Zobacz pełną wersję : Skrzynia biegów Croma
pawliczex
07-07-2011, 19:30
Witam
Być może temat był poruszany.Z góry przepraszam jeśli rozgrzebuję to jeszcze raz. Jadąc dziś moją cromą skrzynia zaczęła wydawać dziwne odgłosy. Takie metaliczne żężenie. Zredukowałem z 6 na 5 i dalej żęzi. Po redukcji z 5 na 4 już nie dało sie wrzucić 5 ani 6. Jakoś dowlokłem się powolutku na 4 do domu. Teraz nasuwa mi się pytanie. Jak droga może być w naprawie taka skrzynia?Miał może ktoś już taki przypadek? Z tego co zauważyłem w cromie przednie zawieszenie siedzi identyczne jak w vectrze c tak więc może i skrzynia biegów będzie taka sama bo i w oplu bieg wsteczny wrzuca się tak samo jak w cromie. Tak czy inaczej czeka mnie wyjęcie nieszczęsnej skrzyni ;/ Z góry dziękuję za jakieś ciekawe porady i spostrzeżenia. Dodam jeszcze że moja croma to 1,9 16V 150KM z 2007 roku przed liftem
Z góry dzięki za pomoc i pozdrawiam
Paweł
BART_osz
08-07-2011, 07:10
W poprzednim samochodzie ( seacie :) ) miałem podobną sytuacje - tylko nie było jak u Ciebie że nagle się zepsuło i nie dało się wbijać biegów tylko samochód sygnalizował to już od dłuższego czasu - wydając zgrzyty przy zmienianiu biegów 4-5 i w czasie pracu na 5 biegu . Okazało się że do wymiany były łożyska biegów - koszt wymiany w aso - 1600zł ... ( wymiana wszystkich łożysk ... ) . Załatwiałem to ze znajomym i było duuużo taniej ale taka była oficjalna cena usługi. (rok2008)
Teraz z perspektywy czasu wiem że lepszym rozwiązaniem było by kupno skrzyni z allegro ( wtedy około 700-900zł ) wymiana i po sprawie . A tak po 6 miesiącach od naprawy poleciał docisk sprzęgła ... czy było to efektem złego złożenia ... kto wie ... .
Ople , Fiaty i Saaby maja ten sam silnik ... blok silnika ten sam wiec zdrowo rozsądkowo skrzynia też powinna być taka sama . Ale ręki bym sobie nie dał uciąć ... bo powinna to nie znaczy że jest taka sama . Kiedyś miałem okazje jeździć saabem z takim fiatowskim 1,9 ( wlasciciel nawet nie mial swiadomosci ze to produkt fiata :) ) i praca skrzyni biegów to troche inna bajka niż w cromie ( lepsza bez owijania w bawełne :) ) aż się niechciało wierzyć że to ta sama skrzynia . Ciężko uwierzyć że to tylko inna np kostrukcja wybieraków robiła taką różnice.
Sprawdź jeszcze synchronizatory, no i nie wiem czy w Cromie nie ma cięgien, bo może coś z nimi.
pawliczex
16-07-2011, 17:17
Witam
Wczoraj wróciłem z wczasów w Bułgarii i dziś zabrałem się za ową nieszczęsną skrzynię biegów w mojej Cromie. Nie wiem dlaczego Fiat zapożyczył taką skrzynię do swojego auta. Do skrzyni w mojej maryśce 2,4jtd to się to nawet nie umywa. No ale wracając do tematu. Udało mi się po opuszczeniu sanek z lewej strony wyjęcie dekielka w skrzyni.Aż się boję pomyśleć jak tu wydrzeć całą skrzynię. Po wyjęciu dekielka okazało się że jedno łożysko które własnie w tym dekielku było tęż osadzone wysypało się w jakiś niezidentyfikowany sposób co zaskutkowało rozwaleniem trybów od 5 i 6 biegu i też od 1 ;/ Teraz mam dylemat czy kupić całą skrzynię na części czy ryzykować zamawianie części w Aso i płacenie jak myślę kolosalnych cen. Znalazłem na allegro jedną skrzynię do cromy 1,9 150km ale w cenie z kosmosu prawie 3tys zl. Nasuwa mi się pytanie czy nie dało by się przerzucić tylko ''bebechów'' od skrzyni np z vectry albo z saaba.W aso fiata w Białymstoku nic mi nie pomogli gdyż jeszcze nie trafiła do nich taka croma ;) Tak więc jestem skazany na siebie i na kolegów z forum ;D Z tego co oglądałem na fotkach na allegro to skrzynie z vectry i z saaba różnią się trochę wizualnie od mojej z cromy.Reasumując skrzynia opla w fiacie to porażka ;)
---------- Post dodany o 17:17 ---------- Poprzedni post dodany był o 17:05 ----------
Przed chwilą oglądałem na allegro skrzynie biegów i najbardziej wyglądem do skrzyni z cromy pasowała skrzynia z alfy 159 1,9jtdm. Być może w tym kierunku zaatakować??
Wejdź sobie na eper.fiatklubpolska.pl wpisz VIN i zobacz czy przypadkiem nie pasuje od innego modelu Cromy skrzynia. Bo coś mi się kojarzy, że były też te skrzynie wspólne w obrębie różnych mocy tych silników.
pawliczex
17-07-2011, 11:48
Tak jak kolega miszko poradził zajrzałem do epera. Moje spekulacje potwierdziły się i w alfie 159 też montowali takie same skrzynie jak w mojej cromie. Namierzyłem już na allegro jedną w miarę blisko mojego miejsca zamieszkania. Jutro rano wsiadam w auto i jadę obejrzać i pewnie zakupic ;) Ciąg dalszy nastąpi ;D
pawliczex
23-07-2011, 10:39
Skrzynia od alfy 159 okazała się być identyczna do mojej z cromy. Jedyna różnica polegała na tym iż trzeba było przełożyć obudowę mechanizmu różnicowego bo w cromie i w alfie trochę inaczej mocowana była łapa od poduszki. Troszkę też musiałem podgiąć tą krótszą dźwigienkę do której mocuje się linkę od lewarka bo nie dało się włożyć wszystkich biegów. A tak poza tym wszystko jak najbardziej pasuje. Co do wyjęcia skrzyni to trzeba wyjąć półosie ze skrzyni, zdemontować wahacze, podwiesić od góry silnik i odkręcić poduszki skrzyni od sanek i zdemontować całe sanki. Skrzynia wtedy wychodzi bezproblemowo bez wyjmowania silnika tak jak mi to doradzał mechanik.
BART_osz
27-07-2011, 11:39
Qrcze ile trwala taka operacja wymiany ? Rozumiem że to sam sobie wszystko robiles ? Szacun :) .
pawliczex
27-07-2011, 12:13
Operacja trwała 2 wieczory tak gdzieś od 15 do 2 w nocy ;) i ze 2 sześciopaki piwa ;) Zanim się do tego zabrałem wydawało się to straszne ale potem jak już z kolegą zaczęliśmy poszło w miarę gładko. Wczoraj też na warsztat poszedł filtr DPF. Na kompie pokazywało zatkanie filtra w 79%. Po wymuszonym wypalaniu zatkanie spadło do 70%, więc jeszcze raz wymusiliśmy mu wypalanie i niestety zatkanie nie spadło. Poradziłem się więc znajomego mechanika z aso Fiata i powiedział mi że jeśli zatkanie będzie powyżej 70% nie ma opcji żeby go wypalić bez dolewania jakiegoś tam płynu i że to już nie będzie to co być powinno. Tak więc z kolegą wyjęliśmy cały wydech żeby nie bawić się w wyrywanie samego DPF'a i rozciąłem DPF z góry tak żeby mieć dobre dojście do wnętrzności wziąłem przecinak i młotek w rękę i jazda. Po wywaleniu wnętrzności zaspawałem wszystko ładnie i założyliśmy wydech na miejsce. Zaprzyjaźniony fachowiec wyłaczył w kompie obsługę DPF i komp pokazuje zatkanie DPF 0% ;) Auto bez DPF'a zaczęło wreszcie jechać jak na MJeta przystało ;) Na dwójce wreszcie zaczyna ciągnąć regularny pasek na suchym asfalcie.Dodam jeszcze że razem z wyłączeniem DPF znajomy ''dłubnął'' oryginalnego softa. Gdyby ktoś miał problem z DPF'em i mieszkał w podlaskim chętnie służę pomocą.
BART_osz
27-07-2011, 15:42
Był taki moment że cromiki 150 były dostępne z DPFem (droższe oczywiscie) i bez - sam sobie zafundowałeś takie urozmajcenie :) czy poprzedni właściciel był ekologiem i wybrał to rozwiązanie ?
pawliczex
28-07-2011, 17:53
No niestety ale poprzedni właściciel był fanem ekologii i zafundował sobie auto z filtrem DPF
Powered by vBulletin™ Version 4.2.5 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.