wymiana paska rozrządu silnik 1.6 16 V

Temat: wymiana paska rozrządu silnik 1.6 16 V

  1. czarek1004 napisał:

    wymiana paska rozrządu silnik 1.6 16 V

    Witam. Jeśli komuś się przyda, to przedstawiam krótki instruktarz wymiany rozrządu w silniku Fiat 1.6 16V. W moim przypadku jest to Palio. Cała operacja zajęła mi około trzech godzin, jednakże użyłem zestawu przyrządów czyli blokad i klucza do koła pasowego na wale korbowym. Zestaw pomocnych narzędzi przedstawiam na fot 1.
    5654146ed3204ab9gen.jpg

    Wiem, że takie narzędzia przydają się na jeden raz, ale mając coś takiego pracujesz bezstresowo bez możliwości popełnienia błędu.
    Zaczynamy od wymontowania obudowy filtra powierza i zdemontowania osłony paska rozrządu. Następnie wymontowujemy cewki zapłonowe, po to, by zdjąć dekielki znajdujące się na końcu wałków rozrządu. W miejsce dekielków zakładamy tarcze blokad, po ówczesnym ustawieniu kanałków, tak aby występy w tarczach blokujących w nie trafiły. Fot. 2.
    b6e53d9e90640b11gen.jpg
    Kolejnym etapem jest wejście do kanału lub użycie podnośnika. O spodu demontujemy osłonę koła zamachowego i przy użyciu blokady wpinanej w zęby na wieńcu – blokujemy wał korbowy. Fot. 3.
    bb44bd8743b54e24gen.jpg

    Teraz mamy wszystko zablokowane i nie ma możliwości przestawienia się czegokolwiek. Teraz luzujemy napinacz paska alternatora i zdejmujemy pasek wielorowkowy. Pasek od napędu pompy wspomagania pozostawiamy na swoim miejscu, bo w niczym nie będzie przeszkadzał. Następnie musimy odkręcić nakrętkę koła pasowego na wale korbowym. Musimy użyć klucza nietypowego 36 mm. Ja posłużyłem się narzędziem, które kupiłem dawno temu a służył mi do nakrętek i śrub wału w dużych fiatach, Polonezach i Cinquecento 900. Warto o tym pomyśleć wcześniej, bo zwykłym kluczem płaskim czy nawet prostym oczkowym tego odkręcić się nie da. Przecinaka też nie polecam. Po odkręceniu nakrętki i zdjęciu koła pasowego wychodzimy z kanału i odkręcamy kluczem 13 napinacz zębatego paska rozrządu, kluczem 19 rolkę prowadzącą i wyjmujemy stary pasek. Na fotce 4
    d84d5675473a2227gen.jpg

    która przedstawia widok kół zębatych wałów rozrządu po zdemontowaniu napinacza, rolki prowadzącej i paska, czerwonym krzyżykiem zaznaczyłem śrubę którą trzeba wykręcić, aby w jej miejsce założyć przyrząd do napinania sprężyny w nowym napinaczu.
    Mamy prawie połowę roboty za sobą, więc można zapalić albo napić się wy natomiast piwo zostawić na później. Montaż zaczynamy od przykręcenia rolki prowadzącej i niezbyt mocnego dokręcenia napinacza paska. Następnie zakładamy pasek zębaty. Zaczynamy od ułożenia go na małym kółku wału korbowego następnie na kółko pompy olejowej ,rolkę prowadzącą i koła wałków rozrządu i napinacz. Teraz zakładamy przyrząd do napinania sprężyny napinacza. fot 5
    2230791f69b18a58gen.jpg

    Przyrząd działa na zasadzie dźwigni. Przy użyciu klucza 17 wykonujemy tą dźwignię do maksymalnego napięcia sprężyny napinacza. Kiedy trzymamy naprężony napinacz przydałaby się pomoc drugiej osoby, która dokręci nakrętkę napinacza. Teraz możemy zabrać się za prace kończące takie jak: montaż paska alternatora, zdjęcie blokad, zmontowanie osłony paska i zamontowanie obudowy filtra powietrza. Można uruchomić silnik i koniec roboty.

    Pozdrawiam czarek1004.
    Ostatnio edytowane przez miszko ; 20-11-2011 o 21:40
     

  2. Avatar miszko

    miszko napisał:
    Super opis! Powiedz, skąd masz napinacz i ile kosztował? Ja robiłem to bez napinacza, ale z tym przyrządem zdecydowanie lepiej i szybciej.
    Fiat Tempra 1.6l 8V, gaźnik, LPG, 450 tys. km przebiegu

    Audi A8L 4.2l V8 Quattro, tiptronic - na długie podróże
    Audi A6 2.8l V6, FWD, mulitronic (CVT) - do pracy
    Peugeot 206 2.0 HDI - na dojazdy
    Była służbowa: Toyota Auris II TS, 1.6l Valvematic @ 132KM

     
  3. czarek1004 napisał:
    Skoro pytasz tylko o sam napinacz to już wiem, że to robiłeś . Niby prozaiczna czynność a sprawia dużo kłopotu . Napinacz kupiłem w komplecie z tarczami blokującymi wałki rozrządu jakieś pół roku temu na allegro za 90,- zł. Powiem Ci jednak, że blokada koła zamachowego na wale korbowym też super się sprawdziła. Ta z kolei kosztowała 45 zł - również na allegro. Pozdrawiam Czarek
     
  4. Avatar miszko

    miszko napisał:
    Tak, robiłem, ale bez tego przyrządu - napinacza. Jest trudniej, bo trzeba się trochę pomęczyć, aby go napiąć.
    A chyba kupię sobie taki zestaw. Bo widzę, że i dusza spokojniejsza, jak się rozkręca rozrząd.
    Fiat Tempra 1.6l 8V, gaźnik, LPG, 450 tys. km przebiegu

    Audi A8L 4.2l V8 Quattro, tiptronic - na długie podróże
    Audi A6 2.8l V6, FWD, mulitronic (CVT) - do pracy
    Peugeot 206 2.0 HDI - na dojazdy
    Była służbowa: Toyota Auris II TS, 1.6l Valvematic @ 132KM

     
  5. margwi napisał:
    ja do kompletu wymieniam jeszcze ta blachę ze śrubą od rolki , koszt nie wielki a spokojna głowa
     
  6. dydek1 napisał:
    Super instrukcja - przyda się Jeżeli chodzi o dobry pasek to polecam pasynapedowe.net/wszystkie-marki/111-fiat.html Śmigam na moim już ładnych kilkanaście tyś. bez żadnych problemów.
    Ostatnio edytowane przez miszko ; 23-11-2011 o 08:16
     
  7. Avatar miszko

    miszko napisał:
    Cytat Napisał dydek1 Zobacz post
    Jeżeli chodzi o dobry pasek to polecam rozrząd fiat.
    A co to za firma?
    Fiat Tempra 1.6l 8V, gaźnik, LPG, 450 tys. km przebiegu

    Audi A8L 4.2l V8 Quattro, tiptronic - na długie podróże
    Audi A6 2.8l V6, FWD, mulitronic (CVT) - do pracy
    Peugeot 206 2.0 HDI - na dojazdy
    Była służbowa: Toyota Auris II TS, 1.6l Valvematic @ 132KM

     
  8. Avatar yacub

    yacub napisał:
    no własnie ciekawe jakich firm podzespoły ja kupowałem komplet INA i tak samo moge polecic tylko juz przy następnej wizycie na wymiane rozrządu bede musiał pomyślec o kołach zebatych bo są troche wytarte, az tak bardzo w palnik nie dostaje sienka stary pasek był sztywny jak zamarznieta guma a łożyska tak wyły a były SKFa wiec pewnie podróby wiec poprostu teraz zdecydowałem że kupie komplet JEDNEJ firmy która daje gwarancje na komplet
    Ostatnio edytowane przez yacub ; 22-11-2011 o 15:03
    GPestiva B&M exotica, Renault Laguna 2 PH2 2,0 F4R+ LPG GrandTour Tech Line - Série Limitée, Renault Clio 3 PH1 1,2 75KM D4F Expression
     
  9. dzidek80 napisał:
    Mam ogólne pytanie do tych którzy w swoich maszynach mają fiatowskie silniki 1,6 16V CO ILE TYS. KILOMETRÓW WYMIENIACIE ROZRZĄD? Kupiłem nie dawno Fiata Doblo z tym silnikiem i mechanik mnie straszy że paski zrywają się po 50tys
     
  10. Avatar yacub

    yacub napisał:
    ja srednio 50-60k km lepiej dmuchac na zimne szczegolnie że doblo to cieższy samochód i pewnie silnik bardziej obciążony - nie ryzykowac
    GPestiva B&M exotica, Renault Laguna 2 PH2 2,0 F4R+ LPG GrandTour Tech Line - Série Limitée, Renault Clio 3 PH1 1,2 75KM D4F Expression
     
  11. Avatar kowal

    kowal napisał:
    a w 1.2 8v ? bo niedawno wymieniłem cały rozrząd (z pompą), tylko nie wiem jaki przebieg następnej wymian wpisać na tą naklejkę...
     
  12. Avatar egon

    egon napisał:
    kowal tez sobie przyjmij wartosc 50-60 tys. km. mysle, ze te 60tys. to optymalny przebieg bez ryzyka
    VW Polo 9N 1,2 12V - żony
    LANCIA LYBRA 1,9 JTD 115KM
    LANCIA LYBRA INTENSA SW 2,4 JTD 150KM


    Lancia Lybra


    Jeśli uważasz, ze ktoś Ci pomógł, kliknij "gwiazdkę" reputacji przy jego poście

    Tak mało, a tak może pomóc Składka Klubowa
     
  13. tomasz9244 napisał:
    Mam jedno zastrzeżenie co do tej wymiany. Nie pisałeś nić o poluzowaniu kół wałków rozrządu. Według mnie trzeba to zrobić i dopiero napinać pasek. Później dokręcić koła wałków i dalej wg. opisu. Co ty na to ?
     
  14. Avatar egon

    egon napisał:
    To wytłumacz po co luzowqc te koła bo mi sie zdaje to zbędne.
    VW Polo 9N 1,2 12V - żony
    LANCIA LYBRA 1,9 JTD 115KM
    LANCIA LYBRA INTENSA SW 2,4 JTD 150KM


    Lancia Lybra


    Jeśli uważasz, ze ktoś Ci pomógł, kliknij "gwiazdkę" reputacji przy jego poście

    Tak mało, a tak może pomóc Składka Klubowa
     
  15. Avatar qolejowy

    qolejowy napisał:
    Cytat Napisał egon Zobacz post
    To wytłumacz po co luzowqc te koła bo mi sie zdaje to zbędne.
    Popieram też nie widzę w tym żadnego sensu.
     
Ta strona używa ciasteczek tzw. "cookies"
Dbając o Twoją prywatność, prosimy Cię o wyrażenie dobrowolnej zgody na przetwarzanie przez nas oraz naszych partnerów biznesowych Twoich danych osobowych. Jeśli nie chcesz wyrazić zgody na przetwarzanie lub chcesz ograniczyć jej zakres kliknij w "Pokaż szczegóły". Zakres wyrażonej zgody może wpływać na dostępność świadczonych przez nas usług. Dane przetwarzamy m.in. w celu wyboru podstawowych reklam, tworzenia profilu i wyboru spersonalizowanych treści oraz reklam, pomiaru ich wydajności, na podstawie zgody w celach marketingowych, w tym profilowania, w celach analitycznych oraz na podstawie naszego uzasadnionego interesu jako Administratora. Przysługuje Ci m.in. prawo do dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo wycofania zgody na przetwarzanie.

Za Twoją zgodą my i nasi partnerzy wykorzystujemy pliki cookie lub podobne technologie do przechowywania, dostępu i przetwarzania danych osobowych, takich jak Twoje wizyty na tej stronie, adresy IP i identyfikatory plików cookie. Niektórzy partnerzy nie proszą Cię o zgodę na przetwarzanie Twoich danych i opierają się na swoim uzasadnionym interesie biznesowym. W każdej chwili możesz wycofać swoją zgodę lub sprzeciwić się przetwarzaniu danych w oparciu o uzasadniony interes, klikając na "Dowiedz się więcej" lub w naszej Polityce Prywatności na tej stronie Zobacz politykę prywatności oraz w jaki sposób wykorzystujemy pliki Cookie.

Wraz z naszymi partnerami przetwarzamy Twoje następujące dane: Dokładne dane geolokalizacyjne i identyfikacja poprzez skanowanie urządzeń, przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, spersonalizowane reklamy i treści, pomiar reklam i treści, opinie odbiorców, rozwój produktu. O wykorzystanie tych danych zostaniesz dodatkowo poproszony przez firmę Google Inc. w momencie kiedy pierwsza reklama miałaby zostać wyświetlona. Więcej informacji na temat sposobu gromadzenia i przetwarzania danych przez Google Analytics znajdziesz na stronie "Jak Google używa danych z witryn i aplikacji, które korzystają z naszych usług" dostępnej pod adresem: https://policies.google.com/technologies/partner-sites.