Witamy na Fiat Klub Polska
Posty od 1 do 6 z 6
Like Tree1lubi to!
  • 1 przez krowka1978

Temat: 0,9 TwinAir świece zapłonowe  

  1. #1
    Nowy klubowicz
    Dołączył
    02 listopad 2023
    Skąd
    kujawsko-pomorskie
    Postów
    57
    Auto
    Punto Evo 0,9 TwinAir
    Rocznik
    2013

    0,9 TwinAir świece zapłonowe

    Czytałem po różnych źródłach że okres między wymianami świec zapłonowych w tym silniku to max 60 tys km. A że mój ma 118 i nie wiem kiedy wymieniane ostatnio bo nie znalazłem takiej info w książkach pojazdu, planuję ich wymianę.

    1) jeszcze nie zdejmowałem pokrywy osłonowej górnej silnika zatem nie wiem czy dostęp do nich jest z tych "normalnych" czy też mocno utrudnionych lub wymagających specjalnego klucza (jak silniki PSA VTI gdzie świece są 12-kątne wymagające dedykowanego klucza)

    2) czy jakiś konkretny model świec polecacie ? lub jakiś konkretny odradzacie ? W planach mam świeczki Bosch 0 242 145 510 jako rekomendowane do mojego auta/silnika/roku produkcji

    3) czy na coś jeszcze zwrócić uwagę przy ich wyborze/doborze lub samej wymianie ?

    Olej w silniku wg. książki był zmieniany przy 114tys km we wrześniu ub. roku. Jest faktycznie czysty, nie śmierdzi benzyną itp. Planuję dokulać się na nim do 120 tys km i wówczas zrobić pełen serwis olejowo-filtrowy silnika. Przy okazji olej w skrzyni biegów bo też już ponad 10 lat ma a jak znam życie jeszcze od fabryki tam siedzi.



  2. Chcesz dołączyć do nas? Zarejestruj się!
  3. #2
    Nowy klubowicz
    Dołączył
    02 listopad 2023
    Skąd
    kujawsko-pomorskie
    Postów
    57
    Auto
    Punto Evo 0,9 TwinAir
    Rocznik
    2013
    Dobra, odpowiem (sobie sam) znaczy zostawię dla potomnych. Świece są normalne na klucz M-16 fakt że bardzo głęboko siedzą także potrzebny długi i cienkościenny żeby je tam sięgnąć.
    Wykręcone świece (elektroda środkowa i masowa) wyglądały jeszcze OK ale były już przegrzane. Charakterystyczny nalot na porcelankach, taki jak na załączonym przykładowym foto zaczerpniętym gdzieś z internetów

    Screenshot_20240125-070834_1.jpg

    Także nie było się nad czym dłużej zastanawiać tylko montować nowe. Co ciekawe... wyjęte świece (NGK) miały oznaczenie ILKR7 to znaczy irydowe ale ... katalog TecDoc standaryzowany na Polskę podaje że wartość winna być 9 a nie 7. Ale np internetowe szukajki-dobierajki podają już że 7 jak najbardziej w ogóle nie rekomendując 9tki...
    https://pl.autofixer.com/produkt/swi...iABEgLEXfD_BwE
    także nie wiem, może serwisy je stosują stąd takie i o takim stopniu zużycia bo jak ASO wsadziło ileś tam dziesiąt tys km temu tak siedziały.

    No ale to meritum. W/w na stanie nie było, poza tym drogie w pytę, i w silnik wleciały rekomendowane z katalogu Boscha o oznaczeniu 0 242 145 510 no i zobaczymy jak się będzie to sprawowało.

    Z tego co widzę to NGK ILKR7 jest rekomendowana do pełnego spektrum tych silników (i paru innych) obejmujących cały okres produkcji tych silników, od początku do końca. Te co ja założyłem, w opisie widnieje iż do 08.2013r, mój jest z 01.2013 ale na wszystkich częściach gdzie odnalazłem datę produkcji widniało jeszcze 2012r.

    Edit:
    z ciekawości dorwałem szczelinomierz to przerwy na starych świecach wynoszą odpowiednio 0,65 oraz 0,70mm.
    Fabrycznie nowa ma (miała) 0,80mm
    Bosche które założyłem mają przerwę 0,70mm ale to nie są irydowe (jak wyjęte NGK) stąd ciut mniejsza przerwa.
    Ostatnio edytowane przez Piasek80 ; 25-01-2024 o 13:04

  4. #3
    Master
    Dołączył
    08 marzec 2016
    Skąd
    Toruń
    Postów
    5,585
    Auto
    500X Lounge 1.4 16V MultiAir Turbo, Seat Ateca Xperience 1.5 TSI Evo 2
    Rocznik
    04.2016, 05.2023
    W MultiAir i TwinAir świece należy wymieniać co 30tyś.km

  5. #4
    Nowy klubowicz
    Dołączył
    02 listopad 2023
    Skąd
    kujawsko-pomorskie
    Postów
    57
    Auto
    Punto Evo 0,9 TwinAir
    Rocznik
    2013
    Swoja droga zobaczcie dokąd to wszystko zmierza. Kiedyś standardowy interwał serwisowy dla świec w większości silników to był 60 tys km. Potem zaczęli stosować bardzo drogie platyny bo "wytrzymają dłużej". Okazało się to nierealne i okres interwałowy pozostał taki sam ale świece 10x droższe od standardowych. Następnie pojawiły się Irydy. No te co prawda dalej były 10x droższe od standardowych ale za to te to już life-time. Do dzisiaj można czytac opowieści z mchu i paproci jak ktoś tam w jakimś silniku 3cią setkę tys km ma na ukończeniu na jednym kpl... Ale z idiotycznych interwałów deklarowanych na 120 tys km robiło się 90, potem 60 a dzisiaj już ledwie 30.
    Do meritum:
    wyszliśmy z punktu 15zł szt na 60 tys km aby dość do punktu 130zł szt na 30 tys km

  6. #5
    Doświadczony klubowicz
    Dołączył
    02 sierpień 2018
    Skąd
    X
    Postów
    520
    Auto
    GP 1,4 8V LPG
    Rocznik
    2009

    Question Regres technologiczny, ale czyja to wina?!

    1. Czy ten silnik na prawdę wymaga cudacznych świec, czy można by tam wstawić coś zwykłego po 10 złotych sztuka (i wymieniać co 15-20 tys. km)?

    2. Świec się nie wymienia w ciemno. To można mierzyć, diagnozować (oscyloskop + adekwatna sonda), TO kiedyś były podstawy. Teraz wymiany na oślep, a "diagnostyka" to tylko dane z OBD. To jest regres technologiczny (na poziomie przeciętnego warsztatu). Komputery/smartfony, to tylko taka zasłona dymna, wydmuszka, można przykryć niekompetencję (podstawy leżą).

    3. Kiedyś, to się też czyściło i korygowało świece. Były testery (komora ciśnieniowa, generator WN) zintegrowane z piaskarką. Gdzie to dzisiaj jest?

    4. Nietypowe, drogie świece przemysłowe nadal się regeneruje (są takie firmy w cywilizowanych krajach, po polsku nie szukałem).
    Ostatnio edytowane przez GrandePunto8V ; 27-01-2024 o 17:00 Powód: Regres.

  7. #6
    Master
    Dołączył
    08 marzec 2016
    Skąd
    Toruń
    Postów
    5,585
    Auto
    500X Lounge 1.4 16V MultiAir Turbo, Seat Ateca Xperience 1.5 TSI Evo 2
    Rocznik
    04.2016, 05.2023
    Cytat Napisał GrandePunto8V Zobacz post
    1. Czy ten silnik na prawdę wymaga cudacznych świec, czy można by tam wstawić coś zwykłego po 10 złotych sztuka (i wymieniać co 15-20 tys. km)?
    Jako właściciel 1.4MA Turbo wypowiem się. Tak, potrzebuje cudacznych świec irydowych, najlepiej NGK, model jest w instrukcji. Po 10zł. to WSK można wsadzać. Do 1.4 MA Turbo są NGK IKR9J8, do tego dwucylindrowego cudaka nie wiem, nie mam, więc nie szukam, ale na bank irydowe.
    Co do przebiegu. Byli mądrzy, którzy stwierdzili, "gdzie po 30tyś.km świece, do 60tyś.km dojadą". Kończyło się na tym, że wymieniali świece przy 45tyś.km, razem z cewkami
    Ostatnio edytowane przez krowka1978 ; 27-01-2024 o 18:22
    Pioner lubi to.


 

Podobne tematy

  1. Świece zapłonowe i problemy z odpalaniem
    Napisany przez jack-720 na forum Ducato III
    Odpowiedzi: 4
    Ostatni post: 15-10-2021, 15:10
  2. świece zapłonowe na pierwszy montaż
    Napisany przez mardas na forum Silniki benzynowe Tipo
    Odpowiedzi: 12
    Ostatni post: 24-02-2019, 13:28
  3. Świece zapłonowe do 1.2 16v + LPG
    Napisany przez kamikk93 na forum Albea
    Odpowiedzi: 1
    Ostatni post: 28-07-2013, 22:10
  4. świece zapłonowe
    Napisany przez JZimny na forum Punto II
    Odpowiedzi: 12
    Ostatni post: 13-03-2012, 22:19
  5. świece zapłonowe
    Napisany przez jarom35 na forum Ulysse
    Odpowiedzi: 3
    Ostatni post: 28-06-2011, 15:53

Odwiedzający znaleźli nas szukając w sieci

https:fiatklubpolska.plgrande-punto-4690-9-twinair-swiece-zaplonowe-53458

Tagi dla tego tematu

Ta strona używa ciasteczek tzw. "cookies"
Dbając o Twoją prywatność, prosimy Cię o wyrażenie dobrowolnej zgody na przetwarzanie przez nas oraz naszych partnerów biznesowych Twoich danych osobowych. Jeśli nie chcesz wyrazić zgody na przetwarzanie lub chcesz ograniczyć jej zakres kliknij w "Pokaż szczegóły". Zakres wyrażonej zgody może wpływać na dostępność świadczonych przez nas usług. Dane przetwarzamy m.in. w celu wyboru podstawowych reklam, tworzenia profilu i wyboru spersonalizowanych treści oraz reklam, pomiaru ich wydajności, na podstawie zgody w celach marketingowych, w tym profilowania, w celach analitycznych oraz na podstawie naszego uzasadnionego interesu jako Administratora. Przysługuje Ci m.in. prawo do dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo wycofania zgody na przetwarzanie.

Za Twoją zgodą my i nasi partnerzy wykorzystujemy pliki cookie lub podobne technologie do przechowywania, dostępu i przetwarzania danych osobowych, takich jak Twoje wizyty na tej stronie, adresy IP i identyfikatory plików cookie. Niektórzy partnerzy nie proszą Cię o zgodę na przetwarzanie Twoich danych i opierają się na swoim uzasadnionym interesie biznesowym. W każdej chwili możesz wycofać swoją zgodę lub sprzeciwić się przetwarzaniu danych w oparciu o uzasadniony interes, klikając na "Dowiedz się więcej" lub w naszej Polityce Prywatności na tej stronie Zobacz politykę prywatności oraz w jaki sposób wykorzystujemy pliki Cookie.

Wraz z naszymi partnerami przetwarzamy Twoje następujące dane: Dokładne dane geolokalizacyjne i identyfikacja poprzez skanowanie urządzeń, przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, spersonalizowane reklamy i treści, pomiar reklam i treści, opinie odbiorców, rozwój produktu. O wykorzystanie tych danych zostaniesz dodatkowo poproszony przez firmę Google Inc. w momencie kiedy pierwsza reklama miałaby zostać wyświetlona. Więcej informacji na temat sposobu gromadzenia i przetwarzania danych przez Google Analytics znajdziesz na stronie "Jak Google używa danych z witryn i aplikacji, które korzystają z naszych usług" dostępnej pod adresem: https://policies.google.com/technologies/partner-sites.
        
https://www.iparts.pl