Witamy na Fiat Klub Polska
Posty od 1 do 11 z 11
  1. #1
    Nowy klubowicz
    Dołączył
    27 styczeń 2012
    Skąd
    Mazowsze
    Wiek
    35
    Postów
    69
    Auto
    Panda

    Rozrząd EVO 1.4 77KM

    Witam, jestem świeżym nabywcą Punto Evo 1.4 77KM i mam pytanie odnośnie rozrządu. Auto ma obecnie 39 tyś przebiegu. Pierwsza rejestracja to luty 2012 więc według fiata należy wymienić już rozrząd ze względu na wiek bo minęło 5 lat. Z tego co doczytałem to są tam zmienne fazy rozrządu i są ponoć potrzebne blokady. Czy to prawda czy można zmienić bez tych blokad bo różnie piszą w necie. I jeszcze pytanie odnośnie pompy wody czy przy tak niskim przebiegu trzeba ją wymieniać czy można to zrobić przy następnej wymianie? Z góry dziękuję za wszelkie odpowiedzi.



  2. Chcesz dołączyć do nas? Zarejestruj się!
  3. #2
    Klubowicz
    Dołączył
    02 sierpień 2014
    Skąd
    Warszawa
    Wiek
    54
    Postów
    101
    Auto
    Punto Evo 1,4
    Rocznik
    01.2011
    Pierwszy raz wymieniałem pasek bez blokad. (Teraz mam blokady bo podejrzewałem, że rozrząd pierwotnie był źle ustawiony, co się jednak nie potwierdziło). Da się to zrobić pod warunkiem, że nie odkręca się (popuszcza) koła pasowego (wariatora) od wałka rozrządu. Wystarczy nanieść znaki na stary pasek i na odpowiadające im oba koła pasowe zanim zluzuje się napinacz. Po zdjęciu starego paska przenosi się znaki na nowy pasek. Nowy pasek zakłada się tak aby znaki na nim odpowiadały tym naniesionym na koła. Uwaga! Pasek musi kręcić się w kierunku na nim oznaczonym więc przy przenoszeniu znaków kierunki obrotów obu pasków muszą być zgodne. Jak nie wiesz w którą stronę kręci się pasek to zdejmij górną osłonę paska, odpal silnik i zobacz (oznacz sobie jak chcesz). Metoda ta jest możliwa bo otrzymuje się taki sam stan jak na starym pasku. Dla bezpieczeństwa można użyć dwóch kolorów znaków, jeden kolor dla dolnego koła, drugi dla górnego. Przy przenoszeniu znaków między paskami pilnujemy, żeby ilość ząbków między znakami była taka sama.
    Metoda ta jest szybsza i tańsza bo nie trzeba zdejmować pokrywy zaworów zatem nie trzeba wymieniać uszczelki. Zalecana jest jednak dokładność i praca w spokoju.
    Co do pompy wody to po 77000km pozostawiłem starą na miejscu. Dziś mam 100000 na liczniku i pompa nie stanowi problemu. Zdecydowałem się jej nie wymieniać bo części z pierwszego montażu bywają dużo lepsze niż kupione w sklepie. W skrajnym wypadku wymiana paska powinna nastąpić przy przebiegu 120000km zatem pompa powinna być co najmniej na taki przebieg przewidziana.

    P. S. Zmienne fazy nie mają tu nic do rzeczy. Jedynie nieco pomagają bo górne koło można sobie trochę obrócić żeby zgrać znaki. Resztę regulacji zrobi sobie komputer. Jeśli jednak stary rozrząd był źle ustawiony to tą metodą błąd zostanie powielony. I jeszcze jedno. Zluzowany wariator ustawia się zawsze w tej samej skrajnej pozycji z uwagi na sprężynę zabudowaną w nim. Przy ustawianiu na blokady wg instrukcji popuszcza się koło pasowe więc i tak ponownie skręca się wszystko na skrajnej pozycji wariatora.
    Ostatnio edytowane przez misci ; 25-10-2017 o 22:13

  4. #3
    Klubowicz
    Dołączył
    11 styczeń 2013
    Skąd
    Słupsk
    Postów
    381
    Auto
    Fiat 500l 1.4 t-jet
    Rocznik
    2014
    Ja uważam że rozrząd powinno wymieniać się kompletnie,to tak jak bym wymieniał tarcze hamulcowe z jednej strony,żeby jazda była bezpieczna wymienia się co 4 lata.W dobrym serwisie za taką usługę + części biorą 700zł,na 4 lata to i tak nie wiele https://mi.eu/pl/pl/poradniki/porady...-odpowiedziach
    Ostatnio edytowane przez Pablo1965 ; 26-10-2017 o 20:51

  5. #4
    Nowy klubowicz
    Dołączył
    27 styczeń 2012
    Skąd
    Mazowsze
    Wiek
    35
    Postów
    69
    Auto
    Panda
    Dziękuję za odpowiedzi. Dzwoniłem dzisiaj do serwisu Fiata i koszt wymiany rozrządu + pompy to 618 zł plus robocizna 200 zł. Czyli nie ma co szukać i gdybać, przynajmniej 2 lata gwarancji i wpis w książce będzie dla potomnych.

  6. #5
    Klubowicz
    Dołączył
    11 styczeń 2013
    Skąd
    Słupsk
    Postów
    381
    Auto
    Fiat 500l 1.4 t-jet
    Rocznik
    2014
    I o to chodzi,pewność że jest zrobione przez fachowca,który daje gwarancje,po co się katować że samemu zrobione ale zawsze jest jakieś ALE

  7. #6
    Doświadczony klubowicz
    Dołączył
    26 grudzień 2015
    Skąd
    wrocław
    Postów
    851
    Auto
    punto evo 1.4, doblo 1.4 T-Jet
    Rocznik
    2011, 2013
    witam

    generalnie tak jak juz zaznaczono rozrzad można wymienić bez blokad (co sam zrobiłem), tylko trzeba zachowac ostrożnośc aby sie walek rozrządu lub wał korbowy nie poruszył, blokada rozrzadu pełni dwie funkcje, pierwsza to jest zapobiegnięcie wyżej wspomnianemu poruszeniu, druga funkcja to równomierne napięcie paska rozrzadu, mianowicie zakładamy blokady luzujemy kolo napędzające wałek rozrządu, napinamy pasek i ponownie zakręcamy kolo nepędzające wałek rozrządu, dzięki temu po obu stronach wałka rozrządu jest tak samo napięty pasek.

    pompa wody przy tak małym przebiegu może spokojnie zostać, ale dobrze ją obejrzęć czy nie ma juz jakiś luzów lub bicia.

    dość wazne aby przy wymianie pompy wyczuśc dokładnei blok silnika i ni ejakimś skrobakiem bo to ALU wiec zaraz porysujesz tylko albo zmywacz do silikonu wysokotemperaturowego albo papier scierny tak min 1000 i jedziemy z robota (bardzo upierdliwy punkt programu)

    jezlie nie masz narzedzi w postaci podnosnika (aby podeprzec silnik, choć z tym też mozna sobie poradzić) klucza dynamometrycznego paru godzin wolnego to lepiej aby to zrobił ktos kto się na tym zna (w ASO róznie z tym bywa, mam swoje pozytywne i negatywne doświadczenia z nimi), do tego dochodzi wymiana płynu, odpowietrzenie układu itd itp.... to lepiej zapłacić. choć w twoim ASO 818 zeta za całośc to taniej jak u mnie bo chcieli 1100 zeta.... wiec wymieniłem sam, fura już przejachała 20 tyś km i nic jej nie boli :-)

    za pól roku wymana w drugim toczydle ale tam jest 1.4 TJet wiec sa troche inne blokady, zawołali 800 zeta, zestaw oryginalny rozrządu to 250 zeta (lub 170 bez pompy)....wiec znow sam wymienie :-)

  8. #7
    Klubowicz
    Dołączył
    02 sierpień 2014
    Skąd
    Warszawa
    Wiek
    54
    Postów
    101
    Auto
    Punto Evo 1,4
    Rocznik
    01.2011
    Cytat Napisał bnbn1 Zobacz post
    tylko trzeba zachowac ostrożnośc aby sie walek rozrządu lub wał korbowy nie poruszył
    No właśnie po to nanosi się znaki żeby w przypadku przekręcenia się wałka rozrządu można było odtworzyć jego właściwą pozycję. A tak właściwie najważniejsza jest pozycja kół pasowych, a mniej ważna wałka rozrządu. Wałek wyreguluje się sam. Zadba o to mechanizm zmiennych faz rozrządu.

  9. #8
    Doświadczony klubowicz
    Dołączył
    26 grudzień 2015
    Skąd
    wrocław
    Postów
    851
    Auto
    punto evo 1.4, doblo 1.4 T-Jet
    Rocznik
    2011, 2013
    Cytat Napisał misci Zobacz post
    No właśnie po to nanosi się znaki żeby w przypadku przekręcenia się wałka rozrządu można było odtworzyć jego właściwą pozycję. A tak właściwie najważniejsza jest pozycja kół pasowych, a mniej ważna wałka rozrządu. Wałek wyreguluje się sam. Zadba o to mechanizm zmiennych faz rozrządu.
    nie ma co wyregulowywać, pasek demontujesz/montujesz gdy ciśnienie oleju jest niskie wiec jest on w jednej pozycji (bo to działa zerojedynkowo)

  10. #9
    Klubowicz
    Dołączył
    02 sierpień 2014
    Skąd
    Warszawa
    Wiek
    54
    Postów
    101
    Auto
    Punto Evo 1,4
    Rocznik
    01.2011
    Cytat Napisał bnbn1 Zobacz post
    nie ma co wyregulowywać, pasek demontujesz/montujesz gdy ciśnienie oleju jest niskie wiec jest on w jednej pozycji (bo to działa zerojedynkowo)
    Nie do końca. O ile wał korbowy się nie poruszy sam to wałek rozrządu może to zrobić. Powodem są sprężyny zaworowe, które w wyniku poluzowania paska mogą nieco zmienić położenie wałka w wyniku sił działających na krzywki.

  11. #10
    Doświadczony klubowicz
    Dołączył
    26 grudzień 2015
    Skąd
    wrocław
    Postów
    851
    Auto
    punto evo 1.4, doblo 1.4 T-Jet
    Rocznik
    2011, 2013
    Cytat Napisał misci Zobacz post
    Nie do końca. O ile wał korbowy się nie poruszy sam to wałek rozrządu może to zrobić. Powodem są sprężyny zaworowe, które w wyniku poluzowania paska mogą nieco zmienić położenie wałka w wyniku sił działających na krzywki.
    a tu się zgadzam, że spręzyny mogą przestawić wałek rozrządu, ale to też bedzie widac na kole napędzającym wąłek rozrzadu tak mniemam patrzac na rysunki techniczne wariatora, wariator działa zerojedynkowo, czyli gdy jest wieksza prędkośc obrotowa to komputer podaje sygnał aby on sie otworzyl wtedy olej pod cisnieniem zmiena pozycje walka względem koła napędzającego. jak silnik zgaszony wariator w pozycji OFF + brak ciśnienia oleju bo cisneinia nie będzie wiec on pozostanie w jednej krańcowej pozycji, bo komp nie poda do niego sygnału, wałek rozrządu nie może sie poruszac niezależnie względem napędu wałka, lecz tutaj mogę się mylić, prosze mnie poprawić jak jestem w błedzie :-)

  12. #11
    Klubowicz
    Dołączył
    02 sierpień 2014
    Skąd
    Warszawa
    Wiek
    54
    Postów
    101
    Auto
    Punto Evo 1,4
    Rocznik
    01.2011
    Nie bardzo mi się chce podpinać kompa, ale pamiętam, że wykres płożenia wałka rozrządu nie był prostokątny zatem ECU odpowiednio pobudzając zawór może doprowadzać do położeń pośrednich. Przy braku ciśnienia w wariatorze ręką mogłem zmieniać położenie koła względem wałka ale sprężyna wariatora zawsze stara się go ustawić w pozycji skrajnej.


 

Podobne tematy

  1. Hak holowniczny w Doblo 1.4 8v 77KM
    Napisany przez Sulewiak na forum Doblo
    Odpowiedzi: 1
    Ostatni post: 02-10-2017, 22:28
  2. Lampy tył z GP Evo do GP 1.4 77KM 2006r
    Napisany przez Ulek90 na forum Grande Punto
    Odpowiedzi: 2
    Ostatni post: 01-02-2016, 21:53
  3. ...::GRANDZIA::... 1.4 8v 77KM
    Napisany przez elnino na forum Moje auto
    Odpowiedzi: 32
    Ostatni post: 26-03-2015, 21:16
  4. Problem z odpaleniem grande 1.4 77KM + LPG
    Napisany przez kiler77 na forum Grande Punto
    Odpowiedzi: 7
    Ostatni post: 11-04-2012, 21:00
  5. Grande Punto 1.4 77KM
    Napisany przez gbk na forum Grande Punto
    Odpowiedzi: 6
    Ostatni post: 17-07-2010, 11:04

Odwiedzający znaleźli nas szukając w sieci

https:fiatklubpolska.plpunto-evo-526rozrzad-evo-1-4-77km-38978

ile kosztuje wymiana rozrzadu fiat grande punto 1 4wymiana rozrzadu punto evo 1.4www.rozrzad do fiata evo 1400co ile wymiana zawieszenia grande punto grande punto co ile wymieniaczalecenia wymiany paska rozrzadu w punto evo 1 4punto evo 1.4 co ile rozrzadpunto evo co ile wymiana rozrzadupasek rozrzadu fiat punto evo 1.4wymiana.rozrzadu punto evopunto evo droga wymiana rozrzadu ronrzad do punta ewo fiat gramde punto 1.4 wymiana rozrzadu cenagrande punto koszt wymiany rozrzadupunto evo 14 pasek rozrzadu wymianapunto evo 1 4 wymiana paska rozrzadu co ile kilometrowceny punto ewo 2013grande punto co ile rozrzad1 4 punto evo pasek rozrzadufiat punto 1.4 wymiana rozrzaduznaki rozrzadu fiat 1.4 8 vile kosztuje wymiana rozrzadu fiat grande 1 4 robociznapunto evo 1.4 lancuch rozrzaduwariator do fiata 1.4 77kmpokaz mi wymiane paska rozrzadu fiata punto evo

Tagi dla tego tematu

Ta strona używa ciasteczek tzw. "cookies"
Dbając o Twoją prywatność, prosimy Cię o wyrażenie dobrowolnej zgody na przetwarzanie przez nas oraz naszych partnerów biznesowych Twoich danych osobowych. Jeśli nie chcesz wyrazić zgody na przetwarzanie lub chcesz ograniczyć jej zakres kliknij w "Pokaż szczegóły". Zakres wyrażonej zgody może wpływać na dostępność świadczonych przez nas usług. Dane przetwarzamy m.in. w celu wyboru podstawowych reklam, tworzenia profilu i wyboru spersonalizowanych treści oraz reklam, pomiaru ich wydajności, na podstawie zgody w celach marketingowych, w tym profilowania, w celach analitycznych oraz na podstawie naszego uzasadnionego interesu jako Administratora. Przysługuje Ci m.in. prawo do dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo wycofania zgody na przetwarzanie.

Za Twoją zgodą my i nasi partnerzy wykorzystujemy pliki cookie lub podobne technologie do przechowywania, dostępu i przetwarzania danych osobowych, takich jak Twoje wizyty na tej stronie, adresy IP i identyfikatory plików cookie. Niektórzy partnerzy nie proszą Cię o zgodę na przetwarzanie Twoich danych i opierają się na swoim uzasadnionym interesie biznesowym. W każdej chwili możesz wycofać swoją zgodę lub sprzeciwić się przetwarzaniu danych w oparciu o uzasadniony interes, klikając na "Dowiedz się więcej" lub w naszej Polityce Prywatności na tej stronie Zobacz politykę prywatności oraz w jaki sposób wykorzystujemy pliki Cookie.

Wraz z naszymi partnerami przetwarzamy Twoje następujące dane: Dokładne dane geolokalizacyjne i identyfikacja poprzez skanowanie urządzeń, przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, spersonalizowane reklamy i treści, pomiar reklam i treści, opinie odbiorców, rozwój produktu. O wykorzystanie tych danych zostaniesz dodatkowo poproszony przez firmę Google Inc. w momencie kiedy pierwsza reklama miałaby zostać wyświetlona. Więcej informacji na temat sposobu gromadzenia i przetwarzania danych przez Google Analytics znajdziesz na stronie "Jak Google używa danych z witryn i aplikacji, które korzystają z naszych usług" dostępnej pod adresem: https://policies.google.com/technologies/partner-sites.
        
https://www.iparts.pl