Witamy na Fiat Klub Polska
Posty od 1 do 3 z 3
  1. #1
    Nowy klubowicz
    Dołączył
    18 marzec 2019
    Skąd
    BIA
    Postów
    7
    Auto
    Tipo SW 1.4 T-Jet
    Rocznik
    2018

    Eksperyment Panda 2009 silnik 1.1 kolizyjny czy nie?

    Witam,
    Ponieważ interesował mnie niedawno temat zacząłem szukać informacji w necie i zdania uczonych są podzielone. Niektórzy twierdzą, że wszystkie silniki 1.1 są bezkolizyjne, inni z mocą głoszą, że bezkolizyjne były do 2004 z kwadratowym korkiem, a te późniejsze z okrągłym są na pewno kolizyjne. Mam od niedawna akurat ten z okrągłym korkiem, czyli potencjalnie kolizyjny. A pasek okazał się już spękany nieco...
    Ponieważ miałem rozgrzebany rozrząd i zdjętą pokrywę postanowiłem poeksperymentować. Ustawiałem kolejno zawory maksymalnie w dół i kręciłem wałem - nic nie stuknęło. Poszedłem dalej - zacząłem dodawać podkładkę 1mm - to samo. Dalej eksperymentowałem na 1 zaworze wydechowym i przy 1,55mm dalej było bez kontaktu, dopiero 1,65 stuknęło. Luzy zaworowe były w normie, więc ta dodatkowa podkładka to jest tyle ile jest przestrzeni między tłokiem a wysuniętym zaworem na zimnym silniku, w statycznych warunkach.
    I teraz pytanie: czy wydłużenia termiczne i luzy są w stanie skasować te 1,5mm zapasu? Czy w rozgrzanym silniku latający tłok spotka się jednak po zerwaniu paska z zaworem, mimo, że na zimno jest spory, wydaje się, zapas? Ktoś to jest w stanie rzeczowo, na liczbach, wyjaśnić? A może ktoś zechciałby zrobić podobny eksperyment dla porównania na ciepłym silniku?
    Zapraszam, może się czegoś dowiemy.



  2. Chcesz dołączyć do nas? Zarejestruj się!
  3. #2
    Doświadczony klubowicz
    Dołączył
    02 sierpień 2018
    Skąd
    X
    Postów
    527
    Auto
    GP 1,4 8V LPG
    Rocznik
    2009

    Lightbulb Sam se dokończ eksperyment.

    To jest "dyskusja akademicka" w złym znaczeniu tego terminu. W praktyce o silnik trzeba dbać i nie dopuszczać do zrywania pasków. Mało mnie obchodzi, czy dany silnik jest kolizyjny, czy nie. Jak strzela pasek, to ktoś grubo przegiął pałę (skrajnie zaniedbał auto, albo to jakaś wada - paska lub silnika, czy jego osprzętu) i to jest problem (a nie bez/kolizyjność sama w sobie).

    Obstawiam, że współcześnie po drogach jeździ może max. 5-10% samochodów z silnikami bezkolizyjnymi. Więc to już jest czysta ciekawostka techniczno-historyczna.

    Jak już zaczynasz takie eksperymenty, to je sam dokończ (pomiary na zimno i na ciepło - na ile to możliwe, chociażby wysokość głowicy można by zmierzyć), dużo nie trzeba.
    Zawór na pewno się wydłuża. Głowica też rośnie (jak bardzo nie wiadomo, zwłaszcza wewnątrz, czyli położenie wałka i zaworów może się zmieniać - niwelować, albo pogarszać skutki wydłużania się samego zaworu, szczególnie wydechowego).
    Luz zaworowy i po części skok zaworu też zależy od temperatur (liczba mnoga - temperatura zaworu/gniazda, głowicy, oleju, chłodziwa zmieniają się, niekoniecznie równomiernie).
    Przykładowe rozmyślania z drugiego forum: http://fiatpunto.com.pl/post841652.html#p841652

    PS
    Wyjaśnij gdzie i jakie "podkładki" dawałeś, że jednocześnie luz zaworowy był zachowany?
    Ostatnio edytowane przez GrandePunto8V ; 28-10-2023 o 21:06 Powód: FiatPunto Com PL rządzi !

  4. #3
    Nowy klubowicz
    Dołączył
    18 marzec 2019
    Skąd
    BIA
    Postów
    7
    Auto
    Tipo SW 1.4 T-Jet
    Rocznik
    2018
    Zamierzałem ten wątek jako techniczny, a nie filozoficzny. Nie chodzi o przekonania tylko konkrety - może komuś się przyda.

    Gdyby, na podstawie eksperymentu z drugiego forum, założyć, że zawór w silniku 1.1 też wydłuża się ~1mm, a luz zaworowy na poziomie ~0,4 kasuje to wydłużenie, to by wynikało, że głowica "rośnie" ~0,6mm. To oczywiście zgrubne wartości, dla uchwycenia skali. Jeśli zawór schodzi po rozgrzaniu ~0,4mm niżej, to z zapasu do tłoka zostałoby nadal ponad 1mm. Układ korbowy z tłokiem się wydłuża, ale blok też "rośnie" i w jakimś zakresie kompensuje to wydłużenie. Nadal jest szansa, że się nie spotkają.

    Może ktoś ze starszym silnikiem (tym 100% bezkolizyjnym) mógłby sprawdzić jaki ma zapas między zaworem a tłokiem na zimno? Można wtedy po prostu porównać czy jest różnica między nowszym i starszym wykonaniem.

    Jako dodatkową podkładkę użyłem szczelinomierza - nasmarowany olejem sprawdza się dobrze, chociaż listki zostają po tym odkształcone. Ale nie jakoś dramatycznie. Dwa grubsze złożone razem da się bez problemu wsunąć pod wałek. Wsuwałem tyle, żeby nie wychodziły z drugiej strony na krawędź szklanki.


 

Podobne tematy

  1. Silnik kolizyjny czy nie ?
    Napisany przez kazik51005 na forum Grande Punto
    Odpowiedzi: 29
    Ostatni post: 30-09-2021, 19:06
  2. Fiat Panda 1.1 r. 2009
    Napisany przez DOMINIK74 na forum Obsługa portalu i forum
    Odpowiedzi: 0
    Ostatni post: 29-05-2020, 14:58
  3. Grande Punto silnik 1.4 95 kM czy jest kolizyjny?
    Napisany przez pieknykrzysio na forum Grande Punto
    Odpowiedzi: 8
    Ostatni post: 25-01-2015, 20:06
  4. Kupię części Panda 2009
    Napisany przez luksio2006 na forum Śląskie
    Odpowiedzi: 0
    Ostatni post: 23-10-2014, 13:36
  5. Silnik 1,2 V8 54KW. Punto czy silnik jest kolizyjny?
    Napisany przez tadeusz26 na forum Punto
    Odpowiedzi: 11
    Ostatni post: 06-01-2013, 21:31

Odwiedzający znaleźli nas szukając w sieci

https:fiatklubpolska.plpanda-442eksperyment-panda-2009-silnik-1-1-kolizyjny-czy-nie-53126

Tagi dla tego tematu

Ta strona używa ciasteczek tzw. "cookies"
Dbając o Twoją prywatność, prosimy Cię o wyrażenie dobrowolnej zgody na przetwarzanie przez nas oraz naszych partnerów biznesowych Twoich danych osobowych. Jeśli nie chcesz wyrazić zgody na przetwarzanie lub chcesz ograniczyć jej zakres kliknij w "Pokaż szczegóły". Zakres wyrażonej zgody może wpływać na dostępność świadczonych przez nas usług. Dane przetwarzamy m.in. w celu wyboru podstawowych reklam, tworzenia profilu i wyboru spersonalizowanych treści oraz reklam, pomiaru ich wydajności, na podstawie zgody w celach marketingowych, w tym profilowania, w celach analitycznych oraz na podstawie naszego uzasadnionego interesu jako Administratora. Przysługuje Ci m.in. prawo do dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo wycofania zgody na przetwarzanie.

Za Twoją zgodą my i nasi partnerzy wykorzystujemy pliki cookie lub podobne technologie do przechowywania, dostępu i przetwarzania danych osobowych, takich jak Twoje wizyty na tej stronie, adresy IP i identyfikatory plików cookie. Niektórzy partnerzy nie proszą Cię o zgodę na przetwarzanie Twoich danych i opierają się na swoim uzasadnionym interesie biznesowym. W każdej chwili możesz wycofać swoją zgodę lub sprzeciwić się przetwarzaniu danych w oparciu o uzasadniony interes, klikając na "Dowiedz się więcej" lub w naszej Polityce Prywatności na tej stronie Zobacz politykę prywatności oraz w jaki sposób wykorzystujemy pliki Cookie.

Wraz z naszymi partnerami przetwarzamy Twoje następujące dane: Dokładne dane geolokalizacyjne i identyfikacja poprzez skanowanie urządzeń, przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, spersonalizowane reklamy i treści, pomiar reklam i treści, opinie odbiorców, rozwój produktu. O wykorzystanie tych danych zostaniesz dodatkowo poproszony przez firmę Google Inc. w momencie kiedy pierwsza reklama miałaby zostać wyświetlona. Więcej informacji na temat sposobu gromadzenia i przetwarzania danych przez Google Analytics znajdziesz na stronie "Jak Google używa danych z witryn i aplikacji, które korzystają z naszych usług" dostępnej pod adresem: https://policies.google.com/technologies/partner-sites.
        
https://www.iparts.pl