Witamy na Fiat Klub Polska
Posty od 1 do 2 z 2
  1. #1
    Master
    Dołączył
    05 listopad 2009
    Skąd
    Łódź
    Wiek
    18
    Postów
    1,121
    Auto
    Fiat Marea Weekend 1.9JTD
    Rocznik
    1999

    Jak NIE liczyć spalania

    Co jakiś czas pojawia się temat, w którym użytkownik narzeka na duże spalanie lub na inną usterkę, której objawem jest właśnie duże spalanie. Od razu nasuwa się pytanie: czy na pewno auto pali aż tyle, czy może ktoś nie wie jak policzyć prawidłową wartość? Żeby nie być gołosłownym kilka cytatów:
    zaświeciła mi się rezerwa zatankowałem nie wiele za 50zl przejechałem 60 km i rezerwa się zapaliła
    W momcie kiedy zapaliła mi się rezerwa, wlaĺem 20 litrow benzyny 95, zrobilem 107 km [...] i znowu rezerwa, drugi test od razu po tym to na 9 litrach zrobilem 40 km.
    Zatankowałem za 100 zł czyli 22 litry, wskaźnik paliwa pokazał około pół baku. Przejechałem jakieś 150 km i już kończy się rezerwa
    zatankowałem za 50 zł wyszło mnie dokładnie 8,5 l.. Nie wariowałem.. Przejechałem 76 km i.. kontrolka
    na 4 litrach benzyny przjechałem 18 km i w baku sucho
    Pomyślałem, że coś o tym napiszę.

    1. Tankowanie od rezerwy do rezerwy i liczenie spalania na tej podstawie nie da prawidłowego wyniku. Tym bardziej, jeśli tankujemy 4, 8, czy 12 litrów. Moment włączenia kontrolki nie zawsze oznacza taką samą ilość paliwa w baku. Jeśli tylko różnica wyniesie np. 2 litry, to pomiar będzie obarczony gigantycznym błędem żeby ten błąd nie miał wielkiego znaczenia, musielibyśmy przejechać bardzo dużo kilometrów, czyli wlać dużo paliwa - ale o tym później.

    2. Tankowanie od połowy baku, od trzeciej kropki, od pierwszej do piątej kropki i tego typu historie... ta sama sytuacja jak z rezerwą. Pół baku na wskaźniku to nie pół baku paliwa. A odległość między dwoma punktami na wskaźniku wcale nie odzwierciedla faktycznego spadku poziomu paliwa. Funkcja pojemności baku względem wysokości paliwa nie jest liniowa a wskaźnik to nie służy do pomiaru ilości paliwa. Dodatkowo może się zdarzyć, że po kilku kilometrach od niepełnego tankowania wskazówka spadnie o całą podziałkę - nie oznacza to przecież, że nagle auto spaliło 1/8 baku

    3. Sprawdzanie spalania po pełnym tankowaniu. Tu jest już lepiej, ale pod kilkoma warunkami. Jeśli ktoś zatankował do pełna, przejechał 28km i znów tankuje, to prosi się o duży błąd pomiaru. Po pierwsze dystans jest za krótki, po drugie trudno zatankować dokładnie do tego samego poziomu, po trzecie w takim przypadku dokładność dystrybutora również gra rolę. Lepiej więc przejechać większy dystans, np:

    4. Sprawdzanie spalania po 100km. To doskonały pomysł, ilość wlanego paliwa równa się spalaniu ale znów pozostaje problem dokładności, bo żeby mieć w miarę dokładny wynik (a chyba o to nam chodzi) trzeba zatankować do tego samego poziomu - zostaje tankowanie pod korek, tak żeby było widać poziom paliwa i nadal nie mamy dokładnego pomiaru... Ten sposób pomiaru zastanawia mnie zawsze najbardziej. Co zrobić, jak przejechało się 98km? Jeździć wokół dystrybutora? A jak się zapomniało i przejechane jest już 102km?

    5. Wreszcie mamy jedyny, prawidłowy sposób. Tankujemy pod korek, zapisujemy przebieg i jeździmy. Nadal jeździmy. Aż spalimy prawie wszystko. Tankujemy, dzielimy litry na setki kilometrów i jest wynik. Najbliższy prawdzie, chociaż nadal nie idealny. Ale dla nas wystarczający. Tankowanie pod korek to jedyny sytuacja, kiedy można liczyć spalanie dojeżdżając do rezerwy

    Dlaczego niby pomiar po 917km będzie dokładniejszy niż ten po 73km? Załóżmy, że tankujemy 2 razy do pełna. Raz do pierwszego odbicia pistoletu, za drugim razem udało się dolać trochę więcej, np. 0,2litra. I załóżmy, że auto spaliło rzeczywiste 6 litrów na 100km. Po 917km weszło (6x9,17+0,2) 55,22l, co daje obliczone spalanie 6,02l/100km. Po 73km weszło (6x0,73+0,2) 4,58l, co daje spalanie 6,27l/100km - wyraźnie widać, że długi dystans niweluje błąd

    Oczywiście nie chodzi o to, żeby bawić się w metrologa i liczyć z dokładnością do 4 miejsca po przecinku... Ale opisywanie problemu spalania bez podstawowej wiedzy jak takowe policzyć chyba nie jest sensowne.

    Żródła cytatów: 1, 2, 3, 4, 5
    They see me trollin', they hatin'
    Marea Weekend 1.9 JTD CF2 oraz: Focus MK2 1.6TDCi, Thalia 1.4 i Nuova Bravo 1.4 T-Jet
    Nie pomagam przez PW



  2. Chcesz dołączyć do nas? Zarejestruj się!
  3. #2
    Doświadczony klubowicz
    Dołączył
    11 marzec 2014
    Skąd
    Kraków
    Wiek
    34
    Postów
    757
    Auto
    Croma II FL 1.9 JTDm 150@184 KM automat
    Rocznik
    12.2010
    Święte słowa
    Osobnym tematem może być tankowanie LPG, które nawet przy tankowaniu do pełna może nie dać dokładnego wyniku bo jest za dużo zmiennych (różna dokładność i ustawienia dystrybutorów na różnych stacjach, różnice w zależności od panującej temperatury, itd.).


 

Podobne tematy

  1. Wzrost spalania
    Napisany przez damian398 na forum Bravo, Brava, Marea
    Odpowiedzi: 14
    Ostatni post: 28-11-2014, 20:00
  2. Wzrost spalania
    Napisany przez seth na forum Bravo II
    Odpowiedzi: 16
    Ostatni post: 01-05-2014, 20:25
  3. Norma spalania paliwa
    Napisany przez Pablo1965 na forum Punto II
    Odpowiedzi: 11
    Ostatni post: 06-11-2013, 13:59
  4. czujnik spalania stukowego
    Napisany przez roofi71 na forum Bravo, Brava, Marea
    Odpowiedzi: 7
    Ostatni post: 26-09-2012, 14:27
  5. komora wstepnego spalania 2.4td
    Napisany przez nervus-ek na forum Bravo, Brava, Marea
    Odpowiedzi: 1
    Ostatni post: 07-07-2010, 07:12

Odwiedzający znaleźli nas szukając w sieci

Tagi dla tego tematu

http://www.iparts.pl