PDA

Zobacz pełną wersję : IAW Scan2 - diagnostyka OBD-I (IAW-x6F/x8F/04K)



tzok
06-07-2012, 13:31
Chciałbym zaprosić wszystkich forumowiczów z zacięciem technicznym do pobrania i testowania mojego programu - IAW Scan2 (http://iaw-scan2.sourceforge.net/). Program jest przeznaczony do diagnostyki układów wtryskowo-zapłonowych, czyli tzw. centralek lub komputerów silnika. Obsługuje sterowniki rodziny IAW-04K/6F/8F/16F/18F/18FD, stosowane m.in. w:
* FIATach: Cinquecento 0.9/1.1, Seicento 0.9/1.1, Punto 55/60/75/85, Tipo/Tempra 1.6/2.0, Coupe 2.0;
* Lanciach: Delta/Dedra 1.8/2.0, Y 1.2;
* Alfach-Romeo: 33 1.3, 145/146 1.3, 155 2.0

Chętnie zapoznam się z wszelkimi uwagami i sugestiami, jednak z góry uprzedzam, że nie planuję obsługi sterowników ABS ani SRS - w większości jest ona zaimplementowana w programie FIAT ECU Scan. Myślę też, że ten temat będzie dobrym miejscem do dzielenia się logami, gdyż stworzenie bazy logów znacząco ułatwi diagnostykę.

Od strony programowej wymagany jest komputer kasy PC z systemem Windows 2000 SP4 lub nowszym i platformą .NET 2.0, od strony sprzętowej - jeden port USB oraz interfejs VAG-COM KKL na USB (lub RS-232) i przejściówka OBD-II na FIAT 3pin.

IAW Scan2: home (http://iaw-scan2.sourceforge.net/)
IAW Scan 2 | Free software downloads at SourceForge.net (http://sourceforge.net/projects/iaw-scan2/)

Yasco
25-04-2014, 23:26
Witam. Po paru perypetiach związanych z instalacją sterowników, znalezieniem portu,odpaliłem program. Działa, natomiast nie może zidentyfikować centralki w Punto I 75, 1,2 8V - autko z 1995 roku, oryginał włoski. W wyborze automatycznym, też go nie odnajduje. Może coś robię nie tak ? Pozdrawiam.

tzok
26-04-2014, 00:31
Proszę o więcej szczegółów - przede wszystkim jaki kabel? Przy ręcznym wyborze nie ma żadnej identyfikacji. Warunkiem poprawności działania automatycznej identyfikacji jest włączenie zapłonu dopiero w momencie kiedy program o to poprosi, dopiero po kliknięciu połącz. Kolejny warunek to w pełni uśpiony sterownik (120s od ostatniego wyłączenia zapłonu).

Yasco
27-04-2014, 18:21
Witam. Kabel diagnostyczny od Viakena VAGKKL FIATECUSCAN + przejściówka na 3PIN. Teraz tak myślę, że może powinienem wybrać oprogramowanie FiatEcuScan .. ? Zapłon uruchamiam zgodnie z informacjami na ekranie. Po przekręceniu kluczyka, po pewnym czasie przenosi mnie w kolejne funkcje programu do testowania, lecz po chwili pojawia się komunikat, iż nie może wykryć ECU. Z góry dziękuję za dodatkowe informacje.

tzok
27-04-2014, 18:50
Zapłon uruchamiam zgodnie z informacjami na ekranie. Po przekręceniu kluczyka, po pewnym czasie przenosi mnie w kolejne funkcje programu do testowaniaJeśli nie dzieje się to natychmiast po włączeniu zapłonu to nie ma komunikacji. Czy przejściówka ma podłączone zasilanie do akumulatora? W programie wybrany jest właściwy port COM?


Teraz tak myślę, że może powinienem wybrać oprogramowanie FiatEcuScan .. ?FES nie obsługiwał tego sterownika, dopiero MES i to od wersji 1.9 i niestety tylko w wersji zarejestrowanej.

Yasco
27-04-2014, 23:10
Tak, przejściówka ma zasilanie, minus w gniazdku działa ( sprawdzałem ). Port jest wybrany ...

tzok
27-04-2014, 23:26
Kontrolka we wtyku interfejsu się świeci? Proszę jeszcze podać identyfikator sprzętu (PID/VID) z menedżera urządzeń.

Yasco
28-04-2014, 23:08
Kontrolka się świeci. USB/VID_0403&PID_A077&REV_0600

tzok
29-04-2014, 00:02
Czyli kabel Viakena na chipie FTDI FT232... powinien działać. Nie ma konfliktu portu COM z innym urządzeniem (jakiś Bluetooth)? Na pewno jest ten sam numer portu (COM-xx) w menedżerze urządzeń (FiatScan interface USB-Serial Port (COM-xx)) co wybrany w programie? Mam też pewne wątpliwości czym jest ten interfejs FiatScan, czy na pewno jest to to samo co VAG KKL.

AutomobileFanatico
26-07-2014, 16:38
Witam.
Chciałbym zgłosić problem z IAW Scan2. Program sam w sobie jest bardzo dobry, przyjazny dla użytkownika i obsługa go nie sprawia większych problemów. Ale mam pewien kłopot z jego działaniem. Otóż próbowałem testować Fiata Seicento "900". Program bez problemów podłączył się do centralki itp. jednak w pewnym momencie zgłasza błąd dostępu do portu, zawiesza swoje działanie, a ostatecznie się zamyka. System zgłasza błąd aplikacji oraz awaryjne zamknięcie. Inne programy pracują bez zastrzeżeń (Fiat Ecu Scan, Alfa OBD). Platforma to Dell Latidute D600 z Windows Xp Professional, kabel VagCom KKL z przejściówką 3-pin. chciałbym spytać c może powodować takie zachowanie i czy można coś z tym zrobić.
Pozdrawiam.

tzok
26-07-2014, 21:16
Opisywane zachowanie zazwyczaj wynika z zakłócenia działania układu FT232 - port "znika" z systemu i program się zawiesza. Najczęściej przyczyną zjawiska jest przebicie w układzie zapłonowym. Chyba, że inny program w tym samym aucie i z tym samym kablem działa - wtedy proszę o szczegóły przyczyny zamknięcia programu podawane przez system. Niestety ten sterownik pracuje z bardzo nietypową szybkością transmisji, na granicy progu synchronizacji (układ FT232 nie obsługuje dokładnie takiej szybkości transmisji jakiej wymaga IAW-16F) i łatwo zrywa połączenie (wtedy jednak program się nie zawiesza a jedynie pisze, że utracił łączność ze sterownikiem).

AutomobileFanatico
05-08-2014, 22:28
Dziękuję bardzo za odpowiedź. Przepraszam, że tak długo odpowiadałem. Niestety nie mam w okolicy innego samochodu do testów, więc w tym momencie sprawa jest zawieszona. Jeśli coś się zmieni to oczywiście dam znać. Jeszcze raz dziękuję i pozdrawiam.

piotr19
14-12-2016, 17:56
Dzień dobry.Cała akcja z moim palio 1,2 z 2000r bp+lpg zaczela się od jazdy na rtasie dlugości 210 km.Prawe kolo zaczeło się grzać i samochodzik na 5 biegu jechał jak by ktoś go trzymał tj 115-118 km pedal w podłodze i dalej nieszedl.Okazało się ,że chamulec prawy przod nie odpuszczal.Do wymiany poszedl przewód prawy popękany i lewy.Efekt żaden dalej ten sam efekt i napiątym nie idzie.Na czwartym to i 125 km deje rade.Kupilem interfeis i sciągnołem IAW scan 2.Na jalowym pokazuje sonda lambda A P Z MIL -V;klimatyzator Zwarcie do GND/P A P Z MIL-V;Od czego zacząć by zaczol jeżdzić jak dawniej.Proszę o Pomoc.Pozdrawiam PIT- TZOK niebardzo wiem co ten zapis mowi.Gdyby do instrukcji dołączyc przykladowy zapis to laik mógłby co nieco odwzorować i sobie poradzić.U mnie awaria i rad dostaje mase -przyczyn ok 12.

Artur45672
14-12-2016, 18:04
Cinquecento 700 ed też ma wtyczkę do tego badania.

tzok
14-12-2016, 20:21
A P Z to flagi statusu błędu... i jest do tego legenda opok panelu - Aktywny, Potwierdzony i Zapamiętany, dodatkowo informacja, że błąd spowodował zaświecenie się kontrolki usterki silnika. Masz LPG pewnie 2giej generacji, więc błąd sondy jest normalny. Zasadnicze pytanie brzmi więc czy koło przestało się grzać...

CC 700ED jest na gaźniku więc nie bardzo jest tam co diagnozować (choć zastosowany moduł sterownika zapłonu - Nanoplex chyba posiada złącze diagnostyczne).

KOBRA
14-12-2016, 20:37
Witam kolegę "tzok-a" ja tak przy okazji szkoda że już nie współpracujesz z Yanim odnośnie tłumaczeń. Mam nadzieję ,że wznowisz swoją jakże pożyteczną pracę dotyczącą tłumaczeń plików językowych.
Pozdrawiam i Wesołych Świąt

tzok
14-12-2016, 21:56
Ostatnio była spora aktualizacja polskiego w MESie... praktycznie nowe tłumaczenie zrobione od zera, włącznie z żółtymi panelami.

KOBRA
14-12-2016, 23:00
Ostatnio coś patrzałem i właśnie na żółtym było w angielskim i tak cię wspominałem. Jak już tak odnośnie tłumaczenia to mam pytanko . W tłumaczeniach do sterowników które zostały przeniesione z twojego programu występuje podczas połączenia ze sterownikiem komunikat jak w IAVscan wyłącz stacyjkę. Czy Yani tak przekopiował ,czy tak ma być .Ja nie wyłączam stacyjki podczas łączenia . Wiem że w IAV tak było ,ale czy w Mesie też tak ma być ,czy błąd w tłumaczeniu ?

piotr19
14-12-2016, 23:56
Dziekuje za tak szybka odpowiedz. Te flagi ok rozumiem.U mnie to kontrolka sie nie świeci wcale.moja instalacja tak 2 generacji.Kola sie nie grzeją.Mam wątpliwość tyczącą sie ,że silnik sie kończy.Jeszcze nierobiłem ciśnienia-jak to nie wyjdzie to klapa z moja BIEDRONKĄ.Juz 3 razy próbowałem i jest tak samo.Na piątym 118-119,pedal w podlodze obroty między 3400 a 3750 i koniec........Co robić....to miezenie ciśnienia????????????Na 1,2,3,4, pracuje rewelwcyjnie jak dla mnie....

tzok
15-12-2016, 01:14
W tłumaczeniach do sterowników które zostały przeniesione z twojego programu występuje podczas połączenia ze sterownikiem komunikat jak w IAVscan wyłącz stacyjkę. Czy Yani tak przekopiował ,czy tak ma być .Błąd w tłumaczeniu to nie jest, ale wyłączanie zapłonu w tym momencie większego sensu nie ma... problem w tym, że IAW-x6F nie prześle kodu ISO w inny sposób niż tylko podczas wybudzania sterownika. Niestety najpierw musi zostać uśpiony, co zajmuje ok 90s od wyłączenia zapłonu, chyba że wcześniej został zainicjowany tryb diagnostyczny, wtedy uśpi się od razu. Nie wiem czy MES przypadkiem nie wysyła ciągu inicjującego tryb diagnostyczny dwukrotnie (raz przed tym komunikatem), a tylko wtedy wyłączenie (i ponowne włączenie) stacyjki miałoby sens.

Artur45672
15-12-2016, 14:56
W cc 700 test składu mieszanki co z tego, że jest gaźnik, ale na gaźniku zawsze jest ok. dlatego dziwne, ale jest wtyczka, zrobili.

piotr19
17-12-2016, 15:47
Dzien dobry TZOK koła sie nie grzeją.Niemniej 5 bieg slaby.Na czwartym pociagnołem 125 km,zmienilem na 5 bieg i tak pojechalem 5 km bez zmian z pedałem w podlodze.W poniedzialek zmienię sondę lambda może to coś zmieni.......?

tzok
17-12-2016, 16:42
U mnie to kontrolka sie nie świeci wcale.moja instalacja tak 2 generacji. Więc pewnie wcale tej kontrolki nie masz... często przy zakładaniu LPG 2 generacji była odcinana (ale powinna być odcinana tylko na LPG). Masz emulator sondy? Emulacja powinna być ustawiona "na masę" i powinna wywoływać błąd sondy podczas jazdy na LPG. Gazu na mikserze (gaźniku, tylko gazownicy unikają tej nazwy by budzić złych skojarzeń) nie da się idealnie wyregulować, więc sterownik nie może "widzieć" sygnału z sondy podczas jazdy na LPG, gdyż w przeciwnym wypadku będzie próbował korygować czas wtrysku, by poprawić skład mieszanki (co podczas jazdy na LPG nie będzie miało żadnego znaczenia ale może znacząco pogorszyć lub wręcz uniemożliwić pracę silnika na benzynie oraz jego uruchamianie).

Kiedy ostatnio kontrolowałeś luz zaworowy? Na LPG powinieneś to robić co ok 15 tys. km.

Do tego silnika (1.2 MPI) można i warto zakładać IV gen. LPG, ale ze względu na brak automatycznej regulacji luzu zaworów tak czy inaczej, mając LPG, trzeba je regularnie kontrolować i bardzo pilnować składu mieszanki (a przy 2 generacji stroić ją na bogatą mieszankę).

andrzejmc
17-12-2016, 22:51
Cinquecento 700 ed też ma wtyczkę do tego badania.

Diagnostykę 700 można było przeprowadzić takim magicznym urządzeniem o nazwie Fiat-Lancia Tester.
F/L FLT FIAT/LANCIA TESTER diagnosi-Diagnostics-diagnosi-Testeur/ALFA | eBay (http://www.ebay.it/itm/F-L-FLT-FIAT-LANCIA-TESTER-diagnosi-Diagnostics-diagnosi-Testeur-ALFA-/201255225099)

Artur45672
18-12-2016, 00:59
No taki tester, choć regulacja gaźnika to bułka z masłem i w sumie nie jest potrzebny, podstawowe obd w cinquecento, przeprowadza się za pomocą szczelinomierza, czujnik położenia wału i regulacja gaźnika praktycznie na słuch, choć fajnie mieć taki aparat.

KOBRA
18-12-2016, 10:07
regulacja gaźnika to bułka z masłem
Gdybyś chciał wyregulować w 700 -ce gaźnik japoński AISAN to zmieniłbyś zdanie.
Z tym to nawet w ASO nie dawali rady

tzok
18-12-2016, 13:10
NANOPLEX to sterownik zapłonu, zatem jedyne dostępne informacje dotyczą obrotów silnika i KWZ (są tam dwie statyczne mapy, przełączane podciśnieniem, nie ma nawet liniowego pomiaru podciśnienia, tylko komparator).

KOBRA
18-12-2016, 13:28
Tomek teraz tomu tak wytłumaczyłeś ,że na pewno zrozumie :yahoo::piwko:

Artur45672
18-12-2016, 17:11
Gdybyś chciał wyregulować w 700 -ce gaźnik japoński AISAN to zmieniłbyś zdanie.
Z tym to nawet w ASO nie dawali rady

A fos np. reguluję się łatwo, ale trzeba uważać z bogactwem mieszanki, bo cc700 na tym gaźniku potrafi spalić nawet 12-13 na setkę, żart, nie sądzę, ale przy dobrym wyregulowaniu, da się zejść na 9 litrów w trybie mieszanym, zapłon to nanoplex, to nie wszystko , bo gaźnik zawiera podciśnienie, i gdy jest mróz i duży pobór napięcia, automatycznie zwiększa się dawka paliwa dwu krotnie, dlatego cinquecento dobrze pali nawet przy -20 stopniach. Ale spalanie w zimie grubo przekracza 10 litrów, na trasie można zejść do 5 litrów, jak jedzie się 90 km/h nie więcej, przy 120 km/h spalanie drastycznie wzrasta do 10-11 l.