PDA

Zobacz pełną wersję : Błąd sondy lambdy, źle wyregulowany gaz



tomasz_
20-06-2013, 18:37
Zacznę od tego, że marycha spaliła mi 13 litrów LPG. Podczas jazdy na wyższych obrotach przy wyższej prędkości zapala się marchewa sygnalizująca błąd lambdy.. Teraz pytanie, czy instalacja Igen/II gen bierze informacje z sondy i według niej rownież ustala dawkę paliwa? wiem, że gaz u mnie reguluje się "na śrubkę". Na gazie dodatkowo dziś chyba strzeliło raz w kolektor, na niższych biegach 1000-1700 obrotów delikatnie szarpie. Może jak silnik się rozgrzeje zrobię testy FES'em na lambde, zobaczę jak się waha napięcie? Czy mogę to zrobić na postoju dodając gazu, czy musze się przejechać?

Czy popsuta lambda może powodować zwiększone spalanie w instalacji I/II gen? Podczas jazdy zdecydowanie czuć nieprzepalony gaz, benzynę chyba też..

zrobiłem wykresy. Silnik był zagrzany. 1 wykres na jałowych przez dwie minuty. Drugi wykres obroty wyższe, najpierw 2300 potem ok 3000. Sonda chyba dobrze działa? Test był na benzynie. Jedyne co mnie dziwi, że parametr sondy wskazuje "closed loop". Czy to oznacza, że sonda nie jest brana pod uwagę przez silnik podczas dobierania mieszanki?

http://img20.imageshack.us/img20/9228/dlw.png (http://imageshack.us/photo/my-images/20/dlw.png/)

http://img515.imageshack.us/img515/4967/4a8.png (http://imageshack.us/photo/my-images/515/4a8.png/)

Proszę o pomoc. Błędu lambdy na benzynie nie było.

markshall
20-06-2013, 20:12
eraz pytanie, czy instalacja Igen/II gen bierze informacje z sondy i według niej rownież ustala dawkę paliwa? wiem, że gaz u mnie reguluje się "na śrubkę"
Instalacja II generacji powinna mieć na wężu idącym z parownika do mieszacza silniczek regulujący dawkę gazu właśnie na podstawie wskazań sondy lambda. Jeśli masz zamiast tego śrubę to wskazania sondy nie są brane pod uwagę i trzeba wyregulować tą śrubą i/bądź w parowniku aby spalanie było w normie.


Czy popsuta lambda może powodować zwiększone spalanie w instalacji I/II gen? Podczas jazdy zdecydowanie czuć nieprzepalony gaz, benzynę chyba też..
W pierwszej generacji nie, w drugiej tak. Jeśli czuć również nie przepaloną benzynę znaczy że przyczyna może leżeć po stronie zasilania benzynowego. Warto by sprawdzić spalanie benzyny.




zrobiłem wykresy. Silnik był zagrzany. 1 wykres na jałowych przez dwie minuty. Drugi wykres obroty wyższe, najpierw 2300 potem ok 3000. Sonda chyba dobrze działa?
Z wykresów wynika, że sonda działa prawidłowo, z tym że na drugim wykresie widać za bogatą mieszankę (stąd zapach nieprzepalonej benzyny). Closed loop oznacza, że układ regulacji pracuje w tzw. zamkniętej pętli sprzężenia zwrotnego, czyli sonda jest brana pod uwagę i tak powinno być.

Wydaję mi się, że instalacja LPG wymaga regulacji. Po drugie w instalacji LPG II gen. potrzebna jest emulacja sondy lambda, bo jej wskazania nie nadają się do odczytu przez ECU (tylko podczas jazdy na LPG). Czasem robi się to zwierając wejście sondy do masy, co generuje błąd sondy ale nie wpływa na mapy benzyny. Drugą opcją jest jej emulacja w taki sposób, aby ECU myślało że mieszanka jest git i nie korygowało map benzyny. No i tu przychodzi mi pomysł, że właśnie tutaj coś może nie grać, stąd taki efekt. Ale z drugiej strony nie powinno to wpłynąć na działanie instalacji LPG II gen, bo działa jakby ona niezależnie. Dlatego zacząłbym od regulacji LPG i sprawdzenia czy jest tam śruba czy silniczek.

tomasz_
20-06-2013, 21:12
dziękuję za wyczerpującą wypowiedź. Błąd sondy wyrzucany jest tylko na LPG, więc źle wyregulowany LPG (za duża mieszanka) go powoduje tak?



Z wykresów wynika, że sonda działa prawidłowo, z tym że na drugim wykresie widać za bogatą mieszankę (stąd zapach nieprzepalonej benzyny)

Mógłbyś powiedzieć mi coś więcej na ten temat? Gdzie na wykresie widać tą zbyt bogatą mieszankę? Przepraszam za głupie pytania, lecz nigdy nie miałem styczności z silnikami benzynowymi, ciągle tylko diesle ;) czy to właśnie nie sonda jest narzędziem, na podstawie którego dobierana jest mieszanka? Wiem, że mam świece do wymiany, rozruch na zimnym to koszmar, chociaż kręci bardzo ładnie. Czy świece mogą być powodem zbyt bogatej mieszanki (nie wszystko się przepala)? Właśnie na wyższych obrotach czuć coś jakby niedopalonego ale ciężko mi powiedzieć co to. W dodatku troszkę kopci jak się doda gazu.

markshall
20-06-2013, 21:51
Z mojej wiedzy wynika, że napięcie na sondzie lambda (1 woltowej) jest proporcjonalne do ilości tlenu w spalinach i powinno oscylować w granicach ~0.2 ~0.8 V i teraz widzę, że na pierwszym Twoim wykresie jest podobnie jak na drugim (mała rozdzielczość tych screenów i ciężko skale zobaczyć) i dochodzi jedynie do 0,6 V co świadczy o małej ilości tlenu czyli bogatej mieszance i może powodować zapach nieprzepalonej benzyny. Co do zasady działania silników benzynowych z wtryskiem, są tzw. mapy mówiące ile dać paliwa zależnie od obrotów silnika i innych czynników. A sonda jest narzędziem korygującym dającym szczegółowe informacje o aktualnym spalaniu. W trakcie jazdy komputer z czasem dostosowuje mapy do zużywającego się silnika, uczy się jak nim sterować aby nie trzeba było przeprowadzaj okresowej regulacji jak to miało miejsce w gaźnikach. Jest to tzw. adaptacja, którą można wykasować i przywrócić fabryczne mapy wtrysku. Jeśli jeździ się na gazie i komputer zbiera sygnał z sondy (nie emulowanej wcale bądź źle emulowanej) to może coraz bardziej korygować czasy wtrysków (co wcale nie ma wpływu na pracę silnika bo jedzie na LPG) i z czasem auto zaczyna mieć problemy z jazdą na benzynie, bo mapy nie pasują do rzeczywistości. Dlatego instalacja gazu do silników z wtryskiem wcale nie musi być taka łatwa ;)
Świece zapłonowe nie mogą być problemem zbyt bogatej mieszanki. Jeśli chodzi o rozruch zimnego silnika to ciężko jednoznacznie stwierdzić czego to wina (aczkolwiek stare świece czy rozjechane mapy wtrysku mogą być powodem). Co do kopcenia auta po dodaniu gazu - jeśli dym jest niebieski to przepala olej, jeśli inny - może to być zbyt bogata mieszanka.

tomasz_
20-06-2013, 23:04
dym jest biały, jasnoszary. Czyli od jazdy na źle wyregulowanym LPG mogę mieć "rozjechane" mapy i zbyt bogatą mieszankę benzynową? Tak to rozumiem, ponieważ na kompie żadnych innych błędów nie ma, przepustnica czysta, krokowiec sprawny. Jeśli to nie to, to dlaczego jest zbyt bogata mieszanka? Czy 20 km w cyklu miejskim na benzynie to za mało, żeby silnik ponownie za pomocą lambdy skorygował te mapy?

btw, co do wykresów to po lewej stronie jest napisane max i min. Na jałowych 0,7 a na wyższych 0,85.

byrrt
21-06-2013, 15:27
Jeżeli jest śruba to instalacja jest 1gen lub zakładał to jakiś druciarz. Po drugie w instalacji 1/2 gen lambda podczas pracy na gazie jest odcinana od ecu inaczej komp silnika będzie rozkładał sobie mapy.. Lambda jak pracuje dobrze (oscyluje) to znaczy, że jej napięcie przechodzi przez zakres 0,4 - 0,6 utrzymując się w granicach 0,1V.. Nie jest ważne tak na prawdę te napięcie jakie podaje tylko to czy oscyluje. Oczywiście im w większym zakresie tym lambda jest w lepszym stanie..

tomasz_
30-06-2013, 22:47
Komputer gazu również podał błąd lambdy, spalanie ok 12.5/100 km 20% trasa, 80% miasto, chyba trochę za dużo?

Może czas zamontować uniwersalną sondę? tylko jak z jej instalacją, w sensie okablowaniem - jak ją połączyć do sterownika gazowego?

byrrt
30-06-2013, 22:57
Co tam masz za instalacje, że podpięta jest sonda lambda? II gen? Do 1.8? :(
Jeżeli lambda to tylko oryginał bosh'a - wszystko inne padnie w niedługim czasie więc zwyczajnie nie warto..
Spalanie 12 litrów fakt trochę dużo ale jakby tam mocno butować w mieście to podejrzewam realne.

boch
30-06-2013, 23:00
ludzie jeżdżą na uniwersalnych Magneti Marelli i japońskich Denso i nie narzekają. grunt to unikać sond z allegro za 100 zł, które w opisie mają "niemiecka firma", po czym wlepiasz nazwę tej niemieckiej firmy w google i jedyne co Ci wyskakuje to... allegro ;)

byrrt
30-06-2013, 23:10
Miałem getza i wytrzymała rok - nie dziękuję.. Nie warto. NTK podrabiają chociaż też podobno są dobre.. Można czasem dziwnym trafem je w cenie ok 120zł dostać.. Moja rada kupić bosh'a - sam kupiłem choć nie było tanio i mam przynajmniej spokój..

tomasz_
30-06-2013, 23:34
II gen LEONARDO XL z Elpigaz, tak się dowiedziałem ostatnio. Skoro jest błąd lambdy wyrzucany na LPG to może to świadczyć o złym podłączeniu wiązki z lambdy do sterownika? sory, że zadaje głupie pytania ale nie ogarniam tego już. Czy te wykresy co wstawiłem wyżej na benzynie są ok? Bo jak widać chyba całkiem dobrze oscyluje. Już sam nie wiem co mam robić.

Sprawdzać instalacje, gaz, te emulatory czy co to tam jest czy lambde wymienic?

byrrt
30-06-2013, 23:53
Skoro jest błąd lambdy wyrzucany na LPG to może to świadczyć o złym podłączeniu wiązki z lambdy do sterownika?
Jeżeli jest to 2ga generacja to przy pracy na gazie odcina się lambdę od ECU silnika. Z tego co wiem we fiatach popularnym sposobem jest zwieranie wtedy wejścia lambdy do masy co powoduje wywaleniem błędu w ECU ale często nie zapala kontrolki i nie powoduje rozregulowania map benzynowym na ECU. W takim wypadku wszystko jest ok i tak po prostu musi być. Wykresy na benzynie są jak najbardziej ok, sonda pracuje dobrze. Pokaż wykres na LPG i napisz czy zapala się lampka od systemu wtryskowego.

Lambdy nie wymieniaj skoro chodzi na benzynie.

markshall
01-07-2013, 01:37
Sonda wygląda ok więc ja bym jej nie wymieniał. A próbowałeś podregulować LPG, bo może po prostu za dużo gazu dawać. A najlepiej z analizatorem spalin ustawić tą instalację, będziesz miał odpowiednie spalanie i będzie widać czy sonda działa dobrze.

tomasz_
01-07-2013, 08:55
Marchewe wywala na gazie tylko podczas jazdy powyżej 70kmh na 4 lub 5 przy stałym położeniu pedalu gazu.

Co do regulacji gazu to chyba nie da sie zrobic czegos takiego, ten sterowbik robi to sam.

byrrt
01-07-2013, 09:03
Marchewe wywala na gazie tylko podczas jazdy powyżej 70kmh na 4 lub 5 przy stałym położeniu pedalu gazu.
A możesz pokazać jak wygląda wykres z lambdy na gazie? Jestem ciekaw czy ona jest jakoś emulowana czy po prostu ją tylko odcinają.. Bo zachowuje się tak jakby ją zwyczajnie odcinali. Czemu do 1.8 nie zakładałeś sekwencji?


Co do regulacji gazu to chyba nie da sie zrobic czegos takiego, ten sterowbik robi to sam.
Tak i nie. Wstępnie się to zdaje reguluje. Poza tym reguluje się sam pod warunkiem że wszystko jest dobrze podłączone i sprawne a może nie jest..

markshall
01-07-2013, 09:40
Co do regulacji gazu to chyba nie da sie zrobic czegos takiego, ten sterowbik robi to sam.
Da się, śrubą(ami) na parowniku. To jest podstawowa regulacja, resztę robi sterownik silniczkiem na węzu na podstawie wskazań sondy lamda.

boch
01-07-2013, 09:55
Sonda wygląda ok więc ja bym jej nie wymieniał. A próbowałeś podregulować LPG, bo może po prostu za dużo gazu dawać. A najlepiej z analizatorem spalin ustawić tą instalację, będziesz miał odpowiednie spalanie i będzie widać czy sonda działa dobrze.
no można, ale na analizatorze ustawisz tylko działanie instalacji na wolnych obrotach.

tomasz_
08-07-2013, 00:28
Byłem na regulacji gazu, wyregulowali mi niskie obroty, wysokie zostały bo były ok. Błąd lambdy nadal się pojawia, i na ECU i na kompie od gazu.