To jest widok strony w wersji do druku
-
czujniki temperatury
Sienę mam już ponad dwa lata... od początku wskaźnik temperatury silnika zachowywał się dziwnie, ale chcę z tym w końcu zrobić. Wskaźnik temperatury zatrzymuje się w 1/4 skali, wentylator chłodnicy uruchamia się zaraz za kreską a przecież powinno to wyglądać inaczej tj. normalna temperatura w 1/2 skali a uruchamianie wentylatora zaraz nad nią... dwa lata temu miałem zepsuty wentylator (gdy sprawdzałem czy to czujnik wentylatora czy sam wentylator), płyn chłodniczy zaczął się gotować dopiero jak wskazówka osiągnęła czerwone pole.
Więc w końcu który to czujnik ? wentylatora jak domniemywam nie, więc czy jest to ten wskaźnika czy ten który podaje temperaturę do komputera ? a może termostat ? teoretycznie sprawa banalna, ale już sam nie wiem... aha, jeśli już ktoś wie który to konkretnie czujnik to może poratuje nr OE albo zamiennika ?
-
Najlepiej by było podpiąć do kompa - wtedy byłoby wiadomo, jak czyta ECU z 2giego czujnika.. Ale na moje to raczej czujnik od wskaźników.. Są pewnie dwa na termostacie..
Wysyłane z mojego GT-S5830 za pomocą Tapatalk 2
-
Pytanie do wróżki raczej, niestety.
Sam wskaźnik temperatury w Siena/Palio działa jak chce (w każdym aucie inaczej), ale to co pokazuje nie ma znaczenia dla pracy układu.
W moim Palio nie pamiętam kiedy ostatnio pokazywał coś w dużym przybliżeniu podobne do temperatury silnika, nie walczę z tym bo mi się nie chce (mam nowy licznik, dopiero jak go wymienię to sprawdzę czy nie trzeba wymienić jeszcze czujnika). Reszta działa poprawnie, to znaczy termostat i włącznik wentylatora chłodnicy.
To są dwa (a nawet trzy) różne układy. Jeden czujnik steruje tylko wskaźnikiem na desce. Drugi jest podłączony do komputera (ECU). A trzeci to włącznik wentylatora chłodnicy - może być bimetaliczny (zwiera i włącza wentylator przy określonej temperaturze) albo sterowany przez ECU. No i jest termostat (mechaniczny), który działa niezależnie od całej tej elektryki.
Diagnozę zaczynamy od sprawdzenia działania termostatu, a kończymy na wskaźniku temperatury (bo jego działanie albo niedziałanie ma znaczenie głównie psychologiczne).
Napisz który dokładnie silnik.
-
Cytat:
Napisał
ata
Jeden czujnik steruje tylko wskaźnikiem na desce. Drugi jest podłączony do komputera (ECU). A trzeci to włącznik wentylatora chłodnicy - może być bimetaliczny (zwiera i włącza wentylator przy określonej temperaturze) albo sterowany przez ECU. No i jest termostat (mechaniczny), który działa niezależnie od całej tej elektryki.
Diagnozę zaczynamy od sprawdzenia działania termostatu, a kończymy na wskaźniku temperatury (bo jego działanie albo niedziałanie ma znaczenie głównie psychologiczne).
Napisz który dokładnie silnik.
takie rzeczy to akurat wiem :P po prostu pytam z nadzieją, że ktoś już miał dokładnie to samo i coś z tym zrobił... ogólnie to nie zaprzątałem sobie tym głowy dwa lata, ale teraz jak pytam ludzi ile im palą samochody to wychodzi na to, że moja siena pali jak smok (stosunek mocy do spalania) a do tego przypomniała mi się ta sytuacja z zagotowaniem wody dopiero na czerwonym polu (co by wskazywało z na prawidłowo działający czujnik od wskaźnika). Termostat też nie bo samochód szybko łapie temperaturę i się nie gotuje, czujnik od wentylatora też nie bo przecież działa prawidłowo... tak jak wcześniej napisałem czekam na kogoś komu stało się dokładnie to samo i wie z doświadczenia co dokładnie trzeba zrobić - inaczej chyba faktycznie tylko podpięcie pod kompa pokaże co jest nie tak.
-
Oj tam oj tam ... sie czepiasz!
Zrobił, nie raz i nie dwa - tylko w swoim nie, bo ma lenia :tongue
(dobra, zeznam prawdę, za naprawę mojego auta nikt mi nie zapłaci ... czyli "brak motywacji")
Wskazania tego czegoś na desce rozdzielczej można sprawdzić. Potrzebny jest garnek z wodą, mała grzałka (im słabsza tym lepiej), przewody i coś do trzymania czujnika (lepiej żeby nie wpadł do wody cały, nie zepsuje się od tego ale po co). Oraz termometr, najlepiej elektroniczny (zakres przynajmniej do 120°C).
Wymontowany czujnik podłączamy jak trzeba i wkładamy do garnka. Grzałka grzeje, termometr mierzy temperaturę wody w garnku, a my obserwujemy wskazania tego czegoś co udaje wskaźnik temperatury. Nie robimy kresek (pisakim na szybce) co dziesięć stopni, bo i tak za dwa dni wskazania się zmienią. Środkowa kreska na blacie to ma być w przybliżeniu 60°, gdzieś w połowie pomiędzy środkową a czerwonym polem ma być 90°, na czerwonym woda bulgoce. Teoretycznie, bo w praktyce będziesz miał wskazówkę pośrodku przy 80-90°C (taki wskaźnik).
Teoretycznie można mierzyć oporności, ale w praktyce nic w ten sposób nie stwierdzimy (chyba że czujnik ma przerwę/zwarcie, czyli jest zabity na śmierć).
Czujnik podłączony do ECU sprawdzić można podłączając się do ECU odpowiednim interfejsem (komputerem), a jeśli wskazania wydają się nam mało wiarygodne ... garnek, grzałka - jak poprzednio.
Nie wiem jaki masz silnik/ECU, nie zgadnę które rozwiązanie sterowania wentylatorem chłodnicy jest w nim użyte. Sterowane przez ECU trzeba sprawdzić tak jak czujnik temperatury silnika, bimetaliczne metodą grzałkową (temperatura otwarcia/zamknięcia jest gdzieś w dokumentacji, najczęściej w zakresie 80-90°C)
Układ chłodzenia Włącznik wentylatora chłodnicy FIAT PALIO 178BX 1.2 (73KM) części samochodowe
O termostacie niedawno pisałem na forum, chcesz to szukaj.
Nie jest tak że podłączysz pod kompa i od razu wszystko będziesz wiedział, z tych gadżetów tylko jeden (albo dwa) są monitorowane przez ECU - reszta to czysta hydraulika i elektryka, bez połączenia z komputerem pokładowym. Pewne informacje będą, na przykład temperatura którą "widzi" ECU. Ale reszta dla komputera "nie istnieje".
-
Mam dokładnie to samo, ledwie przekracza 1/4 wskaźnika i stoi. Ostatnio wyczaiłem, że jak "postukam pięścią" w zegary to wskazówka się przesuwa na "właściwe" wskazania - zależnie od temperatury - ale głównie w okolicy 1/2 wskaźnika. Myślę nad zmianą zegarów, może pomoże.
-
Najpierw sprawdź czy nie masz zimnych łutów - być może da się po prostu to naprawić.
-
"zimnych łutów"? możesz byrrt rozwinąć?
-
W bbm'ach był taki problem, że robiły się tzw. zimne luty > Zimny lut
I często wystarczyło ponownie przylutować pewne miejsca..
-
rozumiem, że chodzi o luty na zegarach... jak będzie chwila to może zerkę i przelutuję. Dzięki za podpowiedź.
-
Tak chodzi o elektronikę zegarów - tam jest duża płytka drukowana.
-
Przy wskaźniku od temperatury trzeba przelutowć,albo wyczyścić i odtluscic
Wysyłane z mojego GT-I9100 za pomocą Tapatalk 2
-
Wymieniłem zegary na fabrycznie nowe i w końcu jest jak należy... kiedy silnik jest zagrzany wskazówka jest dokładnie w połowie skali - wentylator uruchamia się 0,5mm nad tą kreską :rolleyes:
-
Czy ten czujnik może mieć jakiś wpływ na spalanie, czy to tylko kwestia estetyczna?
Pomocnikował w pisaniu taptak
-
0,5mm hmm - to dobre masz oko u mnie to max 0,5cm :)
co do czujnika to moze miec wpływ, ale sam zegar raczej nie ;)