To jest widok strony w wersji do druku
-
Czujnik temperatury
Witam mam pytanie odnosnie czujnikow temperatury (brava 1,4 12v)-- ile ich jest i ktory za co odpowiedzialny ten w chlodnicy to za wentylator, w termostacie to za co ?? i ponoc w bloku pod rozrusznikiem jest jeszcze
jeden i za co odpowiada ,,, dodam ze mi wariuje wskazka temperatury na blacie, a i silnik po rozgrzaniu tez sie zacina---i mimo tego ze wiem ze termostat jest uszkodzony to co myslicie o skrajnych wskazaniach wskazki temp na blacie po 5 minutowej przerwie pracy silnika ?? i jak to sie ma do zacinania silnika ze traci moc i gasnie
-
Jakie zacinanie silnika o czym Ty bredzisz.. Czujniki są albo 1, 2 albo 3, zależnie od wersji. Podstawowym czujnikiem (lub dwoma) są te w termostacie - albo jest jeden zintegrowany albo są dwa osobne. Na chłodnicy w wersji z klimą powinien być 3ci czujnik. Poczytaj w manualu (download) bo u Ciebie nie pamiętam jak to jest..
-
Korzystając z okazji,czy może ktoś mi napisać jak to jest w punto 2,po przejechaniu około 20 km.w temperaturze powietrza około 25 stopni,zatrzymałem się bez wyłączenia silnika zauważyłem że wiatrak się nie kręci.Wiatrak jest sprawny,bezpiecznik dobry,ale nie wiem jak z czujnikiem ciepła bo nawet nie wiem gdzie jest.W aucie na wyświetlaczu nic nie wskazuje na jakiś błąd,wskaźnik utrzymuje się ciągle w połowie skali czyli 90 stopni,nawet po przejechaniu 100km.Czy taka reakcja wentylatora jest normalna,jeżeli nie to może ktoś mi podpowie gdzie mam szukać czujnika lub termostatu.
-
Jeśli temperatura utrzymuje sie na 90 st. to wiatrak nie musi sie właczać, aczkolwiek po kilku minutach pracy na postoju w takich warunkach temp. powinna podskoczyć i wiatrak się włączyć:-)
-
A jeśli temperatura utrzymuje się na 90 st.ze wskazania zegara,to może termostat szwankuje,tylko myślę że jeżeli przegrzewał by się to wskaźniki alarmowały by po tym fakcie.
-
Pablo, termostat to takie ustrojstwo, które odpowiada za utrzymanie właściwej temperatury silnika. Znajdziesz go przy silniku, w miejscu do którego wchodzą węże układu chłodzenia. Jeśli chcesz sprawdzić, czy jest on sprawny, wystarczy sprawdzić (ręką) temperaturę tych węży (krótko po odpaleniu silnika i drugi raz po osiągnięciu właściwej temperatury pracy - czyli w granicach 88-96 st). Zepsuty termostat nie otworzy się po osiągnięciu właściwej temperatury i wąż prowadzący do chłodnicy pozostanie zimny, natomiast ten prowadzący do nagrzewnicy będzie gorący. Może też być (termostat) zablokowany w pozycji "otwarty", wtedy oba węże będą się nagrzewać równomiernie. Jest to mniejsze zło, jednak nagrzanie płynu w całym układzie chłodzenia wymaga czasu i silnik przez dłuższy okres pracuje zimny, przez co spala więcej paliwa. Odnośnie czujników temperatury, to niestety nie znam ich umiejscowienia w Punto. Z pewnością jednak powinien być w samym termostacie, drugi zaś przy chłodnicy. Ten drugi przekazuje impus do włącznika wentylatora chłodnicy.
-
W PII Jest jeden czujnik temperatury, tam jest już CAN więc nie musi być 10 czujników. Sygnał z czujnika idzie do body i ECU. ECU decyduje kiedy wentylator ma się załączyć. Jeżeli na zegarach pokazuje półowę skali to jest w porządku ;-)
-
Dzięki Wam za wyjaśnienie,trochę mnie to uspokoiło.Jeszcze jedno pytanie bo jestem jeszcze zielony,co oznaczają te skróty,CAN I ECU
-
CAN - cyfrowa sieć transmisji danych między urządzeniami w samochodzie
ECU - komputer silnika
BODY COMPUTER - komputer samochodu steruje różnymi urządzeniami, zintegrowany ze skrzynką bezpieczników pod deską
-
Super już teraz wszystko ogarniam.Jak rozumiem odczytując wskazania na skali temperatury wszystko jest ok,bo jeżeli było by inaczej jakaś kontrolka ostrzegła by mnie o błędzie?
-
Tak, każde zakłócenie wykazałoby się odpowiednim failurem na desce ;-)
-
Jeszcze raz dzięki za okazaną cierpliwość.
-
Cytat:
Napisał
Pablo1965 Jak rozumiem odczytując wskazania na skali temperatury wszystko jest ok,bo jeżeli było by inaczej jakaś kontrolka ostrzegła by mnie o błędzie?
Tak i nie.. Błędy na desce pojawiają się wtedy gdy odczyty z czujnika wychodzą poza realne wartości. Jak zacznie przekłamywać to błędu może nie być..
-
No tak,zacząłem mieć wątpliwości ponieważ znajomy powiedział że jeżeli przejadę kilkanaście kilometrów w temperaturze letniej i bez gaszenia silnika zajrzę pod klapę to wiatrak powinien się kręcić ponieważ nie ma chłodzenia z zewnątrz i musi dostudzać wiatrakiem,spraktykowałem no i niestety wentylator stał ale oprócz tego nic niepokojącego się nie działo,temperatura na wskaźniku nie wychyliła się nawet na milimetr poza połowę,były dni że robiłem kilkadziesiąt kilometrów i też nic nie zauważyłem chociaż wtedy wiatraka w\w sposób nie kontrolowałem.
-
Cytat:
Napisał
Pablo1965 No tak,zacząłem mieć wątpliwości ponieważ znajomy powiedział że jeżeli przejadę kilkanaście kilometrów w temperaturze letniej i bez gaszenia silnika zajrzę pod klapę to wiatrak powinien się kręcić ponieważ nie ma chłodzenia z zewnątrz i musi dostudzać wiatrakiem
Jakieś farmazony :P
W temperaturze powiedzmy takiej jak mamy teraz czyli te 20'C jadąc normalnie autem wentylator raczej nie powinien się załączać bo wystarczy chłodzenie pędu wiatru.. Stań w miejscu, poczekaj parę minut a powinien się włączyć.. Jak wskazówka jest w połowie to jest ok ;)