Witamy na Fiat Klub Polska
Strona 2 z 4 PierwszyPierwszy 1234 OstatniOstatni
Posty od 16 do 30 z 51
Like Tree1lubi to!

Temat: jak z trakcją 500x w śnieżnych warunkach ?  

  1. #16
    Klubowicz
    Dołączył
    24 luty 2020
    Skąd
    Wielkopolska
    Postów
    216
    Auto
    500X Trekking Plus 2.4 Tigershark MultiAir2 AWD
    Rocznik
    2016
    Rozumiem, tylko blokady mechanizmu roznicowego na rynku ze swieca mozna szukac, w tym segmencie i budzecie to raczej zapomnij. W grupie FCA to chyba Jeep Cherokee Trailhawk bedzie najtanszy Predzej i taniej jakies zwykle 4x4 znajdziesz.



  2. Chcesz dołączyć do nas? Zarejestruj się!
  3. #17
    Klubowicz
    Dołączył
    28 wrzesień 2014
    Skąd
    na skraju grodu
    Postów
    229
    Auto
    Ulysse2.0 ; 500L 1,4 ; GrC4Picasso 1,6HDi
    Rocznik
    500L 12.12, Picasso 12/09
    chyba mnie nie zrozumiałeś -nie chodzi mi o mechaniczną szperę, tylko o Traction Control elektroniczny system wykorzystujący ABS -rozumiem że 500X jest takim crossoverem który w wersji FWD ma lub chociaż w bogatej wersji mieć powinien, wczoraj opisałem swoimi słowami ,
    pózniej znalazłem w Autokulcie art. A.Szczęsnego, który opisuje to podobnie w artykule o ASR ; ale cytuję;
    "Kontrola trakcji jako szpera lub blokada
    Hamowanie ślizgających się kół nie zawsze jest uzupełnieniem, ale bywa funkcją podstawową systemu ASR. W niektórych autach (sportowych lub terenowych — określenia często na wyrost) kontrola trakcji działa głównie z wykorzystaniem hamulców, bez ingerencji w pracę silnika lub z ingerencją w ograniczonym zakresie. Dzięki temu uzyskuje się efekt zwany elektroniczną blokadą mechanizmóu różnicowego lub po prostu elektroniczną szperą. Jak to działa?

    Otóż jak wiadomo, tradycyjny mechanizm różnicowy zawsze rozdziela moment obrotowy po równo na oba koła (lub osie). Przez to na śliskiej nawierzchni, nawet gdy stoi na niej tylko jedno z kół, samochód ma ograniczoną możliwość ruszenia z miejsca, bowiem oba koła dostają tyle momentu, ile jest w stanie przenieść to ślizgające się. Przez to samochód nie może ruszyć z miejsca.

    Do akcji wkracza tzw. elektroniczna blokada. Następuje przyhamowanie ślizgającego się koła, ale bez ujmowania mocy silnika, dzięki czemu powstaje sztucznie wygenerowane obciążenie, symulujące lepszą przyczepność koła ślizgającego się. To też sprawia, że i na drugie koło, znajdujące się na przyczepnym podłożu, trafia większy moment obrotowy. Jeśli jest on wystarczający do wywołania ruchu pojazdu, to ruszy on z miejsca. "

    Zobacz jak to działa na poniższym wideo: to chyba nie w temacie,
    dalej ;
    "Niestety funkcja opisana wyżej działa w ograniczonym zakresie i tylko do pewnego obciążenia. Układ hamulcowy nie może blokować ślizgającego się koła całkowicie przez dłuższy czas, a moc silnika jest w pewnym stopniu ograniczana. Ma to na celu chronić zarówno hamulce jak i układ napędowy przed nadmiernym obciążeniem. To też dlatego elektroniczna blokada nigdy nie będzie tak skuteczna jak tradycyjna mechaniczna, a przy długotrwałym działaniu może dojść do przegrzania hamulców. W prawdziwych samochodach terenowych kontrola trakcji stanowi więc jedynie uzupełnienie systemu blokad."

    p.s. pewne określenia Autora mi nie pasują, np; "trafia większy moment obrotowy" wg mnie moment obrotowy dopiero trafia bo przecież koło dotąd stało -
    - dzisiaj robiłem parę prób 500L na śliskim podjezdzie ; przy obr.siln.~1700 rzeczywiście chwilę buksowało jedno koło , póżniej pomrugała kontrolka ESP w zestawie wskażników i pomału auto zaczeło ruszać, zaraz zwolniło napęd i ponownie ta sama sekwencja, wracając zagrzanym autem efekt był mniej odczuwalny - więc ja określam działanie jako-tako
    - żeby nie było, parę dni temu na szybko przestawiałem Citroena , był już śnieg na uliczce i też buksował chwile przy ruszaniu
    sprawdzę to jeszcze
    Ostatnio edytowane przez sympatyk ; 19-01-2021 o 22:49 Powód: korekta

  4. #18
    Nowy klubowicz
    Dołączył
    28 październik 2018
    Skąd
    Wieluń
    Wiek
    51
    Postów
    2
    Auto
    Fiat 500X 1,4
    Rocznik
    2015
    Potwierdzam, Traction+ w naszych Fiatach nic nie daje.

  5. #19
    Klubowicz
    Dołączył
    24 luty 2020
    Skąd
    Wielkopolska
    Postów
    216
    Auto
    500X Trekking Plus 2.4 Tigershark MultiAir2 AWD
    Rocznik
    2016
    A mialo byc tak pieknie


  6. #20
    Klubowicz
    Dołączył
    18 marzec 2017
    Skąd
    Bydgoszcz
    Postów
    188
    Auto
    500X Cross 1,4 Turbo Multiair / Opel Grandland Elite
    Rocznik
    MY 2016 / MY 2021
    "A mialo byc tak pieknie"

    haaaaaa

    Oj naoglądałem się takich filmików przed zakupem, człowiek stary i wciąż ..... ulega reklamom.

  7. #21
    Klubowicz
    Dołączył
    28 wrzesień 2014
    Skąd
    na skraju grodu
    Postów
    229
    Auto
    Ulysse2.0 ; 500L 1,4 ; GrC4Picasso 1,6HDi
    Rocznik
    500L 12.12, Picasso 12/09
    zbliżają się kolejne dni zimowe; z większym śniegiem ; , mam co do 500L i jej trakcji już trochę więcej zaufania ,
    niestety w Citroenie trakcja na lepszych oponach ...gorsza , wyłączanie, włączanie ESP przy ruszaniu na śliskim ...nie pomaga, trzeba włączyć ..doświadczenie , owszem Citro z grudnia 09 -choć stan wzorowy -słowa diagnosty z Pt
    a propos filmiku ; jak sobie przypominam , we Freelanderze nie trzeba było nic przyciskać , w analogicznych sytuacjach mrugała kontrolka TC i auto jedzie
    Ostatnio edytowane przez sympatyk ; 06-02-2021 o 23:24

  8. #22
    Master
    Dołączył
    08 marzec 2016
    Skąd
    Toruń
    Postów
    5,590
    Auto
    500X Lounge 1.4 16V MultiAir Turbo, Seat Ateca Xperience 1.5 TSI Evo 2
    Rocznik
    04.2016, 05.2023
    Pomimo posiadania na pokładzie EPB da radę dupką zarzucić, robi to ESP, wystarczy odpowiednio mocno kierownicę skręcić i uniknąć działania TC, czyli jajko pomiędzy gazem a butem, ESP tylnymi kołami robi resztę, dość skutecznie 😁 Testowałem na oblodzonym parkingu.

  9. #23
    Master
    Dołączył
    11 styczeń 2017
    Postów
    1,814
    Auto
    byС– 500X MULTIAIR (chip 175 KM)
    Rocznik
    2016
    Testowałem ESP na rondzie . Takie ciekawe bo lekko pochylone . I tak coraz szybciej w kółeczku . Wynik ? Z reklam tv uważałem, że auto będzie jak po sznurku jechało ,a figa -jedzie coraz szerzej w łuku z zasadą ,że masz przywalić w coś przodem ,a nie bokiem . W sumie jak masz walnąć to tym gdzie jest przestrzeń . Trakcja -trzeba uważać z dodawaniem gazu na łuku drogi gdy jest ślisko -nagle jedzie szerzej -traci styk z podłożem ,a reszta tkwi w myśleniu za kierownicą .

  10. #24
    Klubowicz
    Dołączył
    28 wrzesień 2014
    Skąd
    na skraju grodu
    Postów
    229
    Auto
    Ulysse2.0 ; 500L 1,4 ; GrC4Picasso 1,6HDi
    Rocznik
    500L 12.12, Picasso 12/09
    Koledzy wracam do początku chodziło mi o trakcję jako wsparcie ruszania czy podjazdu na śliskim na wprost w Waszych autach o przyjemnej wartości momentu obrotowego, ale dostępnego jedynie na jednej parze kół , w przeciwieństwie do AWD

    Trakcja -trzeba uważać z dodawaniem gazu na łuku drogi gdy jest ślisko -nagle jedzie szerzej -traci styk z podłożem ,a reszta tkwi w myśleniu za kierownicą .
    sorki to już zadanie ESP nie TC - aby auto nie kręciło piruetów , a rzeczywiście w miarę prosto pojechało dalej -
    kicha jak tam będzie rów ,
    a jak ktoś chce bokami "pochodzić" i patrzeć naprzód przez boczną szybę -można - tylko trzeba ESP wyłączyć, choć nie wystarczy klawiszem/przyciskiem i zdecydowanie lepiej było dawniej wachlować dźwignią ręcznego

  11. #25
    marexxx
    Guest
    W moim mimo że jest ESP to na pewno nie ma ASR, a uważam że lepszej rzeczy nie ma , miałem to w focusie i mam w stilo, ruszanie na śniegu czy lodzie bezproblemowe.W 500x myślałem że jak jest ESP to to jest jakby w pakiecie ale niestety myliłem się

  12. #26
    Klubowicz
    Dołączył
    18 marzec 2017
    Skąd
    Bydgoszcz
    Postów
    188
    Auto
    500X Cross 1,4 Turbo Multiair / Opel Grandland Elite
    Rocznik
    MY 2016 / MY 2021
    A dlaczego tak uważasz ? Może po prostu Ci nie działa i czas uderzyć do serwisu. Systemy mamy wszystkie, nawet Traction+. Fakt, faktem, że interweniują jak w Ferrari, czyli późno, dając możliwość wykazać się kierowcy. W niemieckich autach autach odwrotnie, włączają się zanim pomyślisz.

  13. #27
    Master
    Dołączył
    11 styczeń 2017
    Postów
    1,814
    Auto
    byС– 500X MULTIAIR (chip 175 KM)
    Rocznik
    2016
    Cytat Napisał marexxx Zobacz post
    W moim mimo że jest ESP to na pewno nie ma ASR, a uważam że lepszej rzeczy nie ma , miałem to w focusie i mam w stilo, ruszanie na śniegu czy lodzie bezproblemowe.W 500x myślałem że jak jest ESP to to jest jakby w pakiecie ale niestety myliłem się
    ASR czyli TC /TCS ? Jest to cudo -przy buksowaniu kołami włącza mi się lampka ,dziś sprawdzę jak zbija obroty silnika (zdejmuje moc ) ,miałem to w AVEO ,w Premacy -tam działało od razu .We Fiaciorze ma zwłokę . Nie pomaga w wyjeździe z zaspy (rozbujanie auta) ,więc w tamtych pojazdach to wyłączałem gdy była potrzeba . Można to wyłączyć w 500X? (wiem ,instrukcja-ale nie mam pod ręką )

    (Automat) Autor dopisał treść. Post został scalony.

    Cytat Napisał 500X Zobacz post
    W niemieckich autach autach odwrotnie, włączają się zanim pomyślisz.
    dlatego wybraliśmy włoską myśl techniczną

  14. #28
    marexxx
    Guest
    Cytat Napisał 500X Zobacz post
    A dlaczego tak uważasz ? Może po prostu Ci nie działa i czas uderzyć do serwisu. Systemy mamy wszystkie, nawet Traction+. Fakt, faktem, że interweniują jak w Ferrari, czyli późno, dając możliwość wykazać się kierowcy. W niemieckich autach autach odwrotnie, włączają się zanim pomyślisz.
    Wjechałem ostatnio do większego śniegu i kręciło się non stop tylko jedno koło, ESP działa bo mruga kontrolka ale to podszas jazdy jak są jakieś uślizgi, a po drugie powinno dać się to wyłączyć ,tak miałem w focusie i tak mam w stilo a tu nie ma możliwości wyłączenia

  15. #29
    Master
    Dołączył
    11 styczeń 2017
    Postów
    1,814
    Auto
    byС– 500X MULTIAIR (chip 175 KM)
    Rocznik
    2016
    Kręci jedno bo tak działa mechanizm różnicowy ,a czy przy deptanie pedału gazu nie zauważyłeś ograniczenia obrotów ?

  16. #30
    marexxx
    Guest

    Wink

    Cytat Napisał rajtkezjusz Zobacz post
    Kręci jedno bo tak działa mechanizm różnicowy ,a czy przy deptanie pedału gazu nie zauważyłeś ograniczenia obrotów ?
    Nie ma żadnego ograniczenia obrotów, ja dobrze wiem jak to powinno działać ,jak już pisałem miałem to w focusie i w stilo które cały czas mam, po uslizgnieciu jednego koła hamulec zaraz go zatrzymywał i zaczyna drugie się kręcić i tak na przemian, w 500 tego niema


 
Strona 2 z 4 PierwszyPierwszy 1234 OstatniOstatni

Podobne tematy

  1. Tipo w warunkach arktycznych
    Napisany przez kjk na forum Tipo
    Odpowiedzi: 121
    Ostatni post: 01-04-2018, 16:13
  2. Prześwit (płyta pod silnikiem) w różnych wersjach
    Napisany przez Teg na forum Bravo II
    Odpowiedzi: 6
    Ostatni post: 09-06-2016, 20:53
  3. Wyząbkowana opona - naprawa w domowych warunkach.
    Napisany przez mrozek na forum Croma
    Odpowiedzi: 14
    Ostatni post: 11-05-2013, 18:17
  4. Seicento Van 1.1 MPI 2002r - dużo różnych części
    Napisany przez spaf_antynazi na forum Sprzedam
    Odpowiedzi: 0
    Ostatni post: 24-01-2013, 10:57
  5. Pare ważnych kwestii:)
    Napisany przez kam5 na forum Uno
    Odpowiedzi: 3
    Ostatni post: 16-11-2008, 22:57

Odwiedzający znaleźli nas szukając w sieci

https:fiatklubpolska.pl500x-533jak-z-trakcja-500x-w-snieznych-warunkach-481892

https:fiatklubpolska.pl500x-533jak-z-trakcja-500x-w-snieznych-warunkach-48189

Tagi dla tego tematu

Ta strona używa ciasteczek tzw. "cookies"
Dbając o Twoją prywatność, prosimy Cię o wyrażenie dobrowolnej zgody na przetwarzanie przez nas oraz naszych partnerów biznesowych Twoich danych osobowych. Jeśli nie chcesz wyrazić zgody na przetwarzanie lub chcesz ograniczyć jej zakres kliknij w "Pokaż szczegóły". Zakres wyrażonej zgody może wpływać na dostępność świadczonych przez nas usług. Dane przetwarzamy m.in. w celu wyboru podstawowych reklam, tworzenia profilu i wyboru spersonalizowanych treści oraz reklam, pomiaru ich wydajności, na podstawie zgody w celach marketingowych, w tym profilowania, w celach analitycznych oraz na podstawie naszego uzasadnionego interesu jako Administratora. Przysługuje Ci m.in. prawo do dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo wycofania zgody na przetwarzanie.

Za Twoją zgodą my i nasi partnerzy wykorzystujemy pliki cookie lub podobne technologie do przechowywania, dostępu i przetwarzania danych osobowych, takich jak Twoje wizyty na tej stronie, adresy IP i identyfikatory plików cookie. Niektórzy partnerzy nie proszą Cię o zgodę na przetwarzanie Twoich danych i opierają się na swoim uzasadnionym interesie biznesowym. W każdej chwili możesz wycofać swoją zgodę lub sprzeciwić się przetwarzaniu danych w oparciu o uzasadniony interes, klikając na "Dowiedz się więcej" lub w naszej Polityce Prywatności na tej stronie Zobacz politykę prywatności oraz w jaki sposób wykorzystujemy pliki Cookie.

Wraz z naszymi partnerami przetwarzamy Twoje następujące dane: Dokładne dane geolokalizacyjne i identyfikacja poprzez skanowanie urządzeń, przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, spersonalizowane reklamy i treści, pomiar reklam i treści, opinie odbiorców, rozwój produktu. O wykorzystanie tych danych zostaniesz dodatkowo poproszony przez firmę Google Inc. w momencie kiedy pierwsza reklama miałaby zostać wyświetlona. Więcej informacji na temat sposobu gromadzenia i przetwarzania danych przez Google Analytics znajdziesz na stronie "Jak Google używa danych z witryn i aplikacji, które korzystają z naszych usług" dostępnej pod adresem: https://policies.google.com/technologies/partner-sites.
        
https://www.iparts.pl