Witam mój samochód to fiat palio weekend z 1997 roku.Wersja 1.6 16v 101 KM.niestety biegi nie wchodziły mi dobrze na ,,siłę'' najczęszcze problemy były ze wstecznym i 5-tką-trzeba było,,wyczuć'' bieg i wbić czasami na siłę ....pojechałem do warsztatu zrobili mi to w jeden dzien,podciagneli liniki biegów i wszystko było okay.ale po 2-3 miesiącach cieżko wchodziła piatka ,,czasami i wsteczny.aż do momentu gdy pojechałem do znajomego i ściagnął meszek od zmany begów i powiedział ze cały lewarek zmiany biegów jest do wymiany-zapewne trzeba by było ,odpiąć'' cały mechanizm zmany biegów,najpierw kupić ten zestaw nowy,ale ciężko kupić nowy element a uzywany mogłem kupić taki sam za cenę 100zł..Załącznik 14678 tak wygląda po ściagnięciu mieszka zmany biegów uszkodzony jak widać plastik którego nie skelimy niczym-próbowałem 2 składnikowym klejem-po 1 wbiciu biegu(który wchodził z oporem)pastik przyklejony PĘKA...
W warsztacie powiedziano mi ze mam zalatwic cały drążek zmany biegów z linkami i calość kupic i wymienią.ale pomyślałem kupie uzywany to nie wiadomo ,,ile czasu pochodzi'' więc zaczołem szukać na allegro korpusu do wymiany-nowego natrafiłem na taką żecz:Załącznik 14679Załącznik 14680 na allegro należy szukać :OBUDOWA KORPUS DZWIGNIA LEWAREK PALIO SIENA i powinniśmy znaleść część ,dobrze radzę dobrze poszukać mi to zajęło pare godzin,nie znam sie na mechanice-mozże dlatego ja zakupiłem dokładnie taki oto zestaw na allegro:
OBUDOWA KORPUS DZWIGNIA LEWAREK PALIO SIENA (3994954970) - Allegro.pl - Więcej niż aukcje. poneważ musi mieć wyciecie w palio moim modelu TO WAŻNE bo w tym wycieciu włacza sie wsteczny bieg podnosząc przy zmanie biegów na lewarku ,,trzeba podnieść dzwignie by wrzucić wsteczny bieg w moim modelu.
także mając wójka z długim stażem w mechanice podjeliśmy sie wymiany i naprawy i regulacji dzwigni zmiany biegów.
zamówiłem ten zestaw z allegro i najpierw autem wjechałem na podnośnik -na kanał tak zwany...
Mój wujek doszedł do wniosku że trzeba prawdopodobnie ,,dojść'' do śrub od spodu auta ale trzeba wymontować prwadopopodobnie wydech ,,kawałek'' i odkrecić srebrną osłonę aluminiową(elastyczną).......lecz doszlismy do wniosku że uda sie od środka przy użyciu narzędzi odpowiednich.
a więc dodam zdjęcia po kolei jak to wygladało ta wymiana korpusu.
po odkreceniu tunelu srodkowego 1 śrubka na krzyżak i 2 śrubki (w kieszonce wnęce-pod zaslebkami są śruby) odkrecamy tunel i mamy dostęp-Ważne DELIKATNIE ŚCIAGAMY mieszek bo mi pękło mocowanie mieszka i lekko luzno lata gdy jest wlozony zamocowany w tunelu...:DSC_0030.jpg tak wygląda tunel srodkowy po demontażu.
następnie wójek nawiercił GWINT na płaski śrubokręt-małą szlifiereczką na prąd gwinty na 4 śrubach nocujących caly korpus:DSC_0019.jpg tak wyglądają śrube które nawiercamy
DSC_0020.jpg trzeba tym śrubom zrobić GWINT.DSC_0034.jpgDSC_0035.jpg tak wygladają śruby po nagwintowaniu...
NIE DODAŁEM ŻE GAŁKĘ ZMANY BIEGÓW TRZEBA USUNAĆ BO NIE ZDEJMIENY USZKODZONEGO KORPUSU-ja z wójkiem porodzilismy sobie w 3 minuty,ja trzymałem dziwignie wójek mocno krecił na boki gałkę i do góry i po pewnym momenciE siłowania gałka wyszła ze spręzyna także mi osoboście NIE TRZEBA BYŁO CIĄĆ GAŁKI BY JĄ ŚCIAGNĄĆ-POTRZEBA DO TEGO 2 OSÓB I POSZŁO.DSC_0021.jpgDSC_0023.jpgDSC_0024.jpgDSC_0025.jpg
NASTĘPNIE:
odkręcamy za pomocą śrubokręta płaskiego i klucza odppowedniego wszystkie 4 sruby,niestety sruby wpadają do środka ale JEST NA TO SPOSÓB-gdy sruby wpadną -wójek uzył magnesu (jakby śrubokret z magnesem na koncu dlugość z 10-20 cm i wyjął ze środka śruby ktore wpadły do tej komory...po odkrecaniu i ściagnieciu z lewarka plastiku którym podciaga cie wsteczny mamy oto taki widok:DSC_0036.jpgDSC_0037.jpgDSC_0038.jpgDSC_0039.jpgDSC_0040.jpgDSC_0041.jpg
aby załozyc spowrotem śruby trzeba 2 osób i na tyle miekki i mocny kawałek dopasowanego na długość druta(druciku) i 1 osoba trzyma na boku lewarek by było dojście by mozna włożyć śrubę do dziury tam gdzie dzwignia zamocowana(jest to delikatna operacja-polega na zakręceniu śruby (każdej) osobno na drucie i wygieciu tak by włozyć śrubę i by wyszła od spodu do dziury gdzie była przykrecona-NIEZBEDNE TO MAGNES BY ZŁAPAĆ ŚRUBE KTÓRA WYJDZIE PRZEZ OTWÓR.I KAŻDA ŚRUBĘ TAK SAMO ROBIMY.W TYM CZASIE DRUGIM KAWAŁKIEM DRUTU ZAWIJAMY DODOKOŁA GWINTU ŚRUBY BY NIE WPADŁA DO ŚRODKA-I CO WAZNE KAŻDĄ ŚRUBE MAMY ZAMOCOWANĄ I TRZEBA USUNĄĆ DRUT KTÓRY WCZESNIEJ ZAWINELISMY -JEST ON W KOMORZE W DZIURZE ZE ŚRUBĄ TRZEBA DOBRAC NA TYLE ELASTYCZNY DRUT BY POCIĄGAJAC ZADUT ŚCIGNĄĆ GO RĘCZNIE Z GWINTU ŚRUBY---DSC_0048.jpgDSC_0049.jpg TAK WYGLADA MOCOWANIE SRUB DRUTEM NA GORZE
NIE WSPOMNIAŁEM ZE ŚCIAGAJĄC ROPUS TRZEBA SIE TROCHĘ NAKOMBINOWAĆ ODSUNĄĆ MOCOWANIE WYBIERAK I MOZNA WYMIENIĆ TAKI OTO ELEMENT-JA NIE MIAŁEM WIEC ZAŁOZYLISMY TEN SAM TROCHĘ POPEKANYDSC_0042.jpg
WIADOMO TRZEBA LEKKO WYCZYŚCIĆ ELEMENTY RUCHOME I PRZESMAROWAĆ LEKKO I NASTEPNIE: ZAKładamy korpus i nadal mamy zawiniety drut na 4 śrubach mocujących korpus. :DSC_0051.jpgDSC_0052.jpg po przykreceniu LEKKO srub by trzymały sie ciagniemy za każdy drut i znika nam dut trzymający śruby by niw wpadły do srodka-nastepnie dokrecamy :DSC_0052.jpg
DSC_0053.jpg
acha nie pamietam czy pod maską auta linki mają być odkrecone ale pamietam ze po skreceniu trzeba wyregulować wsteczny i biegi-wójek mi wyregulował w 15 minut biegi wchodzą delikatnie i bez problemu..
WAŻNE KUPUJĄC ZETAW KORPUS ZMIANY BIEGÓW JA NATRAFILEM NA KOSPUS KTÓRY OKAZAŁO SIE ŻE GDY WŁACZAMY WSTECZNY TO WYCIECIE (W ORYGINALNYM KORPUSIE BYŁO WYŻEJ PARE MILIMETRÓW) NIZ W TYM CO KUPIŁEM NA ALLeGRO-jest to ważne bo po wyregulowaniu okazało sie ze trzeba delikatnie podnosic wsteczny bo zamiennik-ten cały korpus dokładnie wyciecie jest niżej niz ORYGINAŁ i można wbic wsteczny na chama pewnie(zapewne) w czasie jazdy bo wyciecie jest nizej i MNIEJ ZABEZPIECZA PRZED PRZYPADKOWYM WŁACZENIEM WSTECZNEGO W CZASIE JAZDY...TAKŻE RADZE ZMIEŻYĆ orygiunalne wyciecie przed zamówieniem zamiennika i dowiedziec sie ile mm ma wyciecie....
cała operacja mi i wójkowi zajęła ok 2 godziny jak pamietam.od 3 miesiecy mam korpus załozony i 0 problemu z biegami-powiem tak biegi ładnie wchodzą nic nie lata.acha gałka po założeniu nigdy mi jeszcze nie wypadła i była założona bez kleju.nie ma luzu nawet nic nie czuc ze była ściaganaDSC_0054.jpgDSC_0055.jpgDSC_0057.jpgDSC_0058.jpg
oczywiście polecam odkurzyć syf tam gdzie konsola środkowa była ja tak zrobiłem i umyłem tunel środkowy.
co WAŻNE by nie połamać plastiku zamocowanego na mieszku zmiany biegów ...mi niestety pękł trzyma sie ale czasami go poprawiam reka w czasie jazdy autem....pozdrawiam mam nadzieję że TEN OPIS NAPRAWY się komuś choć trochę porzyda bo ja przeszukiwałem internet kilka dni gdy chciałem to naprawić pozdrawiam