PDA

Zobacz pełną wersję : auto szarpie i nie ma mocy



endriu1991
18-07-2012, 01:30
Fiat Palio Weekend 1.6 16V benzyna+LPG

z mojej winy walnął rozrząd i zmuszony byłem do wymiany wszystkich zaworów, głowicy itd(odkładanie wymiany paska) ale dobrze, mechanik mi to zrobił no to idę po auto, wyjeżdżam od mechanika zadowolony, że już mam sprawny samochód a tu co? dodaje gazu a samochód zaczyna szarpać, ledwie pod górkę podjeżdża i wgl na gaz się nie przełącza(zawsze gdy odpaliłem auto to dałem mu gazu na luzie do 2500 obrotów i od razu gaz wskakiwał) to wracam do mechanika a on mi mówi, że prawdopodobnie cewka zapłonowa ale jak to niby? wcześniej zanim mi rozrząd padł to nie było tego problemu nagle co? auto stoi u mechanika bez ruchu i cewka pada? nie znam się specjalnie na samochodach ale słyszałem, że wina może leżeć po stronie źle ustawionego rozrządu, mechanik mówił, że wszystko z nim dobrze ale wole nie kupować nowej cewki jak na końcu się okaże, że to jednak rozrząd a cewka jest w 100% sprawna, jak można sprawdzić czy z rozrządem wszystko dobrze albo co jeszcze może być tego przyczyną, w przyszłym tyg chce jechać nad morze a nie bd przecież jechał 150km szarpiącym samochodem...

lukq
18-07-2012, 02:32
Rozrzad sprawdzić możesz,ściągając osłonę i patrząc czy pokrywają się znaki. Zauważyłeś jeszcze jakieś anomalie.

Wysłano z GT-I9100 z użyciem Tapatalk

endriu1991
18-07-2012, 13:09
tzn tylko te który wymieniłem, przed wymianą rozrządu wszystko śmigało jak trzeba a teraz? płacisz dużo kasy za naprawę(bo wiadomo ile kosztuje remont po zerwaniu paska) a odbierasz samochód jeszcze w gorszym stanie... sam nie sprawdzę bo wole niczego nie spieprzyć, pojadę na diagnostykę ale pytam się co jeszcze może być powodem takiego dziwnego zachowania auta aby się ewentualnie przygotować

byrrt
18-07-2012, 13:17
Jak samemu nie chcesz grzebać to odstaw mechanikowi auto niech naprawi i jego problemem jest czy to cewka czy nie. Zaznacz że chcesz z powrotem stare graty i już.

boch
20-07-2012, 15:42
jeśli walniętą masz cewkę, powinna się świecić kontrolka wtrysku. jej awaria wyjdzie na komputerze. a mechanik zakładał rozrząd na fiatowskich blokadach? odstaw mu auto z powrotem. ma jeździć! :D

byrrt
20-07-2012, 22:03
Boch z tą cewką to wcale nic pewnego że będzie błąd..

Wysyłane z mojego GT-S5830 za pomocą Tapatalk 2

boch
20-07-2012, 22:52
nie upieram się. u mnie jednak przy konkretnej awarii cewki wyskoczył błąd na desce. to samo było jak założyłem felerną cewkę CHAMPION, którą załatwił mi gaziarz. można zaryzykować i kupić używaną cewkę Beru na allegro z gwarancją rozuchową. unikać trzeba tylko zbytnio popękanych egzemplarzy. najlepiej brać taką, która nie pracowała na gazie.

byrrt
20-07-2012, 23:22
Co ma gaz do cewki? Bo wg. mnie totalnie nic ;)

Wysyłane z mojego GT-S5830 za pomocą Tapatalk 2

boch
21-07-2012, 10:12
Podczas pracy na gazie zapotrzebowanie na energie dla zapłonu mieszanki powietrzno-gazowej zwiększa się o ok. 30%

Eko-pal,mgr inż Dariusz Wnuk - samochody używane - Jak eksploatować samochód z instalację gazową? (http://www.eko-pal.com.pl/samochody_uzywane/jak_eksploatowac_samochod_z_instalacja_gazowa.php)

w skrócie - podczas pracy na gazie cewka dostaje bardziej w d :) może dojść do uszkodzenia izolatora/obudowy i zaczynają występować przebicia. niektórzy instalatorzy aby temu zapobiec zmniejszają przerwę na świecach z 0,9 do 0,7 mm aby zapewnić "mocniejszą iskrę". zresztą postów na temat padających cewek zapłonowych przy okazji instalacji LPG są dziesiątki. nie sądzę żeby to był przypadek ;)

byrrt
21-07-2012, 13:46
Jakieś to dla mnie elektronika nie racjonalne ;) iskra jest iskrą, ładunek zawsze jest ten sam bo i impuls ze sterownika jest taki sam.. A czy iskra przeskakuje przy wyższym napięciu w mieszance gazowo-powietrznej nie wiem.. To że tematów jest trochę o tym świadczy raczej o tym że na gazie wszelkie problemy zapłonu wychodzą szybciej.. Choć oczywiście mogę się mylić ;)

Wysyłane z mojego GT-S5830 za pomocą Tapatalk 2

ata
21-07-2012, 17:30
Benzyna jest "mokra" a gaz "suchy" :lol:
A na poważnie: każdy gaz (para) czy mieszanina gazów ma inne parametry elektryczne, wyładowanie (przeskok iskry) zależy od składu mieszanki.

byrrt
21-07-2012, 18:19
A na poważnie: każdy gaz (para) czy mieszanina gazów ma inne parametry elektryczne, wyładowanie (przeskok iskry) zależy od składu mieszanki.

Oczywiście ale ładunek zależny jest od czasu ładowania cewki i napięcia po stronie pierwotnej a to się nie zmienia na gazie czy na paliwie..

Wysyłane z mojego GT-S5830 za pomocą Tapatalk 2

boch
23-07-2012, 11:54
Zdarza się, że cewka zapłonowa psuje się „sama”. W wielu przypadkach pomagamy jej sami nie wymieniając na czas świec zapłonowych i przewodów wysokiego napięcia.

Akademia Bezpiecznego Samochodu - Świece zapłonowe - (http://www.abs.org.pl/?aid=38)

z tego co zauważyłem czytając wszelkiego rodzaju poradniki itp. w autach zasilanych LPG zaleca się wymianę świec i przewodów 2 razy częściej niż w pojazdach zasilanych benzyną. jakoś nie chce mi się wierzyć żeby posiadacz auta z gazem stosował się do tych zaleceń ;) teoria to jedno. praktyka to drugie.

byrrt
23-07-2012, 13:34
Wymiana świec to inna sprawa. I robi się to bardziej dla pewności.. Każda usterka świecy czy kabla na gazie będzie szybciej odczuwalna.

boch
23-07-2012, 14:06
nie inna. mająca związek :)

ata
23-07-2012, 14:47
ładunek zależny jest od czasu ładowania cewki i napięcia po stronie pierwotnej a to się nie zmienia na gazie czy na paliwie..

Każda usterka świecy czy kabla na gazie będzie szybciej odczuwalna.
Ponieważ?

Uklad zaplonowy - .:HONDA TEAM:. (http://hondateam.phorum.pl/viewtopic.php?t=700)
Liczba oktanowa wynosi dla LPG około 100, dla benzyny:
Octane rating - Wikipedia, the free encyclopedia (http://en.wikipedia.org/wiki/Octane_rating)
(tabelka)

Układ sterujący zasilaniem LPG działa niezależnie od ECU (chyba że silnik został zaprojektowany pod LPG czy CNG), ale działanie ECU jest zależne od sterownika LPG. Po coś są te emulatory wtrysków i sond ;-)
Sterownik "oszukuje" ECU tak żeby uzyskać warunki odpowiednie do spalania LPG, zmieniając kąt wyprzedzenia zapłonu oraz napięcie wyładowania.



jakoś nie chce mi się wierzyć żeby posiadacz auta z gazem stosował się do tych zaleceń ;) teoria to jedno. praktyka to drugie.

Rzeczywiste zużycie świec (przykładowo) to jedno, a wytrzymałość deklarowana przez producenta to drugie.
Na pewno przy jeździe na LPG trzeba świece sprawdzać częściej, ale świec dobrych producentów wcale nie trzeba wymieniać tak często jak to piszą w różnych poradnikach.

byrrt
23-07-2012, 23:29
Układ sterujący zasilaniem LPG działa niezależnie od ECU (chyba że silnik został zaprojektowany pod LPG czy CNG), ale działanie ECU jest zależne od sterownika LPG. Po coś są te emulatory wtrysków i sond ;-)
Sterownik "oszukuje" ECU tak żeby uzyskać warunki odpowiednie do spalania LPG, zmieniając kąt wyprzedzenia zapłonu oraz napięcie wyładowania.

Kolego nie piszemy takich bzdur - nie piszemy ;) Wszystkie instalacje 4 gen i powyżej tak manipulują dawką gazu (i tylko wyłącznie!), że ecu silnika pracuje identycznie jak na benzynie.. Kąty wtrysku owszem dla gazu w teorii powinny być inne bo gaz ma inny czas zapłonu jak paliwo ale w praktyce żadne auto przerabiane na gaz nie ma tego zmienionego bo to pociągałoby za sobą zmiany w sofcie ECU.. W nowych instalacjach nie stosuje się żadnych emulatorów i innego dziadostwa, robiło się to w starych autach przy niedokładnych instalacjach gazowych aby oszukać ECU że silnik chodzi ok jak nie chodzi ;)

A czemu problemy wychodzą szybciej? A no dlatego że gaz właśnie ma gorsze właściwości zapłonu.. Nie jest to do końca regułą z tą lepszą pracą na benzynie ale no często tak bywa.. Bywa też i odwrotnie ;)

Wysyłane z mojego GT-S5830 za pomocą Tapatalk 2

ata
24-07-2012, 01:19
Czemu zakładasz że instalacja jest najnowsza?

Może jest, może nie jest. Na dobrą sprawę nie wiemy co tam jest zamontowane i w jaki sposób ... jakie cuda potrafią wymodzić "gazownicy" już nieraz widziałem.

Gaz ma wyższą liczbę oktanową, to znaczy jej odpowiednik. Dlatego nawet w tych nowych "mądrych" instalacjach parametry zapłonu czasem są dalekie od optymalnych, bo producent silnika owszem przewidział znaczną tolerancję na jakość paliwa ... ale te widełki nie zawsze wystarczają. Sam wielopunktowy wtrysk w wersji LPG wcale nie jest tak dobrze oprogramowany jak twierdzą producenci, a zapłon to też nie jest temat do końca rozwiązany w wielu sterownikach. Teoretycznie jest pięknie, praktycznie niektóre silniki/ECU "nie lubią" LPG. Pomijam kwestię użytych do budowy silnika materiałów - są problemy na poziomie kontrolera (wtrysku i zapłonu). Fakt, jest coraz lepiej! Nie idealnie, ale lepiej.

Ja wiem że konstruktorzy poszli w kierunku sterowania wyłącznie paliwem (dawką i opóźnieniem wtrysku), i wcale nie uważam tego za idealne rozwiązanie. Na pewno jest lepsze niż partyzanckie konstrukcje z przystawkami "emulującymi", ale nadal nie "idealne".

byrrt
24-07-2012, 09:08
Czemu zakładasz że instalacja jest najnowsza?
Ale ja właśnie nie zakładam nic - piszesz o jakiejś teorii która jest mocno przeterminowana dlatego prostuje ;)
Temat rozwinął się raczej w stronę czy i czemu cewka dostaje bardziej po d***e na gazie i w takim temacie ja się udzielam.


Ja wiem że konstruktorzy poszli w kierunku sterowania wyłącznie paliwem (dawką i opóźnieniem wtrysku)
I jest to jedyna metoda aby silnik pracował dobrze. W firmie której pracowałem budowaliśmy sterownik do LPG - pewne pojęcie w temacie mam. W takiej konfiguracji LPG jest tylko protezą, przez co i steronik LPG jest stosunkowo prosty i cała instalacja. Na rynku są sterowniki które tak sterują wtryskiem gazu że silnik chodzi naprawdę na najbardziej optymalnych warunkach. Niektóre auta lpg nie lubią fakt ale to wynika właśnie z materiałów użytych do ich produkcji - i tylko i wyłącznie! Nie mówię że wszystkie sterowniki są ok bo nie są ale nie prawda że temat jest jeszcze nie rozgryziony ;)

Najlepszy do tej pory zaprojektowany system zasilania gazem to wtrysk gazu w fazie ciekłej do cylindra. Takie instalacje są niestety dość drogie i mało popularne, z trwałością i kosztami serwisu też różnie.. Część aut z firmową instalacją (np. niektóre Ople) właśnie takie instalacje posiadają i tam ECU oprogramowane jest tak, że kąty wtrysku są zmieniane na gazie. Jako ciekawostę dodam, że potrafią palić mniej niż Pb (litrarzowo) przy tej samej lub większej mocy (jak pamiętam Corsa C z taką instalacją miała 4KM więcej na gazie).

Trochę zeszliśmy z tematu ogólnie rzecz ujmując..

boch
24-07-2012, 10:52
ja kupując auto miałem w nim bodajże najtańsze przewody WN, najtańsze świeczki Champion'a i walniętą cewkę zapłonową, która ujawniała się w wilgotne dni. swojego zdania nie zmienie, układ zapłonowy jak i LPG mają wpływ na cewkę i jej żywotność :) ale dość. wypłoszyliśmy autora tematu i się nie dowiemy czy to cewka, czy źle poskładany rozrząd :)