Rozumiem, tylko blokady mechanizmu roznicowego na rynku ze swieca mozna szukac, w tym segmencie i budzecie to raczej zapomnij. W grupie FCA to chyba Jeep Cherokee Trailhawk bedzie najtanszy Predzej i taniej jakies zwykle 4x4 znajdziesz.
Rozumiem, tylko blokady mechanizmu roznicowego na rynku ze swieca mozna szukac, w tym segmencie i budzecie to raczej zapomnij. W grupie FCA to chyba Jeep Cherokee Trailhawk bedzie najtanszy Predzej i taniej jakies zwykle 4x4 znajdziesz.
chyba mnie nie zrozumiałeś -nie chodzi mi o mechaniczną szperę, tylko o Traction Control elektroniczny system wykorzystujący ABS -rozumiem że 500X jest takim crossoverem który w wersji FWD ma lub chociaż w bogatej wersji mieć powinien, wczoraj opisałem swoimi słowami ,
pózniej znalazłem w Autokulcie art. A.Szczęsnego, który opisuje to podobnie w artykule o ASR ; ale cytuję;
"Kontrola trakcji jako szpera lub blokada
Hamowanie ślizgających się kół nie zawsze jest uzupełnieniem, ale bywa funkcją podstawową systemu ASR. W niektórych autach (sportowych lub terenowychâââokreślenia często na wyrost) kontrola trakcji działa głównie z wykorzystaniem hamulców, bez ingerencji w pracę silnika lub z ingerencją w ograniczonym zakresie. Dzięki temu uzyskuje się efekt zwany elektroniczną blokadą mechanizmóu różnicowego lub po prostu elektroniczną szperą. Jak to działa?
Otóż jak wiadomo, tradycyjny mechanizm różnicowy zawsze rozdziela moment obrotowy po równo na oba koła (lub osie). Przez to na śliskiej nawierzchni, nawet gdy stoi na niej tylko jedno z kół, samochód ma ograniczoną możliwość ruszenia z miejsca, bowiem oba koła dostają tyle momentu, ile jest w stanie przenieść to ślizgające się. Przez to samochód nie może ruszyć z miejsca.
Do akcji wkracza tzw. elektroniczna blokada. Następuje przyhamowanie ślizgającego się koła, ale bez ujmowania mocy silnika, dzięki czemu powstaje sztucznie wygenerowane obciążenie, symulujące lepszą przyczepność koła ślizgającego się. To też sprawia, że i na drugie koło, znajdujące się na przyczepnym podłożu, trafia większy moment obrotowy. Jeśli jest on wystarczający do wywołania ruchu pojazdu, to ruszy on z miejsca. "
Zobacz jak to działa na poniższym wideo: to chyba nie w temacie,
dalej ;
"Niestety funkcja opisana wyżej działa w ograniczonym zakresie i tylko do pewnego obciążenia. Układ hamulcowy nie może blokować ślizgającego się koła całkowicie przez dłuższy czas, a moc silnika jest w pewnym stopniu ograniczana. Ma to na celu chronić zarówno hamulce jak i układ napędowy przed nadmiernym obciążeniem. To też dlatego elektroniczna blokada nigdy nie będzie tak skuteczna jak tradycyjna mechaniczna, a przy długotrwałym działaniu może dojść do przegrzania hamulców. W prawdziwych samochodach terenowych kontrola trakcji stanowi więc jedynie uzupełnienie systemu blokad."
p.s. pewne określenia Autora mi nie pasują, np; "trafia większy moment obrotowy" wg mnie moment obrotowy dopiero trafia bo przecież koło dotąd stało -
- dzisiaj robiłem parę prób 500L na śliskim podjezdzie ; przy obr.siln.~1700 rzeczywiście chwilę buksowało jedno koło , póżniej pomrugała kontrolka ESP w zestawie wskażników i pomału auto zaczeło ruszać, zaraz zwolniło napęd i ponownie ta sama sekwencja, wracając zagrzanym autem efekt był mniej odczuwalny - więc ja określam działanie jako-tako
- żeby nie było, parę dni temu na szybko przestawiałem Citroena , był już śnieg na uliczce i też buksował chwile przy ruszaniu
sprawdzę to jeszcze
Ostatnio edytowane przez sympatyk ; 19-01-2021 o 22:49 Powód: korekta
Potwierdzam, Traction+ w naszych Fiatach nic nie daje.
A mialo byc tak pieknie
"A mialo byc tak pieknie"
haaaaaa
Oj naoglądałem się takich filmików przed zakupem, człowiek stary i wciąż ..... ulega reklamom.
zbliżają się kolejne dni zimowe; z większym śniegiem ; , mam co do 500L i jej trakcji już trochę więcej zaufania ,
niestety w Citroenie trakcja na lepszych oponach ...gorsza , wyłączanie, włączanie ESP przy ruszaniu na śliskim ...nie pomaga, trzeba włączyć ..doświadczenie , owszem Citro z grudnia 09 -choć stan wzorowy -słowa diagnosty z Pt
a propos filmiku ; jak sobie przypominam , we Freelanderze nie trzeba było nic przyciskać , w analogicznych sytuacjach mrugała kontrolka TC i auto jedzie
Ostatnio edytowane przez sympatyk ; 06-02-2021 o 23:24
Pomimo posiadania na pokładzie EPB da radę dupką zarzucić, robi to ESP, wystarczy odpowiednio mocno kierownicę skręcić i uniknąć działania TC, czyli jajko pomiędzy gazem a butem, ESP tylnymi kołami robi resztę, dość skutecznie 😁 Testowałem na oblodzonym parkingu.
Testowałem ESP na rondzie . Takie ciekawe bo lekko pochylone . I tak coraz szybciej w kółeczku . Wynik ? Z reklam tv uważałem, że auto będzie jak po sznurku jechało ,a figa -jedzie coraz szerzej w łuku z zasadą ,że masz przywalić w coś przodem ,a nie bokiem . W sumie jak masz walnąć to tym gdzie jest przestrzeń . Trakcja -trzeba uważać z dodawaniem gazu na łuku drogi gdy jest ślisko -nagle jedzie szerzej -traci styk z podłożem ,a reszta tkwi w myśleniu za kierownicą .
Koledzy wracam do początku chodziło mi o trakcję jako wsparcie ruszania czy podjazdu na śliskim na wprost w Waszych autach o przyjemnej wartości momentu obrotowego, ale dostępnego jedynie na jednej parze kół , w przeciwieństwie do AWD
sorki to już zadanie ESP nie TC - aby auto nie kręciło piruetów , a rzeczywiście w miarę prosto pojechało dalej -Trakcja -trzeba uważać z dodawaniem gazu na łuku drogi gdy jest ślisko -nagle jedzie szerzej -traci styk z podłożem ,a reszta tkwi w myśleniu za kierownicą .
kicha jak tam będzie rów ,
a jak ktoś chce bokami "pochodzić" i patrzeć naprzód przez boczną szybę -można - tylko trzeba ESP wyłączyć, choć nie wystarczy klawiszem/przyciskiem i zdecydowanie lepiej było dawniej wachlować dźwignią ręcznego
W moim mimo że jest ESP to na pewno nie ma ASR, a uważam że lepszej rzeczy nie ma , miałem to w focusie i mam w stilo, ruszanie na śniegu czy lodzie bezproblemowe.W 500x myślałem że jak jest ESP to to jest jakby w pakiecie ale niestety myliłem się
A dlaczego tak uważasz ? Może po prostu Ci nie działa i czas uderzyć do serwisu. Systemy mamy wszystkie, nawet Traction+. Fakt, faktem, że interweniują jak w Ferrari, czyli późno, dając możliwość wykazać się kierowcy. W niemieckich autach autach odwrotnie, włączają się zanim pomyślisz.
ASR czyli TC /TCS ? Jest to cudo -przy buksowaniu kołami włącza mi się lampka ,dziś sprawdzę jak zbija obroty silnika (zdejmuje moc ) ,miałem to w AVEO ,w Premacy -tam działało od razu .We Fiaciorze ma zwłokę . Nie pomaga w wyjeździe z zaspy (rozbujanie auta) ,więc w tamtych pojazdach to wyłączałem gdy była potrzeba . Można to wyłączyć w 500X? (wiem ,instrukcja-ale nie mam pod ręką )
(Automat) Autor dopisał treść. Post został scalony.
dlatego wybraliśmy włoską myśl techniczną
Kręci jedno bo tak działa mechanizm różnicowy ,a czy przy deptanie pedału gazu nie zauważyłeś ograniczenia obrotów ?