Serwus.
Jestem nowy na forum, więc witam Was wszystkich.
Co prawda Fiata nie mam, ale prawie rok temu szukając auta do swojego małego biznesu brałem pod uwagę małego dostawczaka. Parę Fiorino i Doblo obejrzałem, jednak najsensowniejszy wydał się Citroen Nemo od pierwszego właściciela, czyli sklepu motoryzacyjnego. Przebieg dość mały, od Fiata różni się prawdopodobnie tylko silnikiem. Wiele części, jak to na klona produkowanego na tej samej taśmie produkcyjnej przystało, ma nawet logo Fiata
Jakoś tak mam, że o każde ze swoich aut lubię dbać i o ile to możliwe, to je doposażać - jak się okazało tak samo postępuję z roboczowozem
Żeby nie było, że przyszedłem tu tylko ciągnąć informacje, to podzielę się tym co samemu zrobiłem z tempomatem. Na koniec zadam kilka pytań
Co będzie potrzebne do montażu przełącznika tempomatu?
1. Pająk z przełącznikiem tempomatu. Od Nemo/Fiorino/Bippera koszt około 350-500zł, zaś od m.in. 500L, 500X, Grande Punto można dostać od ~50zł.
2. Torx T15 - im dłuższy tym wygodniej, krótkim też się da, ale będzie mniej wygodnie.
3. Śrubokręt płaski - możliwie cienki, ale z możliwie szerokim "ostrzem" - nie wiem jak to napisać, ale mam nadzieję, że każdy skuma
4. Śrubokręt krzyżakowy - mały. Wymagany tylko jeśli przełącznik kupiliśmy ze zwijaczem od kierownicy multifunkcyjnej.
5. Coś do podważania, niekoniecznie ściągacz do tapicerki, bo wiem, że nie każdy dysponuje, ale jakaś stara karta telefoniczna czy coś takiego.
6. Klucz nasadowy 27.
7. Imbus, którego rozmiaru niestety nie zapisałem. Zmierzę w wolnej chwili i dodam info.
8. Ponoć ważny element każdego tutoriala - zimne piwko
Instrukcja:
1. Ustawiamy koła na wprost.
2. Odkręcamy 7 śrub od spodu osłony kolumny kierowniczej. Robimy to torxem T15, możliwie najdłuższym, żeby było wygodniej.
3. Przekręcamy kierownicę o 90 stopni w lewo. Od tyłu kierownicy w otwór wkładamy płaski śrubokręt. Nie robiłem zdjęcia tego otworu, ale poniżej zdjęcia samych zatrzasków w poduszce (druciki) i kierownicy (haki). Trzeba to po prostu wyczuć, za pierwszym razem zajmie chwilę czasu.
4. Przekręcamy kierownicę o 90 stopni w prawo i postępujemy analogicznie do pkt. 3.
5. Ustawiamy koła na wprost, wyjmujemy kluczyk.
6. Wedle uznania możemy odłączyć akumulator, aczkolwiek sprawdzone i jeśli od tego momentu nie włącza się zapłonu, to błędu nie wywali. Podobno poduszki też wywalić nie może, bo sygnał ze sterownika poduszek podawany jest tylko w przypadku przemieszczania się czujnika.
7. Odłączamy poduszkę i klakson.
8. Odkręcamy kierownicę i ją wyciągamy ruchem do siebie. Mogą być potrzebne ruchy na bok, ale ogólnie kierownica bardzo ładnie wychodzi. Nie musimy znaczyć pozycji, bo kierownica pasuje na wieloklin tylko w jednym położeniu.
9. Odkręcamy dwie śruby trzymające górną część plastikowej osłony kierowniczej.
10. Odczepiamy "fartuch przeciwkurzowy" spod osłony zegarów.
11. Odkręcamy imbus trzymający pająka.
12. Wyciągamy pająka razem z osłoną kierowniczą w kierunku do siebie, do tego stopnia aby przez manetkę wycieraczek dało się ściągnąć osłonę.
13. Odpinamy kostkę ze zwijacza i z pająka. Rozpinamy "zaczepy wiązki" i wyciągamy wiązkę na bok.
14. Wyjmujemy pająka.
15. Zakładamy nowego pająka, podpinamy kostki. Jeśli jest potrzeba, to przekręcamy stary zwijacz do nowego pająka.
16. Bez żadnego skręcania zakładamy "na sucho" kierownicę, podpinamy poduszkę i układamy w kierownicy (nie wciskając poduszki w kierownicę). Pod żadnym pozorem bez przykręconej kierownicy nie sprawdzamy działania wszystkiego w czasie jazdy!
17. Włączamy zapłon i sprawdzamy czy wszystkie dotychczasowe funkcje (światła i wycieraczki) działają jak powinny.
18. Jeśli wszystko działa, to wyłączamy zapłon, odpinamy poduszkę, zdejmujemy kierownicę i wykonujemy punkty 13-2 w odwrotnej kolejności.
19. Jeśli jest potrzeba aktywujemy komputerem tempomat.
20. Voila!
Jeśli ktoś by potrzebował więcej zdjęć albo miał pytania to śmiało zapraszam. Zapewne za jakiś czas będę jeszcze zdejmował pająka, to jakby coś było niejasne, to wrzuce więcej zdjęć.
I teraz pytania do Was:
I. Czy tempomat bez aktywacji w komputerze powinien działać ale bez wyświetlania danych na liczniku? W internecie natknąłem się na dwie wersje. Wg jednej będzie działać bez kontrolek, wg drugiej nie będzie działać wcale.
II. Czy zdarzyło Wam się, że na innym pająku kierunkowskazy działały odwrotnie? U mnie na pająku z Fiata 500L wajcha kierunkowskazu w górę powoduje włączenie kierunkowskazów lewych, natomiast wajcha w dół kierunkowskazów prawych - odwrotnie niż być powinno. Może jest to do zmiany w kompie? Ja sobie elektronicznie poradzę z tym (włącznik tempomatu wlutuję w oryginalnego pająka, który jest do tego przystosowany), ale może jest prostsza opcja?
III. Czy ktoś się orientuje czy do Nemo będzie pasował interfejs/komp diagnostyczny od Fiata? W teorii to dokładnie te same auta z innymi silnikami, ale jak jest w praktyce? Wiem, że z citroenową Lexią Nemo też się do końca nie dogaduje i nie wszystko można nią ugrać.
IV. Czy ktoś może montował do Fiorino/Doblo kierownicę multifunkcyjną?
Pozdrawiam