Witam, chciałbym was zapytać jak rozpoznać procedurę dopalania DPF w tipo 1.6 Multijet?
Witam, chciałbym was zapytać jak rozpoznać procedurę dopalania DPF w tipo 1.6 Multijet?
Temat już był na forum.
Objawy wypalania to:
1. Lekko podbite obroty biegu jałowego
2. Charakterystyczne dudnienie (słychać że silnik inaczej pracuje)
3. Po puszczeniu gazu spalanie chwilowe nie spada na 2l/100 km tylko stopniowo. Dodatkowo spalanie chwilowe jest dwukrotnie wyższe niż normalnie.
4. Ja u siebie dodatkowo odczuwam lekkie poszarpywanie - zwłaszcza gdy chcę jechać oszczędnie muskając jedynie gaz
U mnie wypala się co ok 300 km (dojazd do pracy w jedną stronę 20 km, trochę miasto trochę poza miastem). Zawsze po wypaleniu zeruje sobie licznik i wiem ze jak dojeżdżam do 280 km to zapewne na następny dzień będzie się wypalał DPF i z reguły tak jest. W trasie wypalanie jest niemal niezauważalne.
DPF wypala się zawsze gdy silnik osiągnie pełną temperaturę, zazwyczaj jak wskakuje ostatnia "kratka" to po chwili się zaczyna wypalać i trwa to ok 10 minut.
Objawy wypalania DPF dobrze opisał Sławek89, u mnie wypala się miedzy 360-420km zależy
od długości pokonywanych tras im dłuższe tym lepiej. Jednak ja postanowiłem zgłebić temat bardziej dokładnie.
Zakupiłem ELM na bt. zainstalowałem na tel. AlfaOBD oraz DPF Monitor i postanowiłem sprawdzić co pokazuje
komputer i tak przejechałem z tym ustrojstwem parę tysięcy km. Mam takie wnioski:
-przy uruchomieniu zimnego silnika zapełnienie DPF rośnie szybko o 3%-4% aż silnik osiąga temp roboczą
-jazda w korku na niskich biegach, po drogach szutrowych leśnych zapełnienie 1% średnio 3km
-jazda w trasie obroty między 2-2,5tys zapełnienie 1% średnio 5-8km
-średni czas wypalania to 6-10 miniut, w trasie krócej(prawie nie zauważalne) w mieście dłużej(trudno to przegapić)
-w czasie wypalania temp DPF wzrasta do ok650°C
-normalna jazda temp DPF 200°C-350°C
-jazda autostradowa(ekspresówka), szósty bieg 2,5-3tys obrotów temp DPF 400°C-450°C i tutaj jest taki myk,
komputer odczytuje to jako dobre warunki do wypalania DPF i włącza procedurę wypalania nawet gdy nie jest w 100%
zapełniony, zdarzyło mi się to dwa razy przy 87% zapełnienia i 92%
-procedura wypalania zaczyna się przeważnie przy 100% zapełnienia i rozgrzanym silniku, jeżeli DPF jest zapełniony w 100%
i odpalacie zimny silnik i po przejechaniu kilku kilometrów silnik łapie temp roboczą komputer natychmiast rozpoczyna wypalanie
nie ma zmiłuj, to samo dojeżdżacie pod dom a tutaj wypalanie i trzeba przejechać jeszcze z 10km aby zkąńczyć wypalanie
i to są bardzo poważne wady tego ustrojstwa
-trzeba zwracać tylko uwagę by nie przerwać procedury wypalania gdy dojedziemy do celu a nie zauważymy że się zaczęła, co się
stanie tego nie wiem bo nie miałem takiej niespodzianki
Jeszcze jedna sprawa wypala mi się DPF od 100% do 16% nigdy nie zeszło niżej,
przejechałem z 40tys km bez komputerowego wspomagacza więc nie wiem jak było wcześniej, 10tys nalatali w salonie teraz mam ponad 62tys więc nie wiem czy nowy wypala się do zera.
Ostatnio edytowane przez tygri ; 13-05-2020 o 23:20
Dzięki bardzo, jest to mój pierwszy samochód z DPF, i chyba już co najmniej raz przerwałem procedurę.. ja jedynie co zauważyłem to inny dźwięk pracy silniki , taki metaliczny jakby stukanie zaworów, ale nie wiedziałem że to może być dopalanie DPF ...
Jeżeli przerwiesz procedurę to nie ma tragedii. Czasami zimą czekałem 2-3 minuty pod garażem żeby się dopalił, ale czasami pod pracą jak się śpieszyłem to gasiłem auto i tyle. Jak wracałem do domu to się dopalił i koniec. O dziwo w nowych autach DPF jest dosyć dopracowany i nie jest tak problematyczny jak kiedyś w starszych modelach.
Pamiętaj ze dwukrotne przerwanie cyklu wypalania zaświeci kontrolkę i wtedy trzeba przegonić auto przed zgaszeniem, bo inaczej już tylko przez złącze OBD trzeba skasować błąd.
Miałem tez raz sytuację że przerwałem wypalanie, ale chyba był już przy końcu, bo przez następne 200 km się nie uruchamiało.
Ok, dzięki. Raz na dwa tygodnie robię większe trasy po ok 500 km, pytanie czy w trakcie spokojnej jazdy tj. ok 2 tys obrotów na autostradzie DPF się dopali czy koniecznie trzeba go " przegonić "
Na pewno się dopali, w czasie długiej jazdy silnik ma optymalne warunki pracy(tak ma Diesel) a DPF ma temperaturę powyżej 300°C więc są idealne warunki. Ale w jeździe miejskiej też się dopali jeżeli mu nie przerwiesz, także niema tragedii. Z moich obserwacji wynika, że źle by było gdyby ktoś jeżdził zawsze tylko odcinki poniżej 10km ale chyba tacy nie kupują Diesela.
Są tacy, którzy 5 km w obie strony jeżdżą do pracy dieselem sam znam jednego
U mnie DPF dopala się co 600 km, przynajmniej wg MESa i szczerze mówiąc jeszcze nie zauważyłem kiedy to się dzieje. Jeżdżę do pracy ponad 50 km w jedną stronę. Spalanie średnie około 5,6. Silnik nie dymi wg.
Ja jeździłem dieslem po 3 km do pracy, na szczęście nie miał depefa