Witamy na Fiat Klub Polska
Posty od 1 do 6 z 6
  1. #1
    Sylwester500
    Guest

    Falowanie obrotĂłw na zimnym silniku na biegu jałowym - prośba o pomoc

    Cześć,

    Prośba o Waszą pomoc i wsparcie w temacie, sam już rozłożyłem ręce.
    Pacjent - Fiat 500 2014 TwinAir wolnossący 0.9 Benzyna, przebieg 110k km.
    Auto od nowości w moich rękach, przez wiele lat serwisowane tylko ASO, bez większych problemów, od 3 lat sam sobie przy nim wszystko robiłem, choć były to głównie prace okresowe typu filtry czy oleje.

    Od 3-4 miesięcy (kiedy pojawiły się cieplejsze miesiące) zaczęły się problemy krótkiego falowania obrotów na zimnym silniku na biegu jałowym. Co dziwne ma to miejsce głównie w cieplejsze dni, chociaż nie wiem jakie to ma znaczenie. Wystarczy, że auto postoi więcej niż 6-8h, odpala za każdym razem ładnie na dotyk, wchodzi na 1200-1300 obrotów, około 30 sekund chodzi równo na tych zawyżonych obrotach - i zaczyna się falowanie obrotów które trwa do minuty, przypominające trochę popierdywanie / wypadanie zapłonu / zacinającą się przepustnice.

    Mija minuta, problem znika, obroty spadają do poziomu 800-900. Poza tym auto śmiga, żadnych błędów w silniku. ASO stwierdziło, że błędów nie ma, to co się czepiam, że to tylko 2 cylindry i taki urok silnika. Nie kupuje takiej odpowiedzi, bo auto dbane od nowości przeze mnie, niski przebieg, nie jest to cecha od nowości występująca. Co ciekawe - trafiają się chłodne dni - problem mija.

    Jak dla mnie kwestia gdzieś styku/mechanicznej pracy jakiejś części, może czujnika, ale nie wiem już czego szukać.

    Co zrobiłem do tej pory:
    1. Wymieniony cały układ wydechowy na nowy, bo stary już skorodowany
    2. Pół roku temu wymienione wszystkie filtry, oleje, nowy akumulator. Filtry i oleje robione regularnie co 10-12k km
    3. Ceramizer i preparat do czyszczenia wtrysków
    4. Wymienione obie sondy lambda na nowe
    5. Wymienione na nowe świecie i cewki
    6. Wymieniony na nowy MAP sensor
    7. Wymieniona na nowa guma łącząca filtr powietrza i przepustnice (stara była popękana więc i tak wymieniłem - sugestia ASO, choć jak dla mnie to nie miało tu znaczenia)
    8. Wyczyszczona przepustnica (która i tak była czysta)
    9. Reset ECU i funkcji samoadaptacyjnych, przyswojenie na nowo przepustnicy

    Szczerze nie mam pojęcia czego jeszcze szukać. Oglądałem wszystkie moduły i parametry w MES, nic niepokojącego.
    Zauważyłem dziś jedynie jeszcze jedną rzecz w MES. Podczas tych falujących obrotów, parametr - kąt wyprzedzania zapłonu - wariuje.
    Początkowo wynosi od około -2 do -7 stopni (pierwsze 30 sekund podwyższonych obrotów na biegu jałowym).
    Potem gdy zaczyna się falowanie obrotów kąt ten rośnie do -30 stopni, spada do -20/25 stopni, znowu rośnie do -30 stopni i tak przez pół minuty to trwa.

    Kończy się falowanie obrotów - kąt wynosi 2 do 5 stopni i robi się w ogóle dodatni, a nie jest ujemny.
    To jedyny trop na jaki wpadłem analizując i obserwując wszystkie parametry.

    Może ktoś przerabiał już taki temat?

    Nie jest to dla mnie problematyczna usterka, ale drażni, niech auto chodzi jak powinno.
    Z góry dzięki za pomoc
    Ostatnio edytowane przez Sylwester500 ; 09-08-2023 o 13:51



  2. Chcesz dołączyć do nas? Zarejestruj się!
  3. #2
    Nowy klubowicz
    Dołączył
    29 lipiec 2023
    Skąd
    Dąbrowa Górnicza
    Wiek
    50
    Postów
    13
    Auto
    500 1.2 sport
    Rocznik
    2013
    Ja się niewiele znam na samochodach. Kiedyś maiłem Alfę 156 i maiłem dokładnie taki sam problem. Z tym że u mnie rozpoczął się po wymianie oleju na bardziej ekologiczny bo tak zalecało ASO i wymianie świec żarowych. Okazało się że nowa świeca była wadliwa i przy zastosowaniu rzadszego oleju zachodził taki problem.
    Wróciłem do starych świec dla sprawdzenia i do oleju który stosowałem wcześniej i jak ręką odjął. Po zdiagnozowaniu dokupiłem jedną nową świecę.
    Nie wiem czy to cokolwiek Ci pomoże.

  4. #3
    Sylwester500
    Guest
    Hej,

    Dzięki za podpowiedz, w ten weekend wymieniam okresowo olej i filtry. Ostatnio robiło to akurat przy okazji ASO i zmieniło mi 5W40 na 5W30, a po upływie kilku tygodni zaczęły się te problemy. Historia brzmi podobnie, 5W40 z płukanka już czeka Zobaczymy czy to pomoże i dam znać. Świecie raczej sprawnie, jako pierwsze wymieniłem na nowe i nic się nie zmieniło.

  5. #4
    Nowy klubowicz
    Dołączył
    29 lipiec 2023
    Skąd
    Dąbrowa Górnicza
    Wiek
    50
    Postów
    13
    Auto
    500 1.2 sport
    Rocznik
    2013
    Mi ASO wymieniło na 0W 20 wiec totalna pomyłka. Też zalałem 5W 40. Z tym że u mnie to chyba świeca było poważniejszym problemem.

  6. #5
    Sylwester500
    Guest
    Dobra wracam z odpowiedziami dla potomnych. Problem był po prostu złożony
    Siadłem do tego od zera, przeanalizowałem wszystko raz jeszcze.

    1. Lekki nagar w przepustnicy
    2. Zużyte cewki
    3. Zużyte sondy lambda - choć nie były na pewno bezpośrednia przyczyna usterki
    4. Drobna nieszczelność dolotu przed przepustnica - tez nie upatruje w nich winy
    5. I to co było główna przyczyna - lejące wtryski. Dobrze się kryły, wiedziałem, że ich czas powoli się zbliża, ale nie sądziłem, że to one robiły problem. Ale upały sprzyjały i coś je dobiło, zaczęły lać jak głupie. Kolektor ssący tez najczystszy nie był. Po wymianie i czyszczeniu - nie ma żadnego problemu. Auto tez zyskało trochę mocy, lepsze kultury pracy.

    Jak ewentualnie sprawdzić wtryski bez większego demontażu pod maska?
    Zostawiamy auto na rezerwie, max 3-4 litry. 4 puszki TEC2000 do czyszczenia wtrysków benzyny wlewamy do baka (puszka 375ml, łącznie 1.5L). Przy mniejszych problemach z wtryskami można dolać litr paliwa jeszcze dla wymieszania. Generalnie przyjąłem mieszankę z udziałem 50% preparatu czyszczącego. Auto na gorącym silniku przegonić, zostawić niech pochodzi chwile, tak aby łącznie zaliczyło 30-40 minut pracy, ale brać poprawkę na ilość pozostałego paliwa.

    Po całości - wyłączyć, zatankować, zrobić pomiary, obserwować i widzieć różnice
    U mnie i tak skończyło się ich wymiana, ale po takiej akcji ogromna poprawa była.

    Zmiana oleju na 5W40 nic nie zmieniła w tym problemie, ale silnik lepiej się zachowywał.

  7. #6
    Sylwester500
    Guest
    I kolejny update )

    Problem wrócił po kilku dniach. Generalnie znalazłem dużo lepsze płukanki - firmy Archoil.
    Ale nie był to problem wtrysków i tak. Wizyty w ASO nic nie pomogły.

    Dopiero za granicą udało się namierzyć problem, który okazał się błachy.

    Problem pojawił się po ostatniej wizycie w ASO i wymianie oleju z 0W30 na 5W30, czego nie powiązałem z tą usterką, bo nie pojawiło się to od razu.

    Finalnie rozwiązaniem było:
    1. Wymiana filtra MultiAir - który był zasyfiony, a nikt na przeglądach go nie czyścił
    2. Zły olej - wróciliśmy do 0W30

    Auto bez żadnych problemów od czasu tego serwisu


 

Podobne tematy

  1. Fiat Brava 1.2 - falowanie na biegu jałowym
    Napisany przez piszu86 na forum Bravo, Brava, Marea
    Odpowiedzi: 5
    Ostatni post: 03-12-2017, 06:55
  2. falowanie obrotów na zimnym silniku 1.3 multijet 90km
    Napisany przez opass na forum Grande Punto
    Odpowiedzi: 0
    Ostatni post: 12-09-2017, 18:10
  3. Falowanie obrotów na biegu jałowym
    Napisany przez Misiek79 na forum Punto II
    Odpowiedzi: 0
    Ostatni post: 22-04-2017, 18:34
  4. Falowanie obrotów na biegu jałowym, brak mocy.
    Napisany przez hybrid na forum Punto II
    Odpowiedzi: 8
    Ostatni post: 15-11-2014, 13:14
  5. Odpowiedzi: 11
    Ostatni post: 23-02-2014, 13:43

Odwiedzający znaleźli nas szukając w sieci

Tagi dla tego tematu

Ta strona używa ciasteczek tzw. "cookies"
Dbając o Twoją prywatność, prosimy Cię o wyrażenie dobrowolnej zgody na przetwarzanie przez nas oraz naszych partnerów biznesowych Twoich danych osobowych. Jeśli nie chcesz wyrazić zgody na przetwarzanie lub chcesz ograniczyć jej zakres kliknij w "Pokaż szczegóły". Zakres wyrażonej zgody może wpływać na dostępność świadczonych przez nas usług. Dane przetwarzamy m.in. w celu wyboru podstawowych reklam, tworzenia profilu i wyboru spersonalizowanych treści oraz reklam, pomiaru ich wydajności, na podstawie zgody w celach marketingowych, w tym profilowania, w celach analitycznych oraz na podstawie naszego uzasadnionego interesu jako Administratora. Przysługuje Ci m.in. prawo do dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo wycofania zgody na przetwarzanie.

Za Twoją zgodą my i nasi partnerzy wykorzystujemy pliki cookie lub podobne technologie do przechowywania, dostępu i przetwarzania danych osobowych, takich jak Twoje wizyty na tej stronie, adresy IP i identyfikatory plików cookie. Niektórzy partnerzy nie proszą Cię o zgodę na przetwarzanie Twoich danych i opierają się na swoim uzasadnionym interesie biznesowym. W każdej chwili możesz wycofać swoją zgodę lub sprzeciwić się przetwarzaniu danych w oparciu o uzasadniony interes, klikając na "Dowiedz się więcej" lub w naszej Polityce Prywatności na tej stronie Zobacz politykę prywatności oraz w jaki sposób wykorzystujemy pliki Cookie.

Wraz z naszymi partnerami przetwarzamy Twoje następujące dane: Dokładne dane geolokalizacyjne i identyfikacja poprzez skanowanie urządzeń, przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, spersonalizowane reklamy i treści, pomiar reklam i treści, opinie odbiorców, rozwój produktu. O wykorzystanie tych danych zostaniesz dodatkowo poproszony przez firmę Google Inc. w momencie kiedy pierwsza reklama miałaby zostać wyświetlona. Więcej informacji na temat sposobu gromadzenia i przetwarzania danych przez Google Analytics znajdziesz na stronie "Jak Google używa danych z witryn i aplikacji, które korzystają z naszych usług" dostępnej pod adresem: https://policies.google.com/technologies/partner-sites.
        
https://www.iparts.pl