Zauważyłem, że ubyło płynu chłodniczego mam nieznacznie poniżej minimum. Na stronie Fiata znalazłem informację że Fiacik zalany jest Petronas Paraflu Up. I w związku z tym mam pytanie czy kupować ww. czy też można kupić inny?
Zauważyłem, że ubyło płynu chłodniczego mam nieznacznie poniżej minimum. Na stronie Fiata znalazłem informację że Fiacik zalany jest Petronas Paraflu Up. I w związku z tym mam pytanie czy kupować ww. czy też można kupić inny?
wraz ze wzrostem temperatur bardziej będzie się rozszerzał istniejący płyn - więc poziom może troszkę się podnieść/skorygować
do czasu wymiany (co 5 lat ) można użyć dowolnego do chłodnic, bloków aluminiowych, są mieszalne
Typ G12 lub 12+ tutaj jest zdaje się bez krzemianów
Dzięki za podpowiedzi kupię i doleję. Tylko przed dolewką przeczytam instrukcję bo miałem podobną przygodę w Fabii też musiałem dolać - kupiłem płyn w ASO no i wlałem, potem robiłem trasę coś koło 500km następnie przeczytałem instrukcję no i okazało się, że to koncentrat, który należy rozcieńczyć z wodą destylowaną. Spanikowany zadzwoniłem do mechaników ale jak się dowiedzieli, że dolałem 0.25l to kazali jeździć i nie przejmować się.
Płyn typu G11 to zawartość krzemianów na poziomie 500-680 miligramów na litr, płyn typu G12/G12+ nie zawiera krzemianów, a płyn typu G12++/G13 to zawartość 400-500 mg/l. Nie jest zalecane mieszanie płynów zawierających krzemiany z tymi, które ich nie zawierają. Nie wolno też mieszać płynów starszej generacji G11 z płynami klasy G12 czy G12+â.Mieszanie płynów na podstawie koloru jest ryzykowne. Obecnie płyny są barwione wyłącznie w celu ułatwienia lokalizacji wycieków, barwy nie pełnią już funkcji identyfikacyjnej. Generalnie płyny starszego typu IAT można rozpoznać po zielonym lub niebieskim kolorze, natomiast te organiczne z reguły bywają pomarańczowe lub różowe. Kolor powinien jednak służyć co najwyżej jako wskazówka. Informacje o rodzaju płynu trzeba czerpać z etykiety.
Trochę zgłupiałem i z ciekawości sięgnąłem do instrukcji i tam napisali:
PlynDoChlodnicy.JPG
dla pewności zadzwonię jutro do ASO.
oj tam oj tam, jak kolega do auta z 2017r doleje 100-200 ml na 1 czy 2 lata to nie podzieje się nic złego,
toż ten silnik 1,4 FIRE ma już trochę lat, stosowane chłodnice, nagrzewnice podobnież , pracowały na starszych płynach i nie strajkowały i
nie miejcie złudzeń, że układ nawet przy sterylnych wymianach całego płynu Paraflu (czy innego Prestone,....) co 12 mcy , nie będzie miał rdzawych paprochów na dnie chłodnicy aluminiowej - blok jest żeliwny i nie był robiony dla NASA
to nie silnik Ferrari czy Maserati
ps pewnie chodzi o 50% koncentratu Paraflu i 50% wody zdemineralizowanej
Ostatnio edytowane przez sympatyk ; 10-03-2021 o 20:09
Sprzedawane płyny do chłodnic oprócz różnego składu chemicznego posiadają też różne kolory. Najczęściej kolory te nic nie znaczą, ale uważać należy na kolor zielony bowiem w ten sposób oznaczane są płyny na bazie glikolu propylenowego tzw. płyny ekologiczne. Pozostałe płyny produkowane są na bazie glikolu etylenowego.
taki raczej mamy :OAT
płyny OAT, w których sole nieorganiczne zostały zastąpione organicznymi. Tworzą na elementach układu znacznie cieńsze warstwy ochronne, co jednak nie wpływa niekorzystnie na ich działanie. Zaletą cieńszych ścian jest natomiast lepsza zdolność do oddawania ciepła. Płyny te mają też znacznie dłuższą żywotność, która wynosi ok. 5 lat. Bardzo dobrze współpracują z chłodnicami aluminiowymi, dlatego właśnie nimi najczęściej zalewane są współczesne układy.
potem HOAT czyli uniwersalne
płyn ma wpływ nie na samą np chłodnicę, nagrzewnicą ,a na połączenia tych elementów z instalacją ,bo ciśnienie i temperatura zmieniają agresywność tej cieczy .
Ostatnio edytowane przez rajtkezjusz ; 10-03-2021 o 23:33
Oryginalny płyn zakupiony cena 27PLN za 1 litr koncentratu. Dla zainteresowanych wrzucam zdjęcie:
IMG_20210311_175259.jpg
Paraflu Up jest skoncentrowanym płynem ochronnym do chłodnic. Jest to płyn na bazie glikolu etylenowego, w skład którego wchodzą organiczne inhibitory w technologii O.A.T czyli 12 i 12+
Paraflu UP kosztuje 40zł na Allegro. Ja bym kupił, dolał i zapomniał. Ostatnio wymieniałem i weszło do chłodnicy 4,2 litra. O 1 litr mniej niż podają dla T-jet.
Tak jak pisałem wyżej kupiłem, rozcieńczyłem, dolałem. Całość mnie kosztowała niecałe 30pln. Koncentratu zostało jeszcze na kilka dolewek ale mam nadzieję, że szybko to nie nastąpi😀. Dzięki wszystkim za pomoc.
Ostatnio edytowane przez Ussec ; 14-03-2021 o 08:45
Odgrzebię troszkę temat ale dla potomnych będzie Polecam serdecznie płyn Prestone. Bardzo wysoka temperatura wrzenia, długi interwał między wymianami (wystarczy między wymiany rozrządu) i do tego jeden płyn, a nie odmiany typu standard, eco, premium, racing itd.. Na tym płynie jeździ 500Lka 1.4 16V, jeździ też 1.2 16V w Punto 2 od kilkunastu lat i nic złego się nie dzieje. Temperatury są w normie, żadnej korozji nie ma. Płyn nie kosztuje majątku, a jest naprawdę super
A co do pojemności układów chłodzenia to należy pamiętać o tym, iż jest to pojemność całego układu, jednak spuszczając stary płyn ileś starego zostaje m.in. w nagrzewnicy. Jeśli ktoś ma dostęp do kompresora to proponuję po zlaniu starego płynu przedmuchać układ przez zbiorniczek wyrównawczy (oczywiście mając odkręcony spust płynu), a jeśli ktoś ma ochotę to odpiąć przewód nagrzewnicy w okolicy kolektora wydechowego i tam też podać sprężone powietrze dzięki czemu pozbędziecie się większości starego płynu i wtedy nowego wejdzie Wam tyle, ile podano w instrukcji