To jest widok strony w wersji do druku
To jest widok strony w wersji do druku
Przejdź do pełnego widoku tematu
Problem z TPS -
Problem z TPS
Witam!
Nadal mam problemy opisane w tym temacie http://fiatklubpolska.pl/bravo-brava...eratury-12666/
Nieregularna praca silnika na wolnych obrotach, szarpanie podczas zwalniania(puszczania pedału gazu) i dodawania gazu. Słychać ciche, głuche strzały w układ wydechowy, nie mogę utrzymać obrotów na stałym poziomie bo zaczynają skakać mniej więcej o 500rpm. Wymieniłem świece, kable,cewkę, filtr powietrza, wyczyściłem przepustnicę i resztę dolotu, po podłączeniu pod kompa błędów 0.
Dzisiaj próbowałem zlokalizować dźwięk, który często słyszę pod maską, a mianowicie jest to coś jakby włożyć metalowe kulki od łożyska do metalowej puszki i potrząsać. Dźwięk pojawia się co jakiś czas i dzisiaj doszedłem, że wydobywa się z silnika krokowego lub TPS, bo są w tym samym miejscu. Możecie mi podpowiedzieć jak sprawdzić ten czujnik miernikiem?
Czy uszkodzenie któregoś z tych dwóch elementów może powodować takie objawy?
Dodam jeszcze, że po odłączeniu wtyczki przy krokowcu i TPS-ie silnik na sekundę zwolnił po czym zaczął pracować identycznie jak przed jej odłączeniem(z małym wyjątkiem bo nie mogłem go w ogóle wkręcić na obroty powyżej 2000rpm)
Czy możecie mi jeszcze powiedzieć gdzie mam przekaźnik pompy paliwa? W związku z tym, że komp nie wywalił żadnych błędów muszę szukać sam co moją bravkę boli. Kilka minut temu szukałem dalej i moją uwagę zwrócił dźwięk dochodzący ze zbiorniku paliwa. Położyłem się pod bakiem i słyszałem dosyć wyraźne syczenie(tak jakby pompka zasysała powietrze ale bak mam full więc skąd tam powietrze?) i w momencie gdy to syczenie znikało słychać było cichy strzał w tłumiku.Dzieje się to bardzo szybko ale jest możliwe do wyłapania. Teraz mam do Was następne pytanie.Czy za tą nieregularną pracę motoru może odpowiadać jednak pompka, a nie TPS? Swoją drogą jutro zmostkuje przekaźnik pompki paliwa i zobaczę czy nie ma przerwy w dostawie paliwa ale najpierw muszę wiedzieć gdzie on jest :) Czy ja mam coś takiego jak filtr paliwa czy tylko tą siateczkę na pompie paliwowej?
Ok, znalazłem przekaźnik i odłączyłem przewód od listwy wtryskowej, włożyłem do butelki z podziałką i włączyłem pompę na krótko. Przez pierwsze 2-3 sekundy paliwo z wężyka idzie tak dobrze, że aż chlapie z butelki ale po tych 2-3 sekundach strumień słabnie. Według troubleshootera pompa powinna dać mi około 0,45 litra paliwa w ciągu 15 sekund, a moja dała mi niecałe 0,3 litra. Podpowiedzcie mi czy mam filtr paliwa czy jest on w pompie bo już się gubię, niektórzy mówią że jest tam filtr, a niektórzy że jest tylko siatka na pompie.
Pozdrawiam!
-
Czujnik położenia przepustnicy to potencjometr - nie wiem tylko czy w przypadku Twojego silnika nie jest wielościeżkowy, ale jeżeli tak to tylko sprawdzasz obie ścieżki. Oczywiście miernik na omomierz i jedziesz. Odczyty z czujnika masz też w kompie - jeżeli tam pokazuje wszystko płynnie raczej szukałbym błędu gdzieś indziej. Przekaźnik pompy paliwa to też 100% nie wiem jak u Ciebie ale np. u mnie jest pod schowkiem. Włącz zapłon i nasłuchuj gdzie tyka i po chwili wyłącza. Pompka przy normalnej pracy syczy bo robi obieg paliwa (idzie do listwy wtryskowej i wraca do baku). Mostkowanie przekaźnika nic Ci nie da, jeżeli pompa paliwa by nie dawała rady to silnik dławiłby się na wyższych obrotach tam gdzie paliwa potrzebuje więcej. Gdyby przekaźnik w ogóle nie działał auto gasło by Ci po 2-3 sekundach.. Filtr paliwa jest w pompie, ale nie wiem czy jest on wymienialny. W założeniu inżynierów fiata wymienia się całość z pompą ale można spróbować go jakoś wyczyścić.
Aha przekaźnik pompy paliwa też można sprawdzić poprzez kompa (tzn go włączyć).
Falowanie obrotów to częsta bolączka tych fiatów, dokładnie sprawdź dolot, przepływkę, krokowiec (!!!) a nawet masę ECU bo też bywały przypadki.. Ale w tym ostatnim przypadku pewnie widać by było błędne odczyty po podłączeniu kompa.
-
Filterek wyczyszczony(siatka na pompie) a pompa nadal po zmostkowaniu przekaźnika przez pierwsze 2-3 sekundy daje dobre ciśnienie po czym słabnie i daje mi niecałe 0,3l na 15 sekund. Pompa działa normalnie, po przekręceniu zapłonu ją słychać i po odpaleniu silnika też więc działa na 100% ale wg troubleshootera nie daje tyle paliwa ile powinna(0,45l na 15s) Moim zdaniem po zmostkowaniu przekaźnika pompa powinna dawać cały czas z takim samym ciśnieniem bo przecież silniczek pompy kręci cały czas z takimi samymi obrotami. Aha, a te niby strzały w tłumik o których pisałem wcześniej są nieaktualne. Okazało się, że ten cichy głuchy stukot dochodzi ze zbiornika paliwa ale co tam może stukać?
-
Nadal to podtrzymuje, że nie sądzę aby winna była pompa paliwa. 0,3L na s? Gdybyś miał takie spalanie to ja dziękuję ;) Rozumiem, że tu chodzi o ciśnienie jakie może wytworzyć ale bez przesady.. Stukać to może nie wiem ale w baku może czasem coś zabulgotać od przepływającego paliwa..
-
1 załącznik(i)
0,3l na 15 sekund i to chyba nie wpływa na spalanie bo nadmiar paliwa jest zwracany do baku(chociaż dokładnie nie wiem i dlatego pytam). U mnie pompka chodzi głośno i słychać cały czas jakieś nieregularne syczenie i stukanie w baku. No i ciekawe jest to, że po 3 sekundach od załączenia pompy ciśnienie w przewodzie doprowadzającym paliwo do listwy wtryskowej znacznie spada.Załącznik 976
Tutaj mam cytat skopiowany z innego forum:
"Najłatwiej to zmierzyć pozwalając pompie swobodnie tłoczyć paliwo do butelki lub kanistra, po uprzednim odpięciu węża paliwa z układy wtryskowego.
Pompa dedykowana do SPI powinna w minutę wylać co najmniej 1 litr paliwa, a pompa dedykowana do MPI dwukrotnie więcej, czyli co najmniej 2 litry na minutę.
Jeśli podane wartości są przy pomiarze rażąco niskie, to niestety pompa paliwa umiera i należy ją wymienić"
U mnie wychodzi 1.2L na minutę więc jest to rażąca różnica. Czy jest jakiś sposób żeby tą pompkę wyczyścić w środku?
-
Tak paliwo krąży w obiegu i jego nadmiar kierowany jest z powrotem do baku. Czeka czekaj - a po 3 sekundach to się zwyczajnie nie wyłącza pompa paliwa? Mówisz, że mostkowałeś, ale może jakoś z nie tym pinem i wtedy po tych 3 sekundach ECU wyłącza pompę a Tobie ona po prostu obroty zmniejsza? Nie wiem jak byś musiał mieć to podłączone ale to w sumie możliwe chyba.. Do kostki przekaźnika dochodzą 2 cienkie kable i 2 grube - mostkujesz te grube?
-
U mnie po zmostkowaniu pompa chodzi cały czas ale ciśnienie zmniejsza się po 3 sekundach. Mostkuje te dwa grube(brązowo-biały i czerwony).
19:11 właśnie skończyłem czyścić pompkę paliwa. Przez około godzinę przelewałem przez nią paliwo. Na początku wylatywały z niej kawałki jakby rdzy ale nie wiem skąd ta rdza bo przecież zbiornik jest plastikowy.Może ta pompka posypała się w środku? Zaglądałem do środka baku i jest tam czysto. Po czyszczeniu wydajność pompy nadal taka sama :(
Dodam jeszcze, że szarpie podczas jazdy w momencie puszczania lub dodawania gazu(na każdym biegu) powolne toczenie się na jedynce bez sprzęgła graniczy z cudem. W sytuacji gdy toczę się powoli na 2(1200-1500rpm) i wcisnę gaz silnik zaczyna podszarpywać(często ale nie zawsze) i załapuje przy około 2000rpm, a kopa dostaje od około 3000rpm. Czy możecie mi powiedzieć czy w tej mojej bravce jest zawór egr? Jeśli jest to gdzie?
23:30 Przed chwilą rozmawiałem ze znajomym mechanikiem i powiedział mi, że jego zdaniem uwalony mam czujnik temperatury silnika.
Sam nie wiem czy mu w to wierzyć czy nie :( Skoro mam uwalony czujnik, a z tego co mi wiadomo mam tylko jeden w tym silniku(ten sam na wskaźnik i na kompa) to dlaczego pokazuje dobrą temperaturę na wskaźniku?
-
1 załącznik(i)
TPS można sprawdzić jak byrrt mówi. Podłączyć pod komputer i sprawdzić jego o odczyty. Jeżeli będą stałe - jest ok. Jeżeli nie równe to znaczy, że są przerwy w obwodzie (zapewne wytarte ścieżki).
Co do pompy - to, że coś leciało z niej to niedobrze. Naturalne jest, że w baku zbiera się woda, a auto długo przypadkiem nie stało nie używane?
Bynajmniej mówisz tutaj o ciśnieniu, że po paru sekundach spada wydajność pompy. Możesz objaśnić jak dokładnie to robisz?
Odpinasz przewód, wkładasz do butelki, mostkujesz zasilanie do pompy i tam zauważasz, że po chwili spada ciśnienie?
Co do czujnika, masz tutaj ich lokalizację - ideowy schemat układu czujników.
-
No auto stało nie używane przez jakieś 3-4 miesiące. Robię dokładnie tak jak mówisz, przewód do butelki, mostek na przekaźniku. A którędy paliwo wraca do zbiornika?
U mnie do listwy wtryskiwaczy dochodzi jeden wężyk(z prawej strony), a z drugiej strony listwa zakończona jest taką czarną nakrętką ale powrotnego wężyka nie widzę. TPS był podmieniany na dobry i nadal to samo. Czasami po zatrzymaniu się obroty same wchodzą na 1800rpm po czym powoli spadają do około 800rpm. Podczas jazdy kiedy wciskam sprzęgło żeby zmienić bieg obroty lekko podskakują w górę o około 100rpm.
-
Witam ponownie! Wczoraj wymieniłem olej i dokupiłem nowy oryginalny termostat bo ten najtańszy się niestety nie spisał. Po wymianie oleju i termostatu szarpanie podczas dodawania i ujmowania gazu w czasie jazdy występuje bardzo rzadko, a i silnik tak jakby równiej pracował na biegu jałowym. Może teraz warto zrobić reset i niech nauczy się wszystkiego od początku. Mam nadzieję, że to pomoże, a jak nie to dokupię jeszcze nowy czujnik temperatury bo to już ostatnia opcja, która pozostała. Wszystkie inne części elektroniczne są sprawne, mechanicznie też jest ok. Sprawdzałem luzy w zawieszeniu, przeguby, amortyzatory, sprzęgło(okazało się, że jest nowe) i wszystko jest ok.
Pozdrawiam!
-
Znalazłem usterkę więc temat można zamknąć, a nawet usunąć.
-
No to kolego opisz co zrobiłeś - może się komuś kiedyś przydać..
-
no wlasnie, co to za obyczaje zeby zamykac temat bez podania powodow usterki :D
sluchajcie jak to jest z TPS'em, mozna go wymienic samemu, czy konieczna jest wizyta na Examinerze? gdzies przeczytalem, ze TPS zamocowany jest na klej za pomoca dwoch wkretow. kazde zdjecie czujnika z przepustnicy wymaga pozniej jego precyzyjnego ustawienia, co bez kompa jest niby niemozliwe. jak to jest naprawde?
-
Nie prawda z tym klejem.. W BBMach chyba nie ma jako tako kalibracji czujnika położenia przepustnicy.
-
czyli odlaczam aku, wypinam wtyczke, sciagam stary, zakladam nowy, klema i jazda w miasto? :)
-
-
Byłem pewien, że problem tkwi w MAP sensorze ale teraz popytałem kilku osób i informacje od nich różnią się kolosalnie. Po odpięciu wtyczki od map sensora i włączeniu zapłonu napięcie, które do niego dochodzi wynosi 5V(wg. wszystkich tak właśnie powinno być) ale podczas pracy na biegu jałowym napięcie jakie podaje mi czujnik wynosi od 0.12V do około 0.18V przy maksymalnie otwartej przepustnicy. Według kilku osób napięcie na moim czujniku jest ok ale kilku mechaników stwierdziło, że podczas pracy na biegu jałowym napięcie powinno wynosić około 1V, a wraz z dodawaniem obrotów powinno iść płynnie w górę aż do około 4V przy maksymalnie otwartej przepustnicy. Moim zdaniem rację mają Ci mechanicy, którzy stwierdzili że poprawne napięcie to od 1V do 4V. Kupiłem dzisiaj map sensor na szrocie(za nowy zaśpiewali w sklepie 209euro + Vat ) ale pokazuje takie same wartosci jak ten stary no może troszkę wyżej bo do 0.25V Odpięcie wtyczki od tego czujnika pogarsza pracę silnika ale pewnie dlatego, że jest zintegrowany z czujnikiem temperatury powietrza w dolocie. Może ktoś z Was ma jakieś info na temat tego jak ten czujnik powinien się zachowywać?
-
Nie wiem czy w każdym układzie, ale ogólnie MAP pracuje w zakresie od 0 do ~5V (na wyjściu). Dużo zależy od typu czujnika i silnika, przeważnie obroty biegu jałowego to 1V do 2V a pełne obroty silnika ~4V (czasem mniej o 0.5 rzadko kiedy więcej niż 4,5V).
Czujniki przeważnie uszkadzają się od nadciśnienia (pomimo że w większości konstrukcji jest zawór jednokierunkowy - potrafi się zablokować, co skutkuje uszkodzeniem MAP). Dlatego ponad połowa czujników ze szrotu to ... szrot ;)
Ja bym jednak pojechał do mechanika, niech podłączy sprawny MAP i wszystko będzie jasne. Porządny warsztat ma takie rzeczy na składzie, nawet jeśli nie nowe to sprawne - właśnie do celów diagnostycznych (bo MAP to takie durne bydle, że dopóki nie podstawisz sprawnego to możesz dłubać w kablach i wężykach długo i bez efektu). A właśnie, w Twoim aucie była sprawdzana drożność przewodu? (do sensora)
:arrow: Nie pamiętam dokładnie jak wygląda układ w tym aucie z silnikiem 1,6 16V, na pewno nie tak jak w moim rzęchu ;) ale raczej podobnie.
http://autokacik.pl/showflat.php?Cat...92&an=0&page=0
-
U mnie MAP wbudowany jest bezpośrednio w kolektor dolotowy i nie mam przewodu. Sprawdziłem jeszcze raz obydwa czujniki tyle, że lepszym i dokładniejszym miernikiem. Jeden na biegu jałowym stoi na 0.02V, a drugi na 0.03V. Nic się nie zmienia podczas dodawania gazu. Zastanawia mnie jeszcze jedno. W instrukcji sprawdzania tego czujnika napisane jest: "Odepnij czujnik od wtyczki, włącz zapłon i sprawdź napięcie dochodzące do czujnika pomiędzy pinem 3 i masą" no i ok, wychodzi mi 5V tak jak w instrukcji ale jeśli nie odepnę wtyczki od czujnika tylko wbiję się szpilką w pin 3 to po włączeniu zapłonu napięcie pomiędzy pinem 3 i masą mam tylko 2.65V.Dodatkowo z ciekawości sprawdzałem rezystancję na pinie nr 3 i 4 czujnika i wynosi około 2.212 kiloohm ale maleje kiedy w ten czujnik dmucham lub zasysam z niego powietrze, a chyba powinno być inaczej(maleje gdy dmucham, a rośnie kiedy zasysam)
ata ja mam motor 1.2 16V :)
-
OK, masz spisane oznaczenie tego czujnika?
Albo rozpoznasz na zdjęciu:
Sklep Inter Cars - Części do samochodów | Sklep Home
(przy niektórych są podane zakresy napięć wyjściowych)
Nie wiem do czego który pin, nie chce mi się szukać danych katalogowych - jak podasz oznaczenie to chyba znajdę.
Jak będę widział co gdzie jest podłączone może prędzej wymyśle rozwiązanie. Bo albo coś jest uszkodzone w obu czujnikach które sprawdzasz, albo ten model MAP pracuje trochę inaczej niż "typowy".