6 załącznik(i)
Interfejs USB FiatEcuScan + VAG KKL - problem
Witam serdecznie kolegów. Zakupiłem jakiś czas temu interfejs firmy Pmfactory (USB FiatEcuScan + VAG KKL) Załącznik 41553 i mam problem. Nie łączy mim się z Fiatem Grande Punto 1.4 z 2010r. programem MultiEcuScan 4.8 - Chciałem skasować przegląd i nie mogę tego zrobić bo wyskakuje mi komunikat
Załącznik 41548 mam takie sterowniki i ustawienia Załącznik 41549 Załącznik 41550 Załącznik 41551 Załącznik 41552
Bardzo proszę doświadczonych kolegów o pomoc co może być przyczyną. Komputer posiada Windows 10 ale próbowałem też na Windows 7 i mam dokładnie to samo :(
Bardzo dziękuję i pozdrawiam
1 załącznik(i)
Rok 2022 i ludzie nadal się nie uczą jak "rozmawiać" z ODB2 we Fiatach...
1. Do Fiatów kupujemy interfejsy przeznaczone "do Fiata", tak ma być zaznaczone w ofercie, np. na Allegro. Polecany jest klasyczny kablowy "ELM327" (+ przejściówki najczęściej używane, czyli żółta i zielona, fizycznie zmieniają linie CAN, inne interfejsy mają przełączniki, ale to się nie zawsze sprawdza z jakiegoś powodu).
2. Przyczyną niełączenia mogą być podrabiane układy scalone do komunikacji USB(wirtualny COM)->OBD2(CAN), firmy FTDI. Firma ta zrobiła na złość i w sterownikach jest coś, co wykrywa podróbkę i jej nie obsługuje (albo może podobno uszkodzić scalaka). Trzeba spróbować najstarszych możliwych sterowników albo najnowszych (bo podobno wycofali się z tej strategii).
3. Na układy scalone (podróbka lub nie), nakłada się specyficzny sposób komunikacji programu FES/MES i Fiata. Na oficjalnym forum programu MES o tym było, że kolejność komend jest inna, czy coś w tym stylu, nieco inny protokół. Fizycznie taki interfejs "działa", może się łączyć z innymi markami pojazdów i/lub odczytywać tylko kilka (dosłownie) parametrów silnika we Fiatach, jak temperatura, obroty, może MAP sensor i tyle (ale reszty nie odczytasz, ani nie wykonasz specjalnych procedur jak autoadaptacje, czy kasowanie serwisu, poduszka AirBag, klimatyzacja i tak dalej).
Podsumowanie: masz niekompatybilny interfejs (nie współpracuje z Fiatami, "nie bo nie") i/lub złe sterowniki FTDI (trzeba dużo starsze albo najnowsze).
Ewentualnie zła konfiguracja portów w Windowsie i/lub FES/MES (pamiętać, że sterownik zmienia port USB na wirtualny tradycyjny szeregowy COM = konkretne gniazdo USB staje się portem COM o danym numerze, np. COM1, czy 2, czyli interfejs za każdym razem trzeba wtykać w to samo USB, nie obok, albo po przeciwnej stronie laptopa, bo tak ci wygodniej).
Mam jakieś sterowniki z czasów Windows XP (nie szkodzi, to jest rodzina Windowsów "NT": NT, XP, 7, 10 - sterowniki powinno się dać zainstalować), nie wiem, czy zadziałają (trzeba spróbować): Załącznik 41554. Na pewno działają z ELM327 "do Fiata".
Tysiące razy powtarzane = tylko wersja kablowa USB.
1. Wersja kablowa prosi o przejściówkę "żółtą", czyli to fizycznie inna linia, nic nie poradzisz (chyba, że byś przerobił, dodał przełącznik, albo dokupił przejściówki, żółta i zielona, typowe pod Grande, inne kolory są do innych modeli).
2. Ogólnie wersja klasyczna, kablowa USB może więcej i jest pewniejsza w poważniejszych zastosowaniach, stabilniejsza, taka jest powszechna opinia. Jak coś kasujesz, modyfikujesz (nie wspominając o tuningu, wsadach pamięci ECU), to tylko przez kabel.
Uwaga na wersję BT "mini", ta w ogóle nie działa w Grande. Jak ELM327 BT, to tylko "duży" (wygląda dokładnie jak kablowy, ale bez przewodu).
3. Po trzecie, niektóre opcje FES/MES są niedostępne w danym modelu, silniku, roczniku, wersji ECU (ale to już sam FES/MES powinien po prostu danej funkcji ci nie pokazywać). Jak wybierzesz zły model/silnik i tak dalej, to normalne, że niektórych funkcji nie wykonasz (albo może w ogóle nie chcieć łączyć z danym modułem/usługą).
Na koniec zostaje awaria samego modułu, czy uszkodzenia instalacji (CAN).