Witamy na Fiat Klub Polska
Posty od 1 do 4 z 4
  1. #1
    Nowy klubowicz
    Dołączył
    01 grudzień 2012
    Skąd
    Konar
    Wiek
    35
    Postów
    99
    Auto
    Fiat Uno 1.4 69KM
    Rocznik
    1997

    Rezonator ? - Co to jest? Do czego służy? Usunięcie?

    Witam,
    tak jak w temacie co to jest ten Rezonator przy dolocie? Do czego służy jakie są skutki usunięcia tego cuda?

    Pytam bo ktoś chyba odwalił u mnie w aucie nie lada druciarstwo.
    [COLOR="#00FF00"]k[/COLOR][COLOR="#008080"]Fiat UNO[/COLOR][COLOR="#ab0000"] 1.4 69KM[/COLOR] - [COLOR="#FF0000"]Wozidlo[/COLOR]- [COLOR="#00afff"][/COLOR] : )




  2. Chcesz dołączyć do nas? Zarejestruj się!
  3. #2
    Administrator
    Dołączył
    28 grudzień 2007
    Skąd
    Oleśnica (wlkp)
    Wiek
    41
    Postów
    5,365
    Auto
    Fiat Tempra 1.6
    Rocznik
    1994
    Pozwolę zacytować mądrzejszych


    "Układ dolotowy powietrza w nowoczesnym samochodzie składa się z kolektora, przepustnicy, kanałów dolotowych, filtra, przepływomierza oraz rezonatora(ów). Przepustnica reguluje ilość dostarczanego w danym momencie powietrza, które pędzi często długimi kanałami dolotowymi, tak aby nabrać odpowiedniej prędkości. Rezonator ma na celu, jak sama nazwa wskazuje, wywołanie efektu rezonansu (napełnianie cylindrów odbywa się cyklicznie, a nie w sposób ciągły - struga powietrza ma charakter fali, przez co możliwe jest wykorzystanie tego zjawiska) przy pewnych obrotach, tj. wprawienie dostarczanego powietrza w drgania o stosunkowo dużej amplitudzie. Dzięki rezonatorowi silnik zyskuje na elastyczności, zanika 'dołek' w wykresie momentu obrotowego (w silniku 4 cylindrowym dołek taki występuje w okolicy 4 tys. obr/min). Jego działanie można porównać do rozhuśtywania samochodu tak, aby wyjechał bez problemu np. z błota. Wszyscy, którzy kiedykolwiek znaleźli się w podobnej sytuacji, doskonale wiedzą, że należy dostroić odpowiednie operowanie gazem i sprzęgłem, aby samochód wyjechał z zagłębienia. Podobnie rzecz ma się w układach dolotowych z rezonatorem - przy pewnej prędkości obrotowej powietrze zostaje wprawione w takie drgania, aby z większym impetem trafić do cylindrów. W tym momencie następuje minimalizacja wpływu wszelkich zewnętrznych oporów.
    Aby poprawić napełnianie cylindrów, w niektórych silnikach zastosowano technologię zmiennej geometrii układu dolotowego. W przypadku tej techniki powietrze dociera do silnika kanałami mniejszej średnicy do momentu uzyskania pewnych obrotów, w momencie ich przekroczenia kanałami o większej średnicy. Efektem jest dopasowanie prędkości przepływu powietrza do prędkości obrotowej. System ten często spotkać można w silnikach japońskich, gdzie sterowanie średnicą kanałów odbywa się w samym kolektorze dolotowym. Współczesne silniki posiadają bardzo dobrze zaprojektowane układy dolotowe, dlatego osiągnięcie znaczących zmian przez amatorskie modyfikacje nie jest możliwe. Niemniej jednak istnieje kilka metod 'podkręcenia' maszyny. Podstawową i jednocześnie najprostszą z nich jest wymiana filtra powietrza, o którym wiecej w dalszej części artykułu. Bardziej zaawansowanym zabiegiem jest montaż sprężarki (turbiny). Przy zakupie należy jednak pamiętać, że turbinę dobieramy do konkretnego silnika. Nie może być za mała, gdyż powstanie tzw turbodziura - na niskich obrotach powietrze z trudem przechodzić będzie przez prześwit turbiny, aż do momentu jej uruchomienia. W celu maksymalnej optymalizacji spalania, należałoby wraz z turbiną zainstalować w samochodzie intercooler. Urządzenie to chłodząc powietrze zapewniłoby większą jego gęstość, przy jednoczesnym zlikwidowaniu efektu znacznego nagrzewania się powietrza w sprężarkach o dużej mocy.
    Rewelacyjne efekty przynosi zastosowanie podtlenku azotu, czyli popularnego nitro. Ten niepalny gaz zawiera w swojej cząsteczce ponad 34% tlenu, przy czym jest gęstszy od powietrza. W jednej jednostce objętości podtlenku azotu jest około 2,5 raza więcej tlenu, a jak wiadomo więcej tlenu równa się lepszemu spalaniu, a co za tym idzie, zwiększeniu mocy silnika. System podtlenku dodaje spory przyrost mocy naszemu samochodowi (od 15% - 50%), ale nie ma nic za darmo. Decyzja montażu nitro to bardzo droga inwestycja. Sama instalacja to wydatek rzędu 1700zł za najprostszą instalację, do ok. 8000zł za tzw. wtrysk bezpośredni. Do tego trzeba doliczyć koszt napełnienia butli z gazem (ok 100zł - 200zł). Jedna butla wystarcza na ok. 150 sekund zabawy, jednak za jednym razem można maksymalnie używać systemu przez mniej więcej 10 sekund. Dłuższe użytkowanie może doprowadzić do sporego uszkodzenia silnika, spowodowanego ogromnymi przeciążeniami działającymi na jednostkę, dlatego decydując się na montaż nitro warto również zainwestować we wzmocnienie poszczególnych układów naszego silnika, np tłokowo - korbowego. Wtrysk podtlenku azotu powinien odbywać się tylko w momencie w pełni otwartej przepustnicy i od określonych obrotów silnika (ponad 2500obr/min) Dawkowanie N2O ustawiane jest na stałym poziomie - przy niskich obrotach silnik byłby zbyt obciążony."
    Fiat Tempra 1.6l 8V, gaźnik, LPG, 450 tys. km przebiegu

    Audi A8L 4.2l V8 Quattro, tiptronic - na długie podróże
    Audi A6 2.8l V6, FWD, mulitronic (CVT) - do pracy
    Peugeot 206 2.0 HDI - na dojazdy
    Była służbowa: Toyota Auris II TS, 1.6l Valvematic @ 132KM


  4. #3
    Nowy klubowicz
    Dołączył
    01 grudzień 2012
    Skąd
    Konar
    Wiek
    35
    Postów
    99
    Auto
    Fiat Uno 1.4 69KM
    Rocznik
    1997
    A jaki może być efekt usunięcia tego cuda w Stilo? Czy ktoś spotkał się z tym?
    [COLOR="#00FF00"]k[/COLOR][COLOR="#008080"]Fiat UNO[/COLOR][COLOR="#ab0000"] 1.4 69KM[/COLOR] - [COLOR="#FF0000"]Wozidlo[/COLOR]- [COLOR="#00afff"][/COLOR] : )


  5. #4
    Klubowicz
    Dołączył
    06 luty 2011
    Skąd
    Warszawa (WF)
    Wiek
    67
    Postów
    286
    Auto
    Fiat Stilo 1,6 16V Dynamic 3D (Blue Navy)
    Rocznik
    2003
    Chyba jednak nie przeczytałeś tego co przytoczył/zacytował Miszko. Usunięcie rezonatora spowoduje pogorszenie parametrów silnika!
    Jeżeli Masz dobrze działający silnik to poco go psuć? Chyba, że już go nie masz, bo ktoś nim się "zaopiekował"!
    Ostatnio edytowane przez Grześko ; 22-02-2013 o 10:12
    Fiat Stilo 1.6 16V z 2003,
    a to już praktycznie moje 16 auto.
    Poprzednio był VW Passat B3 2.0 16V automat, przed nim Fiat Tempra 1.6 SX,
    a jeszcze wcześniej kilkanaście innych autek (w tym Fiaty: 124, Uno, Tipo i Tempra).
    Do niedawna była również Alfa Romeo GT 2.0 JTS z 2004 (sprzedana ).


 

Podobne tematy

  1. Rezonator Powietrza
    Napisany przez makło na forum Bravo, Brava, Marea
    Odpowiedzi: 7
    Ostatni post: 10-12-2013, 18:55
  2. Do czego ta rurka:)
    Napisany przez wuemte na forum Qubo
    Odpowiedzi: 3
    Ostatni post: 24-08-2012, 09:10
  3. Krzywe Koła od czego to może być??
    Napisany przez bravoSX2012 na forum Bravo, Brava, Marea
    Odpowiedzi: 22
    Ostatni post: 17-07-2012, 22:21
  4. Od czego jest ta kostka?
    Napisany przez karol na forum Punto II
    Odpowiedzi: 12
    Ostatni post: 30-10-2011, 20:45

Odwiedzający znaleźli nas szukając w sieci

rezonator powietrza

https:fiatklubpolska.plstilo-444rezonator-co-jest-do-czego-sluzy-usuniecie-18158

rezonatorrezonator samochodowyco to jest rezonatordo czego sluzy rezonatorrezonator do silnika spalinowegoco to jest rezonator powietrzarezonator powietrza wikipediarezonator doloturezonator co to jestrezonator filtra powietrzarezonator w samochodzierezonator powietrza co to jestrezonator w aucieco to rezonatorrezonator powietrza co torezonator turbinyrezonatory w aucierezonator co torezonator w dolotowymrezonator megane iii

Tagi dla tego tematu

Ta strona używa ciasteczek tzw. "cookies"
Dbając o Twoją prywatność, prosimy Cię o wyrażenie dobrowolnej zgody na przetwarzanie przez nas oraz naszych partnerów biznesowych Twoich danych osobowych. Jeśli nie chcesz wyrazić zgody na przetwarzanie lub chcesz ograniczyć jej zakres kliknij w "Pokaż szczegóły". Zakres wyrażonej zgody może wpływać na dostępność świadczonych przez nas usług. Dane przetwarzamy m.in. w celu wyboru podstawowych reklam, tworzenia profilu i wyboru spersonalizowanych treści oraz reklam, pomiaru ich wydajności, na podstawie zgody w celach marketingowych, w tym profilowania, w celach analitycznych oraz na podstawie naszego uzasadnionego interesu jako Administratora. Przysługuje Ci m.in. prawo do dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo wycofania zgody na przetwarzanie.

Za Twoją zgodą my i nasi partnerzy wykorzystujemy pliki cookie lub podobne technologie do przechowywania, dostępu i przetwarzania danych osobowych, takich jak Twoje wizyty na tej stronie, adresy IP i identyfikatory plików cookie. Niektórzy partnerzy nie proszą Cię o zgodę na przetwarzanie Twoich danych i opierają się na swoim uzasadnionym interesie biznesowym. W każdej chwili możesz wycofać swoją zgodę lub sprzeciwić się przetwarzaniu danych w oparciu o uzasadniony interes, klikając na "Dowiedz się więcej" lub w naszej Polityce Prywatności na tej stronie Zobacz politykę prywatności oraz w jaki sposób wykorzystujemy pliki Cookie.

Wraz z naszymi partnerami przetwarzamy Twoje następujące dane: Dokładne dane geolokalizacyjne i identyfikacja poprzez skanowanie urządzeń, przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, spersonalizowane reklamy i treści, pomiar reklam i treści, opinie odbiorców, rozwój produktu. O wykorzystanie tych danych zostaniesz dodatkowo poproszony przez firmę Google Inc. w momencie kiedy pierwsza reklama miałaby zostać wyświetlona. Więcej informacji na temat sposobu gromadzenia i przetwarzania danych przez Google Analytics znajdziesz na stronie "Jak Google używa danych z witryn i aplikacji, które korzystają z naszych usług" dostępnej pod adresem: https://policies.google.com/technologies/partner-sites.
        
https://www.iparts.pl