Zobacz pełną wersję : Sprawdzenie kolektora ssącego 1,9 16V 150 KM MTJ
Witam,
Z racji swoich doświadczeń z Cromką postanowiłem zamieścić taki temat ku przestrodze. Możliwe, że to dla każdego oczywiste ale fajnie jakby taki temat pozostał dla potomnych. Jak to ważne pokazuje przykład kolegi z forum Bravo któremu uszkodzony zaworek od kolektora wpadł do komory i musi teraz robić remont silnika.
Każdy posaidacz Multijeta 1.9 16 V 150 KM, który nie ma świadomości problemów z kolektorem powinien zdjąć plastikową osłonką silnika i zerknąć na blaszaną klapkę poruszającą zaworkami. Po przygazowaniu powinna się ona poruszać razem z zzaworkami. A w większości wypadków listwa leży sobie na kolektorze i nie działa. Co ciekawe ten efekt nie jest odnotowany w FES a i moc auta wcale nie jest jakoś dramatycznie mała. Ale nie będę się tu rozpisywał o konsekwencjach uszkodzonego układu (jednym z nich jest przedstawiona powyżej możliwość oberwania klapek) bo są od tego całe elaboraty. Niby temat znany a ja dopiero po 2 latach posiadania auta to sprawdziłem i zrobiłem u kolegi jabolkg z forum Opla. Jak ktoś się chce wymienić uszkodzony kolektor to polecam wymianę tylko kolektora a nie silniczka sterującego jak sugerują w ASO. Po jakimś czasie od wymiany komp zaadaptuje się z powrotem do nowej sytuacji i wszystko będzie działać.
Pozdrawiam
A co z nim? Wszędzie w opisach widzę, że listwa sterująca jest widoczna, w u siebie nic nie widzę (ale jeszcze mało widzę bo auto mam 3 miesiące) Może jest od dołu kolektora? Ty masz Cromkę FL? Ja nie mam żadnych niepokojących objawów...
Pewnie powinno to wyjść na FES. Np w zakresie małych obrotów, przy ich zmianie, spore rozbieganie między mierzoną i docelową masą powietrza?...
Jeszcze nie ta aura, żeby samemu grzebać przy aucie...
To nie grzebanie. FL też nie ma nic do rzeczy. Podnosisz maskę, zdejmujesz maskownicę silnika i zaglądasz w "szczelinę" pomiędzy blokiem a kolektorem ssącym (fizycznie łatwiej z boku niz z przodu, zwłaszacza jak ktoś jest niewysoki). W poprawnie działającym silniku długa na ok 40 cm a szeroka na 0,5 cm blaszka powinna być przymocowana do zaworków i pracować w miarę dodawania gazu. W dziabniętych, czyli w większości aut z określonym przebiegiem ta blaszka leży sobie w najlepsze na obudowie kolektora. Objawów nie miałem i wydawao mi się, że auto chodziło ok. Na autostradzie chodziło ponad 200 km/h. Ale wydawało mi się, że jak na te 150 KM to coś się marnie zbiera, no i to spalanie. Poczytałem, poszperałem i znalazłem. Niektórzy powiedzą - szukał sobie kłopotów i znalazł, ale lepiej wiedzić, jak coś jest nie halo niż jak ja żyć w nieświadomości. Od zmiany autko w dolnym zakresie obrotów naprawdę inaczej się zbiera i można spokojnie jeździć na niższych obrotach.
No to mam problem, bo u mnie żadnej listwy nie ma...
Zaworków też nie widzę :confused: (wiem jak wyglądają ze zdjęć). Pali mi sporo bo 10-11 po mieście :roll: i wydaje mi się, że mogłaby się lepiej zbierać... :mad:
Z tym, że to ostatnie miałem przy każdym aucie. :smile:
BART_osz
18-04-2012, 22:06
Przymar jest szansa ze strzelisz dla forumwiczow parę fotek - które mogły by być instrukcja dla chcących sobie to sprawdzić ?
Najlepiej wytłumaczone jest na stronie Pawła u którego to robiłem
Regeneracja kolektorów opel CDTI (http://www.kolektorycdti.zafriko.pl/)
Pozdrawiam
No to d...pa. Obejrzałem dokładnie filmy z tej strony, przeglądnąłem zdjęcia, które znalazłem w necie.... i zanurkowałem pod maskę mojej Cromy.
W tym miejscu nie mam nawet śladu po zaworach, a co dopiero listwie...
Jest możliwe, żeby ta listwa sterująca była od dołu kolektora? W jakiejś osłonie? Może w tej górnej, plastikowej części kolektora?
Aaa. Kolega ma plastikowy kolektor. To moze zmieniać trochę temat. Fiat - producent tego silnika wypuścił od pewnego momentu (zapewne na skutek opisywanego błędu) plastikową wersję tego kolektora - więc są 2 - aluminiowa i plastikowa. Niestety nie znam zasady działania plastikowej, ale na chłopski rozum musi być jakoś rozwiązana kwestia klapek, bo musieliby pół silnika zmieniać pod inne rozwiązanie dolotu. Ja miałem aluminiowy (jak większość) i zająłem się tematem. Plastiki były montowane głównie w Alfach 159 i na forum alfaholicy powinni więcej wiedzieć o konstrukcji i działaniu wersji plastikowej.
PS. Znalazłem coś takiego
AutoKącik.PL: Klapy wirowe (http://autokacik.pl/showflat.php?Cat=0&Number=285317318&page=0&fpart=all&vc=1)
Widziałem gdzieś na jutubie film, na którym czyszczą kolektor dolotowy specjalnym płynem. Podczas pracy silnika, w dolot kolektora (po zdjęciu gumowego węża) wkładany jest taki rozpylacz, który ten płyn rozpyla z zasysanym powietrzem bezpośrednio do kolektora...
Jeśli ktoś wie o czym piszę, a już nie daj Boże wie, czy któryś warsztat przeprowadza takie czyszczenie, niech napisze.....
może to??
Procedura Forté - proces oczyszczenia kolektora dolotowego w silniku Diesla - YouTube (http://www.youtube.com/watch?v=5pot950b7gU)
lub http://moto.allegro.pl/intake-pro-xenum-czyszczenie-ukladu-dolotowego-i2230697677.html
też mam zamiar zdjąć EGR a może i kolektor żeby zobaczyć w jakim jest stanie. czy ktoś stosował takie preparaty?, są one bezpieczne dla silnika?? czy lepiej po prostu zdemontować wszystko i umyć w benzynie ??
pawliczex
26-04-2012, 21:12
Dziś zerknąłem pod osłonę silnika i na szczęście mam plastikowy kolektor :D Tak więc myślę, że na jakiś czas problem klap wirowych mam z głowy. Dodam iż moja Croma jest z marca 2007 roku w budzie jeszcze przed liftem
Witam,
Z racji swoich doświadczeń z Cromką postanowiłem zamieścić taki temat ku przestrodze. Możliwe, że to dla każdego oczywiste ale fajnie jakby taki temat pozostał dla potomnych. Jak to ważne pokazuje przykład kolegi z forum Bravo któremu uszkodzony zaworek od kolektora wpadł do komory i musi teraz robić remont silnika.
Każdy posaidacz Multijeta 1.9 16 V 150 KM, który nie ma świadomości problemów z kolektorem powinien zdjąć plastikową osłonką silnika i zerknąć na blaszaną klapkę poruszającą zaworkami. Po przygazowaniu powinna się ona poruszać razem z zzaworkami. A w większości wypadków listwa leży sobie na kolektorze i nie działa. Co ciekawe ten efekt nie jest odnotowany w FES a i moc auta wcale nie jest jakoś dramatycznie mała. Ale nie będę się tu rozpisywał o konsekwencjach uszkodzonego układu (jednym z nich jest przedstawiona powyżej możliwość oberwania klapek) bo są od tego całe elaboraty. Niby temat znany a ja dopiero po 2 latach posiadania auta to sprawdziłem i zrobiłem u kolegi jabolkg z forum Opla. Jak ktoś się chce wymienić uszkodzony kolektor to polecam wymianę tylko kolektora a nie silniczka sterującego jak sugerują w ASO. Po jakimś czasie od wymiany komp zaadaptuje się z powrotem do nowej sytuacji i wszystko będzie działać.
Pozdrawiam
Hej, dobra przestroga choć sporo (lat) już wałkowana na forum vectry.pl. Natomiast jeśli już umieszczasz jakąś przestrogę to warto wyrażać się precyzyjnie. Piszesz o "blaszanej klapce poruszającej zaworkami" - tym czasem jest to metalowa listwa poruszająca klapami wirowymi za kolektorem ssącym. W tym konkretnym przypadku sam kolektor jest zintegrowany z klapami wirowymi od góry widać tylko tę listwę która spada (temat wałkowany i rozpracowany na forum vectry), a od dołu (po skosie) jest silnik poruszający tymi klapami.
Kolega poniżej jak słusznie zauważył nie ma takowej listwy, bo ma kolektor plastikowy i to jest zupełnie inny temat ;)
Kolektor i klapy wirowe to 2 oddzielne części. W takim przypadku same klapy są poruszane przez listwę z zębatkami i szczelnie schowane z dołu kolektora wraz z silnikiem (klap). Temat trochę rozpracowałem - będziecie chcieli - to rozwinę - łącznie z fotkami rozłożonego całego dolotu na czynniki pierwsze ;)
(kolektor, czujnik ciśnienia, klapy wirowe, silnik klap wirowych, element metalowy za kolektorem, przepustnica, zawór EGR i chłodnica spalin).
pozdrawiam
Temat trochę rozpracowałem - będziecie chcieli - to rozwinę - łącznie z fotkami rozłożonego całego dolotu na czynniki pierwsze
(kolektor, czujnik ciśnienia, klapy wirowe, silnik klap wirowych, element metalowy za kolektorem, przepustnica, zawór EGR i chłodnica spalin).
Super. Jeżeli możesz to na pewno się wielu tutaj osobom przyda.
Prosze rozwin temat, szczególnie fotki bedą pomocne.
Jak to mówią lepsza profilaktyka niż leczenie.Pozdr.
Witam po urlopie.
Właśnie dlatego tu wrzuciłem, bo na forum VC jest o tym sporo a na fiatowskich raczej nie. Ja dość dawno o tym czytałem ale zignorowałem (jak auto idzie po autostradzie 210 to człowiek nie podejrzewa jakiejś niesprawności). Ale przypadkiem grzebałem w silniku, zerknąłem i miałem w ręku rzeczoną listwę.
Chodzi o pokazanie, że w naszych Cromkach może być awaria, której nie będziemy świadomi.
OT. Ciekawe, że większość kolektorów na allegro to te metalowe (przedzmianowe) a nie zmodyfikowane plastiki.
Witam
Miałem ten problem z listwą, jest to upierdliwa sprawa ale do zrobienia.
2 problem to EGR trzeba go co parę tysięcy czyścić (sprawdza się płyn do piekarników i WD40).
3 proble to czujka przepływomierza recylkulacji spalin jest na kolektorze na wysokości filtra paliwa vis a vis.
4 problem to wtyczki do wtrysków.(kostka 3 wtryskiwacza na forum opla)
a tak wyglądał mój kolektor po zdemontowaniu
ImageShackŽ - Online Photo and Video Hosting (http://imageshack.us/photo/my-images/805/21299604.jpg/)
a wszelkie informacje są na stronie
Silniki diesla - CDTI - Vectra Klub Polska (http://forum.vectraklub.pl/index.php/forum/218-silniki-diesla-cdti/)
Fiat Croma | Problem z listwą na kolektorze | FIAT Forum (http://fiat.auto.com.pl/forum/viewtopic.php?t=133801&highlight=)
Tam macie wszyściutko opisane
Miłej lektury
Pozdrawiam
pawliczex
21-07-2012, 08:54
Ja w swojej Cromie wyłączyłem programowo EGR tak więc cały czas jest on zamknięty i nie syfi do kolektora ssącego. Auto dzięki temu ma ciut lepszego buta z dolnych obrotów i nie trzeba czyścić EGR i kolektora. Sama operacja wyłączenia EGR prosta i szybka.Jak by ktoś był z podlaskiego lub przejeżdżał niedaleko służę pomocą :smile:
Jeśli ktoś myśli że ma kolektor pół plastikowy i nie ma klap wirowych to jest w błędzie!!! Przy kolektorze plastikowym jest jeszcze kawałek aluminiowego i w w tym są klapki mimo że nie ma na wierzchu tej metalowej blaszki jak w starczym typie. Całe sterowanie jest od dołu. Miłej lektury: [159] Mały tutorial jak usunąć klapy wirowe w 1.9 JTDm 16V (http://www.forum.alfaholicy.org/159_brera_brera_spider/103762-maly_tutorial_usunac_klapy_wirowe_1_9_jtdm_16v.htm l)
pawel2408
02-01-2014, 15:47
witam
mam pytanie odnośnie kolektora. czy jeśli wyrzuci się klapy tak jak w linku u kolegi (Grze) i zaślepi się częściowo EGR to czy trzeba coś zmieniać w ECU. jeśli tak to co. i drugie pytanie czy będzie to miało jakiś wpływ na filtr cząstek stałych.
co do zaślepki to takie rozwiązanie wprowadził fiat i nic w ECU się nie zmienia - co do DPF to później będzie się wypalał, klapy dostarczają więcej powietrza do cylindrów po wciśnięciu "gazu" czyli po wywaleniu ich ilość powietrza się nie będzie zmieniać, po wywaleniu klap wystarczy tylko odpiąć cięgło od sterownika (komp dalej będzie widział że są), można też usunąć całkiem filtr,egr-a i klapy ale wtedy należy wgrać nowy soft
pawel2408
02-01-2014, 16:08
wielkie dzięki za pomoc.
Zaczyna mi się delikatnie pocić od góry, przy sworzniu na jednej klapie. Da radę to jakoś uszczelnić po zdemontowaniu i wyczyszczeniu kolektora czy tylko nowy kolektor? Tam są jakieś uszczelniacze?
nie ma tam żadnych uszczelniaczy, jedno z rozwiązań to regeneracja kolektora koszt ok 700 - 800, lub wywalenie klap i zaślepienie otworów
w 2.4 może to troszkę drożej kosztować
Wolałbym, wbrew panującej modzie aby pozostały na miejscu ;) Dziwne, że nie mam tam żadnego uszczelniacza. Wyrabia się otwór w głowicy czy trzpień poruszający klapką?
https://www.google.pl/search?q=klapy+wirowe&espv=210&es_sm=122&tbm=isch&source=iu&imgil=ISbGcBmUT4iwSM%253A%253Bhttps%253A%252F%252F encrypted-tbn2.gstatic.com%252Fimages%253Fq%253Dtbn%253AANd9 GcTuBZ3HVpP1SCilrfFvoBmRdVJfskcdk0RlOdsO5KeSSeUy-0DM%253B1920%253B1440%253BEIgjWNuEYkuLHM%253Bhttp% 25253A%25252F%25252Fklubzafira.pl%25252Fforum%2525 2Findex.php%25253Ftopic%2525253D410.0&sa=X&ei=spLGUs6gGsaGswb48oHQCA&ved=0CDAQ9QEwAQ&biw=1280&bih=908&dpr=1#facrc=_&imgdii=_&imgrc=Bs0y8pKQno45IM%3A%3BICRdVevPcv_lQM%3Bhttp%25 3A%252F%252Fauto-krak.pl%252Fwp-content%252Fgallery%252Fkolektor-ssacy-1-9-cdti-naprawa%252Fklapy-kolektora-off.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fforum.autokacik.pl%25 2Fshowflat.php%253FCat%253D0%2526Number%253D287066 915%2526Main%253D287063617%3B1024%3B680
Doskonale widać, że jest tam oring. Tylko jak się do tego dobrać?:eek:
Wolałbym, wbrew panującej modzie aby pozostały na miejscu ;) Dziwne, że nie mam tam żadnego uszczelniacza. Wyrabia się otwór w głowicy czy trzpień poruszający klapką?
Częściowo przerabiałem ten temat u siebie i też nie skłaniam się ku usuwaniu klap. U mnie listwa spadła, nie dało się jej założyć, bo gniazda w listwie były zbyt luźne (wyrobione w osi równoległej do długości auta). Samochód z niedziałającą listwą zachowywał się dość poprawnie, silnik chodził płynnie, moment obrotowy "łapał" mniej więcej w okolicy 2000 tys/obr. Spalanie w normie. Jednak nieco mnie to irytowało...zaślepiłem (i wyłączyłem programowo zawór EGR), po czym zamówiłem na ebay takie tuleje, które przykręca się w miejscu tych czarnych plastikowych grzybków (po ich wcześniejszym usunięciu).
4X Fiat Alfa Romeo Saab Opel Swirl Rod Repair Kit 4 Cyl 1 9 Diesel Cdti JTDM | eBay (http://www.ebay.com/itm/4x-FIAT-ALFA-ROMEO-SAAB-OPEL-SWIRL-ROD-REPAIR-KIT-4-Cyl-1-9-DIESEL-CDTI-JTDM-/390711125763?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item5af832a703&vxp=mtr)
Po ich montażu listwa już nie spada, samochód nieco lepiej zbiera się od dołu (przy około 1700-18000 obrotów), różnic przy spalaniu jeszcze nie zaobserwowałem. Co do stanu moich klap, to wszystkie chodziły luźno (oprócz sterującej oczywiście), w ich okolicy można było zaobserwować trochę "syfu", ale nie dużo. Wyczyściłem z zewnątrz ich okolice i będę obserwował dalej. Mam kolektor metalowy, silnik 1.9 JTD multijet (150) z 2006 roku.
Dzięki za odpowiedź. U mnie listwa jest na miejscu i wszystkie klapy poruszają się. Klapa sterująca w moim przypadku jest na 5 cylindrze i przy niej zauważyłem delikatną nieszczelność oraz wibracje listwy. Na razie nie będę szalał. Za dużo z tym roboty. Żadnych niepokojących objawów nie zauważyłem.
markson33
24-02-2015, 11:33
Mnie się ostatnio w związku z regenerację kolektorów dobrze współpracuje z firmą XXXXX Mam swój warsztat i często im zlecam takie prace. Na usługę dają długą gwarancję bo dobre 3 lata, do tego jest faktura, wszystko zrobione na tip top.
Python28
24-02-2015, 19:44
Tak teraz jestem pewien to reklama :)
ziomal73
10-05-2015, 13:44
Panowie, poprawcie mnie jesli sie mylę. Ja nie ma listwy sterującej w swoim Stilo. EGR mam zaślepiony i wyłączony przez kompa, DPF nie posiadam. Wystarczy, że wywale klapy i zaślepie np tym ZAŚLEPKI KOLEKTORA 1.9 CTDI JTDM Z19DTH (5324380267) - Allegro.pl - Więcej niż aukcje. (http://allegro.pl/zaslepki-kolektora-1-9-ctdi-jtdm-z19dth-i5324380267.html) i wtedy nie musze nic zmieniać w ECU? silniczek od sterowania ma sobie dalej pracować tylko na luzie?
pozdrawiam
Python28
10-05-2015, 16:11
Jest dokładnie tak jak piszesz, można ewentualnie skorygować dawkę paliwa celem zniwelowania różnicy mocy na niskich obrotach po wyrzuceniu klap.
Jeśli są takie zaślepki w cenie 137zł to po co się ładować w koszty związane z wymianą kolektora na taki zaślepiony ?
Czy takie wyrwanie i zaślepienie jest na tyle skomplikowane, że naprawdę warto oddać to komuś do zrobienia ?
Koszt kolektora z zaślepkami to ładnych parę stówek.
Zwykły (czyt. normalny, ogólny, porządny) mechanik tego nie ogarnie ? I tak trzeba zdjąć a potem zamontować kolektor.
Python28
10-05-2015, 19:00
Ja zrobiłem to we własnym garażu i bez zaślepek za 137 zł. Można usunąć klapę i wykorzystać oryginalny korek od klapy wcześniej go zaślepiając. Temat już jakiś czas działa jest szczelny i nic się nie dzieje. O ile nie uszkodzimy uszczelki z pod kolektora ssącego to koszt zaślepienie klap wirowych jest niewielki i zamyka się w naszej robociźnie.
To zdaje się, że ja się wezmę za te zaślepki bo widzę, że mokro przy dwóch dźwigienkach.
Python28
10-05-2015, 21:53
Polecam efekt bardziej niż satysfakcjonujący.
CzarnyGD
10-05-2015, 22:41
Osobiście przymierzam się do tematu klap wirowych jak pies do jeża. Zaraz po zakupie auta w ramach pakietu startowego zaślepiłem i wyprogramowałem EGR, więc zakładam że sytuacja wewnątrz kolektora się nie pogarsza (chodzi o narastający nagar).
Nie mnie jednak, pomimo tego że listwa sterująca jest na swoim miejscu, 3 z 4 gniazd są mocno zawalone i się robią małe jeziorka w ciepłe dni.
Teraz mam dylemat. Usuwać klapy czy je zregenerować. Istota tych klap jest według mnie całkiem słuszna. Na niskich obrotach, klapy są zamknięte i powodują zawirowanie powietrza wpadającego do cylindra, co powoduje że mieszanka lepiej się spala. Przy wyższych obrotach, gdzie zawirowanie nie jest już potrzebne klapy się otwierają i wszystko jest cacy. Zastanawie mnie, czy jeżeli je usunę, to po zniknięciu zawirowań autko nie będzie na lekko kopcić będąc bez obciążenia.
W tej chwili mam typowe objawy zawalonego kolektora dolotowego, czyli niebieskawy dymek poranny po całonocnym staniu (kilka sekund) no i uwalone gniazda.
Mam też jeszcze jeden problem z dymieniem, za przyczynę którego również podejrzewam brudny kolektor. Mianowicie jak depne auto, puszczam niezłego bąką. Cromę mam delikatnie zawirusowaną, więc zawsze sobie mówię że jak jest ogień to musi być dym. Ale czasami aż wstyd w lusterko wsteczne spojrzeć.
Pytanie do kolegów po chirurgicznym usunięciu, jak się zmieniła dynamika jazdy? Czy jakieś kopcenie u Was występuję? Jeżeli tak to w jakim zakresie obrotów?
Naturalne jest dla mnie, że diesel zawsze bąka puszcza, szczególnie te kilku letnie.
Aha, DPFa nie mam. Okazuje się że nigdy nie miałem:)
Moja Crówka puszczała takie bąki, że wstyd było przyspieszać.
Wycięli dpf i zaślepiony EGR. Puszczał dalej. Nieszczelność chłodnicy powietrza.
Chłodnica wymieniona i teraz żadnego dymku nie widzę w lusterku.
Python28
10-05-2015, 23:03
W tej chwili mam typowe objawy zawalonego kolektora dolotowego, czyli niebieskawy dymek poranny po całonocnym staniu (kilka sekund)
Ten objaw bardziej świadczył by o zużytej turbosprężarce która nie ma szczelności już na panewkach i daje olejem do kolektora ssącego, po nocy olej spływa i puszcza dymka.
Co do dymka przy nagłym depnięciu to zależy jak ktoś zrobił Ci program jeżeli dawki paliwa są zbyt duże to nie unikniesz delikatnego dyma, no coś te turbosprężarkę musi rozbujać. Trzeba by przeglądnąć logi i zastanowić się skąd bierze się niedopalone paliwo. Jedno jest pewne albo dawka paliwa jest zbyt duża albo coś nie tak masz z dolotem powietrza. Może być taka przyczyna jak pisze kolega że ciśnienie z turbosprężarki gdzieś sobie ucieka ale równie dobrze może klękać sprężarka. Wszystko zależy czy nadmierne dymienie pojawiło się wraz z nowym softem czy pojawiło się później.
Ja zrobiłem to we własnym garażu
Cześć
a demontowałeś pompe paliwa
moze masz jakies fotki z naprawy kolektora
CzarnyGD
11-05-2015, 14:37
Tego akurat ja nie napisałem tylko Python28, ale też planuję zrobić to samemu w garażu:)
I tak, pompę trzebe zdemontować, co niestety oznacza zabawę z paskiem rozrządu.
Super jest to pokazane na tym filmiku:
https://www.youtube.com/watch?v=G7kMp87_Xjo
@Admin,
Mam nadzieję, że nie naruszyłem zasad forum wklejając link z YT.
maciekpt
11-05-2015, 14:49
Mam nadzieję, że nie naruszyłem zasad forum wklejając link z YT.
Eeee, bez jaj. Jak można naruszyć jakiekolwiek zasady wklejając link z ogólnodostępnego, najpopularniejszego serwisu wideo? A gdyby rzeczywiście taka zasada istniała w regulaminie forum to mogłoby znaczyć, że należy zmienić regulamin :)
nie ma żadnej zabawy z paskiem rozrządu - koło zębate od pompy przykręcasz do obudowy (są 2 otwory do tego przeznaczone)odkręcasz nakrętkę od koła uwaga na klin !!!, odkręcasz pompę od obudowy wcześniej wypinając przewody paliwowe i po sprawie ;-)
Python28
11-05-2015, 18:48
Nie wiem jak w 1,9 ale w 2,4 dodatkowo trzeba popuścić całą podporę do której jest przykręcona pompa paliwowa albo odkręcać szpilki, mniej roboty jest z podporą bo szpilki trzeba by odkręcić wszystkie. Są dwa rodzaje kolektorów ja mam cały aluminiowy w którym są klapy a jest jeszcze taki w którym klapy są w oddzielnej obudowie, być może w przypadku jak kolektor i klapy są oddzielnie jest mniej problemów ze zdjęciem ale w przypadku całego kolektora trzeba albo wykręcać szpilki albo odchylić ramie trzymające pompę.
w 1.9 nic nie trzeba popuszczać - opisałem co i jak - gdyby nie nakrętka za pompą CR to nie trzeba by jej wyciągać aby wydobyć kolektor - przy aluminiowym i plastikowym procedura jest ta sama
Python28
12-05-2015, 22:46
Dziwne że nie ma problemu bo ten sam kanał wodny jest tak samo zbudowany z tamtej strony kolektor. Ale to dobrze że nie ma problemu.
Odświeżam.
Czy zna ktoś warsztat z okolic Katowic (oprócz tego 'oddziału' Jabolkg z Czeladzi) zajmujący się diagnozą i wymianą/regeneracją kolektorów?
Stałem się posiadaczem Cromy 1.9 150 KM r. 2010 i nie wiem czy żyć w strachu czy nie mam się czego bać....
ItalAuto Katowice Rozdzienskiego
CINSOFT - CHIPTUNING, MODYFIKACJE, MECHANIKA, DIAGNOSTYKA (http://cinsoft.pl/)
Dzięki za adresy.
Jeszcze jedno pytanie. Czy w Cromach pod koniec produkcji montowano jakiś trzeci rodzaj kolektora? Skakałem wczoraj dookoła silnika ze znajomym i żadnej listwy, dźwigni itd. nie widzieliśmy.
W plastikowych listwy nie dojrzysz. Jest zabudowana
zaviaseq
01-08-2015, 14:48
Zdiagnozujesz sam.... Osłona silnika na zewnątrz, kolega (koleżanka) do auta i delikatnie gazuje. Cała listwa ma chodzić, a te okrągłe cztery "pierścienie", do których zamocowana jest listwa mają się obracać (każdy). Ma tam być sucho. Jeżeli widzisz zaolejenie, ściągnij wąż powietrza między obudową filtra a przepływką (lub zaraz za nią) i dmuchnij ustami. Wyrobione klapy będą przepuszczać powietrze (tak było u mnie). Oczywiście jest to już ostatni moment do ich usunięcia i zaślepienia.
Ja usuwałem je w czeladzi w "oddziale" jabolq. Ten "oddział" zajmuje się tylko i wyłącznie tym. Przy okazji czyści EGR, czujnik doładowania, klape gaszącą... Wszystko w dwie godzinki, jazda próbna i święty spokój. Moim zdaniem, cena jest trochę wygórowana (550zł), ale jest to sprawa indywidualna. Można zrobić to samemu, ale trzeba mieć trochę więcej pojęcia o mechanice, np o kierunku ruchu kluczem wałka rozrządu, aby zablokować koło pompy wtryskowej, czy np. wiedza o specjalnym (niepotrzebnym!) rowiku w kolektorze, przez który przepływa płyn chłodzący...
Scrabit napisał, że w plastikowym jest zabudowana i nic nie zobaczę... Jak to zdiagnozować w takim przypadku?
A co chcesz diagnozowac? Plastikowe nie maja problemow z nieszczelniscia chyba ze ktos wkladal tam juz swoje rece. Problem dotyczy klapek - czy jeszcze sa na swoim miejscu. Diagnoza tylko poprzez zrzucenie kolektora.
zaviaseq
01-08-2015, 19:54
A gdyby coś to ostatnio ogłaszali sie spece z Flar Ital, że zajmują się klapami. Nieatety ogłosili się po tym jak ja już swoje zaślepiłem... Chłopaki są z Olsztyna obok Czewy, a zajmują się głównie alfami od lat i najważniejsze to jest to, że znają się na rzeczy. Nie znam cen itp. Można ich znaleźć na fb, a tam mają dużo ciekawyxh zdjęć z napraw itp.
P.S. ze zmeczenia nie zauważyłem rocznika ;)
CzarnyGD
02-08-2015, 09:40
Studiowałem temat kolektorów w Cromie i tych nieszczęsnych klap bardzo długo. Musiałem to zrobić, bo chciałem mieć pełną wiedzę zanim go sobie wydłubię.
W Cromach przedliftowych masz stary kolektor z widoczną listwą, a w Cromach poliftowych ten plastikowy z zabudowaną. Innych opcji nie ma. Oczywiście mówię o 1.9 jtd 16v (136 i 150 KM).
Jak być pewnym na 100%? Możesz spróbować od spodu dojrzeć silniczka sterującego, w obu przypadkach jest bardzo podobny.
Nie do konca jest tak jak napisales. W poliftowych siedzi plastik. W przedliftowych siedziec moze zarowno alu jak i plastik. Plastiki byly wkladane z koncem okresu produkcji 2006/2007. U mnie siedzi plastik.
Rozumiem że jeżeli ma się plastik to nie ma obawy i spokojnie można podróżować ??
Na odwrot.. jak sie ma plastik to nie spisz spokojnie.. bez żadnych objawow moze Ci pewnego pieknego dnia wciągnąć klapke lub dwie
Wyczytalem ze jesli cos jest nie tak jak powinno to mozna to zauwazyc po wartosci "injection correction" w Ecu Scan. Wiecie moze jakie wartosci tego parametru sa dopuszczalne\zwiastuja cos niedobrego?
CzarnyGD
05-08-2015, 20:13
Dopuszczalne wartości to tak do +/- 0.6 (z tego co mówi internet). Jeżeli na jednym z nich masz coś w styly 2 czy 3 to się możesz zacząć martwić:/ Ale to ciągle nie jest najlepsza metoda sprawdzenia. Najlepiej to poprostu go wydłubać i zajrzeć.
Jak dobrze zbadać tą wartość? Po włączniu silnika miałem 1:1,7 2:0,02 3:-0,04 4:-1,34. Z tego co napisałeś wynikałoby że nie jest dobrze ale auto nie daje po sobie żadnego znaku że coś jest nie tak, zbiera się żwawo, żadnych bąków przy przyspieszaniu, chodzi równo... Czy pomiaru należy dokonać stojąc na biegu jałowym czy dodając gazu czy może w czasie jazdy?
CzarnyGD
05-08-2015, 20:49
Pomiary robisz, na biegu jałowym na rozgrzanym (~90C) silniku. Jeżeli nic nie będzie inaczej, to spróbuj na początek dodać jakiegoś środka do czyszczenia wtrysków do paliwa i przejeździj jeden bak. Później powtórz pomiar.
Jeżeli nic się nie dzieje to nie ma co panikować, ale warto się temu przyjrzeć:)
Osobiście robie 4 pomiary. Pierwszy przy pierwszym, z reguly porannym rozruchu - bieg jalowy, odbiornik radiowy, swiatla i klima wylaczona. Drugi w trasie z utrzymaniem obrotow na 2000 - 3 bieg, rowna droga i odbiorniki off, silnik rozgrzany. Kolejny pomiar na trasie - z ok 2000 obrotow i na 3 biegu wciskasz gaz do podlogi do nieco ponad 4000, odbiorniki off i silnik rozgrzany. Ostatni na postoju po trasie - odbiorniki off, silnik rozgrzany, bieg jalowy. Wowczas masz 4 pomiary w roznych warunkach.
Ale jakiekolwiek odchylki nie koniecznie musza oznaczac problemy z kolektorem.
CzarnyGD
06-08-2015, 06:12
Korekty na wtryskach poza dopuszczalnymi wartościami mogą oznaczać bardzo wiele. Nie ma się co panikować, że od razu klapka wpadła w zawory:) To jest generalnie oznaka, że coś komputer próbuje nadganiać. A co to może być to już inna bajka:)
Jw.
Jezeli czeka Cie wymiana rozrzadu, to zrzucic przy okazji kolektor i sprawdzic co masz..
Do rozrządu jeszcze jakieś 30kkm... Zrobię dziś pomiar na ciepłym silniku, kupię i wleję do baku Liqui Moly 2666 Diesel, pojeżdzę i zobaczymy jakie będą wyniki po.
Jak masz plastik to z kolektorem nie zwlekaj, chyba że Cie stać na remont..
Scrabit a ty gdzieś na Śląsku robiłeś?
Co polecacie? Warsztat z linków powyżej (dzwoniłem do tego pod Gliwicami i do Katowic, oba mówią że konieczne zrzucenie rozrządu, Gliwice za robociznę (rozrząd, kolektor, dodatkowo zaślepienie EGR) + materiały mówią ~2k PLN i auto stoi 2 dni. Czy może Jabolkg w Czeladzi? (tam ponoć bez rozrządu i robota na miejscu bez zostawiania - to prawda?).
Kolektor mam zrobiony przez warsztat z K-wic. Do Cinka jestem wstępnie omówiony na pełną zaślepkę EGR + EGR off + remap..
Na postoju przy nagrzanym silniku wygąda to tak: (rozjazdy przy dodaniu gazu do trochę ponad 2k obrotów)
20668
Co sądzicie?
jak dla mnie to na postoju nie ma się czego przyczepić..
jak z porannym rozruchem? i zloguj go na trasie...
CzarnyGD
07-08-2015, 11:48
@kasztan
Gra muzyka, nie ma się czym przejmować.
Kolektor i tak możesz zrobić dla świętego spokoju. Gadanie że trzeba zrzucić rozrząd to bzdury. Trzeba zdemontować pompę wysokiego ciśnienia, w tym celu wystarczy zablokować koło pasowe pompy i odkręcić śrubę od pompy. Rozrząd zostaje na miejscu. Nawet elearn podaje taką procedurę.
Warsztatu nie polecę, bo nie jestem z tych okolic, ale Jabolkg i Cinek przewijają się i na forum Vectry i na forum Alfy, więc podejrzewam że są ok:)
BEST OILS
07-08-2015, 17:17
Kolektor tylko i wyłącznie zaślepic i pozbyc sie na amen klapek, sama wymiana to koszt koło 200zł plus zaślepienie . Kolektory od Jabolkg tez potrafia padac. wiec najlepiej sie pozbyc chwasta do końca życia :)
CzarnyGD
07-08-2015, 18:02
Kolektor tylko i wyłącznie zaślepic i pozbyc sie na amen klapek, sama wymiana to koszt koło 200zł plus zaślepienie . Kolektory od Jabolkg tez potrafia padac. wiec najlepiej sie pozbyc chwasta do końca życia :)
Popieram:)
Kolektor tylko i wyłącznie zaślepic i pozbyc sie na amen klapek, sama wymiana to koszt koło 200zł plus zaślepienie . Kolektory od Jabolkg tez potrafia padac. wiec najlepiej sie pozbyc chwasta do końca życia :)
Czyli u kogo i co robić? Konkrety Panowie :)
Popieram to co napisał kolega best oils
Konkrety
Cinsoft Rudno
Italauto Katowice
Autka.pl Krakow
Ewentualnie jakikolwiek mechanik który zrzucić kolektor i zalozy zmodyfikowany np. od auto krak
BEST OILS
09-08-2015, 21:37
Jak byśccie byli z pomorza to bym miał kogo polecic :) sam jestem po tej akcji serwisowej :) ogolnie kazdemu mechanikowi wytlumaczyc zeby kolektor wyciagnał i zespawał klapy mozna jeszce zrobic tak jak kola z mojego rodzinego forum Fotorelacja z zaślepiania kolektora ssącego w silniku Z19DTH (nowsza wersja) - VC-Silniki diesla - CDTI - Vectra Klub Polska (http://forum.vectraklub.pl/index.php/topic/197137-fotorelacja-z-zaslepiania-kolektora-ssacego-w-silniku-z19dth-nowsza-wersja/)
Mozecie polecic jakies kolektory? Od jabolkg czg moze auto-krak?
CzarnyGD
03-11-2015, 07:49
Mozecie polecic jakies kolektory? Od jabolkg czg moze auto-krak?
Z tego co wiem obaj panowie są bardzo popularni i polecani. Zastanów się jednak nad regeneracją, podobno po paru kkm znów padają:/
Tak. Rozwazam kolekt. bez klapek. Mam takie objawy: ciagly syk w czasie jazdy, dymek po odpaleniu zimnego, czarny syf wokol mocowan klapek, zapach sadzy w kabinie i czasem nagly skok mocy miedzy 2 a 3 tys. Podejrzewam kolektor.
U mnie śmierdziało spalinami w kabinie jak miałem spękane węże od odmy , a nie luzy na klapkach
Wymiana na używki ale całe i pachniało :-)
CzarnyGD
03-11-2015, 19:38
Tak. Rozwazam kolekt. bez klapek. Mam takie objawy: ciagly syk w czasie jazdy, dymek po odpaleniu zimnego, czarny syf wokol mocowan klapek, zapach sadzy w kabinie i czasem nagly skok mocy miedzy 2 a 3 tys. Podejrzewam kolektor.
Syk w czasie jazdy to zależy jaki, może to być normalny syk od turbiny, albo nieszczelność na koletorze wylotowym (nie jest okopcony?).
Dymek+czarny syf to na 100% wina klapek kolektora i EGR. Najlepsze jest to, że gdyby nie obecność EGR to te kolektory z klapkami działały by spoko, ale syf dostarczany przez EGR rozwala system.
Zapach spalin w kabinie to bardzo dziwne, napewno nie wina kolektor wylotowego. luk202 może mieć rację:)
Syk pojawia sie w zakresie 2 - 3 tys. obr. Pozniej zanika chyba. Do tego dziwne skoki mocy przy lekkim dodawaniu gazu tez w tym zakresie.
stevenek
04-11-2015, 00:30
Jak śmierdzi spalinami w kabinie to sprawdź podkładki pod wtryskami czy nie są okopcone lub zapocone od ropy. Wokół nich powinno być czysto.
A spalinami śmierdzi w czasie jazdy czy tylko na posztoju lub jazda z prędkością do 20 km/h?
syk i spaliny w aucie na postoju czułem jak miałem peknięty łącznik elastyczny w układzie wydechowym
CzarnyGD
04-11-2015, 08:15
A spalinami śmierdzi w czasie jazdy czy tylko na posztoju lub jazda z prędkością do 20 km/h?
syk i spaliny w aucie na postoju czułem jak miałem peknięty łącznik elastyczny w układzie wydechowym
Generalnie powietrze do kabiny pompowane jest z okolic komory silnika, więc jakiekolwiek nieszczelności uciekające do komory zaciągnie wiatraczek. Latarka w dłoń i inspekcja komoroy silnika przy włączonym.
rozmawiamy tu o kolektorach, więc równolegle wtrącę jeszcze jeden wątek do dyskusji, żeby nie zakładać oddzielnego tematu.
jeśli z kolektorach, przy trzpieniach od klapek nie wydostaje się sadza, czy czyszczenie kolektora takim środkiem pomoże? mam świadomość, że jeśli jest ostro uwalony w środku, to po jednej puszce nie będzie jak nowy ale kondycja się powinna poprawić.
PRO-LINE OCZYSZCZACZ KOLEKTORA Autoryzowany sklep Liqui Moly (http://www.liquimoly.sklep.pl/pl/p/PRO-LINE-OCZYSZCZACZ-KOLEKTORA/124)
czy ktoś to stosował?
mam lekkie obawy czy pomoże, czy jest sens wydawać 90 zł.
jak się silnik zachowa jak dostanie tyle sadzy do przepalenia? chyba po takim zabiegu warto by kupić kolejny środek do czyszczenia komory spalania oraz wtrysków. a następnie jak ta sadza pójdzie w rurę wydechową to i na DPF-ie trochę zostanie, jego też by się przydało wyczyścić.
od jakiegoś czasy zastanawiam się nad zrobieniem takiego czyszczenia. u mnie EGR nie posiada kryzy z 4 otworami. kupiłem już ją ale samo jej założenie pewnie niewiele zmieni jeśli kolektor będzie brudny. Przed jej założeniem chciałem go wyczyścić.
proszę o sugestie/podpowiedzi. może jakieś sprawdzone metody czyszczenia (wiem, że najlepiej jest rozebrać i wyczyścić) przerabialiście, które pomogły.
A spalinami śmierdzi w czasie jazdy czy tylko na posztoju lub jazda z prędkością do 20 km/h?
śmierdzi tylko jak wjadę do miasta przy wolnej jeździe. Na trasie praktycznie nigdy. Zastanawia mnie czy czasem to nie dym z kominów - ale żeby aż tak to wątpię.
maciekpt
04-11-2015, 15:26
śmierdzi tylko jak wjadę do miasta przy wolnej jeździe... Zastanawia mnie czy czasem to nie dym z kominów
Jeśli jedziesz akurat przez Kraków to wcale nie jest dziwne... :(
luk202 poczytałem twoje posty ,
Jesteś właścicielem Cromy od kilku miesięcy z tego co opisujesz wnioskuje przebieg auta w granicach 200kkm. jak nie więcej chyba .Aby To jest twój 1 diesel ?
Mój miał ponad 400kkm .Aby diesel fajnie odpalał podstawa zdrowy aku z odpowiednią mocą na rozruch. Świece jak nie pali kontrolka to są OK (nigdy nie wymieniałem kompletu jeśli jakaś padła ,padły 2 przez 5 lat użytkowania auta) dymienie na zimnym zawsze delikatnie zakopci bierze olej ? a przybywa bo tak się dzieje przy niewłaściwym podejściu w trakcie wypalanie DPF-u jeśli jest zasyfiony jest też efekt spadku-reakcji mocy po deptaniu w pedał .Brak mocy na 1 i 2 biegu to wadliwa praca listwy sterującej klapami (ja regenerowałem u jabolkg-a Kolektory CDTI | info@kolektorycdti.pl (http://www.kolektorycdti.pl/) 5 lat temu a wiem ,że poprawia patent)
Mimo iż auto miało tak potężny przebieg nigdy nie miałem problemu z DPF pilnowałem spalania chwilowego i tyle. Pisałem o smrodku we wcześniejszym poście delikatne dymienie miałem przy mocowaniach listwy do klap (przed regeneracją ) ale głównym winowajcą smrodu spalin w kabinie (stanie w korkach -powolna jazda) były sparciałe węże od odmy były tak popękane ,że przez pęknięcia sączył się olej i tak znalazł sobie ścieżkę po okablowaniu że kapał na alternator który padł.Auto miało 10 lat jak odsprzedawałem .
Dzięki Aras37 za odpowiedź. Croma ma przebieg 160 tyś. Potwierdziłem to w ASO, mam fakturę z ostatniego przeglądu. Niestety wszystko po włosku więc nasze aso nie potrafiło mi podać co było robione. Ale ... Kiedyć miałem starego wolnossącego diesela ale to inna bajka. Jeśli chodzi o CR i tak zaawansowany silnik to mój pierwszy więc o wszystko się dopytuję i wyczytuję. A lubię jak w aucie wszystko gra jak należy.
Oleju nie bierze, nie przybywa. Zastanawiam się nad regeneracją kolektora lub wywaleniem klapek. Poza syczeniem między 2 a 3 tyś. obr. skokami mocy przy lekkim naciskaniu gazu też w tym zakresie to wszystko śmiga. Przy mocnym wciśnięciu pedału to banan nie schodzi z gęby. A dym przy zimnym rozruchu - raz jest, raz go nie ma.
Aras37, czyli nie wywalałeś klap ale regenerowali Ci kolektor. Ile dałeś za regenerację ? Nie mówię o samej wymianie.
to było 5 lat temu całość z przesyłką i mechanikiem coś koło 900,-
Czy to normalne, że jak zamawia się w firmie regenerującej (zaślepiającej) to kupuje się tylko pół, to z zaślepionymi otworami, kolektora ?
Potem trzeba rozłożyć swój i sklecić w całość. Myślałem, że zawsze całość się dostaje.
kolektor składa się z 2 skorup,w jednej są klapy .A skleja się silikonem wysoko temperaturowym.
Czyli wszystko O.K.
Dzięki, po prostu terminologia mnie przerosła.
A nie dało by się wyczyścić częściowo kolektora giętką rurką, np igielit, fi ok 12-15 mm podłączoną do mocnego odkurzacza. Wprowadzając wężyk od od strony przepustnicy. Może dało by się tak zebrać przynajmniej część świństwa które się osadza (bez rozkręcania kolektora co jest bardzo pracochłonne). Oczywiście chodzi o tą główną rurę . Na zakrętach i wokół klapek raczej będzie trudno coś wyczyścić tą metodą.
Jeśli ktoś już czyścił kolektor to proszę o info czy ten szlam-nagar jest twardy i czy łatwo odchodzi.
CzarnyGD
23-11-2015, 22:01
Twardy to może nie jest. Ale ma to konsystencje takiej pasty, ja to zbierałem plastikowym nożykiem. Oczywiście wcześniej wyciągająć i rozpołowiając.
Lucek_ to co się osadza w kolektorze to nie kurz :-) . To takie lepkie smołowate gów........o 21822
To są 2 rozpołowione kolektory (lewy mój z Cromy auto miało mieć niby 90kkm) (prawy mojego brata od Vectry z udokumentowanym przebiegiem 180kkm)
Po nagarze domyśliłem się o przebiegu stawiałem na 300kkm
(Automat) Autor dopisał treść. Post został scalony.
Jestem świeżo po wymianie kolektora zaślepionego. Trudno powiedzieć, ale na pierwszy rzut jest przyjemniej. Auto ma bardziej spokojny dół. Wcześniej miał dziwne skoki mocy. Chwilowe spalanie też w normie. Zobaczymy po dłuższej eksploatacji co będzie.
Spalanie będzie raczej w normie dostanie po dupie DPF szybciej bedzie się zapychać
https://pl.wikipedia.org/wiki/Uk%C5%82ad_recyrkulacji_spalin
Ja przy zaślepieniu klap wywaliłbym DPF
zaviaseq
24-11-2015, 22:00
U mnie spalanie spadło o ok 1l, ale miałem praktycznie dziury zamiast klap
Czyli wszystko O.K.
Dzięki, po prostu terminologia mnie przerosła.
ile śpiewają za taki zaślepiony kolektor
No to u mnie właśnie się wymienia kolektor na zaślepiony.
W zasadzie to nie wygląda tak źle czego nie można powiedzieć o czujniku ciśnienia.2185321854218552185621857
Spalanie będzie raczej w normie dostanie po dupie DPF szybciej bedzie się zapychać
https://pl.wikipedia.org/wiki/Uk%C5%82ad_recyrkulacji_spalin
Ja przy zaślepieniu klap wywaliłbym DPF
Ja u siebie smigam już prawie 2 lata z wywalonymi klapami, zaslepnym egrem a dpf wypala się średnio co 550-600 km jeżdżąc po mieście. Także nie zauważyłem żeby dpf dostawał po dupie. ;)
Na wstępie witam Arasa .Jak sprawuje się Peugeot ?.Potwierdzam to co mówi Aras na temat klap.Ja swoje regenerowałem ponad dwa lata temu.Kosztowało mnie to około 500 zł.Ale sam wymontowałem i zamontowałem kolektor po regeneracji u Jabolqa.Przejechałem do chwili obecnej około 30 tyś.Kolektor w okolicach klap jest już lekko zapocony ale nie przejmuję się tym.Klapy chodzą właściwie.Nie będę zaślepiał klap ani wycinał EGR bądź DPF(NIE SPRAWIA ŻADNYCH PROBLEMÓW)
Pozdrawiam !
Witam,
chciałbym poruszyć, a raczej ostrzec wszystkich posiadaczy aut z klapami w kolektorze. Jakiś czas temu w wątku bodajże Lucka o zamuleniu auta pisałem, że u mnie również autko zaczęło delikatnie szarpać i zamuliło sie w zakresie do ok. 2 tys. obrotów. Nastepnego dnia auto normalnie zaczęło jeździć, ale mimo to postanowiłem postawic je do mechanika, aby sprawdził stan EGR-a, klapy gaszącej, wyczyścił odmę oraz kolektor, no i oczywiście sprawdził przy okazji jak się mają moje klapy w kolektorze. Serwis ASO Fiata, chyba przy okazji robienia badań technicznych twardo mówił, że nie widac u mnie żadnej listwy i że nie ma najprawdopodobniej klap. Jakoś w to nie wierzyłem, dlatego przy okazji czyszczenia kolektora mozna było zweryfikować ten temat. Otóż po wyjęciu kolektora okazało sie że jest cały totalnie zasyfiony wręcz masakrycznie (auto ma przejechane 130 tyś.- przebieg prawdziwy). U mnie w aucie siedzi kolektor Magneti Marelli i nie widac tam zadnej listwy ponieważ cały mechanizm klap jest zabudowany. Klapy oczywiście nie pracowały, powiem wiecej jednej wcale nie było, została sama ośka bez blaszki. I tutaj rodzi się pytanie gdzie ona jest? Mam nadzieję że skoro do tej pory nie zrobiła spustoszenia w silniku to i już nie zrobi. Blaszka jest bardzo cienka i miękka. Pozostałe klapy, a raczej to co z nich zostało mechanik usunął, a otwory zaspawał. Sama konstrukcja klap woła o pomstę do nieba, blaszka jest z ośką zgrzana i prędzej czy później na 100% odpadnie. Auta jeszcze nie odebrałem i nie wiem jak teraz będzie jeździć, dam znać jak przetestuję. Piszę to żeby wszystkich ostrzec, klapy to bomba z opóźnionym zapłonem. Radzę udac się do mechanika i usunąć to dziadostwo, nie czekajcie aż się to pourywa, a na pewno w koncu się urwie i narazi właściciela np. na remont silnika. Pozdr.
blackbravo
02-12-2015, 19:02
Wszystko prawda, ale ja bym nie zostawił tak tematu z nadzieją, że skoro do tej pory klapa, która odpadła nie zrobiła spustoszenia, to już nie zrobi. Ona nie wyparowała :-) Jeśli nie było jej w kolektorze to mogła się zaklinować zaraz za nim w bloku. Siedzi osadzona na tym sypie, który się zbiera i czy wpadnie dalej do cylindra to już loteria. A jak wpadnie to będzie się działo... To dopiero bomba z opóźnionym zapłonem... Wpadniesz w większą dziurę, a tu silnik zazgrzyta i po zawodach... Przerabiałem temat i wyciągnąłem klapę z głowicy. Jakoś strasznie mocno w niej nie siedziała, więc miałem troszkę szczęścia. To że klapy wylecą w każdym z tych silników to pewne. Pytanie brzmi tylko kiedy...
Pozdro.
Własnie mocno się zastanawiam co z tym fantem zrobić, bo nie daje mi to spokoju.
stevenek
02-12-2015, 19:14
Ale z tego co mówią to problem urwanych klap dotyczy tylko kolektora plastikowego, nowszego typu. W kolektorach Pierburga (alumiowych) raczej klapy się nie zrywają. Oczywiście nie znaczy to, że są bezawaryjne.
Dot. plastikowych..
Co do klapki.. szukaj poki nie narobi szkod.
Witam CAMEL1 , jak na razie kula się bez problemów, 7 miejsc sprawdza się super.Jedyny minus to promień skrętu 12m przy aucie ,które jest
krótsze o 30 cm od Cromy .Spalanie identyczne przy moim stylu jazdy i charakterystycznym terenie 7,2 l/100km .:smile:
Co do mojej sytuacji z kolektorem, to mechanik przeszukał wszystkie wloty do głowicy silnika i po klapce nie ma śladu. Zawory też całe bez żadnych rys czy śladów uderzeń. Także nie mam pojęcia co się z nią stało, może siedziała gdzieś w tym syfie w kolektorze i gdy czyscił go karcherem to wyleciała.
Panowie mam takie pytanie czy przy teście kompem klap wirowych idzie stwierdzić czy one są i działają czy ich już brak?
Ja bym dołożył: czy na teście komputerowym (lub na hamowni) można wykryć czy te klapki pracują poprawnie? Chodzi mi tu o nowsze wersje z kolektorem plastikowym, w którym nie widać mechanizmu napędzającego klapy.
Z tego co pamiętam klapki miały poprawić dynamikę na niskich obrotach. W takim razie wykresy mocy powinny się różnić. Chyba że z tą dynamiką to ściema (lub teoria, która miała coś dawać a nie daje w praktyce).
Lucek - nie na niższych tylko na wyższych obrotach - więcej tlenu w mieszance = większy kop ;-)- komputerem a właściwie programem można zrobić test sterownika i jego prawidłową pracę lub też anomalie możemy zaobserwować na monitorze, w autach z metalowym kolektorem możemy dodatkowo właśnie optycznie sprawdzić czy klapy chodzą, w plastikowym kolektorze można pokusić się o podgląd za pomocą lusterka ale jak i w metalowym i plastikowym stanu klap nie zobaczymy bez rozpołowienia samego kolektora
O co chodzi dokładnie z tym lusterkiem. Rozwiń temat.
Inne pytanie: jaka jest różnica w dynamice auta po wywaleniu klap? A może trudno to określić bo każdy zwykle robi przy okazji czyszczenie kolektora. Więc są w sumie dwie zmiany
U mnie dol byl slaby ale egr mial tylko czesciowa zaslepke.. po zalozeniu pelnej, wyprogramowaniu egr i zrobieniu programu te auto samo jedzie
CzarnyGD
14-12-2015, 08:02
Lucek - nie na niższych tylko na wyższych obrotach - więcej tlenu w mieszance = większy kop ;-)- komputerem a właściwie programem można zrobić test sterownika i jego prawidłową pracę lub też anomalie możemy zaobserwować na monitorze, w autach z metalowym kolektorem możemy dodatkowo właśnie optycznie sprawdzić czy klapy chodzą, w plastikowym kolektorze można pokusić się o podgląd za pomocą lusterka ale jak i w metalowym i plastikowym stanu klap nie zobaczymy bez rozpołowienia samego kolektora
Klapy wirowe poprawiają proces spalania mieszanki na niskich obrotach. Przy obrotach wysokich, klapy są otwarte i nie powodują zawirowań powietrza wpadającego do cylindra. Fajnie jest to opisane pod tym linkiem (http://www.auto-swiat.pl/eksploatacja/klapy-wirowe-ekologiczna-bomba-zegarowa-mialo-byc-ekologicznie-a-wyszlo-tak-sobie/0zd2p).
Tak jak kolega pisze, ciężko stwierdzić jak to jest z dynamiką auta bez nich, bo jak ktoś się decyduje na ich usunięcie, to pewnie dlatego iż przez wadliwe ich osadzenie uciekało sporo doładowanego powietrza w atmosferę. Po usunięciu klap i szczelnym zaślepieniu otworów po nich, sprężone powietrze wpada do kolektora tak jak wpadać powinno:)
Dla mnie, to jest zabieg czysto ekologiczny, na niskich obrotach (bieg jałowy) pomagają w spalaniu mieszanki, przez co mniej NOX trafia do atmosfery.
Ja po usunięciu klap nie czuję absolutnie żadnej różnicy w dynamice auta, popieram zdanie CzarnyGD, również uważam, że w tym wszystkim chodzi tak naprawdę o ekologię.
Ja miałem problem z zimnym rozruchem, do tego czasem wywalał kłęby dymu jak ikarus. Po wymianie kolektora na zaślepiony wszystko jest ok.
CzarnyGD
14-12-2015, 09:46
Ja miałem problem z zimnym rozruchem, do tego czasem wywalał kłęby dymu jak ikarus. Po wymianie kolektora na zaślepiony wszystko jest ok.
A to fakt, u mnie też dymek był i dymku nie ma.
I jakby zdecydowanie mniej klekotu. Silnik pracuje gładziej. Szczególnie na zimno to słychać.
Przy prędkościach autostradowych spalanie zmalało minimum 0.5 l, w mieście również.
Witajcie, mam aluminiowy kolektor w nowym nabytku. Trochę się tam poci przy gniazdach klap jak zetknąłem. Generalnie pracuje ok, ale dziwne przyrosty mocy czasem wyczuwam. Odpalanie też mogłoby być lepsze. Jak będzie chwila zrobię test z wodą na przedmuchy ale nawet jak będzie ok to myślę o ustawieniu na otwarte oraz zdjęciu cięgna sterującego. Jak to ustawić na otwarte? Jak zdjąć sterowanie nimi? Zdjęcie z sieci. https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170318/65d333bb27320714babf5dea1935c311.jpg
Wysłane z mojego Lenovo P2a42 przy użyciu Tapatalka
Na klapkach od góry masz taki jak by nadlany plastik, on Cie informuje o pozycji klapki. Co do zablokowania, ja próbowałem zostawiać je otwarte, lecz od wibracji silnika sie zamykały. Ponadto ustawienie ich na otwarte nie daje Tobie pewności, że się nie oderwie.
Wysłane z mojego LG-D855 przy użyciu Tapatalka
Stoszku w całym metalowym kolektorze niby klapki wpadają rzadziej niż w plastikowym, ale również wpadają. Najlepiej zdemontować kolektor, usunąć klapki i zaślepić otwory.
Warsztat, który ma to ogarnięte nie skasuje za to majątku chociaż jest trochę roboty, a będziesz miał spokój i spał spokojnie.
Wiem co mówię bo po kupnie Cromy i zdjęciu przez mechanika kolektora (tego plastikowo-metalowego) okazało się, że jednej klapki już nie ma...
Miałem kilka dni niezłego stresu czy nie będę musiał remontować silnika, albo wymieniać słupka. Oględziny endoskopem oraz pomiar kompresji i diagnostyka na hamowni na szczęści wykluczyły uszkodzenia w silniku. Co się stało z klapką w historii samochodu, czy ktoś kiedyś ją wyciągnął z kanału głowicy, a resztę zostawił ? Tego się nie dowiem, ważne, że silnik zdrowy i już teraz bez klapek nie ma ryzyka i jeżdżę spokojnie.
Pozdrawiam.
Z operacjami na kolektorze poczekam do wymiany rozrządu który powinienem zrobić do 10 tys. Przy okazji też EGR, a do tej pory chcę poznać auto maksymalnie
Tak jak pisałem w pracy silnika wszystko ok.
Wysłane z mojego Lenovo P2a42 przy użyciu Tapatalka
A kiedy te klapki ustawiają się w pozycji otwartej. Przy małych czy dużych obrotach silnika? Są też pozycje pośrednie (częściowe zdławienie strumienia)?
Otwarte są na zgaszonym silniku, z tego co kojaże.
gilbert3
19-03-2017, 10:53
Ja kupiłem kolektor z już usuniętymi klapami od firmy auto krak Zbigniew Kipa. W ten sposób można zrobić to w jeden dzień. Po odesłaniu starego zwraca kaucję i po problemie.
Wysłane z mojego E6883 przy użyciu Tapatalka
Przymykają się na wolnych obrotach.
Panowie coś tu było kombinowane z tymi klapami? Jakaś blacha mocująca listwę oraz gdzie sterowanie pracą przy trzecim gnieździe? To tak normalnie powinno wyglądać?https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170321/a9abae961dcc0f710ed7eee48a237bfc.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20170321/e2e9b260de9ac171181702de155e286f.jpg
Wysłane z mojego Lenovo P2a42 przy użyciu Tapatalka
dukerocky
21-04-2017, 16:12
WITAM. Posiadam Fiata Bravo 1,6 105KM z 2010 roku. Nigdzie nie mogę znaleźć informacji czy ten silnik również ma te nieszczęsne klapy wirowe czy konstrukcja bez nich. Autko oryginalnie bez dpf.
Wysłane z mojego HTC Desire 820 przy użyciu Tapatalka
Stoszek na moją wiedzę to blacha jest by listwa nie spadała ma ją trzymać na klipsach , a brak jednego sterowania może znaczyć o zblokowaniu-zapieczeniu tej klapy.
wiesiekf
24-04-2017, 19:02
Witam. Dzisiaj dowiedziałem się, że można założyć kolektor od alfy 156 ,150 KM, jest bez klapek.Używany kosztuje od 200 do 350 zł.Panowie jeżeli to nie tajemnica to powiedzcie ile kosztuje taki przeszczep, też mnie martwi mój kolektor.
Po co kupować? Kolektor ściągasz, wywalasz klapki, zaspawujesz dziury i zakładasz z powrotem. Koszt taki sam jak kupno tego kolektora z alfy, a tam dochodzi jeszcze robocizna - wymiana.
Panowie jeżeli to nie tajemnica to powiedzcie ile kosztuje taki przeszczep
mnie wyniosło 700 zł. 350 kolektor i drugie tyle wymiana. Jednak cały dzień dłubania.
lukaszr89
25-04-2017, 08:35
Kolektor od AutoKrak okolo 250 zl z przesylkami.
Przy okazji rozrzad 475 zl
robocizna + plyn i uszczelka 400 zl
wiesiekf
26-04-2017, 11:56
mnie wyniosło 700 zł. 350 kolektor i drugie tyle wymiana. Jednak cały dzień dłubania.
Dzięki LUK a z komputerem nic nie robiłeś?
Maxi masz rację.
a z komputerem nic nie robiłeś?
Nic nie robiłem. Cięgno nie jest podpięte i luźno sobie lata - chyba;-) .
lukaszr89
27-04-2017, 06:08
Chodzi Ci o nastawnik ten pod 3cim cylindrem, u mnie również pozostal. Komp bez zmian. Spalanie jakby lekko nawet spadlo, na ostatnim 1k km wyszlo 5.5l.
na ostatnim 1k km wyszlo 5.5l
w jakich warunkach?
lukaszr89
27-04-2017, 09:12
trasa czestochowa - wieden, jazda w wiekszosci ok 130 km/h ale w tym 1h w korku w wiedniu.
Zwykle pali ok 5.8-5.9 po zmianie kolektora, przed bylo rowne 6.
Pytam, bo u mnie na trasie do 110km/h schodzę poniżej 6, ale na autostradzie przy 130 to już powyżej 6. A do tego na stacji wychodzi o 0,5l więcej niż komp pokazuje.
Pytam, bo u mnie na trasie do 110km/h schodzę poniżej 6, ale na autostradzie przy 130 to już powyżej 6. A do tego na stacji wychodzi o 0,5l więcej niż komp pokazuje.
U mnie też komp zaniża dokładnie 0,5 L/100 km.
Ja mogę tylko przestrzec wszystkich którzy nie wywalili tego syfu do tej pory....fiat umywa ręce , twierdząc że nigdy nie słyszeli o urwanych klapkach w kolektorze....Dodatkowo przestrzegam przed pseudo mechanikami bo gość wziął kasę za wyciągnięcie klapek a w rzeczywistości je tylko zablokował i dowiedziałem się o tym przy awarii , (kolektor plastikowy niby poprawiony, przebieg 150tys) a efekt z 4 klapek brak 3 sztuk i remont silnika....
stevenek
05-06-2017, 12:16
Koledzy, będę wymieniał rozrząd i przy okazji chciałbym ogarnąć kolektor, bo ośki mają już spory luz. Jestem w zasadzie zdecydowany na usunięcie tego cholerstwa, jednak prosiłbym o informacje osoby, które mają już kolektory bez klap.
Czy dynamika silnika przy niskich obrotach pozostaje bez zmian? Czy przy wywalaniu klap należy od razu wyprogramować EGR? Wiem, że by było, żeby czystego kolektora nie syfić spalinami, jednak chodzi mi tu bardziej o aspekt samej pracy silnika. Spotkałem się z opinią, że po zaślepieniu EGR, zmienia się nieco charakterystyka pracy turbo, co może kompensować ewentualne pogorszenie "dołu" obrotów. Możecie podzielić się opiniami na ten temat? Ile płaciliście za spawanie otworów?
Po usunięciu klap nie trzeba nic grzebać w ECU. Egr możesz zdławić zaślepką z dziurkami, a najlepiej dwiema, przed i za EGR. Różnic w pracy silnika nie zauważyłem.
bartas19
25-06-2017, 23:25
Witam. Przymierzam się do wywalenia klapek bo pojawił się mały wyciek (kolektor plastikowy) przy przebiegu 350 tyś ma już prawo, ma może ktoś namiary na fachure który to ogarnie w woj. Dolnośląskim.
Hej,
Jako że dostałem od znajomego kolektor dolotowy z Opla Signum 1,9cdti o numerze 55190238 ale z tego co widze jest to ten sam kolektor, który mam , i ma numer 55210201.
Więc postanowiłem zaślepić ten pierwszy, wymyć go i na wiosnę zamontuje go, przy okazji wymiany rozrządu.
@cinek1
Gdzie kupowałeś zaślepki? Twoje jakoś lepiej wyglądaj aniżeli te:
https://allegro.pl/zaslepki-kolektora-opel-fiat-saab-1-9-cdti-jtd-tid-i7415589022.html
Ja ich nie kupowalem na allegro , z racji wykonywanego zawodu mam dostep do takich srub i gwintownikow. Moj gwintowalem otwory w kolektorze i używalem dodatkowo kleju. Jesli u ciebie chcesz robic to ty masz plastikowy to takie sruby,zaslepki nie pasuja.
Tak, tak. Wiem, że nie pasują. Chodziło mi o namiar na "lepsze jakościowo" jak masz Ty;-) Teraz już wszystko wiem.
Ja mam śruby z gwintem bsp, jak masz dostęp do takich gwintowników, to możesz nagwintować takim gwintownikiem i potem kupić śruby.
Mam pytanie: czy między kolektorem i głowicą (1.9 150, kolektor poliftowy) jest jakaś uszczelka? Jeśli tak to czy trzeba zakupić nową przy powtórnym montażu?
Przymierzam się do wymiany rozrządu i chciałbym usunąć te nieszczęsne klapki. Lepiej założyć zaślepki z allegro ( toczone z o-ringami) czy śruby na kleju?
Według mnie śruby na kleju będą lepsze.
stevenek
24-03-2019, 21:39
Mam pytanie: czy między kolektorem i głowicą (1.9 150, kolektor poliftowy) jest jakaś uszczelka? Jeśli tak to czy trzeba zakupić nową przy powtórnym montażu?
Przymierzam się do wymiany rozrządu i chciałbym usunąć te nieszczęsne klapki. Lepiej założyć zaślepki z allegro ( toczone z o-ringami) czy śruby na kleju?
Jest uszczelka i dobrze by ją było wymienić.
Mam pytanie: czy między kolektorem i głowicą (1.9 150, kolektor poliftowy) jest jakaś uszczelka? Jeśli tak to czy trzeba zakupić nową przy powtórnym montażu?
Przymierzam się do wymiany rozrządu i chciałbym usunąć te nieszczęsne klapki. Lepiej założyć zaślepki z allegro ( toczone z o-ringami) czy śruby na kleju?W polifcie wystarczy odkręcić same klapki, a co do uszczelki koszt chyba 20 do 60 zl więc nie ma sensu na tym oszczędzać.
Wysłane z mojego Redmi Note 5 przy użyciu Tapatalka
Mam pytanie: czy między kolektorem i głowicą (1.9 150, kolektor poliftowy) jest jakaś uszczelka? Jeśli tak to czy trzeba zakupić nową przy powtórnym montażu?
Przymierzam się do wymiany rozrządu i chciałbym usunąć te nieszczęsne klapki. Lepiej założyć zaślepki z allegro ( toczone z o-ringami) czy śruby na kleju?
Tak jest metalowa i należy ją wymienić .. koszt to około 30 zł .. kupowałem w Auto partner.
Jest kilka rodzajów tych uszczelek ( różne wykonanie-materiał ) ale u mnie była metalowa za plastykowym kolektorem i wymieniałem również na metalowa polskiej produkcji.. :cool:
Tu opisywałem: https://fiatklubpolska.pl/croma-446/jakiego-negatywnego-skutku-mozna-sie-spodziwac-39715/9
Powered by vBulletin™ Version 4.2.5 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.