Młodzi dorastają - najpierw myślą o zabawie i tzw. "lansie" na mieście, znajomych, imprezach i swobodzie. Po jakimś czasie przychodzi pora na poważne decyzje - rodzina, mieszkanie, odpowiedzialność itd. Jeśli ktoś początkowo podróżował samotnie lub z osobą towarzyszącą w Fiacie 500, to po założeniu rodziny taki maluch nie spełnia wszystkich wymagań. Wtedy z pomocą przychodzi model 500L, najlepiej z lekkim, terenowym zacięciem. Sprawdźmy jak prezentuje się Fiat 500L Trekking.
Fiat, a konkretniej model 500 wydoroślał. Oferowany początkowo młodzieżowy model 500 dorobił się poważnego i praktycznego rodzeństwa. Co prawda młodzi fani tego auta są nieco zniesmaczeni, ale ci, którzy już wydorośleli nie kryją radości – mogą przypomnieć sobie dawne czasy za kierownicą 500-tki w funkcjonalnym wydaniu. Teraz do oferty trafił kolejny przedstawiciel rodzinki – Fiat 500L Trekking.
Nowy model jest skierowany głównie do młodych osób lub niewielkich rodzin, które lubią
spędzać czas aktywnie, często wyjeżdżają za miasto, w plener, na działkę czy na grilla i muszą od czasu do czasu zjechać z ubitego szlaku na leśną ścieżkę lub wiejską dróżkę. Oczywiście Fiat 500L Trekking nie nadaje się do jazdy w ciężkim, surowym terenie – do tego typu zadań przeznaczone są inne modele – ale z pewnością zajedzie nieco dalej niż tradycyjny wariant. Poza tym za sprawą kilku dodatków do nadwozia, nie musimy się martwić (teoretycznie) o zarysowania itp. Wspomniane dodatki to nie tylko kwestie praktyczne, ale i wizualne – masywne zderzaki, liczne nakładki i osłony czy agresywne akcenty. Co ciekawe, producent nie poszedł na łatwiznę i podwyższył nieco zawieszenie, aby auto lepiej radziło sobie na nierównej nawierzchni.
W wyposażeniu znajdziemy między innymi ładne 17-calowe felgi aluminiowe, które co prawda nie sprawdzą się w terenie (opony o niskim profilu, ryzyko uszkodzenia felgi itp.), ale świetnie komponują się z dodatkami do nadwozia. Na szczęście producent na życzenie zakłada opony błotno-śniegowe – na trasie mogą hałasować, ale w terenie na pewno odpracują to z nawiązką.
Wnętrze prezentuje się ładnie, nowocześnie, choć może odrobinę zbyt „młodzieżowo”. Króluje materiałowa tapicerka z kilkoma wstawkami ze skóry ekologicznej w dwóch kombinacjach. Możemy wybrać tkaninę Magnesio Grey ze wstawkami z eko-skóry lub tradycyjną czarną tkaninę z białymi akcentami. Warto również wspomnieć o bagażniku, który ma pojemność 455 litrów przy komplecie pasażerów na pokładzie, a więc całkiem przyzwoicie. Jeśli chodzi o kolory nadwozia, producent przygotował kilka lakierów do wyboru: biały, ciemnoszary metalik, beżowy, czerwony, zielony metalik oraz reprezentatywny i reklamowany przez Fiata, jako zupełnie nowy i ekskluzywny dla tego modelu – żółty. Klienci mogą również zdecydować się na lakierowany na biało lub czarno dach. Trzeba przyznać, że Fiat 500L Trekking w niektórych kombinacjach kolorystycznych, z dużymi felgami i wszystkimi dodatkami prezentuje się bardzo przyjemnie.
Jeśli chodzi o aspekty techniczne, z pewnością warto zwrócić uwagę na system kontroli trakcji Traction+, który steruje napędem przedniej osi w zależności od panujących warunków na drodze, w terenie, podczas ruszania z miejsca etc. Zdaniem producenta, to nie tylko rozszerzony system ESP, który zapobiega poślizgom podczas ruszania na śliskiej nawierzchni. To zaawansowana technologia współpracująca z układem hamulcowym, która w swym działaniu naśladuje samoblokujący dyferencjał elektromechaniczny. System Traction + możemy aktywować na desce rozdzielczej przy prędkości do 30 km/h. No dobrze, ale co napędza Fiata 500L Trekking?
W ofercie znajdziemy dwie jednostki benzynowe oraz dwie wysokoprężne. Podstawowy model z 95-konnym silnikiem o pojemności 1,4-litra kosztuje 63 490 złotych. Nieco droższy jest wariant ze 105-konnym silnikiem 0,9-litra TwinAir – koszt 65 490 złotych. Za cenę 67 990 złotych dostaniemy podstawowy model z silnikiem Diesla – pod maską znajdziemy jednostkę 1,3 MultiJet II o mocy 85 KM, która przekazuje napęd na koła za pośrednictwem 5-biegowej skrzyni manualnej. Jeśli chcemy spróbować 5-biegowej skrzyni zautomatyzowanej musimy zapłacić 71 990 złotych. Na szczycie oferty znajduje się wariant z
silnikiem 1,6 MultiJet II o mocy 105 KM – za taki model zapłacimy 73 990 złotych. Fiat 500L Trekking nie jest samochodem sportowym, więc nie liczmy na imponujące osiągi, adrenalinę, szybkie starty spod świateł itp. W najmocniejszym wariancie z silnikiem Diesla przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 12 sekund, zaś prędkość maksymalna to 175 km/h. W dużą cierpliwość muszą uzbroić się kierowcy słabszego diesla ze skrzynią zautomatyzowaną – sprint do „setki” zajmuje 16,1 sekundy, zaś prędkość maksymalna dobija do 158 km/h. Do miejskich wojaży i okazjonalnych wypadów na weekend z rodziną w zupełności wystarczy.
Fiat w Polsce cieszy się sporym powodzeniem - wypracowane przed laty zaufanie do dziś procentuje. Zdaniem wielu obserwatorów i fanów motoryzacji dzisiejszy Fiat „to już nie to, co kiedyś”, ale mimo wszystko ciągle rozszerzana oferta, przyzwoity cennik oraz rozwój ciekawych technologii zwraca uwagę i stawia Fiata na przyzwoitej pozycji startowej. Obecnie w naszym kraju Grupa Fiata najlepiej radzi sobie w segmencie aut dostawczych (około 50 procent wpływów), ale całe 28 % to auta osobowe. Czy Fiat 500L Trekking zwiększy profity włoskiego producenta i osiągnie rynkowy sukces? AutoCentrum.pl222.jpg18.jpg9.jpg