Witamy na Fiat Klub Polska
Posty od 1 do 10 z 10
  1. #1
    Nowy klubowicz
    Dołączył
    20 luty 2015
    Skąd
    Zabrze
    Wiek
    30
    Postów
    33
    Auto
    Bravo 2,0 Multijet
    Rocznik
    2010

    Zwiększający się poziom oleju czyli kiedy od przybytku głowa boli

    Witam!
    Jako że moja wiedza na temat silników diesla z DPF-em nie jest przesadnie duże, a wręcz mała, chciałbym zapytać o kilka kwestii.
    Generalnie problem dotyczy rosnącego poziomu oleju w Bravo 2,0 Mjet (przebieg 162 kkm) którego właścicielem jestem od niedawna - niewiele mogę powiedzieć o jego przeszłości. Zdaje sobie sprawę że temat był wielokrotnie poruszany ale mimo wszystko liczę na reakcje w postaci odpowiedzi.

    Przyrost ilości oleju nie jest bardzo duży ale zdecydowanie wymaga reakcji – około 1,3k km temu wymieniłem olej i od tego momentu przybyło mniej więcej 1/4 miarki na bagnecie (w ten sposób z 3/4 miarki zrobił się poziom maksymalny). Dodam tylko że pomiaru dokonuje po nocy, zawsze w bardzo zbliżonych warunkach.

    Moje podejrzenie padło na przez wszystkich (nie)lubiany filtr DPF, choć nie wykluczam też innych usterek prowadzących do zwiększania poziomu oleju. Dlatego też przeprowadziłem obserwacje i pomiary:

    1. Poziom płynu chłodniczego w zbiorniku wyrównawczym się nie zmienia (oczywiście poza normalną różnicą wynikającą z tego czy jest „zagrzany” czy „zimny”). Ponadto kolor oleju nie wskazuje na mieszanie się z płynem chłodniczym.
    2. Nie wiem na jakiej podstawie określić sprawność wtrysków których usterka może prowadzić do mieszania się paliwa z olejem. Zmierzyłem tylko korekty paliwa przy nagrzanym silniku

    Od lewej: Obroty silnika[obr/min], Dawka ogólna paliwa [mm3/w], Korekta paliwa (cylinder 1) [mm3/w], Korekta paliwa (cylinder 2) [mm3/w], Korekta paliwa (cylinder 3) [mm3/w], Korekta paliwa (cylinder 4) [mm3/w]
    821_ 5,466-0,17 -0,27 0,30 0,15
    1400 5,877 -0,07 -0,23 0,05 0,24
    1914 6,261 -0,11 0,05 -0,04 0,10
    2571 9,054 -0,35 0,59 -0,04 -0,18
    3207 8,130 -0,29 0,50 -0,11 -0,09

    3. Próba przegazowania nie powodowała „czarnych chmur” z wydechu.
    4. Nie świeca żadne kontrolki sugerujące awarie
    5. Odczyty dla DPF-a. Najpierw statyczny a następnie dynamiczny przy nagrzanym silniku (różnice w stopniu zatkania wynikają z tego że przeprowadziłem te pomiary w różnym czasie)

    Stan filtra cząstek: Zatkanie normalne
    Zatkanie filtra cząstek stałych: 31,97 %
    Przebieg przy ostatniej regeneracji: 53,4 km
    Średnia odległość ostatnich 5 regeneracji: 217 km
    Średni czas trwania ostatnich 5 regeneracji: 609 s
    Średnia temp. podczas ostatnich 5 regeneracji: 612,06 °C
    Łączna liczba regeneracji: 563


    od lewej: Obroty silnika [obr/min], Temperatura filtra cząstek stałych[st. C], Czujnik różnicy ciśnień [mBar], Zatkanie filtra cząstek stałych [%]
    820_ 129,46 -3 49,45
    1225 131,76 -2 49,47
    1500 131,76 1 49,47
    2075 133,96 4 49,49
    2270 133,96 4 49,50
    2523 133,96 9 49,52
    2670 131,76 13 49,52
    2911 133,96 20 49,52
    3309 133,96 23 49,53

    6. Trudno mi ocenić odgłosy pracy silnika gdyż nie mam odniesienia ale silnik pracuje równo, a auto przyspiesza normalnie. Od początku użytkowania nie zauważyłem różnicy w odgłosach z pracy silnika.
    7. Poziom oleju rośnie „skokowo”

    Na koniec najważniejsze – pytania:
    1. Czy powyższe wyniki obserwacji pozwalają wykluczyć mieszanie się oleju i płynu chłodniczego
    2. Czy powyższe wyniki obserwacji pozwalają wykluczyć problemy „lejących wtrysków”
    3. Czy powodem całego zamieszania nie jest zepsuty czujnik różnicy ciśnień który może nie wykazywać faktycznego zatkania filtra i w związku z tym sterownik opiera się tylko na wartościach wyliczonych
    4. Czy powyższe wyniki obserwacji świadczą kończeniu się DPF-a?
    5. Jeśli kończy się DPF to czy warto próbować go ratować jakąś wymuszoną regeneracją?
    6. Jeśli kończy się DPF to czy mogę prosić Was o podanie jakiegoś solidnego mechanika który rozpraw się z tym ustrojstwem (patrz. wytnie chwasta) – jestem z Zabrza więc ewentualnie prosiłbym o sugestie w moim rejonie
    7. Czy przy wycięciu DPF-a rozprawić się również z innym „cudownym ustrojstwem ” nazywanym EGR?

    Z góry dziękuję za wszelką pomoc i pozdrawiam!



  2. Chcesz dołączyć do nas? Zarejestruj się!
  3. #2
    Moderator
    Dołączył
    03 wrzesień 2010
    Skąd
    .
    Postów
    4,623
    Auto
    Stilo MJTD 1.9 8V 120 KM
    Rocznik
    2006
    Sprawdź korekty wtrysków na całkowicie zimnym silniku. Przebiegi pomiędzy wypaleniami masz bardzo krótkie. 2 razy krótsze ode mnie, a ja użytkuję auto właściwie wyłacznie w trybie miejskim. Napisz w jaki sposób wypalasz filtr i przy jakim stopniu zatkania. Czy okazjonalnie przy 100%, czy w trybie serwisowym gdy już jest całkiem zapchany? Co do EGR... Zdania są podzielone. Przeciwnicy EGR (większość) uważają to za wymysł proekologicznego szatana. Argumenty: zasyfiony kolektor, kiepska dynamika w dolnym zakresie obrotòw, awaryjność. Zwolennicy mają dwa, może trzy argumenty. Ponoć mniejsze spalanie, szybsze nagrzewanie się silnika oraz ekologia. Generalnie jazda miejska nie sprzyja ani DPFom ani EGRom. Niestety nikt tego nie mówi klientom salonów
    Nie pomagam na PW. Masz problem, załóż temat albo dopisz się do istniejącego.

  4. #3
    Nowy klubowicz
    Dołączył
    23 listopad 2012
    Skąd
    Racibórz
    Wiek
    41
    Postów
    98
    Auto
    fiat bravo
    Rocznik
    2009
    Korekty sprawdza się na rozgrzanym silniku.Twoje korekty są w należytym porządku.Czas trwania wypalania i temperatura jest jak najbardziej zgodna z modelem tego silnika i założeniami konstruktora.Przybywa Ci oleju w silniku,gdyż wyłączasz silnik w trakcie trwania wypalania filtra.Wtedy paliwo,które nie zostało spalone z dotrysków spływa do miski olejowej i rozrzedza olej - Twój przypadek.Naucz się rozpoznawać kiedy trwa wypalanie filtra i pozwól na dokończenie tego cyklu poprzez kontynuowanie jazdy-nie gaś samochodu w trakcie trwania wypalania!! Jeżeli aktualnie poziom oleju nie jest większy niż max,to nic nie rób-tym bardziej jak niedawno go wymieniłeś.Z czasem olej napędowy odparuje z oleju i poziom się zmniejszy.Jeżeli jest natomiast ponad max. to musisz odessać do właściwego poziomu.Zbyt duża ilość powoduje wzrost ciśnienia w komorze korbowej,a to skutkuje wywaleniem jakiegoś uszczelniacza lub uszczelki.

  5. #4
    Moderator
    Dołączył
    03 wrzesień 2010
    Skąd
    .
    Postów
    4,623
    Auto
    Stilo MJTD 1.9 8V 120 KM
    Rocznik
    2006
    Cytat Napisał loli Zobacz post
    Korekty sprawdza się na rozgrzanym silniku.
    skoro kolega powyżej napisał, że na rozgrzanym silniku już sprawdził, to pozostało sprawdzić na zimnym. znam przypadki kiedy na rozgrzanym silniku korekty był ok, natomiast na zimnym było dużo gorzej. może to świadczyć o gorszej kompresji konkretnego cylindra lub o kończącej się świecy żarowej. korekty wtrysków są po to żeby kompensować wibracje powstałe w wyniku nierównej pracy silnika, co de facto jest wynikiem usterki na którymś z cylindrów.

    217 km to nie jest normalny przebieg pomiędzy regeneracjami. podziel sobie aktualny przebieg (jeśli jest prawdziwy) przez całkowitą ilość regeneracji i wynik jest conajmniej zastanawiający 287 km. albo ktoś tym autem jeździł po bułki do sklepu, albo coś tu jest nie tak. jakby nie było, DPF musisz go zregenerować, albo zastosować środki radykalne. nie będę tutaj nikomu doradzał co ma robić. na forach znajdziesz tysiące postów, z których można wyciągnąć właściwe dla siebie wnioski.
    jeszcze jedna rzecz. na rynku jest cała gama dodatków do ON usprawniających pracę DPF. wybierz ten najlepszy, najczęściej polecany. zalej go do baku i przepędź auto autostradą. zobacz jaki będzie efekt. jeden będzie na pewno - odparuje paliwo z oleju.
    na koniec jedna bardzo ważna kwestia - jak użytkujesz samochód? czy są to krótkie trasy po przysłowiowe bułki, czy typowe przebiegi dla diesla?
    Nie pomagam na PW. Masz problem, załóż temat albo dopisz się do istniejącego.

  6. #5
    Nowy klubowicz
    Dołączył
    20 luty 2015
    Skąd
    Zabrze
    Wiek
    30
    Postów
    33
    Auto
    Bravo 2,0 Multijet
    Rocznik
    2010
    Panowie, dzięki za reakcje na wstępie.
    Jeżeli chodzi o to jak wypalam filtr to jest to raczej dopalanie w tle, nie sygnalizowane kontrolką. No i podczas użytkowania raczej nie przerywam tego procesu, przynajmniej w moim odczuciu. Sam proces dopalania rozpoznaje po załączonym wentylatorze chłodnicy, po wzroście spalania chwilowego lub po delikatnym falowaniu obrotów (przyjmuje zasadę "jeden z"). Silnik gaszę po ustaniu wszystkich.
    Loli, oczywiście możesz mieć rację a ja sam za mało przesłanek o trwającym dopalaniu biorę pod uwagę.
    Co do użytkowania, nie wiem jak poprzedni właściciel ale 160 kkm w niecałe 5 lat zrobić jeżdżąc po bułki to trzeba mieć spory apetyt albo sporą rodzinę
    Moje użytkowanie jest generalnie nieregularne - raz 20 km, raz 45 innym razem 120 albo i 250 km. Zależnie od potrzeb - pomyślałem że przy takim użytkowaniu nie powinienem go nadmiernie zarzynać. Tyle że ostatnio przeważały te pierwsze, więc w miarę krótkie przebiegi.
    Pomysł z dodatkiem jest całkiem niezły moim zdaniem i pewnie spróbuje pójść tą drogą - choć generalnie wolę "kompleksowe rozwiązania"
    Co do pomiarów zrobię je jutro i podzielę się wynikami.
    Ostatnio edytowane przez Rzadzik27 ; 16-03-2015 o 18:31

  7. #6
    Nowy klubowicz
    Dołączył
    20 luty 2015
    Skąd
    Zabrze
    Wiek
    30
    Postów
    33
    Auto
    Bravo 2,0 Multijet
    Rocznik
    2010
    Jeżeli chodzi o sam pomiar na zimnym silniku (niższej temperatury w obecnych warunkach nie uzyskam) to przedstawia się to tak:
    Od lewej: Czas [s], Obroty silnika[obr/min], Dawka ogólna paliwa [mm3/w], Korekta (cyl 1) [mm3/w], Korekta (cyl 2) [mm3/w], Korekta (cyl 3) [mm3/w], Korekta (cyl 4) [mm3/w], Temperatura wody [st. C]
    2,0 883,0 12,630 0,27 -0,05 0,64 -0,85 17,96
    4,1 885,0 12,723 0,24 -0,04 0,62 -0,81 18,06
    6,1 884,0 12,561 0,21 -0,05 0,61 -0,77 18,26
    8,1 876,0 12,570 0,20 -0,06 0,61 -0,74 18,56
    10,2 873,0 12,501 0,19 -0,07 0,61 -0,72 18,66
    12,2 870,0 12,429 0,18 -0,09 0,62 -0,71 18,66
    14,3 866,0 12,450 0,17 -0,10 0,62 -0,69 18,96
    16,3 864,0 12,429 0,17 -0,13 0,62 -0,66 19,26
    18,4 860,0 12,501 0,16 -0,14 0,63 -0,65 19,26
    20,4 856,0 12,441 0,16 -0,14 0,62 -0,63 19,46
    26,5 854,0 12,390 0,13 -0,19 0,65 -0,58 19,96
    28,5 849,0 12,369 0,12 -0,20 0,66 -0,57 20,16
    30,6 847,0 12,351 0,12 -0,22 0,66 -0,55 20,26
    32,6 849,0 12,351 0,10 -0,23 0,67 -0,53 20,56
    34,7 862,0 25,575 0,10 -0,24 0,67 -0,54 20,66
    38,8 1370 8,9730 0,20 -0,16 0,28 -0,33 21,06
    44,8 1946 10,017 0,17 0,10 -0,17 -0,11 21,66
    48,9 2510 12,240 0,17 0,24 -0,20 -0,21 22,46
    52,9 2009 4,7310 0,08 0,27 -0,12 -0,22 23,26
    61,1 856,0 10,521 -0,13 0,03 0,32 -0,21 24,16
    93,7 831,0 10,962 0,09 -0,51 0,81 -0,40 26,46
    140,4 842,0 9,8160 -0,24 -0,13 0,64 -0,26 30,66

  8. #7
    Klubowicz
    Dołączył
    30 czerwiec 2012
    Skąd
    Koszalin
    Postów
    212
    Auto
    Fiat Bravo 1.4
    Rocznik
    2008
    Cytat Napisał Rzadzik27 Zobacz post
    ...
    6. Jeśli kończy się DPF to czy mogę prosić Was o podanie jakiegoś solidnego mechanika który rozpraw się z tym ustrojstwem (patrz. wytnie chwasta) – jestem z Zabrza więc ewentualnie prosiłbym o sugestie w moim rejonie
    7. Czy przy wycięciu DPF-a rozprawić się również z innym „cudownym ustrojstwem ” nazywanym EGR?...
    Ja dwa lata temu usunąłem DPF i zaślepiłem EGR. Oczywiście z wyprogramowaniem obydwu wynalazków z softu silnika. Kiedy miałem DPF i EGR objawy i problemy miałem podobne do Twoich. Nie była to katastrofa, dało się z tym żyć. Tylko powiedziałem sobie "po co". Mogę Ci polecić Jura Tuning w Częstochowie. Ja u nich robiłem modyfikacje silnika. Przy okazji podniesiono mi moc i moment obrotowy.

    Tylko uwaga. Jeśli jeździsz na zachód, a w szczególności do Niemiec czy Austrii, to ponoć partole sprawdzają na drodze, czy auto nie miało amputacji. Jeśli stwierdzą coś takiego, to wzywają lawetę. Nie wiem ile w tym jest prawdy, ale może tak w sumie być.

    Reasumując. Pozbycie się DPF i EGR znacznie podnosi komfort eksploatacji pojazdu. Jaja w stylu falujących obrotów, wypalań, podnoszenia się poziomu oleju już nie występują. Jedyne co, to po usunięciu DPF/EGR spaliny zaczęły śmierdzieć, ale to chyba normalne.

  9. #8
    Moderator
    Dołączył
    03 wrzesień 2010
    Skąd
    .
    Postów
    4,623
    Auto
    Stilo MJTD 1.9 8V 120 KM
    Rocznik
    2006
    Cytat Napisał Rzadzik27 Zobacz post
    Jeżeli chodzi o sam pomiar na zimnym silniku...
    korekty na zimnym masz w normie. wczoraj z ciekawości poczytałem na temat Bravo z tym silnikiem + DPF. przypadki gdzie filtr dopala się co 200 km, a nawet mniej, nie są odosobnione. taka uroda silnika, albo filtr wymaga konkretnej interwencji.
    Nie pomagam na PW. Masz problem, załóż temat albo dopisz się do istniejącego.

  10. #9
    Nowy klubowicz
    Dołączył
    20 luty 2015
    Skąd
    Zabrze
    Wiek
    30
    Postów
    33
    Auto
    Bravo 2,0 Multijet
    Rocznik
    2010
    Cytat Napisał vitos Zobacz post
    Tylko uwaga. Jeśli jeździsz na zachód, a w szczególności do Niemiec czy Austrii, to ponoć partole sprawdzają na drodze, czy auto nie miało amputacji. Jeśli stwierdzą coś takiego, to wzywają lawetę. Nie wiem ile w tym jest prawdy, ale może tak w sumie być.
    To możliwe, wydaje mi się że nawet w Polsce mogliby teoretycznie zrobić problem podczas kontroli - może nie wciągnąć na lawetę ale bardziej zabrać dowód. Choć na moje jeżeli będę miał ważny przegląd to muszą mi najpierw udowodnić że coś grzebałem. Sama (nie)czystość spalin nie świadczy jeszcze o tym że wyciąłem filtr, bo i sam filtr może być uszkodzony. To wszystko to tylko moja wolna interpretacja.

    Cytat Napisał vitos Zobacz post
    Reasumując. Pozbycie się DPF i EGR znacznie podnosi komfort eksploatacji pojazdu. Jaja w stylu falujących obrotów, wypalań, podnoszenia się poziomu oleju już nie występują. Jedyne co, to po usunięciu DPF/EGR spaliny zaczęły śmierdzieć, ale to chyba normalne.
    O tym samym pomyślałem, o komforcie psychicznym.
    Wiec jak długo Panowie z unii nie będą dofinansowywać naprawy/wymiany takich cudów, tak długo ja nie będę przejmował się ich ekologicznym bełkotem przede wszystkim skupiając się na własnej wygodzie.

    Dzięki Panowie, jeszcze raz, za zainteresowanie!

  11. #10
    Moderator
    Dołączył
    03 wrzesień 2010
    Skąd
    .
    Postów
    4,623
    Auto
    Stilo MJTD 1.9 8V 120 KM
    Rocznik
    2006
    Cytat Napisał Rzadzik27 Zobacz post
    To możliwe, wydaje mi się że nawet w Polsce mogliby teoretycznie zrobić problem podczas kontroli - może nie wciągnąć na lawetę ale bardziej zabrać dowód. Choć na moje jeżeli będę miał ważny przegląd to muszą mi najpierw udowodnić że coś grzebałem. Sama (nie)czystość spalin nie świadczy jeszcze o tym że wyciąłem filtr, bo i sam filtr może być uszkodzony. To wszystko to tylko moja wolna interpretacja.
    nie słyszałem o przypadku aby posiadaczowi diesla ktoś kiedykolwiek urządzał przy okazji kontroli drogowej analizę spalin. bardziej obawiać się możesz przeglądów okresowych i skrupulatnego diagnosty. z pomocą przychodzą tunerzy usuwający DPF, którzy z reguły usuwają jedynie samą zawartość filtra, tak aby wizualnie wszystko było w porządku. analiza spalin to już inna kwestia, zależna od stopnia zużycia silnika danego pojazdu. w wielu miejscach napotkałem informację jakoby zdrowy silnik diesla po wycięciu DPF'a wciąż spełniał normy spalin obowiązujące w Polsce.
    DPF moim zdaniem to niezbyt dopracowany ekologiczny gniot, który działa bezobsługowo jedynie w autach nowych. później trzeba pilnować, a na koniec staje się utrapieniem gdyż w wielu przypadkach producenci aut nie zadbali o intuicyjny system powiadomień dot. stanu DPF'a. dodatkowo irytujące w tym wszystkim jest to, że przeciętny kierowca w Polsce nie ma warunków na właściwą eksploatację auta wyposażonego w filtr DPF. brak autostrad, gorsza jakość paliw oraz fatalny współczynnik zarobki/koszt 1L/ON w porównaniu z zachodnimi sąsiadami, który nie zachęca do częstych i długich wycieczek. to wszystko sprawia, że DPF kojarzy się raczej negatywnie. dla mnie jedyną jego zaletą jest to, że mam swego rodzaju straszak, który wymaga ode mnie aby czasem auto przegonić. turbina ze zmienną geometrią nie lubi zamulania po mieście
    Ostatnio edytowane przez boch ; 18-03-2015 o 18:59
    Nie pomagam na PW. Masz problem, załóż temat albo dopisz się do istniejącego.


 

Podobne tematy

  1. Poziom oleju na bagnecie
    Napisany przez pezet3 na forum Croma
    Odpowiedzi: 40
    Ostatni post: 04-02-2017, 10:20
  2. Skrzynia biegów - poziom oleju
    Napisany przez franek552 na forum Siena, Palio
    Odpowiedzi: 8
    Ostatni post: 12-01-2015, 21:14
  3. poziom oleju w skrzyni i jego wlew
    Napisany przez vielud na forum Siena, Palio
    Odpowiedzi: 8
    Ostatni post: 05-08-2013, 11:19
  4. Niski poziom oleju....
    Napisany przez NoVi na forum Stilo
    Odpowiedzi: 2
    Ostatni post: 02-04-2010, 15:06
  5. Poziom oleju na wyświetlaczu ?
    Napisany przez edwardo65 na forum Stilo
    Odpowiedzi: 7
    Ostatni post: 09-03-2010, 23:36

Odwiedzający znaleźli nas szukając w sieci

fiat bravo2 przyrost oleju

Tagi dla tego tematu

http://www.iparts.pl