Cześć. Przeczytałem forum i dużo rzeczy mi się przydało. Zaktualizuję go o chińskie radio 9 cali które zabudowałem w miejsce fabrycznego 5 calowego z navi, w którym był brak możliwości aktualizacji map. Z góry zaznaczam że wchodzę tu rzadko i raczej nie będę odpowiadał.
Nowe radio z Chin o parametrach 8/256 GB, 8 rdzeni. W reklamie miało być z wyjściem HD - HDMI) i optycznym, ale to pewnie odpowiednik dla tych o jeszcze lepszych parametrach, droższych. Przyszło bez tych gniazd, musiałem zapłacić VAT i podatek ok. 10 procent. Miałem szczęście bo były promocje z okazji urodzin Ali i była duża zniżka, tak że się to wyrównało ( w sumie z kamerą tylną i rejestratorem jazdy wyniosło około tysiąca). Rozglądałem się wcześniej za rejestratorem z tylną kamerą ale stwierdziłem że nie ma co się obwieszać dodatkowymi ekranikami i postawiłem na wymianę radia.
Zakup tego radia był strzałem w dziesiątkę - żadnych migotań licznika, czujnik cofania działał z dźwiękiem i w zasadzie chyba niepotrzebnie konfigurowałem przyciski, bo od razu działały te pozostałe. Dodatkowo do wolnego złącza w wiązce należy podpiąć wentylator chłodzący z radia. Do wolnych przewodów nie należy nic podłączać - są potrzebne dla samochodu bez CAN. Bez problemu działa Janosik, Google maps itp. Próbowałem też Android Auto, ale wydaje mi się bez sensu zarzynać telefon, gdy w radiu można zainstalować wszystko.
- zdecydowałem się przetestować radio w domu i przy okazji zaktualizować system. Podłączyłem zasilanie do zwykłego komputera (musi być silny zasilacz, mały nie dał rady, a radio w sumie pobiera ok. 1 A prądu), wypinając w komputerze wtyczkę z DVD-ROM i podłączając we wtyczce masę do czarnego i + 12 V do żółtego we wtyczce (z radia połączone przewody żółty od podtrzymania pamięci i czerwony ACC+ uruchamiający radio). Podłączyłem rejestrator i tylną kamerę, wszystko działało bez problemu.
- wg pomiarów amperomierzem przy uruchamianiu radia pobór prądu dochodzi do 1,2 Ampera, by spaść do ok. 0.8 ampera. Obciążenie się zmienia od 0,9 do 0,7 A po uruchomieniu różnych programów i były oczywiście podłączone dwa małe głośniki, by słyszeć co się dzieje w radiu (w samochodzie przy podłączonych głośnikach i głośnej muzyce pobór prądu na pewno jest dużo wyższy). Przy wyłączonym ekranie i słuchaniu muzyki pobór prądu spadał o 0,3 A.
- W radiu żółty przewód jest od podtrzymania pamięci i jest podłączony na "stałe" do + zasilania 12 V, czerwony przewód ACC+ podłączony jest do złącza dekodera CANBUS i przez szynę CAN podłączony jest do stacyjki samochodu i załączany kluczykiem. Po zasymulowaniu wyłączenia samochodu i wyjęciu kluczyka, (odłączony czerwony przewód ACC+) radio wygasza się i pobierany prąd zaczyna spadać w ciągu minuty do 0,003 A na podtrzymanie pamięci. Podłączenie czerwonego przewodu ACC+ powoduje natychmiastowe uruchomieniu sią radia i odtwarzanie np. jakiejś ustawionej wcześniej stacji radiowej jeśli była włączona. W ustawieniach FACTORY SETTINGS, u mnie kod wejściowy 6 zer (podany przez obsługę sklepu) i w ustawieniach podtrzymanie pamięci jest na 3 dni, nie zmieniałem). Wentylator należy podłączyć do wolnego, pasującego złącza w wiązce. Gdy mamy szynę CAN, nie podłącza się dwóch złączek co są naprzeciw siebie w wiązce, podłącza się do pasującej kostki w radiu dwa przewody białe (u mnie) dla CAN z wiązki przewodów.
- radio zamawiałem jednocześnie z kamerą do nagrywania z ADAS oraz kamerę tylną SONY z dynamiczną trajektorią, (jak się ją obróci w jedną i drugą stronę to linie się przesuwają. Pewnie jakiś czujnik żyroskopowy jest tam zabudowany). Jeszcze nie sprawdzana w samochodzie. Podobnież tylne kamery lepszej jakości są optymalizowane do radia i wskazane jest razem kupować.
- Kamera przednia ADAS ma własny dysk na którym jest wgrany sterownik z którego można zainstalować program po resecie do ustawień początkowych, co mnie się zdarzyło. W ustawieniach zainstalowanego programu należy go jeszcze zaktualizować i wgra się wtedy też ADAS, pojawią się dodatkowe ustawienia.
- KAMERA TYLNA - Podłączenie od strony kamery tylnej (wg połączenia w domu na zasilaczu) - wtyczka żółta kamery do wtyczki przedłużacza, a czerwony przewód połączony razem z czerwonym przewodem od wtyczki zasilacza do "plusa żarówki cofania", przewód czerwono-czarny (lub czarny)z wtyczki zasilacza do "masy samochodu przy żarówce" (tymczasowo na próby praktycznie do obudowy metalowej wtyczki żółtej). Z drugiej strony przedłużacza wtyczkę podpiąć pod gniazdo kamery przy radiu (dodatkowa wtyczka chyba z dwoma krótkimi niebieskimi przewodami) a czerwony przewód z wtyczki kamery nie trzeba podłączać, bo włączana kamera jest przez szynę CAN - różowy przewód przy wtyczce dekodera CANBUS (ja miałem podpięty przewód czerwony do sprawdzenia do wtyczki CANBUSA (bez wpiętego dekodera CANBUS), styk od różowego przewodu i po dotknięciu przewodem z plusa "symulowanej żarówki cofania" do plusa zasilania radia, na ekranie pojawiał się obraz z kamery wyłączając głos np z radia, po rozłączeniu pojawiał się obraz z radia, używanego aktualnie programu.
Po pierwszym włączeniu radia, wydawało mi się że asystent google działa w radiu od razu bez instalacji po wywołaniu go, a po aktualizacji systemu zniknął. Musiałem go zainstalować i w ustawieniach fabrycznych wybrać dla asystenta głosowego Google, bo był domyślnie inny asystent.
- W ustawieniach fabrycznych można ustawić by na ekranie pokazał się wskaźnik napięcia akumulatora, co jest wygodną sprawą. Po przekręceniu kluczyka bez uruchamiania silnika możemy mieć wgląd jaki jest stan akumulatora, zafałszowany jednak obciążeniem świateł dziennych. W związku z tym wypadałoby podłączyć najlepiej jakiś czasowy wyłącznik, by można uruchomić radio np. rano w zimie bez załączania świateł samochodu i sprawdzić jakie faktycznie jest napięcie akumulatora i czy go trzeba podładować. Oczywiście należy jeszcze sprawdzić woltomierzem jakie jest faktycznie napięcie na akumulatorze, bo radio może mieć zafałszowane wyniki i odejmować lub dodawać jakiś 1 Volt. U mnie napięcie się zgadzało.
---
DODANE - z uwagi na to że ostatnio było zimno i nie używałem samochodu, napięcie spadło z włączonymi światłami LED i postojowymi do 11,6 Volta. Zdecydowałem się zdemontować akumulator i podładować go elektronicznym prostownikiem. Miałem czas i przetrzymałem go trzy dni. Po montażu akumulatora do samochodu napięcie było 12,6 volta (wcześniej załączałem światła i zamki), przy załączonych światłach led, na akumulatorze napięcie spadło do 12,2 volt, radio pokazywało 12,1 volta, czyli prawie tyle samo, trzeba uwzględnić spadki napięć na przewodach. Podsumowując, załączając radio bez silnika, tylko ze światłami, spadek napięcia jest ok. 0,4 V i tyle trzeba dodawać u mnie do pomiaru napięcia na radiu bez włączonego silnika. Z włączonym silnikiem pokazuje 14,1 volta i to się zgadza.
DODANE istotny link z poradami montażu stacji multimedialnej
https://wmprojack.pl/porady-techniczne-pm-38.html - nie powiązany z moim zakupem, może się bardzo przydać, mnie się przydało, dałem zrzuty ekranu przedtem
- Przy montażu położyć ręcznik na pulpicie, można go porysować przy demontażu radia.
Przy demontażu plastykowej osłony najlepiej zacząć przy kierownicy, opuścić kierownicę i pociągnąć osłonę z dołu, powinna wyjść i dalej za pomocą narzędzia. Przy montażu w samochodzie należy pamiętać że przy ekranie 9 cali, radio montuje się w plastykowej osłonie i należy przykręcić po boku skrzydełka - trochę się różnią. Przy demontażu starego radia należy uważać na demontaż wtyczek anteny (chyba biała, bo na niej działa radio) i GPS,. z góry wtyczki są zasuwki i po odsłonięciu jest otworek do którego należy włożyć okrągły cienki przedmiot i wcisnąć - ja tak zrobiłem ale jakiś turek na youtubie po prostu nacisnął wysuniętą zasuwkę i mu wyszła, jednocześnie pociągając wtyk. Najgorsza rzecz z tymi wtykami, reszta bez problemu. Przy cofaniu włącza się kamera tylna (jeśli jest podłączona) i jednocześnie działają fabryczne czujniki cofania w głośniku i na ekranie.
- Radio ogólnie OK, android 14, można podzielić ekran - np. nawigacja i radio. Youtube działa. W telefonie ustawić bluetoth i internet też po bluetoth. Bez internetu niektóre rzeczy nie działają jak w telefonie. W przypadku rejestratora ma własny dysk na którym jest aplikacja do instalacji, przydaje się po resecie do ponownej instalacji. U mnie jest jeszcze ADAS - ładnie to wygląda ale chyba niepraktyczne. Ogólnie rzecz biorąc, lepiej sobie uruchomić prowizorycznie w domu by nauczyć się go obsługiwać. W samochodzie już nie jest tak komfortowo. Powiem szczerze, obawiałem się tego radia czy dam radę, ale nie było problemu. Rejestrator już podłączyłem, pozostała tylko tylna kamera która była sprawdzona w domu. Radio było już przygotowane przez sprzedawcę z wszystkimi potrzebnymi przejściówkami, wraz z plastikami do obudowy, tylko podłączyć. Kłopot bo brak instrukcji. Teoretycznie gwarancja jest 2 lata. Infolinia codziennie mi odpowiadała, złoty sprzedawca na Ali na poziomie chyba 93 procent. Jak będę miał czas to wrzucę tu swoje materiały, na podstawie których podłączałem radio. W komplecie mam jeszcze urządzenie do odczytu OBD2, płytka z programem była dołączona, pozostało go podłączyć. Szkła na ekran jeszcze nie zakładałem. Janosik działa OK, od razu się przydał bo w nietypowym miejscu policja stała

ostrzega przed robotami drogowymi itp.
Pozdrawiam