widać ślad amerykańskiej literatury ;-) ), lub raz do roku jeśli się mało jeździ. Dodał, że uwzględnił to, że nowoczesne oleje się nie starzeją ,ale gdy auto jest mało używane w środku skrzyni są ślady korozji. Według mnie dość pokrętna teoria.
Zapytałem jak traktować zapis o serwisowaniu skrzyni w postaci kontroli stanu i ew. uzupełnieniu oleju. Stwierdził, że oleju nie może ubywać jeśli układ jest szczelny a o ewentualnym odparowaniu nie ma mowy.
Zapytałem o to co rekomenduje w moim przypadku (197 tys.przebiegu, skrzynia bez usterek). Polecił wymianę oleju. Zapytałem czy dynamicznie czy statycznie - polecił statycznie.
Zapytałem o koszt wymiany - 700 PLN z olejem :-)
Zapytałem o koszt robocizny - stwierdził, że w takim wypadku muszę napisać oświadczenie i on nie bierze odpowiedzialności. Sam stosuje oleje Valvoline i Mobil. Pytałem o Tutellę - uznał ją za "wynalazek" :-)
Uwaga - podał koszt robocizny wymiany statycznej => 250 PLN!
Moje wnioski:
Skłaniam się ku kontroli stanu oleju (z ciekawości czy go nie ubywa) i dla świętego spokoju wymianie statycznej (złoty środek). Zgodnie z serwisówką wejdzie 3.3 l.
Za spuszczenie starego oleju i nalanie nowego 250 PLN to jednak za drogo :-)
Koszt nie powinien przekroczyć 50 PLN.
Fiat i AISIN polecają tylko uzupełnianie. Wymiana statyczna poprawi jakość oleju bardziej niż "dolewka" - o ile faktycznie go ubywa.
Podejmę decyzję co robić w najbliższych dniach.
Pzdr
Starałem się poznać jego zdanie na ten temat.
Według jego opinii AISIN to bardzo awaryjna skrzynia, w której padają kosze sprzęgłowe i sterowniki. Żywotność skrzyni określił na 120-140 tys. km!
Według "starych mechaników a nie tych młodych co niby wszystko wiedzą" olej w tej skrzyni wymienia się co 30 tys. mil (widać ślad amerykańskiej literatury ;-) ), lub raz do roku jeśli się mało jeździ. Dodał, że uwzględnił to, że nowoczesne oleje się nie starzeją ,ale gdy auto jest mało używane w środku skrzyni są ślady korozji. Według mnie dość pokrętna teoria.
Zapytałem jak traktować zapis o serwisowaniu skrzyni w postaci kontroli stanu i ew. uzupełnieniu oleju. Stwierdził, że oleju nie może ubywać jeśli układ jest szczelny a o ewentualnym odparowaniu nie ma mowy.
Zapytałem o to co rekomenduje w moim przypadku (197 tys.przebiegu, skrzynia bez usterek). Polecił wymianę oleju. Zapytałem czy dynamicznie czy statycznie - polecił statycznie.
Zapytałem o koszt wymiany - 700 PLN z olejem :-)
Zapytałem o koszt robocizny - stwierdził, że w takim wypadku muszę napisać oświadczenie i on nie bierze odpowiedzialności. Sam stosuje oleje Valvoline i Mobil. Pytałem o Tutellę - uznał ją za "wynalazek" :-)
Uwaga - podał koszt robocizny wymiany statycznej => 250 PLN!
Moje wnioski:
Skłaniam się ku kontroli stanu oleju (z ciekawości czy go nie ubywa) i dla świętego spokoju wymianie statycznej (złoty środek). Zgodnie z serwisówką wejdzie 3.3 l.
Za spuszczenie starego oleju i nalanie nowego 250 PLN to jednak za drogo :-)
Koszt nie powinien przekroczyć 50 PLN.
Fiat i AISIN polecają tylko uzupełnianie. Wymiana statyczna poprawi jakość oleju bardziej niż "dolewka" - o ile faktycznie go ubywa.
Podejmę decyzję co robić w najbliższych dniach.
Pzdr