Witamy na Fiat Klub Polska
Posty od 1 do 6 z 6
Like Tree1lubi to!
  • 1 przez jerome

Temat: Instalacja chińskiej stacji multimedialnej  

  1. #1
    Nowy klubowicz
    Dołączył
    08 listopad 2021
    Skąd
    tychy
    Wiek
    42
    Postów
    3
    Auto
    Tipo 1.4 95km
    Rocznik
    2020

    Instalacja chińskiej stacji multimedialnej

    Witam forumowiczów. Kupiłem stację multimedialną 7" i mam kilka pytań przed jej instalacją:
    1. Czy odłączenie od instalacji oryginalnego radia spowoduje konieczność jego ponownego kodowania gdybym jednak chciał do niego wrócić?
    2. Czy ktoś z was miał jakiekolwiek problemy ze względu na połączenie do linii CAN stacji multimedialnej? Błedy, zakłócenia w działaniu innych podzespołów samochodu? W końcu to mocno chiński produkt😁
    3. Czy za pomocą AlfaOBD można całkowicie wykodować radio tak żeby liniia CAN go nie "widziała" i następnie po ewentualnym powrocie do oryginalnego radia uaktywnić je w AlfaOBD? Czy do takiej operacji potrzebny jest PIN serwisowy?
    Posiadam interfejs viakena STN na bluetooth i przejściówki.
    Z góry dziekuję za odpowiedź.



  2. Chcesz dołączyć do nas? Zarejestruj się!
  3. #2
    Nowy klubowicz
    Dołączył
    25 sierpień 2024
    Skąd
    Częstochowa
    Wiek
    65
    Postów
    5
    Auto
    Tipo 1,4 benzyna HB
    Rocznik
    2019
    Cześć. Przeczytałem forum i dużo rzeczy mi się przydało. Zaktualizuję go o chińskie radio 9 cali które zabudowałem w miejsce fabrycznego 5 calowego z navi, w którym był brak możliwości aktualizacji map. Z góry zaznaczam że wchodzę tu rzadko i raczej nie będę odpowiadał.
    Nowe radio z Chin o parametrach 8/256 GB, 8 rdzeni. W reklamie miało być z wyjściem HD - HDMI) i optycznym, ale to pewnie odpowiednik dla tych o jeszcze lepszych parametrach, droższych. Przyszło bez tych gniazd, musiałem zapłacić VAT i podatek ok. 10 procent. Miałem szczęście bo były promocje z okazji urodzin Ali i była duża zniżka, tak że się to wyrównało ( w sumie z kamerą tylną i rejestratorem jazdy wyniosło około tysiąca). Rozglądałem się wcześniej za rejestratorem z tylną kamerą ale stwierdziłem że nie ma co się obwieszać dodatkowymi ekranikami i postawiłem na wymianę radia.
    Zakup tego radia był strzałem w dziesiątkę - żadnych migotań licznika, czujnik cofania działał z dźwiękiem i w zasadzie chyba niepotrzebnie konfigurowałem przyciski, bo od razu działały te pozostałe. Dodatkowo do wolnego złącza w wiązce należy podpiąć wentylator chłodzący z radia. Do wolnych przewodów nie należy nic podłączać - są potrzebne dla samochodu bez CAN. Bez problemu działa Janosik, Google maps itp. Próbowałem też Android Auto, ale wydaje mi się bez sensu zarzynać telefon, gdy w radiu można zainstalować wszystko.
    - zdecydowałem się przetestować radio w domu i przy okazji zaktualizować system. Podłączyłem zasilanie do zwykłego komputera (musi być silny zasilacz, mały nie dał rady, a radio w sumie pobiera ok. 1 A prądu), wypinając w komputerze wtyczkę z DVD-ROM i podłączając we wtyczce masę do czarnego i + 12 V do żółtego we wtyczce (z radia połączone przewody żółty od podtrzymania pamięci i czerwony ACC+ uruchamiający radio). Podłączyłem rejestrator i tylną kamerę, wszystko działało bez problemu.
    - wg pomiarów amperomierzem przy uruchamianiu radia pobór prądu dochodzi do 1,2 Ampera, by spaść do ok. 0.8 ampera. Obciążenie się zmienia od 0,9 do 0,7 A po uruchomieniu różnych programów i były oczywiście podłączone dwa małe głośniki, by słyszeć co się dzieje w radiu (w samochodzie przy podłączonych głośnikach i głośnej muzyce pobór prądu na pewno jest dużo wyższy). Przy wyłączonym ekranie i słuchaniu muzyki pobór prądu spadał o 0,3 A.
    - W radiu żółty przewód jest od podtrzymania pamięci i jest podłączony na "stałe" do + zasilania 12 V, czerwony przewód ACC+ podłączony jest do złącza dekodera CANBUS i przez szynę CAN podłączony jest do stacyjki samochodu i załączany kluczykiem. Po zasymulowaniu wyłączenia samochodu i wyjęciu kluczyka, (odłączony czerwony przewód ACC+) radio wygasza się i pobierany prąd zaczyna spadać w ciągu minuty do 0,003 A na podtrzymanie pamięci. Podłączenie czerwonego przewodu ACC+ powoduje natychmiastowe uruchomieniu sią radia i odtwarzanie np. jakiejś ustawionej wcześniej stacji radiowej jeśli była włączona. W ustawieniach FACTORY SETTINGS, u mnie kod wejściowy 6 zer (podany przez obsługę sklepu) i w ustawieniach podtrzymanie pamięci jest na 3 dni, nie zmieniałem). Wentylator należy podłączyć do wolnego, pasującego złącza w wiązce. Gdy mamy szynę CAN, nie podłącza się dwóch złączek co są naprzeciw siebie w wiązce, podłącza się do pasującej kostki w radiu dwa przewody białe (u mnie) dla CAN z wiązki przewodów.

    - radio zamawiałem jednocześnie z kamerą do nagrywania z ADAS oraz kamerę tylną SONY z dynamiczną trajektorią, (jak się ją obróci w jedną i drugą stronę to linie się przesuwają. Pewnie jakiś czujnik żyroskopowy jest tam zabudowany). Jeszcze nie sprawdzana w samochodzie. Podobnież tylne kamery lepszej jakości są optymalizowane do radia i wskazane jest razem kupować.
    - Kamera przednia ADAS ma własny dysk na którym jest wgrany sterownik z którego można zainstalować program po resecie do ustawień początkowych, co mnie się zdarzyło. W ustawieniach zainstalowanego programu należy go jeszcze zaktualizować i wgra się wtedy też ADAS, pojawią się dodatkowe ustawienia.
    - KAMERA TYLNA - Podłączenie od strony kamery tylnej (wg połączenia w domu na zasilaczu) - wtyczka żółta kamery do wtyczki przedłużacza, a czerwony przewód połączony razem z czerwonym przewodem od wtyczki zasilacza do "plusa żarówki cofania", przewód czerwono-czarny (lub czarny)z wtyczki zasilacza do "masy samochodu przy żarówce" (tymczasowo na próby praktycznie do obudowy metalowej wtyczki żółtej). Z drugiej strony przedłużacza wtyczkę podpiąć pod gniazdo kamery przy radiu (dodatkowa wtyczka chyba z dwoma krótkimi niebieskimi przewodami) a czerwony przewód z wtyczki kamery nie trzeba podłączać, bo włączana kamera jest przez szynę CAN - różowy przewód przy wtyczce dekodera CANBUS (ja miałem podpięty przewód czerwony do sprawdzenia do wtyczki CANBUSA (bez wpiętego dekodera CANBUS), styk od różowego przewodu i po dotknięciu przewodem z plusa "symulowanej żarówki cofania" do plusa zasilania radia, na ekranie pojawiał się obraz z kamery wyłączając głos np z radia, po rozłączeniu pojawiał się obraz z radia, używanego aktualnie programu.

    Po pierwszym włączeniu radia, wydawało mi się że asystent google działa w radiu od razu bez instalacji po wywołaniu go, a po aktualizacji systemu zniknął. Musiałem go zainstalować i w ustawieniach fabrycznych wybrać dla asystenta głosowego Google, bo był domyślnie inny asystent.

    - W ustawieniach fabrycznych można ustawić by na ekranie pokazał się wskaźnik napięcia akumulatora, co jest wygodną sprawą. Po przekręceniu kluczyka bez uruchamiania silnika możemy mieć wgląd jaki jest stan akumulatora, zafałszowany jednak obciążeniem świateł dziennych. W związku z tym wypadałoby podłączyć najlepiej jakiś czasowy wyłącznik, by można uruchomić radio np. rano w zimie bez załączania świateł samochodu i sprawdzić jakie faktycznie jest napięcie akumulatora i czy go trzeba podładować. Oczywiście należy jeszcze sprawdzić woltomierzem jakie jest faktycznie napięcie na akumulatorze, bo radio może mieć zafałszowane wyniki i odejmować lub dodawać jakiś 1 Volt. U mnie napięcie się zgadzało.
    --- DODANE - z uwagi na to że ostatnio było zimno i nie używałem samochodu, napięcie spadło z włączonymi światłami LED i postojowymi do 11,6 Volta. Zdecydowałem się zdemontować akumulator i podładować go elektronicznym prostownikiem. Miałem czas i przetrzymałem go trzy dni. Po montażu akumulatora do samochodu napięcie było 12,6 volta (wcześniej załączałem światła i zamki), przy załączonych światłach led, na akumulatorze napięcie spadło do 12,2 volt, radio pokazywało 12,1 volta, czyli prawie tyle samo, trzeba uwzględnić spadki napięć na przewodach. Podsumowując, załączając radio bez silnika, tylko ze światłami, spadek napięcia jest ok. 0,4 V i tyle trzeba dodawać u mnie do pomiaru napięcia na radiu bez włączonego silnika. Z włączonym silnikiem pokazuje 14,1 volta i to się zgadza.

    DODANE istotny link z poradami montażu stacji multimedialnej
    https://wmprojack.pl/porady-techniczne-pm-38.html - nie powiązany z moim zakupem, może się bardzo przydać, mnie się przydało, dałem zrzuty ekranu przedtem


    - Przy montażu położyć ręcznik na pulpicie, można go porysować przy demontażu radia.
    Przy demontażu plastykowej osłony najlepiej zacząć przy kierownicy, opuścić kierownicę i pociągnąć osłonę z dołu, powinna wyjść i dalej za pomocą narzędzia. Przy montażu w samochodzie należy pamiętać że przy ekranie 9 cali, radio montuje się w plastykowej osłonie i należy przykręcić po boku skrzydełka - trochę się różnią. Przy demontażu starego radia należy uważać na demontaż wtyczek anteny (chyba biała, bo na niej działa radio) i GPS,. z góry wtyczki są zasuwki i po odsłonięciu jest otworek do którego należy włożyć okrągły cienki przedmiot i wcisnąć - ja tak zrobiłem ale jakiś turek na youtubie po prostu nacisnął wysuniętą zasuwkę i mu wyszła, jednocześnie pociągając wtyk. Najgorsza rzecz z tymi wtykami, reszta bez problemu. Przy cofaniu włącza się kamera tylna (jeśli jest podłączona) i jednocześnie działają fabryczne czujniki cofania w głośniku i na ekranie.
    - Radio ogólnie OK, android 14, można podzielić ekran - np. nawigacja i radio. Youtube działa. W telefonie ustawić bluetoth i internet też po bluetoth. Bez internetu niektóre rzeczy nie działają jak w telefonie. W przypadku rejestratora ma własny dysk na którym jest aplikacja do instalacji, przydaje się po resecie do ponownej instalacji. U mnie jest jeszcze ADAS - ładnie to wygląda ale chyba niepraktyczne. Ogólnie rzecz biorąc, lepiej sobie uruchomić prowizorycznie w domu by nauczyć się go obsługiwać. W samochodzie już nie jest tak komfortowo. Powiem szczerze, obawiałem się tego radia czy dam radę, ale nie było problemu. Rejestrator już podłączyłem, pozostała tylko tylna kamera która była sprawdzona w domu. Radio było już przygotowane przez sprzedawcę z wszystkimi potrzebnymi przejściówkami, wraz z plastikami do obudowy, tylko podłączyć. Kłopot bo brak instrukcji. Teoretycznie gwarancja jest 2 lata. Infolinia codziennie mi odpowiadała, złoty sprzedawca na Ali na poziomie chyba 93 procent. Jak będę miał czas to wrzucę tu swoje materiały, na podstawie których podłączałem radio. W komplecie mam jeszcze urządzenie do odczytu OBD2, płytka z programem była dołączona, pozostało go podłączyć. Szkła na ekran jeszcze nie zakładałem. Janosik działa OK, od razu się przydał bo w nietypowym miejscu policja stała ostrzega przed robotami drogowymi itp.
    Pozdrawiam
    Ostatnio edytowane przez jerome ; 31-05-2025 o 12:42 Powód: dodany istotny link ze poradami montażu stacji multimedialnej
    bobekos1 lubi to.

  4. #3
    Nowy klubowicz
    Dołączył
    25 sierpień 2024
    Skąd
    Częstochowa
    Wiek
    65
    Postów
    5
    Auto
    Tipo 1,4 benzyna HB
    Rocznik
    2019
    Po paru dniach użytkowania w czasie wolnych dni na początku maja i przejechaniu kilkaset km, stwierdzam że nie jest takie złe to radio. Nie wiem czy od innych stacji na ALI moja wersja się bardzo różni. Postawiłem na starszą wersję, sprawdzoną ale z androidem 13 (przysłali androida 14) i z procesorem o szybkości zegara 2 MHz i 8 rdzeni, pamięć 8/250 MB. Chodzi wszystko bardzo szybko, jak w telefonie. Nowsze wersje mają już podobnież CANBUS wbudowany, z opisów tak wynikało. W tym sklepie akurat wymienili w opisie wszystko co ma przyjść, bez niedomówień. A w reklamie trochę się rozminęli z tym co pokazali.

    WADY:
    - daleko od miasta radio w zasadzie nie działa, KOREKTA: TIPO ma zabudowany wzmacniacz antenowy przy antenie i nie miałem włączonego napięcia w ustawieniach radia na zasilanie wzmacniacza. Po włączeniu w ustawieniach napięcia na zasilaniu wzmacniacza antenowego, odbiór radia jest taki sam jak fabrycznego radia. Przejechałem cały kraj i zawsze jakieś stacje odbierałem. Tak że jest OK z odbiorem stacji radiowych.
    głośniki w samochodzie z radiem (wzmacniaczem) współpracują jakościowo dobrze przyjemnie dla ucha, z radiem internetowym już gorzej. Nastawiłem korektor DTS na film i zostawiłem – nie jestem melomanem. Jeśli komuś zależy na dobrym brzemieniu, pozostaje jakieś markowe radio.
    - zestaw głośnomówiący- mikrofon kiepski ale rozmówcy słyszą, asystentowi google też wystarczy. Był w zestawie dołączony zewnętrzny mikrofon ale zbytniej różnicy nie było. Korzystam z wbudowanego w radio.

    ZALETY:
    - Podstawowa zaleta to możliwość korzystania z google maps i aktualnej sytuacji na drogach. Korzystając z mikrofonu możemy zmienić w trakcie jazdy cel, trzeba opanować odpowiednie komendy by od razu zmienił trasę a nie pokazał propozycję. Mogą pracować jednocześnie Janosik i google maps na podzielonym ekranie w celach porównawczych - chodzą szybko, mimo że inne programy pracują w tle.
    - Można zainstalować radio internetowe, ja zainstalowałem Online Radio Box, działa dobrze z przyciskami w kierownicy, niestety jakość nadawania niektórych stacji jest kiepska.
    - radio współpracuje z rejestratorem DVR, dosyć dobra jakość, rejestrator uruchamia się w tle, można podglądać nagrania w radiu. W komplecie z radiem, rejestratorem i kamerą tylną z dynamiczną trajektorią jazdy była tez karta 8 GB. Na razie do prób wystarcza - tylko jeden ekran, rejestrator dyskretnie ukryty za lusterkiem. Mam nadzieję że się nie przyda ale działa. Zauważyłem że jeśli stanie się i wyłączy silnik, nie ma szans zapisać ostatniego filmu. Chyba nie ma podtrzymania napięcia. W razie jakiegoś zdarzenia drogowego nie należy od razu wyłączać samochodu by kamera zapisała ostatnie ujęcia.
    -następne zalety to podzielony ekran, dwie aplikacje jednocześnie na ekranie.
    - wreszcie uruchomiłem skaner OBD2, który zakupiłem ze stacją. Nie mogłem go sparować mimo że stacja go widziała. Po obejrzeniu paru filmów na YT zmieniłem ustawienia bluetoth - hasło na 1234 i po ponownym uruchomieniu stacji skaner się sparował. Uruchomiłem program Torque dostarczony ze skanerem i zaczęło to działać. Chyba kupię wersję po polsku Torque Pro, chyba 15 zł w sklepie play.

    -Aktualizacja dot. montażu kamery zasilanie kamery ze złącza przy tylnej lampie - u mnie światło cofania to kabelek koloru zielonego - czyli czerwony przewód zasilania kamery do zielonego kabelka lampy, czarny przewód do śruby obok złącza. O ile pamiętam, w ustawieniach radia trzeba ustawić automatyczne przełączanie widoku na ekranie z tylnej kamery po wrzuceniu wstecznego biegu, jest jeszcze opcja czy radio ma grać w tym czasie, czy ma być wyciszone. Ja wyprowadziłem kamerę przy światłach podświetlenia rejestracji, akurat jest dobry dostęp między blachami w tylnej klapie. Przydałby się jeszcze dodatkowy przełącznik zasilania przy kierownicy, by podczas jazdy zobaczyć co się dzieje za samochodem

    zdjęcie stacji po montażu:
    radio po montażu.jpgradio z tyłu - złącza.jpgradio zasil. z kompa.jpgradio - kamera linie.jpgradio - rejestrator.jpg
    Ostatnio edytowane przez jerome ; 05-10-2025 o 22:02

  5. #4

  6. #5
    Nowy klubowicz
    Dołączył
    13 czerwiec 2022
    Skąd
    Cieszyn
    Wiek
    31
    Postów
    1
    Auto
    Fiat Tipo kombi
    Rocznik
    2017
    podesłałbyś link, które to konkretnie radio na ali ? zastanawiam sie czy aktywować AA czy wymienić na chinczyka i chce mieć porównanie cenowe, z góry dziękuje

  7. #6
    Nowy klubowicz
    Dołączył
    25 sierpień 2024
    Skąd
    Częstochowa
    Wiek
    65
    Postów
    5
    Auto
    Tipo 1,4 benzyna HB
    Rocznik
    2019
    Cześć, nie wiem czy można tu linki wklejać.Aki zamówienie.jpg Znalazłem w swoim zamówieniu. Ja kupiłem w promocji z okazji urodzin Ali i wyszło za 3 rzeczy niespełna 1000 zł. Ale licząc rejestrator z tylną kamerą też z tyle wyjdzie, a jeszcze dodatkowe ekrany są. Trzeba się liczyć że dołożą stówę podatku, chyba że nie spostrzegą. teoretycznie miało być z Polski wysłane. Przyszło chyba za jakieś 2-3 tygodnie, porządnie zapakowane i komplet części.
    https://pl.aliexpress.com/item/10050...yAdapt=glo2pol
    Na tych stronach trzeba przelecieć po ikonkach tych stacji, bo domyślnie ustawiają się jakieś cuda za najniższą cenę a w rzeczywistości kosztują dużo więcej.
    Sprawdziłem, co innego się zaczytuje. Moja stacja to przedostatnia w drugim rzędzie - jest strzałka. Z tego co widzę to mają być następne zniżki.
    Ali strona z radiem.jpg
    Ostatnio edytowane przez jerome ; 19-05-2025 o 23:37


 

Podobne tematy

  1. Radio DAB nie gra/nie znajduje stacji
    Napisany przez Parzy na forum Radio i nawigacja Tipo
    Odpowiedzi: 1
    Ostatni post: 21-03-2019, 13:58
  2. Słaby odbiór stacji radiowych
    Napisany przez waln na forum Radio i nawigacja Tipo
    Odpowiedzi: 3
    Ostatni post: 22-01-2018, 21:03
  3. radio uciekanie stacji
    Napisany przez milosz219 na forum Bravo II
    Odpowiedzi: 1
    Ostatni post: 01-11-2017, 23:02
  4. Radio Connect Nav+ nie zapamiętuje stacji
    Napisany przez davidjezz na forum Croma
    Odpowiedzi: 0
    Ostatni post: 26-01-2016, 19:42

Odwiedzający znaleźli nas szukając w sieci

Tagi dla tego tematu

Ta strona używa ciasteczek tzw. "cookies"
Dbając o Twoją prywatność, prosimy Cię o wyrażenie dobrowolnej zgody na przetwarzanie przez nas oraz naszych partnerów biznesowych Twoich danych osobowych. Jeśli nie chcesz wyrazić zgody na przetwarzanie lub chcesz ograniczyć jej zakres kliknij w "Pokaż szczegóły". Zakres wyrażonej zgody może wpływać na dostępność świadczonych przez nas usług. Dane przetwarzamy m.in. w celu wyboru podstawowych reklam, tworzenia profilu i wyboru spersonalizowanych treści oraz reklam, pomiaru ich wydajności, na podstawie zgody w celach marketingowych, w tym profilowania, w celach analitycznych oraz na podstawie naszego uzasadnionego interesu jako Administratora. Przysługuje Ci m.in. prawo do dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo wycofania zgody na przetwarzanie.

Za Twoją zgodą my i nasi partnerzy wykorzystujemy pliki cookie lub podobne technologie do przechowywania, dostępu i przetwarzania danych osobowych, takich jak Twoje wizyty na tej stronie, adresy IP i identyfikatory plików cookie. Niektórzy partnerzy nie proszą Cię o zgodę na przetwarzanie Twoich danych i opierają się na swoim uzasadnionym interesie biznesowym. W każdej chwili możesz wycofać swoją zgodę lub sprzeciwić się przetwarzaniu danych w oparciu o uzasadniony interes, klikając na "Dowiedz się więcej" lub w naszej Polityce Prywatności na tej stronie Zobacz politykę prywatności oraz w jaki sposób wykorzystujemy pliki Cookie.

Wraz z naszymi partnerami przetwarzamy Twoje następujące dane: Dokładne dane geolokalizacyjne i identyfikacja poprzez skanowanie urządzeń, przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, spersonalizowane reklamy i treści, pomiar reklam i treści, opinie odbiorców, rozwój produktu. O wykorzystanie tych danych zostaniesz dodatkowo poproszony przez firmę Google Inc. w momencie kiedy pierwsza reklama miałaby zostać wyświetlona. Więcej informacji na temat sposobu gromadzenia i przetwarzania danych przez Google Analytics znajdziesz na stronie "Jak Google używa danych z witryn i aplikacji, które korzystają z naszych usług" dostępnej pod adresem: https://policies.google.com/technologies/partner-sites.
        
https://www.iparts.pl